Over Bloggen 50| Volgers kopen: heeft dat eigenlijk nut?

betaald boosten blog social media nut

Je kan tegenwoordig alles kopen: van volgers tot unieke bezoekers. Gooi er een paar tientjes tegenaan en de deuren gaan voor je open. Maar is betaald boosten eigenlijk wel zo zinvol en aantrekkelijk als het lijkt?

Verborgen bloggen

De eerste maanden (of misschien zelfs het eerste anderhalf jaar) dat ik blogde, wilde ik het liefst een beetje verborgen blijven. Het leek me verschrikkelijk om trolls op mijn site te krijgen die nare reacties plaatsen. Gelukkig had ik een aantal trouwe lezers in de vorm van Ro, mijn zusje, moeder, opa en tante. En dat werden er langzaam steeds meer. 

Trage groei

Met de tijd ontdekte ik dat je van bloggen daadwerkelijk je beroep kon maken. Leek me ideaal: je hobby uitvoeren en nog betaald krijgen ook! Voor je echter zo groeit dat je de leukere opdrachten kan doen, moet je best wat geduld hebben en content blijven schrijven. En die groei gaat soms tergend traag, zolang je geen virale blogpost schrijft of op een ander manier wordt opgepikt door een groter publiek. 

Bedrijven willen meer!

Er lijkt een tendens gaande. Omdat er zoveel bloggers zijn en de markt behoorlijk overbevolkt lijkt, gaan bedrijven scheiden op basis van verschillende gegevens. De één zal kiezen voor het aantal unieke bezoekers, de ander vindt volgers belangrijker en een derde let vooral op de betrokkenheid van volgers bij een influencer of blogger. 

Alles is te koop: betaalde volgers en lezers

De eerste keer dat ik dat ontdekte, viel mijn mond open van verbazing: 

  • Volgers op je social media kanalen
  • Unieke bezoekers op je website

‘Waarom zou je dat kopen?’ vroeg ik me in eerste instantie af. Valsspelen… Bedrijven zijn heus wel slim genoeg om daar doorheen te prikken. Dacht ik. In de praktijk blijkt dat echt een ongegronde aanname, want heel veel bedrijven prikken daar niet doorheen. Die zien 10K staan of meer en gaan zonder twijfelen met die persoon in zee. Ook als het aantal likes per post maximaal 100 is. 

En er zijn genoeg moraalridders op de wereld, maar ik moet eerlijk bekennen dat als je zo vaak om je heen ziet gebeuren dat iemand binnen een paar dagen explosief groeit richting de 10K (alles voor de swipe functie!) dat ik me inmiddels afvraag waarom ik in hemelsnaam dan het braafste meisje van de klas zou blijven. Als iedereen het doet, vallen de onderlinge verschillen immers ook weer weg en komen de écht goede bloggers vanzelf bovendrijven. Toch? 

Instagram boost

Ik heb weleens een programma gebruikt om mijn Instagramkanaal te boosten (de gratis proefperiode van 3 dagen). In een paar dagen steeg ik met 300-400 volgers. Eindelijk boven de 1000! Dat bleef gestaag groeien, ook nadat ik was gestopt met (on)betaald boosten, doordat ik telkens # gebruikte waarvan ik wist dat allerlei Amerikaanse moeders (met bots) je zouden komen volgen. Hashtags die geen enkele binding hebben met wat ik doe, puur om te kunnen groeien. 

Hoeveel nut heeft het afdwingen van een onnatuurlijke groei? 

Advies van een deskundige

Laatst deed ik een zevendaagse, gratis cursus van Instagram-goeroe Alex Tooby. Die ging vooral in op de basis van Instagram (echt een aanrader) en ik veranderde de belangrijkste punten aan mijn profiel. Op een gegeven moment ging ze in op het gebruik van hashtags en ik werd aan het denken gezet. Hoeveel nut heeft het om #mommymoments te gebruiken als mijn doelgroep zich in het Nederlandstalig gebied bevindt? 

Terug naar de doelgroep

Ik wil mensen die interesse hebben in #opvoeden, #kinderen en #peuterpuberteit – om maar iets te noemen. Al die loze volgers (en ontvolgers) leveren in de praktijk helemaal niets op. Ze liken niks, reageren nergens op. En tot slot had ik een paar goede gesprekken met Kimberly, waardoor ik besloot mijn profiel onder handen te nemen. Alle volgers die niets met mij of mijn profiel hebben eruit. Best eng trouwens, want ik ging van 1560 naar 1360 in een ochtendje. Alle mogelijke uitnodigingen waarvoor je minimaal 1,5K volgers nodig hebt, waren daarmee van de baan. 

Terug naar natuurlijke groei

Toch denk ik dat dit het waard is: investeren in duurzame groei. Ik kan veel meer bereiken met een vaste schare volgers die daadwerkelijk wil zien wat ik post, dan volwassen mannen uit Oezbekistan. 

De frustratie blijft echter

Als ik heel eerlijk ben, vind ik het nog steeds een oneerlijke situatie. Want wanneer je de eerlijke weg bewandelt, valt er bijna niet tegenop te concurreren. En zolang bedrijven vooral kijken naar aantallen en veel minder naar de duurzame relatie tussen een account en haar volgers, dan word je bijna gedwongen mee te doen – mits je natuurlijk bepaalde opdrachten zou willen. 

Overigens weet ik ook wel dat het voor bedrijven en pr bureaus vaak lastig is om dat laatste te meten. Dus ik begrijp dat je ergens een knoop doorhakt en kiest voor iets dat wel meetbaar is.

Vertrouwen op talent

Voorlopig vertrouw ik maar weer op mijn eigen kunnen. Hopen dat mijn manier van schrijven aanspreekt bij mijn doelgroep en daarmee uiteindelijk een duurzame groei kunnen bewerkstelligen.

Want uiteindelijk is dat ook wat ik heel graag zou willen: leuke, gezellige vrouwen (en mannen) bereiken die hun eigen opvoedmethodes met een korreltje zout kunnen nemen, soms klagen over de kinderen maar er zielsveel van houden en die openstaan voor andermans mening. Ook als die niet die van henzelf is. En dat kan geloof ik alleen door mezelf te blijven. 

Wat vind jij ervan dat bedrijven zoveel waarde hechten aan cijfers? Heb je weleens gekozen voor het kopen van volgers voor je blog of social media? Is het daadwerkelijk oneerlijk? Of moet ik er zelf ook gewoon een paar tientjes in investeren?

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

Afbeelding, sondem – Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

6 thoughts on “Over Bloggen 50| Volgers kopen: heeft dat eigenlijk nut?

  1. Die frustratie herken ik wel. Ik blog al heel lang (sinds 2001 – op verschillende blogs, ben vaak opnieuw begonnen), maar blijf altijd in de lage kijkcijfers hangen. Gedeeltelijk omdat ik geen concessies wil doen aan mijn eigen normen en waarden, maar ik vraag me ook vaak af waarom een ander wel gevonden, gelezen en gewaardeerd wordt en ik niet. Volgers kopen zou ik nooit doen, maar af en toe bekruipt het idee me toch dat het de enige manier is… Toch denk ik dat uiteindelijk alleen de bloggers overblijven die weten wat ze doen, die op de een of andere manier talent hebben voor bloggen. De rest zijn eendagsvliegen die helaas wel even profiteren van de huidige populariteit bij adverteerders.

    1. Prettig om te horen. Aan de ene kant vind ik het ook weleens onhebbelijk van mezelf dat ik met anderen vergelijk; aan de andere kant ontkom je er niet aan. En niets ten nadele van de mensen die wel volgers etc. kopen (want in sommige gevallen komt daardoor echt talent wél bovendrijven), het is gewoon een tendens die ik steeds vaker zie. Het lijkt weleens de enige optie en dat is jammer. Maar ik denk dat je gelijk hebt 🙂

  2. Het valt mij inderdaad ook op dat bedrijven verschillende selectie criteria hanteren. Soms word ik afgewezen voor een opdracht omdat de Trust factor te laag zou zijn. Anderen kijken juist naar Domain Authority of inderdaad naar populariteit op Facebook.

    Zelf heb ik altijd het idee dat organische, dus natuurlijke groei het beste is. Omdat dit echt is, en daardoor eerder blijvend zal zijn.

    1. Ja die Trust Factor blijft een beetje een doorn in mijn oog. Bovendien vind ik het ook niet echt een eerlijk beeld geven van de kwaliteit en betrouwbaarheid van je website. Maar goed, dat is weer een andere discussie en ze moeten ergens een bepaald meetinstrument kiezen 🙂

      Maar ja, vermoed idd dat je gelijk hebt. Mensen binden zich dan echt aan je merk of blog/vlog en haken minder snel af.

  3. Hey Merel,

    Wat heb je een goede post geschreven. Ik kan me helemaal vinden in hetgeen je schrijft. Ik denk dat het kijken naar volgers/bezoekers/likes/engagement een soort van factor zou moeten hebben. En misschien bestaat die ook wel. Ik heb geen idee hoe een pr bureau hier naar kijkt.
    Het is ook net waar een opdrachtgever/pr bureau naar op zoek is. Moet er gelezen worden over het merk/product? –> lezers / volgers. Of wil men dat er over het merk/product gepraat wordt? –> engagement (reacties/likes) Ik snap je frustratie zeker, maar kan je als blogger of vlogger echt trots op jezelf zijn als je likes of volgers koopt? Ik denk het niet. Dus dan is de vraag doe je het, omdat je het leuk vind? Of doe je het om te verdien en om de fame?
    Ik zie in mijn eigen profiel op instagram ook een hoop volgers/likers die denk ik niks zullen gaan doen met mijn blog. Anderzijds door een like van iemand die niks met jouw blog of vlog te maken heeft, kan je wel weer in de picture komen bij andere wel potentiële volgers. Ik denk dat er meerdere strategieën zijn die naar Rome leiden. Maar om eerlijk te zijn ben ik hier niet zo mee bezig. Ik doe gewoon mijn ding en wat de rest doet? Dat moeten zij weten 😉

    1. Dank je wel voor je uitgebreide reactie!
      Voor mezelf vind ik het wel lastig om die balans te krijgen, zeker omdat mijn blog toch mijn bedrijf is. Aan de andere kant liggen verdiensten natuurlijk vaker in de kwaliteit van je website en je ranking. Al zijn daar voor mij ook nog stappen te maken, maar daarmee zit het verder wel goed.

      Maar ik snap wel wat je zegt, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en je laat me beseffen dat het goed is om het gewoon los te laten. Liever varen op eigen kracht dan frustratie omdat je buurman wel een motorboot koopt 😀 Zoiets..

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten