Stoppen met snacken challenge

Stoppen met snacken challenge | Was het een beetje te doen?

STOPPEN MET SNACKEN CHALLENGE – In het kader van de goede voornemens startten Ro en ik dit jaar met een uitdaging: een maand niet snacken. Iets waar ik vooraf eigenlijk best wel makkelijk over dacht, maar ging het ook zo simpel? Via social media hield ik mijn volgers een beetje op de hoogte van onze Stoppen met Snacken Challenge. 

De laatste oliebol van 2017

Week 1 (1 t/m 7 januari)

De eerste dag van januari was eigenlijk onverwachts zo simpel. Ik voelde me heel gemotiveerd. Maar goed, dit was niet de eerste keer dat ik een poging deed tot afvallen. Ik wist dus als geen ander dat de moeilijke dagen zich vanzelf zouden aandienen. En uiteraard hoefde ik daar niet lang op te wachten. Dag 2 zat ik in de ballenbak met een gigantische trek in chocolade, donuts, snoep… Ik vermande mezelf en nam een appel. Met pijn in mijn hart. Ook de gebruikelijke patatjes sloeg ik over. Een dag later precies zo. Nu pas merkte ik hoe vaak ik ‘even’ een stukje chocola at tussendoor. Problematisch eigenlijk dat je jezelf zoveel slechte gewoontes aanwent.

Veel moeite

Op donderdag prijsde ik me rijk: het tij leek te keren. Ik werkte die dag (eigenlijk mijn grootste uitdaging, dacht ik) en ik merkte dat ik helemaal niet zoveel trek had. Vrijdag bleek waarom: ik vocht de hele dag tegen de bijna onbedwingbare neiging om de kasten te plunderen. Moeilijk als je weet dat er een berg chocola in verstopt zit.

Wat aten we voor nieuwe gerechten?

De Stoppen met snacken challenge zorgde voor een heel ander menu dan normaal. Ineens voegde ik illustere producten aan mijn boodschappenlijst als kikkererwten, limoen, karnemelk en havervlokken. Dingen die voor de meeste mensen waarschijnlijk heel normaal zijn, maar hier niet. Een aantal gerechten:

Die challenge laat me in elk geval wel beter eten! Falafel met tomatensalsa en sla.
  • Noodles met spitskool, een halve prei, lente-ui en varkensfilet
  • Pita, falafel met tomatensalsa, sla en zelfgemaakte knoflooksaus (o.b.v. yogonaise)
    Klik hier voor het recept van de falafel en hier voor de tomatensalsa
  • Gebakken krieltjes met kippenvleugels en salade

Als tussendoortje maakte ik bananenpannenkoekjes en ik genoot extra van mijn tosti kipfilet.

Week 2 (8 t/m 14 januari)

Op de één of andere manier werkt het bij mij kennelijk zo dat wanneer ik mezelf iets ontzeg, ik des te meer trek krijg. Want hoewel ik in het ‘normale leven’ weinig alcohol drink, kijk ik nu soms bijna jaloers naar anderen die een wijntje weg tikken. Ik ben al een paar keer verdacht van zwangerschap (nee mensen, ik probeer juist dat buikje weg te krijgen) en wilde het liefst een klein stukje chocola nemen. Al was het maar om die smaak even te proeven. Klinkt behoorlijk verslaafd, hè?

Gelukkig genoten we ook regelmatig van echt lekker eten, zoals de kip hierboven (à la Ro). 

Nog een maand extra stoppen met snacken

Ro en ik beseften ons deze week vooral hoe vaak we iets te snacken pakken. Of het nu een stukje ontbijtkoek is of halve reep chocola, we eten regelmatig. Eigenlijk is dat ook de reden dat we deze week toch besloten onze stoppen met snacken challenge te verlengen. Want waarom stoppen als we zo goed bezig zijn? Richting het eind van de week ging het gelukkig een stuk beter. We kregen vrienden op bezoek en zij aten chips, terwijl Ro en ik een glaasje water dronken. En voor het eerst die week voelde ik daar niets bij. Ik had heerlijk gegeten, het was prima zo.

De eerste keer wél snacken

Op zondag mocht ik trouwens wel weer voor het eerst een stukje taart nemen. We gingen die avond uit eten en ik koos als toetje appeltaart. Daarvoor had ik expres mijn patat laten liggen en de salade. Maar ik verraste Ro en mezelf: ik at eigenlijk alleen de appel en daarna zat ik al vol. Jammer, want het deeg is juist één van de lekkerste dingen.

Week 3 (15 t/m 21 januari)

Na dat stukje appeltaart was mijn zoete trek even verdwenen. Eerlijk gezegd voelde ik de behoefte nu helemaal niet meer om mezelf te vergrijpen aan een halve reep chocola. Ro en ik bespraken met elkaar hoe we ons voelden en dat was echt een stuk beter dan in het begin. Veel fitter ook. Ik merk bovendien aan mijn taille en broeken dat ik al wat kilo’s kwijt ben. Hoewel het ons daar niet helemaal om te doen was, is het een heel fijne bijkomstigheid.

Gourmetten met vrienden

Die zaterdag gingen we gourmetten met goede vrienden. Ik deed me tegoed aan de stukjes biefstuk en de veel te lekkere kruidenboter, maar het toetje sloegen we over. Ook de wijn lieten we aan onze neus voorbij gaan. Dat vond ik ergens wel jammer trouwens. Erger dan het missen van iets zoets na het eten – iets waar ik normaal gesproken vaak moeite mee heb. We lachten zoveel en zo hard deze avond, dat ik dat beetje kruidenboter er wel weer vanaf heb gekregen geloof ik 😉

Week 4 (22 t/m 28 januari)

We naderen het einde van de Stoppen met Snacken Challenge. Gelukkig maar, want er stond me nog een beproeving te wachten. Op dinsdag de 23e ging ik naar de presentatie van de lente/zomercollectie bij PR4Kids en daar stonden schalen vol lekkers (chocola, cake, koekjes…). Ik kon er zonder moeite vanaf blijven. Dat was echt een overwinning op mezelf! Op de terugweg at ik een broodje met salami en dat was prima.

Tweede uitdaging die week: verjaardag van zwager

Dat weekend was onze zwager jarig en maakte mijn zusje appeltaart en worteltaart, mijn moeder Oreo Cheesecake en mijn zwager zelf zijn befaamde chocoladetaart. Ik kon bijna niet kiezen! Maar waar ik voorheen zou hebben gezegd ‘Doe anders maar van allemaal een klein stukje’ besloot ik nu bewust te gaan voor één soort: de appeltaart. Van begin tot het eind heb ik zitten genieten. Tijdens het avondeten nam ik iets minder nasi, ter compensatie. Maar alles was even heerlijk! Ik ben heel blij dat we die twee snoepmomenten planden afgelopen maand. Dat maakt het makkelijker vol te houden.

Dit soort dingen maakten het echt wel een flinke test!

Conclusie Stoppen met Snacken Challenge

Afgelopen maand ontdekte ik een aantal dingen:

  • Het helpt enorm als je vriend niet met zijn hoofd in de chipszak verdwijnt als jij gedwongen aan een stukje paprika knaagt. Maar echt. Nu konden we elkaar steunen en samen de knop omzetten, dat maakt het zoveel makkelijker.
  • Chocola is verslavend. Ik moest daadwerkelijk afkicken. Inmiddels is het uit mijn systeem en voel ik die niet-te-negeren drang niet meer als ik een chocoladeletter of taart voorbij zie komen. Maar in het begin was het verschrikkelijk!
  • Je leert vanzelf nee zeggen, zelfs als iedereen om je heen een stuk cake eet of koekjes. En daarnaast leer je er ook mee omgaan.
  • Niet snacken maakt je echt fitter.
  • Je beseft voor het eerst hoe verschrikkelijk veel je ‘even’ tussendoor eet. Van een blokje chocola, wat koekjes en dat plakje salami om te snoepen tot een halve chocoladeletter op een slechte dag. Ook Ro merkte dat het laten staan van Red Bull en die Twix onderweg naar huis echt een verschil maakt.
  • Tegenwoordig grijpen we automatisch naar een appel of mandarijntje wanneer we trek hebben. En er ligt inmiddels veel meer fruit in huis.
  • De kinderen eten toch ook gezonder. Nu hadden ze al wel een flinke voorsprong ten opzichte van ons, maar ze pakken nog vaker even een paar tomaatjes, fruit of stuk komkommer.
Kortom, we kunnen het iedereen aanraden.
Komende maand gaan we weer door met onze Stoppen met Snacken Challenge.
Doe je mee? Of heb je al meegedaan en wil je je ervaring delen?
We lezen het graag in de comments!

Afbeelding, Leonori – Shutterstock

Author: Merel

Ik ben Merel. Samen met Ro zorg ik voor onze drie meisjes (11, 3 en 2 jaar): kleine eigengereide dametjes, die ons veel leren. Ik blog bijna dagelijks over ons leven, het ouderschap en de liefde. En omdat we hier in optima forma van een temperamentvol gezin genieten, ligt de inspiratie regelmatig letterlijk voor mijn voeten – al dan niet dramatisch schreeuwend omdat we de eierkoek verkeerd sneden. Dat maakt het bij ons thuis in elk geval nooit saai. Al zal onze bijna-puberende oudste daar wel een andere mening over hebben…

6 Replies to “Stoppen met snacken challenge | Was het een beetje te doen?

  1. Goed om te lezen! Wij snoepten al niet veel. Chocoladeletters en een groot paasei van Mila staan nog onaangetast in de kast en gaan waarschijnlijk weg. Toch konden we ‘s avonds nog weleens genieten van ‘vieze snoepjes’ (zoals wij die salmiak-snoepjes noemen die zo lekker in je mond smelten. Yup, extreem goed voor je gebit). Sinds H. zijn (Invisalign-)beugel heeft (dus eentje die je uit je mond kan halen) is dat helemaal weg. Iets met ietwat meer moeite moeten doen en het dus maar laten zitten. Ik merk wel dat ik ‘s avonds de laatste tijd wat meer snack-zin krijg. Maar dan neem ik vaak een beschuitje, of een gekookt eitje, appel of snoeptomaatjes. Inderdaad. Soms chips, maar dan echt een handje (je kan ze tellen zeg maar 😉
    Rory onlangs geplaatst…Waarom ik heel blij word van de term ‘girlboss’My Profile

  2. Wauw wat goed! Die uitkomsten zijn echt fijn! Vooral dat je je er fitter door voelt, dat wil ik ook wel. Ik ga hier vriendlief ook maar even aankijken of hij mee wilt doen 🙂 Weer een nieuw doel erbij voor 2018 🙂 Succes met de tweede maand! Ben benieuwd naar je updates hiervan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge