Snoepen tijdens de zwangerschap: 7 tips tegen vreetbuien

snoepen tijdens de zwangerschap

Als je in verwachting bent, zou je eigenlijk gezond moeten eten. Maar wat als je hormonen je bijna dwingen te snoepen tijdens je zwangerschap? In dit artikel vertel ik hoe ik me voelde en geef ik tips voor als je last heb van zoete cravings.

Ik wil alleen maar snoepen tijdens de zwangerschap

Oncontroleerbare trek in zoetigheid

Zodra ik mijn ogen sluit zie ik knapperige suikerwafels met een dikke laag zoete slagroom. Ik droom over een geldpakhuis, zoals van oom Dagobert, maar dan gevuld met M&M’s. En het water loopt me in de mond tijdens het eten van brownies, gevuld met stukjes melkchocolade die smelten in je mond… Hoewel de eerste maanden van mijn zwangerschap vrij goed verliepen en ik bijna als een havik op mijn gewicht lette, ging het ergens tussen maand 5 en 6 mis. Ik mocht dit keer niet te veel aankomen van mezelf. Daarom had ik het goed onder controle: 3 kilo in twee trimesters.

Tot ineens die oncontroleerbare trek in zoetigheid kwam opzetten. Ik probeer mezelf in te houden met dat snoepen, maar er is geen beginnen aan. Tijdens een wandeling door de supermarkt mijd ik als het even kan het koekjespad. En ik zorg er helemaal voor dat ik niet in de buurt kom van chocola.

De boosdoener? Een Chocolonely letter met kruidnootjes

En het begon allemaal met de ontdekking van een chocoladeletter met kruidnootjes van Chocolonely. June vond hem niet zo heel lekker, dus ik probeerde een hapje – zonde om weg te gooien. En nog een hapje. In tegenstelling tot haar, vond ik hem heerlijk. Binnen twee dagen was hij helemaal op. Vervolgens kwamen er achter in de kast nog wat verloren muntjes naar boven. Dan was er de inhoud van een verloren adventkalender met chocola en een zak paasM&M’s die eigenlijk niemand heel lekker bleek te vinden. Of misschien hadden ze er de kans niet voor. Ik had ze immers al opgegeten.

Inmiddels zorg ik er in elk geval voor dat ik iets zoetigs in huis heb, voor het geval dat. Best sneu trouwens: om mezelf een beetje het gevoel te geven dat ik nog enigszins op mezelf let, eet ik tegenwoordig pure chocoladehagelslag in plaats van melk.

Waar komen die vreetbuien eigenlijk vandaan?

Hoe het precies zit, weet niemand echt, maar aangenomen wordt dat je lichaam aanvult waaraan het tekort komt. Daarom heb je soms dus die trek in specifieke dingen. Wil je graag zout eten, dan kan je daarmee beter het vocht vasthouden dat je nodig hebt voor je zwangerschap. Ga je voor gezond, dan vul je je vitamine- of mineralentekort mogelijk aan. Maar zoete trek? Tja, wat de oorzaak ook is – makkelijk is anders!

Hoe ga je om met trek in zoetigheid tijdens de zwangerschap?

Eet vaker kleine porties op een dag

Door vaker kleine beetjes te eten, blijft je maag altijd gevuld. Je zal daardoor minder snel behoefte hebben om ineens de kast leeg te snaaien – al kunnen hormonen er dus ook voor zorgen dat je ‘volle gevoel’ verdwijnt.

Haal geen verleidingen in huis

Probeer je verstand boven je gevoel te plaatsen en zorg dat bepaalde voedingswaren gewoon niet in huis zijn. Dan blijft de (soms bijna onbedwingbare) trek nog wel aanwezig, maar je kunt er niets mee. Werkt tijdens de menstruatie, maar ook in je zwangerschap.

Probeer een gezond alternatief te vinden

Een kilo aardbeien is nog altijd beter voor je dan een kilo chocola. Dus als je dan toch zoetig voedsel wil eten, ga dan liever voor iets dat gezond is. En maak een keer frozen yoghurt, banaan-havermout pannenkoeken of appeltaart zonder suiker. Wees creatief en zoek op internet naar lekkere recepten!

Bijkomend voordeel: wanneer je zelf een gerecht of iets te snoepen maakt, eet je er vaak minder van dan als je kant-en-klaar producten uit de supermarkt haalt

Zoek afleiding

Soms kan het ook enorm schelen als je leuke dingen gaat doen, zodat je eigenlijk geen tijd hebt om continu aan eten te denken. Wel handig om dan iets te kiezen waar je niet opnieuw wordt geconfronteerd met snoep en koek 😉 Dus laat dat ene leuke eetcafé liever links liggen als je van jezelf weet dat je niet van de appeltaart kan afblijven.

Drink voldoende water (of thee)

Je kunt zoete trek ook tegengaan door meer te drinken. Soms is trek een teken van je lichaam dat je behoefte hebt aan meer vocht en dan is een glas water al voldoende.

Beweeg genoeg

Tijdens je zwangerschap kan je bijvoorbeeld gaan zwemmen, een cursus doen of lekker fietsen. Over het algemeen ook als je last hebt van milde bekkenklachten. Het voordeel van beweging is tweeledig: vaak heb je na een sportsessie trek in gezonder eten. En zo niet, dan heb je in elk geval ‘wat ruimte’ gemaakt. Sporten is gezond, zeker ook tijdens de zwangerschap.

Focus op je lijf na de zwangerschap

Nu maakt het allemaal per saldo niet zo uit, omdat je toch al groter wordt. Maar vergeet niet dat elke kilo die je nu aankomt er straks ook weer af moet. Dat lijkt nu misschien een ver-van-je-bedshow, maar uit ervaring kan ik zeggen dat het echt pittig is.

Vergeet niet dat je straks kampt met slapeloze nachten, je de eerste maanden behoorlijk wordt geleefd en vaak geen tijd (of zin) hebt om te gaan sporten. Die overtollige kilo’s hou je dus nog wel even. Door nu al gezonder te eten, hoef je straks niet meer zo hard aan de slag. Dus als je eens wil snoepen, denk daar dan aan. Hopelijk werkt het!

Zoet eten? Dan krijg je een meisje

Een bakerpraatje dat rondgaat, is dat het voedsel waar je trek in hebt iets zegt over het geslacht. Ga je voor zoet? Dan krijg je een meisje. Je zou je zoete trek op het moment dus kunnen zien als een vroegtijdige geslachtsbepaling zonder dat je een echo nodig hebt. Of het klopt? Ik heb bij alle drie wel veel chocola gegeten, dus wie weet…

Duurde het bij jou lang voor je kilo’s waren verdwenen? En bleef jij de gehele zwangerschap gezond eten of had je ook last van die zoete trek?

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

One thought on “Snoepen tijdens de zwangerschap: 7 tips tegen vreetbuien

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten