Is jouw bureau aan het einde van de week ook altijd een grote chaos? Dan ben je soms lang aan het zoeken naar papieren, een pen of een rekenmachine. Dit komt jouw productiviteit niet ten goede. Als jouw bureau netjes en opgeruimd is, heb je hier geen last van. Helaas vinden sommige mensen het lastig om hun bureau netjes te houden. Geldt dit ook voor jou? Wij zetten hier 4 tips op een rijtje voor een opgeruimd bureau.
Gebruik een kastje of lades
Een rommelig bureau komt niet bepaald professioneel over. Daarom verlangen veel werkgevers van hun werknemers dat zij hun bureau redelijk netjes houden. Helaas is dit voor sommige mensen makkelijker gezegd dan gedaan. Geldt dit ook voor jou? Gebruik dan een kastje of lades. Hier kun je namelijk behoorlijk wat spullen in opbergen. De rommel wordt op deze manier aan het zicht onttrokken. Zet een (laden)kast in de buurt van jouw bureau neer, zodat je makkelijk iets kunt pakken als je het nodig hebt.
Leg jouw spullen op vaste plekken neer
Er is niets zo vervelend als lange tijd zoeken naar iets wat je nodig hebt voor jouw werk. Leer jezelf daarom aan om spullen op vaste plekken neer te leggen. Zet bijvoorbeeld een pennenbakje op jouw bureau. Dit bakje is uitermate geschikt om pennen, potloden, stiften en scharen in op te bergen. Als je deze spullen hier na gebruik direct weer in opbergt, hoef je er de volgende keer niet meer naar te zoeken. Op deze manier blijft er meer tijd over om aan jouw werk te besteden en dat komt jouw productiviteit ten goede.
Schaf bureauaccessoires aan
Veel mensen hebben tegenwoordig een pennenbakje op hun bureau staan. Hierboven haalden we al aan dat dit ideaal is om pennen, potloden, stiften en scharen in op te bergen. En zo zijn er nog diverse accessoires die niet misstaan op jouw bureau. Brievenbakjes zijn hier een goed voorbeeld van. Deze bureauaccessoires zijn uitermate geschikt voor het opbergen van papierwerk dat je regelmatig nodig hebt voor het uitvoeren van jouw werkzaamheden. Door de papieren in deze bakjes op te bergen, weet je precies waar je ze moet zoeken. Bijkomend voordeel is dat jouw bureau niet bedekt ligt met papierwerk.
Ruim aan het einde van de werkdag op
Als je voor een opgeruimd bureau wilt zorgen, raden wij je aan om aan het einde van iedere werkdag op te ruimen. Berg papieren op in de brievenbakjes, gooi afval in de prullenbak en verzamel pennen en potloden in een pennenbakje. Ga tot slot even met een doekje over jouw bureau heen. Om het jezelf makkelijk te maken, kun je wat schoonmaakartikelen van Action in een (laden)kast neerleggen. Op deze manier kun je jouw bureau makkelijk en snel schoonmaken.
Volg je Lotus Writings al op Pinterest?
Ik probeer elke dag een kwartier voor de lunchpauze en een kwartier voor het eind van mijn werkdag te stoppen met het schermwerk en dan mijn bureau opruimen. Evengoed heb ik alsnog de nodige aantekenboeken, kladjes, conceptteksten, mappen met administratie. Maar het is iig beter dan het was 🙂