Tijd voor jezelf: 10 simpele tips voor jonge ouders

tijd voor jezelf jonge ouders

Wanneer je net een baby krijgt is aan jezelf denken één van de laatste dingen die je doet. Alles draait immers om je zoon of dochter. Niet erg, maar je moet uitkijken dat je jezelf niet verliest. Hier 10 handige tips om meer tijd voor jezelf te kunnen nemen!

Tijd voor jezelf is zo belangrijk

Na de geboorte van je pasgeboren baby draait jullie volledige leven om de kleine spruit. Je zet jezelf en je wensen opzij om te zorgen dat hij of zij zich goed voelt. Daar is natuurlijk niets mis mee: zo voelt jullie kleintje zich geborgen en veilig bij zijn ouders.

Toch schuilt het gevaar dat je op een gegeven moment vaker en openhartiger praat met supermarktpersoneel dan je eigen vriendinnen. Of dat je knikkebollend op de bank zit met baby aan de borst, terwijl peuterlief de vensterbank ontdekt. Dan zou het zomaar eens kunnen zijn dat je te lang alleen maar met anderen bent bezig geweest.

Dus daarom mijn oproep: denk aan jezelf! Daar is echt niets mis mee, jij moet toch ook opladen? Want alleen als jij op zijn tijd egoïstisch durft te zijn en tijd voor jezelf neemt, kan je weer nieuwe energie aan de kinderen geven.

Tijd voor jezelf? 10 toegankelijke manieren voor jonge ouders

Denk echt niet dat je overal een oppas voor nodig hebt! Tijd voor jezelf nemen, kan prima zonder dat je er veel geld tegenaan gooit. Kijk maar eens naar de volgende tien tips om weer helemaal op te laden.

Bingewatchen

Mijn grootste hobby heeft een naam. Voor wie hem niet kent: bingewatchen is niets anders dan heel lang achter elkaar televisie kijken. Bijvoorbeeld Netflix, je halve dvd-kast of die ene goede serie. Als je geen lieve oppasoma in de buurt hebt wonen, doe dit dan wanneer de kinderen slapen. Zet je verstand op nul en geniet van dit moment. Hoe vaak komt het immers nog voor dat je iets anders ziet dan Bumba of Tiktak?

Ga lekker sporten

Oké, ik weet als geen ander dat sporten na de bevalling niet per se leuk hoeft te zijn. Maar ook dat het goed voor je is. Ga met een vriendin, kies voor een sportschool met kinderopvang of ga iets doen met je kindje samen. Wat dacht je bijvoorbeeld van yoga of babyzwemmen?

En kan je niet weg? Je kunt ook yogakaarten kopen voor thuis. Een workout doen met de kinderen (hoewel ik niet helemaal snap hoe andere ouders dat voor elkaar krijgen; het schijnt te kunnen) of een stuk wandelen. Er zijn genoeg manieren om toch op pad te kunnen, als je het echt wil.

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd

Ik kan me voorstellen dat je geen idee hebt waar je de tijd vandaan moet halen: je leven draait nu om voeden, slapen en verschonen. Het is soms goed er heel eventjes uit te stappen. Schoonmaken reinigt niet alleen je leefomgeving, maar ook je hoofd.

Hoe frustrerend is het als je rondkijkt en alleen maar ziet dat je huishouden zich opstapelt? Laat een goede vriendin of lief familielid desnoods een rondje wandelen met je baby en ga schoonmaken. Het hoeft geen uren te duren, maar je knapt er enorm van op.

denk aan jezelf
Afbeelding– Shutterstock

Inspanning is ook een vorm van ontspanning

Heb je geen zin in de standaard dingen dicht bij huis? Ga dan iets inspannends doen waar je een enorme boost van krijgt: indoor skydiven, een nieuwe workshop of voor mijn part een stevig potje schaken. In elk geval iets waar je in het dagelijks leven geen tijd voor hebt en waarop je nog een tijdje kunt teren.

Of natuurlijk ontspanning zonder inspanning

Laat jezelf eens goed verwennen bij de schoonheidsspecialiste, kapper, massagesalon of creëer je eigen spa aan huis… Maak echt tijd voor jezelf en laat je lekker in de watten leggen.

Oppas geen tijd? Bel dan iemand op!

Je zou het bijna vergeten in onze digitale wereld, maar je kan natuurlijk ook gewoon bellen als je de deur niet uit kunt. Bel met een vriendin als de kinderen slapen. Misschien om je frustratie eruit te gooien of juist omdat je gewoon even iemand wilt spreken die ABN terugpraat. Je mag dan niet altijd het huis zomaar kunnen verlaten, maar dat betekent niet dat je helemaal niemand hoeft te spreken.

Zorg voor je relatie

Ze zeggen niet voor niks dat liefde een werkwoord is. Maak regelmatig tijd vrij voor en met je partner. Met zijn tweetjes, zoals het ooit was in een tijdperk dat je jezelf niet meer voor kunt stellen. Verras de ander. Of jezelf (wat nog best zou kunnen lukken, met de nasleep van de zwangerschapsdementie). Doe iets impulsiefs en maak nieuwe herinneringen. Het hoeft geen over the top luxe weekend in Parijs te zijn. Het kan evengoed met een wandeling op het strand met een kop warme chocolademelk en slagroom toe: inspannend, ontspannend en hele goede gesprekken.

denk aan jezelf
Afbeelding – Shutterstock

Weltrusten!

Stuur de kinderen uit logeren (ook als je je kind heel erg gaat missen) en slaap weer eens uit. Mocht je vroeg wakker worden (want dat ritme gaat er in een nachtje nou eenmaal niet uit), draai jezelf om en doe je ogen dicht. Grote kans dat je binnen een halfuur in slaapt valt en wakker wordt op een tijdstip dat je allang niet meer haalde.

Lekker zitten met een goed boek

Leen een stapel tijdschriften van iemand die wel de tijd had ze te lezen, pak boeken waar je al tijden niet aan toe kwam – kortom: lees! Of het nou tijdens het sporten is (op een hometrainer heb je toch je handen vrij) of onderuitgezakt op de bank. Even wegdromen in een andere wereld kan wonderen doen.

Shop till you drop!

Desnoods voor de kinderen, als je er nog geen zin in hebt je pas bevallen lichaam in iets nieuws te hijsen. Aan de andere kant kan het heel goed voor je zelfvertrouwen zijn iets nieuws te kopen. Als is het maar omdat je gewoon weer kleding wil aandoen die perfect valt en waar je niet afgelopen zwangerschap in woonde.

En het allerbelangrijkst: geniet!

Maak jij genoeg tijd voor jezelf vrij?

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (13), Rose (5) en May (4).

10 thoughts on “Tijd voor jezelf: 10 simpele tips voor jonge ouders

  1. Goede tips Merel! Na een geboorte is het volgens mij altijd weer lastig om de balans weer terug te vinden. En tijd voor jezelf en je partner is ook zo belangrijk! Een opgeruimd huis geeft al zoveel meer rust. Maar ik denk dat je ook wat aan de tips hebt mocht je (nog) geen ouder zijn

    1. Ja is zo, of het nu je eerste of derde is… Alles moet toch weer zijn plekje krijgen en de gezinsdynamiek past zich steeds opnieuw aan.
      Misschien geldt het inderdaad wel voor iedereen: als je rust wil, begint het met een fijne plek om thuis te komen.

  2. Goede Tips…wat mij rustig houd is een opgeruimd huisje waar m’n Kids zich goed voelen en een goede relatie met m’n ventje… Xxxx 😘

  3. Ik ben zelf geen ouder en nog niet van plan; maar denk dat de tips evenzeer handig zijn voor niet-mama’s 🙂 Altijd lekker als je even wilt ontspannen na het werk!

  4. Vooral een douche en tanden poetsen kwam op de laatste plaats, en eten. Ik zorgde eigenlijk heel slecht voor mezelf, toch iets waar ik op moet letten

  5. Fijne tips die ik zelf ook vaak genoeg toepas. Zo kan ik soms echt even genieten als mijn dochtertje gaat slapen bij opa en oma. Nu ze naar school gaat komt er ook weer wat tijd voor mezelf en echt daar was ik wel aan toe, maar ondanks dat mis ik haar ook wel weer als ze op school is.

  6. Het is na de komst van een kind altijd moeilijk om de juiste balans weer te vinden en daarin ook tijd voor jezelf en je partner te hebben. Met deze tips gaat dat zeker lukken

Laat me weten wat jij hiervan vindt!

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten