Vierde trimester: waarom rust houden zo belangrijk is

vierde trimester zwangerschap rust nemen belangrijk

Het vierde trimester vindt plaats na je bevalling. Waarom het belangrijk is om rust te nemen in deze periode en hoe je de band met je baby kunt versterken? In deze blog vertel ik je er alles over.

Na de bevalling: back to business?

Twee dagen na de bevalling stond ik in de keuken om iets te drinken te pakken. Streng maar resoluut dirigeerde de kraamverzorgster me terug naar de bank. Ik vond het maar waardeloos, had het gevoel dat ik werd behandeld als een klein kind en na maandenlang afhankelijk zijn wilde ik zelf gewoon weer wat doen.

Inmiddels heb ik daar wel spijt van. Door zo snel mogelijk weer op de been te willen zijn, nam ik niet genoeg rust – met alle gevolgen van dien. Ik had behoorlijk lang last van mijn rug en het duurde mentaal een flinke periode voor ik weer de oude was. Stom! Ik had dat vierde trimester gewoon naar mijn lijf moeten luisteren.

Wat verstaan we onder het vierde trimester van je zwangerschap?

Hoelang duurt het vierde trimester?

Er is geen volledige consensus over de duur van het vierde trimester. Sommigen zien het als de kraamtijd (de eerste zes weken), anderen als een volledig trimester (de eerste drie maanden na je bevalling). Waar ze het wel over eens zijn? Dat je in elk geval naar je lijf moet luisteren en rust moet nemen.

Wat wordt verstaan onder rust nemen?

Bedrust nemen, volledige toewijding aan jullie kindje en je gezin en luisteren naar je lijf. Best een pittige opgave als je al kinderen hebt rondlopen die ook aandacht vragen en je man geen vrij kan (of wil) nemen. Probeer dan waar mogelijk hulp te vragen aan anderen in je omgeving.

Waarom is rust houden zo belangrijk na de bevalling?

Je lijf herstelt sneller

Hoewel je gevoelsmatig lekker bezig bent in de eerste weken na de bevalling, kan je een behoorlijke terugval krijgen als je onvoldoende rust neemt. Bovendien herstelt je lichaam minder goed als je er niet naar luistert. Vergeet niet dat je een behoorlijke prestatie hebt neergezet met de bevalling en dat je misschien moet herstellen van een operatie (keizersnede) of wond (hechtingen). Zorg er daarom ook voor dat je gezond blijft eten en voldoende drinkt. Als je vitaminen op peil zijn, voel je je vaak beter.

Rustige mama, rustige baby

Hoe lekkerder jij in je vel zit, hoe rustiger je baby vaak is. Tenzij er medische oorzaken aan te wijzen zijn uiteraard. We merkten dat na de geboorte van Rose. Ik zat goed in mijn vel, nam de tijd voor haar en bracht veel momenten met haar door, waardoor ze eigenlijk heel relaxed was. Ik weet bijna zeker dat het komt doordat we zo relaxed omgingen met haar komst binnen het gezin.

Stap voor stap

Het is een behoorlijke taak als je van jezelf vraagt dat je moet omgaan met:

  • Wennen aan jullie baby en jullie nieuwe ritme
  • Talloze nachtelijke onderbrekingen
  • Het huishouden zoals je dat voor de geboorte ook deed
  • De taken die een gezin met zich mee brengen
  • Hormonen
  • De invloed die bovenstaande heeft op je relatie

Give yourself a break – zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Besteed aan anderen uit wat kan, ga regelmatig even liggen en zorg ervoor dat de basis van je huishouden op orde is – de rest komt vanzelf weer. Bouw alles stap voor stap op en stop zodra je voelt dat je te ver ging.

Je kindje krijgt de tijd om te wennen aan de overgang van baarmoeder naar het leven

In dit artikel vond ik dat heel mooi werd uitgelegd hoe de overgang voor een baby is wanneer hij of zij ter wereld komt. Die overgang kun je begeleiden door extra tijd te steken in je kleintje. Denk aan dragen, borstvoeding en/of co-sleepen.

Op welke manier kan je de band met je kindje versterken in het vierde trimester?

Borstvoeding

De bekendste vorm van allemaal is natuurlijk borstvoeding. Je hebt huid-op-huidcontact met je kindje en ze overleven letterlijk door wat jij ze geeft. Ook flesvoeding kan bijdragen aan een sterke band. Neem echt de tijd voor je kindje en hou ze lekker dicht tegen je aan.

Dragen

Ik vond het heerlijk als de kinderen lekker tegen me aan in slaap vielen. Zo’n warm klein bundeltje mens op je borst, snuffelen in hun haartjes wanneer je maar wil… Een ergonomische draagdoek of -zak kan je daarbij helpen. Je hebt bovendien je handen vrij en onrustige kindjes kalmeren meestal wanneer ze je aanwezigheid voelen en hartslag horen.

Co-sleepen

Naast dat kinderen het prettig vaak vinden om bij hun ouders in de buurt te slapen (en vice versa), is het ook praktisch om te kiezen voor co-sleepen. Je hoeft niet uit bed te gaan om te voeden en je slaapt vaak zo waakzaam dat je kleine veranderingen snel merkt of hoort. En hoe beter je kunt reageren op je kindje, hoe fijner het is. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik daar sowieso geen ster in ben, geloof ik.

Als je besluit je kindje op de kamer te willen laten slapen en/of tegen je bed aan, is het goed om je vooraf goed te laten inlichten op gebied van veiligheid.

Rust in huis

Best een opgave als je graag op je telefoon zit, maar door hem weg te leggen heb je wel meer rust in huis. Je baby dus ook. Ik weet nog dat mensen het soms raar vonden dat bij ons thuis bijvoorbeeld geen radio aanstond, toen June nog een baby was. Maar intuĆÆtief voelde ik al dat ze gebaat zou zijn bij minder prikkels – en dat klopte achteraf gezien.

Rust in huis kan ook helpen bij het versterken van de onderlinge band. Je bent minder afgeleid en meer gericht op je baby en zijn behoeften.

Maak tijd voor jezelf

Wanneer je het gevoel hebt dat je geleefd wordt, kan dat een behoorlijke wissel trekken op je humeur en je algehele mentale staat. Vraag desnoods of je moeder/zus/vriendin even kan langskomen, zodat je rustig kunt douchen. Of ga zelf een ommetje maken. Je kindje heeft er baat bij dat je lekker in je vel zit en er blij van wordt samen tijd door te brengen.

Luister naar je hart

Je voelt vaak van nature aan wat je kindje nodig heeft. Ongevraagd advies kun je meenemen, maar probeer het niet leidend te laten zijn. Geen karakter is immers hetzelfde, net zoals geen ouder gelijk is. Probeer echter wel open te staan voor wat een ander (met meer ervaring) je vertelt. Het is geen kritiek op jou en je ouderschap, maar een advies uit een goed hart – zoals mijn advies in deze blog ook goedbedoeld is.

Kleine kanttekening bij het vierde trimester

Niet elke moeder is hetzelfde en niet iedere situatie is hetzelfde. Bovenstaande is echt niet geschreven om je te vertellen hoe het moet, maar hoe het ook kan. Omdat ik hoop dat een moeder dit leest en er daadwerkelijk iets mee kan, waardoor ze niet dezelfde fouten hoeft te maken als ik destijds. Drie keer.

Mocht je geen hulp kunnen vinden in je omgeving, probeer dan op je eigen manier momenten voor jezelf in te bouwen op een dag en los te laten wat niet noodzakelijk is.

Heb jij weleens gehoord van het vierde trimester? En kon jij rust nemen in de kraamtijd of stond je binnen een week alles zelf te doen?

Volg Lotus Writings ook op Facebook, Instagram en Pinterest en blijf op de hoogte van handige tips en grappige columns!

Afbeelding – Pixabay

About Merel

Merel (35) is moeder van drie temperamentvolle dochters en zes jaar samen met Ro, haar grote liefde. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2013 studeerde ze af als historica, drie jaar later startte ze een goedlopende mamablog: Lotus Writings. Voor nuchtere ouders die houden van hun kinderen, maar ook (steeds meer) van zichzelf. Die weten dat je best doen soms belangrijker is dan de uitkomst.

Laat me weten wat jij hiervan vindt!

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten