Over bloggen | Wat is een PR bureau en welk nut heeft inschrijven voor jou?

PR BUREAU – Deze editie van Over Bloggen draait volledig om PR bureaus. Want wat voor zin hebben ze eigenlijk? Waarom zou je jezelf inschrijven en waar moet je allemaal aan denken? 

Bloggers & PR bureaus

Wanneer je net start met bloggen, ben je doorgaans vooral bezig met je grote passie: schrijven. Je moet een eigen stijl ontwikkelen, gaandeweg ontdekken of je jezelf in een niche zou willen plaatsen of juist totaal niet en bedenken welk doel je blog heeft: puur om te schrijven of (in de toekomst) ook met een commerciële insteek? Er is niets mis mee om van je eigen stukje internet een plek te maken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten én waar je geld aan verdient.

Als je even bezig bent, hoor je vanzelf een keer het woord ‘pr-bureau’ vallen. Maar wat doet zo’n PR bureau nu eigenlijk precies? Wanneer mag je jezelf inschrijven en heeft het ook echt nut? Vandaag vertel ik in deze nieuwe aflevering Over Bloggen wat je kan verwachten en over mijn ervaringen.

Wat doet een PR bureau precies?

PR staat voor public relations. Anders gezegd: de band tussen een bedrijf, organisatie, persoon/personen of merk en het (grote) publiek. Het PR bureau zorgt er in de kern voor dat hun klant nieuwe klanten en volgers krijgt.

Hoe werkt een PR bureau?

Er zijn verschillende manieren waarop het bureau nieuwe klanten kan werven voor hun eigen klant (het bedrijf, de organisatie, persoon/personen of merk dus):

  • Het versturen van persberichten aan journalisten, bloggers en YouTubers wanneer hun klant iets te vertellen heeft of bijvoorbeeld een nieuw product lanceert
  • Organiseren van evenementen om een bepaald product of merk onder de aandacht te brengen
  • Zorgen dat de producten, evenementen of merken onder de aandacht komen van invloedrijke personen die de smaak en aankoopkeuze van anderen kunnen beïnvloeden (de zogeheten influencers)
  • Complete campagnes bedenken waarbij alle voorgaande wordt gecombineerd

Waarom is zijn (grote én kleinere) bloggers nuttig voor een PR bureau?

Zoals je hierboven kan lezen, is het hoofddoel van een PR bureau om hun klanten onder de aandacht te brengen van invloedrijke personen. En hoewel niet elke blogger daadwerkelijk een influencer is, heeft hij of zij doorgaans wel een kleine invloed op zijn volgers.

Een voorbeeld uit de praktijk

Een tijd geleden vroeg de pr-afdeling van theemerk Tastea me of ik hun Skintight thee wilde proberen. Met succes: ik raakte zes kilo kwijt en talloze centimeters door twee maanden thee drinken. Het bleek een wederzijds schot in de roos. De verkoopcijfers van Tastea stegen door mijn lovende review en ook bekenden gaven aan dat ze na het lezen van de recensie een blik thee hadden gekocht. Dus terwijl ik eigenlijk geen influencer ben en ‘slechts’ een middelgrote blogger, had het zeker invloed op de verkoopcijfers. 

En waarom zijn PR bureaus nuttig voor bloggers?

Andersom hebben PR bureaus ook een bewezen nut. Als blogger heb je volgers die met een reden op de like-button van je Facebookpagina klikten. Misschien willen ze graag op de hoogte blijven van de laatste kindermodetrends, vinden ze het fijn om bij jou te lezen of dat speelgoed echt een succes is, omdat ze je vertrouwen, of ben je zelf dol op het testen van allerlei producten. Door je in te schrijven bij verschillende PR bureaus kun je jouw volgers dat bieden.

Alles over inschrijven bij PR bureaus

Hoe doe je dat?

Doorgaans is het vrij simpel: je gaat naar de website van het bureau, klikt op Contact en stuurt een mailtje. Je kan soms via bloggergroepen op Facebook hele lijsten vinden waarop allerlei PR bureaus staan, maar Google helpt je ook verder. Ben je op zoek naar bureaus binnen een bepaalde niche, vraag dan bij blog-collega’s of ze je misschien verder kunnen helpen als de zoekmachine dat niet doet.

Heeft het zin om je bij alle PR bureaus in te schrijven?

Daar is een simpel antwoord op: nee. Hoeveel zin heeft het om honderden persberichten te ontvangen waar je niets mee kan? Bovendien eindig je dan toch vaak met het sturen van een standaardmailtje, terwijl het juist zinvol is een persoonlijke band op te bouwen met het bureau. Uiteindelijk kan je elkaar verder helpen. Jij biedt hen meer publiciteit, zij jou nieuwe contacten en het privilege om bepaalde producten als eerst te testen.

Checklist

Wat mail je naar een PR bureau in je voorstelmailtje?

  1. Wie je bent en wat je doet, waarom je relevant bent voor hen en waarom dat andersom ook zo is. Kijk ook altijd even online welke merken een bureau vertegenwoordigt en bedenk zelf hoe dat bij jouw website past.
  2. Je huidige bezoekcijfers, als het even kan in een overzichtelijke en volledige mediakit. Op Pinterest staan talloze voorbeelden van mooie kits, die je kunt gebruiken als inspiratie voor die van jou. Zorg voor een overzichtelijk geheel. Ook belangrijk: je social media kanalen. Zet je die in voor promoties? Gebruik je YouTube als medium om te communiceren met volgers? InstaStories? Wees uitgebreid.

Liever geen copy-paste, maar een professioneel geschreven en persoonlijk mailtje. Hou voor ogen dat het er niet om gaat dat je zoveel mogelijk nieuwe producten test, al is dat wel hartstikke leuk, maar duurzame relaties opbouwt met bureaus. Wees hoe dan ook altijd eerlijk!

Wil je meer weten over wat bureaus en bedrijven verwachten van jou als blogger? Marguerita van Marstyle.nl schreef een whitepaper over waar bedrijven op letten in hun samenwerkingen met bloggers. Een must-read! 

Voorwaarden van een PR bureau

Geen bureau werkt hetzelfde. De één zal graag iedereen opnemen in zijn bestand, een ander stelt meer eisen. Denk aan een minimum aantal bezoekers per maand of volgers op social media. Misschien wijzen ze je nu nog af, maar over een jaar niet meer. Dat hoort erbij; we hebben allemaal weleens ‘nee’ gekregen. Soms terecht, een andere keer iets minder. Maar in dat laatste geval is het aan jou om te bedenken of een dergelijke samenwerking daadwerkelijk goed bij je website past.

Tot slot nog 5 handige tips

  • Schrijf niet lukraak alle PR bureaus aan die je online kan vinden; wees liever selectief
  • Wees (en blijf!) eerlijk en vriendelijk in je mailwisseling
  • Geef niet op wanneer je wordt afgewezen: misschien kom je volgend jaar wel in aanmerking – een goed bureau is het waard om op te wachten
  • Als een product niet bevalt, laat het dan weten aan het bureau en probeer samen tot een oplossing te komen
  • Denk kritisch na voor je mailt: dat ene PR bureau dat eigenlijk weinig in zijn portefeuille heeft voor jouw lezers, zal minder zinvol zijn om je bij in te schrijven

Sta jij ingeschreven bij PR Bureaus?
En let jij kritisch op waar je jezelf inschrijft? 

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

Afbeelding, fotoinfot – Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

6 thoughts on “Over bloggen | Wat is een PR bureau en welk nut heeft inschrijven voor jou?

  1. Ik ben er ooit een keer naar op zoek geweest, maar kon niet echt iets vinden wat past bij mijn blog (bijvoorbeeld in de richting van hulpboeken of hulpmiddelen). Ja, wel bedrijven gevonden, maar die deden dan niet echt iets met bloggers. Ik mocht me inschrijven voor hun nieuwsbrief en dat was het.
    Maar dat is inmiddels alweer even geleden en ik heb wat meer reviews om te laten zien, dus misschien weer eens een poging wagen…

    1. Is niet verkeerd inderdaad, misschien kan je het meer zoeken bij uitgeverijen? En even navragen bij anderen die vergelijkbaar bloggen? En anders in jouw geval wellicht de stoute schoenen aantrekken en vragen of het bedrijf zelf een samenwerking ziet zitten. Zonder tussenkomst van een PR bureau bedoel ik.

      1. Bedrijven (en uitgeverijen) direct benaderen heb ik inderdaad ook al gedaan, ook omdat ze geen pr-bureau lijken te hebben. Maar heb er inmiddels weer een paar ontdekt, dus kan daar wel weer mee aan de slag.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten