Sporten na de bevalling: 11 redenen om gewoon te gaan!

fitness na de bevalling

Sporten na je bevalling? Meestal is beweging niet het eerste waar je aan denkt wanneer je net kindje op de wereld hebt gezet. Toch is het verstandig om op termijn weer naar de sportschool te gaan. Wanneer en welke soort beweging nu verstandig zijn? Je leest het in dit artikel!

Sporten na de bevalling

Neem voldoende rust om lichamelijk bij te komen

Voor ik verder ga, eerst een moederlijk advies. Zeker wanneer je weinig aan sport deed tijdens de bevalling is het verstandig niet meteen te gaan trainen voor de marathon. Misschien een open deur, maar toch belangrijk om te vermelden. Na de bevalling moet je je lichaam namelijk echt ook voldoende rust gunnen. Per slot van rekening heb je een kind op de wereld gezet!

Wanneer mag je weer beginnen met intensiever bewegen?

Ze noemen het ook wel het vierde trimester: de eerste drie maanden na de bevalling. Tijdens deze periode wordt aangeraden nog steeds rust te nemen. Ook als je je weer topfit voelt dus. Waarom? Je leven moet weer op de rails komen, je lijf heeft een opdonder gekregen en je slaapt minder dan normaal. Geef het dus de tijd.

Na drie tot vier maanden zijn ook je bekkenbodemspieren weer hersteld en kun je weer beginnen met trainen. Ben je geen expert? Vraag dan aan een professional om hulp. Zeker wanneer je naar de sportschool gaat, is het slim om aan te geven dat je bent bevallen en langzaam weer wil gaan opbouwen. Zij kunnen je zeker verder helpen.

Vaginale bevalling of keizersnede

Na zes weken ben je normaliter redelijk hersteld van een vaginale bevalling. De bloedingen zijn dan over het algemeen gestopt. Bij een keizersnede is het persoonsgebonden wanneer je wat weer aan kunt. Als je weer intensiever gaat bewegen, zijn die zes weken in elk geval het minimum om aan te houden.

In elk geval één ding dat je altijd moet onthouden: doet je wond pijn? Dan stop je direct. En twijfel je? Vraag het dan aan een deskundige.

Hoe begin je met sporten na de bevalling?

Wacht tot je lijf er klaar voor is

Forceren heeft weinig zin. Wandelen is laagdrempelig: je kan makkelijk beginnen met honderd meter en dan opbouwen. Maar voor de meeste sporten moet je iets langer wachten. Dat is oké. Neem en gun jezelf de rust om bij te komen. Wanneer je lijf er klaar voor is, kan je vanzelf weer starten met sporten na de bevalling.

Bouw rustig op

Begin klein. Niemand heeft er baat bij als je teveel van jezelf vergt, je kindje al helemaal niet, dus doe rustig aan. Je hebt niemand iets te bewijzen en je hoeft ook niet à la Beyoncé over een paar weken weer in the spotlights te staan. Liever rustig en duurzaam dan te snel.

Ga zwemmen

Een sport die tijdens de zwangerschap al heel fijn was, is zwemmen. Na de bevalling kun je dit opnieuw oppakken. Na enkele maanden (vaak houden zwembaden drie maanden aan) kan je ook beginnen met een cursus babyzwemmen – samen met je kindje. Bijkomend voordeel: je hoeft geen oppas te zoeken om te kunnen gaan sporten.

Kies een sport of vorm van beweging die bij je past

Eigenlijk geldt dit natuurlijk altijd. Je houdt het simpelweg niet vol als je er geen plezier in hebt. Dus ga een uurtje per week naar Zumba met die goede vriendin, ga naar de sportschool als thuis sporten geen optie is of wandel een paar dagen per week langere stukken met de kinderwagen. De buitenlucht is niet alleen goed voor je kindje, maar voor jou net zo goed.

Wil je graag naar de sportschool maar heb je geen oppas? Kijk dan of er een fitnesscentrum in je buurt zit met aangesloten kinderdagopvang.

Luister naar je lijf

Zoals hierboven ook staat: luister naar je lijf. Ook wanneer je al drie maanden verder bent. Er is geen vaste termijn waarop je jezelf weer de oude kunt voelen, dus verwacht het ook niet van jezelf. Enne… Iedere vrouw is anders, dus kijk niet naar de buurvrouw die met zes weken alweer strakker in haar vel zat dan voor de zwangerschap.

Let specifiek op je buikspieren

Na een bevalling verdienen je buikspieren extra aandacht. Je wil geen diastase (wanneer je voorste buikspieren niet meer samen kunnen komen). In het filmpje hieronder krijg je hele fijne tips en informatie over hoe je dit kunt voorkomen en je spieren kan gaan trainen.

Waarom is sporten na je bevalling belangrijk?

Je voelt je beter

Een gezonde geest zit in een gezond lichaam. Kan je weinig tegenin brengen. Door regelmatig aan beweging te doen, voel je je mentaal beter. En dat kan goed van pas komen als je moet wennen aan het nieuwe ritme dat zo’n kleintje met zich mee brengt!

Doordat je fitter bent, kan je de slapeloze nachten beter aan

Misschien voelt het tegenstrijdig om je vermoeide lijf richting de sportschool te slepen, maar het is wel goed voor je. Je wordt fitter door te sporten en kan fysieke uitdagingen, zoals slapeloze nachten, beter aan dan wanneer je niets aan je conditie doet.

Je lijf herstelt sneller

Doordat je spieren sterker worden, herstelt je lijf beter van de zwangerschap. Uiteraard niet als je ze overbelast, maar wel als je zorgvuldig met je lijf omgaat.

Het is goed om er even tussenuit te zijn

Vooral wanneer je buitenshuis sport: het is heerlijk om even de boel de boel te kunnen laten. Verstand op nul en even bijkomen. Geen rotzooi om je heen zien liggen, kinderen om aandacht roepen of het gevoel hebben nergens aan toe te komen. Soms heb je dat echt even nodig!

De overtollige zwangerschapskilo’s verdwijnen sneller

Zeker als je, net als ik, wel van iets lekkers houdt. De kilo’s die je aankwam tijdens de zwangerschap (en/of borstvoedingsperiode) wil je uiteindelijk als het goed is toch een keer kwijt. Sporten is een prima manier om af te vallen na de bevalling. Vooral als je geen zin hebt in een (crash)dieet.

Je hebt tijd voor jezelf

Ik nam soms een boek mee naar de sportschool. Ging ik op een hometrainer zitten lezen. Weet je wat het is: misschien is het niet de meest intensieve manier van sporten, maar ik had dat boek ook kunnen lezen op de bank. Nu verbrandde ik in elk geval calorieën. Win-win!

Wanneer begon jij weer met sporten na de bevalling?

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

Afbeelding – Shutterstock

About Merel

Merel (35) is moeder van drie temperamentvolle dochters en zes jaar samen met Ro, haar grote liefde. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2013 studeerde ze af als historica, drie jaar later startte ze een goedlopende mamablog: Lotus Writings. Voor nuchtere ouders die houden van hun kinderen, maar ook (steeds meer) van zichzelf. Die weten dat je best doen soms belangrijker is dan de uitkomst.

Laat me weten wat jij hiervan vindt!

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten