Thuis sporten? 7 manieren om toch lekker bezig te zijn

thuis sporten thuiswerken corona

Nu we massaal thuiswerken en niet meer naar de sportschool kunnen, ligt de verleiding om lekker te blijven bankhangen op de loer. Zeker als je verkouden bent en eigenlijk niet echt naar buiten kunt. Daarom in dit artikel 7 manieren om toch thuis aan de slag te gaan op een laagdrempelige manier, ook als je helemaal niet zo sportief bent.

Thuiswerken en snoep: een grote verleiding

Toen ik net begon met thuiswerken, merkte ik hoe verleidelijk je koekvoorraad eigenlijk is. De stap richting je keukenkastjes is snel gezet, terwijl je op je werk in principe niet meer hebt dan je vooraf zorgvuldig gesmeerde boterhammetjes en/of lunchpakket. Thuiswerken vergt, kortom, iets meer discipline van je. Als je niet uitkijkt, kom je zo een paar kilo aan en dat wil je niet. Maar hoe voorkom je dat je ‘dichtgroeit’ en hoe hou je thuiswerken gezond?

Beweging tijdens thuiswerken

Nu de sportscholen dicht zijn en je dus feitelijk op huis aangewezen bent – zeker als je verkouden bent – zal je creatief moeten zijn. Sporten vanuit huis dus. De voordelen zijn groots:

  • Je voelt je fitter
  • Het is goed voor je hersenen en je concentratievermogen
  • Van continu binnen zitten word je vaak een beetje suf

Ik moet ook altijd denken aan mijn opa, die consequent elke dag begon met ochtendgymnastiek. Die kon op zijn negentigste nog steeds zijn tenen aanraken als hij voorover boog. Ook had hij nog een redelijk goede conditie. Als dat geen bewijs is dat het slim is om regelmatig te bewegen…

Maar aan de andere kant kan het best lastig zijn een goed bewegingsritme te vinden. Daarom heb ik in dit artikel een aantal fijne tips voor je op een rij gezet waarmee je uit de voeten kan! Op naar fit thuiswerken dus.

Thuiswerken en in beweging blijven? Zo doe je dat!

Doe mee aan Nederland in Beweging

Afgelopen week startten we elke ochtend met een kwartiertje Nederland in Beweging. Al mijn vooroordelen ten spijt: dat is nog best intensief. Na afloop merk je dat je echt even iets gedaan hebt en dat voelt best lekker. Bovendien start je je dag fitter dan normaal. Het geeft energie en dat is precies wat je nodig hebt, zowel tijdens het thuiswerken als met de kinderen. Ook verhoogt het de concentratie.

En vind je dit niks? Dan kan je natuurlijk ook video’s opzoeken op YouTube, zoals Zumba tutorials of (als je kinderen hebt) iets als de Pasapas. Zit je wel heel de dag met dat liedje in je hoofd, maar de kinderen kunnen in elk geval lekker meebewegen en je wordt er hopelijk vrolijk van!

Probeer dagelijks een (kleine) wandeling te maken

Frisse lucht is goed voor je. Zolang je niemand tegenkomt, kan je prima een korte wandeling maken. Het is natuurlijk wel aan jezelf om in te schatten of dat bij jullie in de omgeving lukt. Zo is het hier redelijk stil op straat en zou ik prima een rondje kunnen lopen zonder anderen tegen te komen. Lukt dat bij jou in de buurt niet, dan moet je de afweging maken of deze optie wel verantwoord is.

Sportief alternatief is natuurlijk hardlopen, fietsen of trainen in een park op fitnesstoestellen die buiten staan. Ook hier geldt weer dat je zelf moet inschatten in hoeverre dit verantwoord is en of, in dat laatste geval, niet te veel mensen samenkomen.

Volg inspirerende accounts op socials

Zo is Kimberley van Momontop momenteel bezig aan een serie filmpjes waarin ze uitlegt hoe je samen met je kinderen kunt trainen (zoals hieronder). Niet alleen goed voor jezelf, ook voor de kinderen zelf natuurlijk. Uiteindelijk worden die er vaak niet vrolijker van om hele dagen binnen te zitten. En lees je liever? Dan vind je hier een artikel waarin ze tips geeft om te sporten met de kinderen.

Verder zijn er binnen bijna elke tak van sport toffe online initiatieven te vinden. Ben je bijvoorbeeld gek op dansen? Timor Steffens deelt op zijn account regelmatig choreografieën die je thuis kunt uitvoeren en daagt zijn volgers uit om hun filmpjes in te sturen.

Vraag aan je sportdocent of er mogelijkheden zijn

De dansdocente van onze oudste dochter en mijzelf heeft opwarming, buikspieren en choreografieën opgenomen die we aan de hand van de beelden thuis kunnen oefenen. Dat is zo ontzettend fijn! Je mist niks en kan toch aan de slag. June gaat elke middag even naar zolder om een uur te dansen: echt even de energie eruit en de dansen trainen.

Zoiets kun je zelf ook vragen bij je sportdocent. Misschien kunnen ze wel fitnessoefeningen voordoen die je thuis kunt nadoen of hebben ze handige tips voor je. Het is prettig in deze periode dat de creativiteit in zoveel mensen naar boven komt! Zo kan je toch aan de slag.

Wissel zittende werkzaamheden af met beweging

Je kan bijvoorbeeld je wekker zetten en na vijfenvijftig minuten even vijf minuutjes dansen, de trap op en af, iets kleins in het huishouden doen of joggen in de kamer. Je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt, hoe knullig het misschien ook voelt om heen en weer te wandelen of rennen door je huiskamer. Door af te wisselen voel je je weer fitter om daarna door te gaan.

Download een app met oefeningen

Je kan het zo gek niet bedenken tegenwoordig, of er is een app voor. Zo ook voor buikspieroefeningen om in 30 dagen een wasbordje te trainen. En hoewel ik dat laatste (zeker bij mezelf) niet echt als realistisch inschat, is het wel een stok achter de deur. Deze apps bouwen de oefeningen op, zodat je langzaam steeds meer uitdaging hebt. Vaak duurt het maar vijf minuten in totaal, maar je merkt wel al snel verschil.

Enige nadeel is dat de spierpijn achteraf best hevig kan zijn. Zo downloadde ik ooit de app waarmee je je benen traint. Onderdeel daarvan was het doen van ‘lunges’. Ik kon de vier dagen daarna niet meer fatsoenlijk lopen…

Bestel een dvd met oefeningen

Denk maar aan Billy Blanks en zijn Tae-bo imperium. Het werd niet voor niets zo groot: de oefeningen waren laagdrempelig, te doen vanuit huis en niemand hoeft je te zien als je vol overtuiging naar links springt, terwijl de rest van de groep rechtsaf gaat. Waarom zou je in deze tijd niet aan een dvd met dit soort oefeningen beginnen? De tijd die je normaal in de file stond, kan je nu mooi hieraan besteden!

Hoe zorg jij ervoor dat je een beetje in beweging blijft naast het thuiswerken? Doe je ook oefeningen vanuit huis of ga je dan toch liever even naar buiten voor een wandeling?

Volg je Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest? Like en blijf op de hoogte van handige tips en grappige columns!

Afbeelding, PH888 – Shutterstock

About Merel

Merel (35) is moeder van drie temperamentvolle dochters en zes jaar samen met Ro, haar grote liefde. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2013 studeerde ze af als historica, drie jaar later startte ze een goedlopende mamablog: Lotus Writings. Voor nuchtere ouders die houden van hun kinderen, maar ook (steeds meer) van zichzelf. Die weten dat je best doen soms belangrijker is dan de uitkomst.

4 thoughts on “Thuis sporten? 7 manieren om toch lekker bezig te zijn

  1. Leuke tips! Trainen op toestellen buiten wordt op dit moment afgeraden, ook als het rustig is, omdat je allemaal hetzelfde apparaat aanraakt.

  2. Ik heb gelukkig al hardlopen, en dat kan ik fijn blijven doen. In Facebookgroepen lees ik dat ze ineens heel veel nieuwe hardlopers zien nu de sportscholen gesloten zijn. Hier op het Achterhoekse platteland is het nog net zo ledig als anders ; )

Laat me weten wat jij hiervan vindt!

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten