Werkdruk verlagen | Hoe hou je stress binnen de perken?

WERKDRUK VERLAGEN – Vorige week was de spreekwoordelijke koek even op. Ik voelde me moe, had het gevoel niet aan mijn eigen hoge eisen te kunnen voldoen en doordat werk en thuis in elkaar overlopen, is het lastig om nog écht rust en afstand te nemen. Kortom, ik moest echt de werkdruk verlagen zonder dat het ten koste zou gaan van mijn productiviteit. Maar hoe? Vandaag vertel ik over dat gevoel en geef tips. 

Waarom ik de werkdruk wilde verlagen

Stress

Zuchtend pak ik mijn laptop erbij. Het werk lijkt zich op te stapelen, mijn hoofd loopt over en ik voel me vrijwel constant gespannen. Ik, die tot mijn laatste werkgever tot op de dag berekende hoeveel vakantiedagen er nog openstonden – uit angst er één te verspillen – en me het liefst al ziek meldde bij een verkoudheid, werkte eigenlijk elke dag. Zeven dagen per week. Door alle hoofdpijnen, griepjes en verkoudheden heen. Op zich mooi hoor, zo’n toegewijd arbeidsethos, en prettig dat ik toch niet helemaal Koos Ambitieloos blijk te zijn. Maar het begint me steeds zwaarder te vallen. 

Ik wil geen klaagbank worden

Zo zat ik er vorige week dinsdag bij. Ik schreef er al over in mijn weekoverzicht en besloot diezelfde dag nog om het roer om te gooien. Want hoewel ik stiekem behoorlijk goed kan zwelgen in zelfmedelijden, ben ik ook wel van het zoeken naar een oplossing. Je moet wel, voor je een verzuurde klaagbank wordt die niks anders doet dan de naaste omgeving lamleggen met dooddoeners: ‘roeien met de riemen die je hebt’, ‘niet klagen, maar dragen’ en ‘het leven is net een krentenbol, met af en toe een hard stukje’. Nee, zo hoop ik nooit te worden. Maar goed verandering dus.

Me-time inlassen

Me-time? Nee, ik kon me de laatste keer niet meer herinneren dat ik de hele avond televisie keek zonder die zoemende laptop op schoot. Ro ook niet trouwens. Werpt toch een kleine, digitale barrière op in je relatie. Hij schikte zich erin, maar leuk is anders. En ik geloof niet dat ik mezelf tegen een burn-out aan werkte, maar ik merkte dat me steeds vaker dat gevoel bekroop nooit klaar te zijn. Werkte ik opdracht A af, dan dienden B, C en D zich aan. Hartstikke mooi natuurlijk dat mijn werk lekker loopt, alleen ten koste van wat?

Hoe verlaag je de werkdruk?

Ik besloot een aantal veranderingen door te voeren.

Eén taak in plaats van multitasken

Ik heb de onhebbelijke neiging om van alles tegelijkertijd te willen doen: een app-gesprek voeren, mijn mail bekijken, reageren op een privé bericht dat via Facebook binnenkomt en bloggen bijvoorbeeld. Dat werkt natuurlijk voor geen meter en kost me alleen maar tijd. Inmiddels zet ik dus gewoon ouderwets de wekker (op mijn nieuwerwetse smartphone, dat dan weer wel) en focus me dan alleen op die ene taak. Ik ga als een speer én voel me veel productiever.

Prioriteiten stellen en realistisch blijven

Ook zo’n open deur, maar wel heel belangrijk. Ik kan wel de ambitie hebben om de SEO van ruim 1300 artikelen te verbeteren in één dag, maar dat gaat ’em gewoon niet worden. Bovendien is het niet zo belangrijk als het schrijven van de advertorials waarmee ik mijn geld verdien of fotograferen voor een review.

Een weekend inlassen

Ongemerkt waren zaterdag en zondag toch ook vaak werkdagen geworden of zette ik de kinderen met klei aan tafel en ging erbij zitten werken. Nou ja, je hoeft geen Einstein te zijn om te bedenken dat zoiets gewoon niet werkt. Ik kwam geen meter vooruit op de dagen dat Ro werkte en dat versterkte dat verzuip-gevoel. Daarom besloot ik van dinsdag en woensdag mijn weekend te maken en op zaterdag/zondag gewoon door te werken. Twee dagen lang het huishouden doen en onderuit gezakt kijken naar series en programma’s die we leuk vinden. Zou ik het nog kunnen?

Hoe beviel dat in de praktijk?

Even was ik toch bang dat ik snel naar mijn telefoon zou grijpen om tóch weer te gaan werken, maar dan vanaf de iPhone. Gelukkig viel het allemaal mee. Sterker nog, ik genoot van de rust. Dinsdag liet ik mijn telefoon bijna de hele dag boven en bekeek ik maar twee keer mijn mail, statistieken en Facebook. Verder concentreerde ik me vooral op het huishouden. En woensdag poetste ik de badkamer blinkend schoon en ruimde de kledingkast van Rose en May helemaal op. Ik voelde me zo heerlijk productief! ‘s Avonds keek ik De Bachelor terug en liet mijn telefoon lekker links liggen. Wat had ik dit gevoel gemist.

Afstand nemen, geeft allerlei nieuwe ideeën

De afstand zorgde bovendien voor nieuwe plannen. Ik vroeg in de app-groep wat anderen van mijn blog vinden en hoe ze me zien. Daarop kreeg ik een mooi antwoord waar ik in mijn hoofd weer iets mee kon. Juist even twee stappen terugnemen, zorgt ervoor dat ik in 2018 hopelijk tien vooruit kan. Ik voel me nu ook een stuk rustiger, heb niet meer het gevoel dat ik aan het verdrinken ben. Nu nog volhouden…

Loop jij weleens tegen stress aan op je blog?
Hoe weet jij de werkdruk te verlagen?

Afbeelding – Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

14 thoughts on “Werkdruk verlagen | Hoe hou je stress binnen de perken?

  1. Hey Merel, Wat bij mij mijn stress verlaagt is het steeds opnieuw denken waarom ik dat allemaal doe en dan tot de conclusie kom dat ik dankbaar ben voor die negen fantastische mensen in mijn leven. Dat ik de kans ook heb om alles te kunnen doen op mijn eigen manier met de nodige lef, moed, avontuurlijkheid, vrijmoedigheid, onbevreesdheid, onverschrokkenheid. Ik ben het volledig eens met je tips vanuit die mindset en het besef dat er ongelooflijke mogelijkheden zijn om je stem te verheffen. Een blog runnen is hard werken, maar ‘t belangrijkste blijft toch de tijd met mijn geliefden. Prettige Feestdagen.

    1. Ja je hebt helemaal gelijk. Die tijd is idd het belangrijkst van alles. En zolang dat goed zit, komt de rest vanzelf. Jij ook hele fijne dagen!

  2. Ah bah, het is allemaal leuk, maar je moet inderdaad niet vergeten wat ECHT belangrijk is en wat niet. Ik schreef ooit een blog over vitaliteit. Dit helpt je ook stress te verlagen. Misschien heb je er wat aan 😉 xx

  3. Deels herkenbaar. Ik blog natuurlijk wel als hobby maar merk dat ik zoveel ideeën heb, dat ik er soms enorm veel energie in steek. En daardoor vergeet ik momentjes voor mezelf te nemen die ik juist zo nodig heb in deze zware zwangerschap. Dus maak ik nu elke dag een to-do lijstje en als ik dat af heb, is het klaar. Daar staan zowel bloggerelateerde als ‘privé’ taken op en dit werkt voor mij stressverlagend en helpt me het overzicht te bewaren in deze drukke maand.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten