Tegenwoordig kan je talentklassen volgen op de middelbare school: van kunst tot sport. Maar waarom? En wat is hier het voordeel aan?
Inhoudsopgave
Talentklassen op de middelbare school
Heeft iedere middelbare school (dezelfde) talentklassen?
Nee. Elke middelbare kiest uit welk lesprogramma ze aanbieden en niet overal zitten daar de talentklassen bij. Daarbij bieden ze ook niet overal hetzelfde aan. De ƩƩn heeft vier vormen, de ander ‘slechts’ twee en een derde misschien acht verschillende.
Of elke middelbare school een talentklas heeft, weet ik niet zeker. Wel zie je dat het steeds gebruikelijker is om naast het standaardprogramma ook talentlessen op te nemen.
Wat houden de talentklassen in?
Een paar uur per week krijg je verdiepend onderwijs binnen het gebied van jouw keuze. Zo is er bij onze oudste dochter op school een kunstklas. Kinderen leren daar niet alleen schildertechnieken, maar ook hoe je moet omgaan met een camera of toneelspelen. Heel uiteenlopend dus.
De sportklassen gaan snowboarden, suppen of doen mee aan een triatlon. En de wetenschappelijke talentklas verdiept zich weer in bepaalde technieken en doet mee aan wedstrijden. Kortom, je gaat de diepte in op een manier waarvoor binnen het reguliere onderwijsaanbod geen plek is.
Zijn talentklassen verplicht om te volgen?
Over het algemeen horen de talentklassen tot het normale onderwijsprogramma, maar dit kan mogelijk per school verschillen. Kijk daarom voor de zekerheid bij de middelbare school van jullie keuze hoe een en ander geregeld is.
Moet je bovenmatig getalenteerd zijn om te kunnen meedoen?
Het mooie van de talentklassen is dat doorgaans iedereen welkom is. Je gaat iets doen wat je leuk vindt en meestal ontwikkelt talent zich dan vanzelf. Een sportklas is er bijvoorbeeld niet op gericht om topsporters af te leveren, maar om een individueel kind te laten groeien. Misschien is kind A hartstikke goed in dansen, maar slecht in duurloop. Door te oefenen kan hij zich ontwikkelen en loopt hij in de vierde klas in ƩƩn keer, zonder moeite, de Coopertest.
Wat is het voordeel van talentklassen?
Het is leuker dan de normale lessen
School is in je puberteit niet leuk. Hoe hysterisch je moeder ook roept dat het ‘onwijs gaaf’ is dat je nu talentklassen hebt en dat het ‘in haar tijd’ allemaal zo anders was, de meeste kinderen zitten in een fase van hun leven waarin ze school gewoon minder waarderen. Minder dan jij in elk geval.
Maar goed, dat neemt niet weg dat de talentklassen vaak wel leuker zijn. Zo vindt mijn dochter de talen niet zo fantastisch, maar kwam ze enthousiast terug van de 5-kilometerloop. En vond ze het geweldig dat ze zijn gaan surfen voor de zomervakantie om het jaar af te sluiten. Bovendien zie ik haar conditie vooruit gaan. Mooie ontwikkeling dus!
Je komt in aanraking met nieuwe sporten of technieken
Het mooie aan zo’n talentklas is dat je veel verder kan gaan dan wat je normaal gesproken zou doen. Ik noemde al even de sporten die ze beoefenen met de sportklas. De groep gaat soms een dag weg, maar er komen ook topsporters om een clinic te doen. De kinderen krijgen meer discipline, leren een doel te bereiken en zichzelf uit te dagen – vaardigheden die hen in de rest van hun leven goed van pas zal komen.
Je leert zoveel meer
Je leert niet alleen een nieuw vak, maar ook samenwerken. Het mooie aan de talentklassen op de middelbare school van onze oudste is dat ze schoolbreed worden aangeboden. Je gaat dus op pad met kinderen die mavo doen, maar ook gymnasium en alles wat daartussen zit. Dat is niet alleen gezellig, het maakt je ook minder beperkt tot je eigen leerniveau.
Andere zaken noemde ik hierboven al even: discipline, doelen bereiken, jezelf uitdagen. En wat dacht je van angsten overwinnen? Brainstormen? Ontdekken wie je bent en wat je echt leuk vindt?
Je leert focussen op je eigen vooruitgang
Waar het huidige schoolsysteem naar mijn mening te veel geƫnt is op gemiddelden is ieder kind anders. Binnen de talentklassen vind ik dat daar meer ruimte voor is. Als je bijvoorbeeld in de kunstklas een tentoonstelling wil neerzetten, heb je daarbij verschillende eigenschappen nodig. De ƩƩn kan goed organiseren, een ander presenteert en een derde heeft oog voor hoe alles moet staan. Samen zet je iets neer en daarbij ontdek je waar jij goed in bent. Een waardevolle les voor de rest van je leven!
Hoe het bevalt in de praktijk?
Open dag: demo klimmen
Tijdens de open dag van haar middelbare school mocht ze met haar talentklas een demo klimmen doen. Echt heel leuk om te zien! Als ouder kreeg ik meteen een kijkje in wat ze allemaal leren, maar voor hen was het natuurlijk het moment om te laten zien wat ze hadden geleerd het eerste jaar.
Leuker dan gewone gymlessen
Onze dochter geniet van haar talentklas en vindt de sportklas eigenlijk ook leuker dan de gewone gymlessen. Je daagt jezelf op een heel andere manier uit en ontdekt meteen of je bepaalde sporten leuk vindt waar je anders niet snel mee in aanraking zou komen. Eigenlijk een beetje zoals het zeilkamp, vorige zomer.
Persoonlijke vooruitgang
Maar wat ik het belangrijkst vind, is haar persoonlijke vooruitgang. Ze zet stappen die ze eerder niet goed had durven of kunnen zetten. We zien bijvoorbeeld dat ze beter omgaat met tijd, verantwoordelijker is geworden en zelf bedacht te gaan hardlopen afgelopen zomervakantie.
Ze daagt zichzelf uit. Daarbij zit ze inmiddels in de selectiegroep van haar dansklas en krijgt sindsdien drie uur per week les. Dat komt neer op een totaal van tien uur sport per week. En dat is extra belangrijk in de puberteit!
Wist jij van het bestaan van deze talentklassen?
En had jou het niet leuk geleken om die te kunnen volgen?
Volg Lotus Writings ook op Facebook, Instagram en Pinterest en blijf op de hoogte van handige tips en grappige columns!
De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock
Bij mijn oudste noemen ze dit de accentklassen. Hij zit in de zogenaamde researchgroep en het bevalt hem goed! Ik was op mijn veertiende pertinent tegen school…
Klinkt goed, lijkt me echt een meerwaarde voor de middelbare school.
Haha ik ook, dus ik weet niet of die talentklassen echt helpen. Vermoed (en hoop!) van wel…
Ik had nog ‘gewoon les’ : ) Dus voor het studiehuis en zo. Ik mocht gewoon 7 vakken kiezen. Mijn kinderen bezoeken de middelbare school en ik schrik dagelijks van de slechte manier van lesgeven. Of eigenlijk gewoon niet… Mijn dochter komt heel vaak thuis met de mededeling: ‘Vandaag weer niets gedaan.’
Het kon dus toch nog slechter….
Echt? Daar schrik ik wel van, heeft dat te maken met die zelfredzaamheid waar de tweede fase om zou moeten draaien?