Wat te doen bij spierpijn (na je dertigste)?

Spierpijn (na je dertigste) is vooral erg hinderlijk. Zeker wanneer je kleine kinderen hebt rondrennen die een energieke vader (of moeder) verwachten. Sinds ik vaker sport, merk ik dat bepaalde middeltjes en methoden helpen om de spierpijn te verminderen. In deze blog deel ik mijn 5 beste tips én een review van de Zechsall Sport gel.

Ouder worden komt met gebreken. Maar ook al op je dertigste? 

‘Wacht maar tot je dertig bent!’ lachte Merel weleens als ze met moeite opstond. ‘Echt, herstel gaat dan ineens minder makkelijk.’ Ik deed het af als onzin. Met mijn conditie was nooit iets mis geweest. Tot ik dertigplus werd. Bijkomen van een avondje stappen met vrienden duurde langer, ik voelde mijn benen twee dagen na de voetbalwedstrijd nog steeds en het schoot soms spontaan in mijn rug. Ze had gelijk, vrees ik. 

‘Je verliest vanaf je dertigste tot je zeventigste tussen de 0,3 en 1,7% aan kracht,’ aldus fysiotherapeut Erik Edelenbosch op deze website. Dus dat je inderdaad strammer wordt en minder kunt hebben wanneer je de dertig bent gepasseerd, is helemaal niet zo’n gek idee. Spierpijn na je dertigste is dan ook gevoelsmatig van een andere soort. Hardnekkiger, als je niet in optimale conditie verkeert. Daarom deel ik vandaag mijn 5 tips bij spierpijn met je, zodat je in elk geval the day after gewoon normaal kan lopen. 

Tips bij spierpijn (na je dertigste)

Overdrijf het niet

Echt, denk tijdens het sporten aan de dag erna. Heb je kinderen? Die houden geen rekening met je klachten. Dus begin niet door ongetraind 90 minuten lang intensief te voetballen. Of in de sportschool te compenseren wat je de afgelopen jaren hebt nagelaten. Bouw het rustig op, dat brengt je veel verder.

Help je spieren herstellen met eiwitten

Kort samengevat heb je (iets) meer eiwit nodig als je gesport hebt om je spieren vlotter te laten herstellen. Maar moet je daarvoor ook aan de shakes? Nee. Zolang je niet elke dag in de gewichten hangt en fanatiek traint, heb je dat helemaal niet nodig. Wat extra kwark na afloop volstaat.

Meer over eiwitten bij spierherstel lees je op de website van het Voedingscentrum

Gebruik magnesium bij spierherstel

Je kunt magnesium binnenkrijgen via je voeding. Dat is echter voor sommige mensen niet voldoende. Je zou dit kunnen oplossen met behulp van supplementen. Het nadeel daarvan is echter dat je vaak te maken krijgt met vervelende bijwerkingen. Daarom zie je steeds vaker dat mensen kiezen voor een product waarbij de magnesium wordt opgenomen via de huid, zoals in een crème of olie. Het mineraal wordt dan bovendien sneller opgenomen door je lijf. Niet voor niets is magnesium zo’n populair ingrediënt in middelen die spierpijn verminderen, zoals Zechsal.

Zechsall sport creme magnesium spierpijn

Gun jezelf (nacht)rust

Zeker wanneer je net start met sporten is het belangrijk om na afloop rustig aan te doen. Liever drie keer per week een duurzaam sportritme opbouwen dan na vier weken elke dag stoppen. Bovendien is rust voor je lijf ook één van de belangrijkste manieren om kracht en conditie op te bouwen. Tijdens het sporten creëer je namelijk minuscule scheurtjes in je spieren (de uiteindelijke oorzaak van spierpijn). Dat kan je lichaam prima oplossen, maar daar heeft het even de tijd voor nodig. Gun jezelf die tijd.

Eet en drink gezond

Tot slot een punt dat misschien logisch klinkt, maar dat niet altijd hoeft te zijn. Wil je minder spierpijn? Dan is het zeker verstandig om gezonder te eten en genoeg water te drinken. Bovendien, als je te weinig vocht binnenkrijgt na het sporten kan dat weer leiden tot hoofdpijn. Ook geen aanrader!

Zechsall Sport

Voor Lotus Writings mocht ik de Zechsall Sport gel testen. En omdat ik inmiddels tweewekelijks voetbal, had ik genoeg gelegenheid om dat te doen.

Gel met magnesium voor sneller herstel 

Ik ben heel tevreden over de gel. Hij gaat inmiddels standaard mee in mijn sporttas en ik smeer hem regelmatig op, wanneer ik toch net even te fanatiek ben geweest of mezelf niet wilde laten kennen. Het prettige aan de gel is dat hij niet plakkerig aanvoelt en goed uitsmeert. Hij verwarmt je huid lichtjes, waardoor je ook voelt dat hij werkt. En ik heb eigenlijk nauwelijks nog last van spierpijn wanneer ik hem opsmeer na het sporten.

Ingrediënten

Aqua, Magnesiumchloride, Pentylene Glycol, Dehydroxanthan Gum, Dimethylsulfon, Polyglyceryl-10 Laurate, Menthol, Parfum, Citrus Aurantium Bergamia Oil, Citric Acid, Limonene, Geraniol, Linalool.

Magnesiumvlokken

Naast de Zechsall Sport gel kregen we ook een zak magnesiumvlokken. Je kan deze bijvoorbeeld gebruiken voor een voetbadje. Net als bij de gel worden ook de vlokken, opgelost in water, sneller opgenomen door het huid en krijg je geen last van de nare bijwerkingen die een supplement veroorzaakt. Eerlijk gezegd ik nog weinig kans gezien om even onderuit te gaan met een voetenbadje, dus heb hem nog maar één keer gebruikt. Ondanks dat is het prettig om in huis te hebben. Bovendien is het een fijne manier om je magnesiumpeil in balans te brengen en even te kunnen ontspannen. 

Hoe gebruik je de vlokken?  

Gebruik 125 gram flakes op 4 liter water voor een heerlijk rustgevend voetenbad (20 minuten). Kies je voor een ligbad, dan heb je 500 gram vlokken nodig (30-45 minuten).

Ingrediënten

Pure magnesium flakes: 47% magnesiumchloride, kristalwater.

Het combinatiepakket van de gel en vlokken kost € 29,95

Gebruik jij magnesium bij het sporten?

About Ro

Ik ben Ro (33), vriend van Merel en (stief)vader van June (11), Rose (3) en May (2). In het dagelijks leven werk ik als uitvoerder voor een grote energiemaatschappij, behalve vrijdag: die dag is voor de kinderen. Zo nu en dan schrijf ik een blog met mijn vaderlijke kijk op opvoeden.

One thought on “Wat te doen bij spierpijn (na je dertigste)?

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten