Op smartphone-dieet: 7 dingen die het je oplevert

smartphone dieet opluchting

Anno 2019 ontkom je er bijna niet meer aan: iedereen lijkt vergroeid met zijn telefoon. Het is storend en toch doe je er snel aan mee. Daarom besloot ik op smartphone dieet te gaan. Een succes! In deze blog 7 redenen waarom het enorm oplucht als je je mobieltje weglegt.

Smartphone dieet

Continu bereikbaar zijn? Het leek me zo verstikkend!

Ik ben geboren in de jaren tachtig en groeide dus grotendeels op zonder mobieltje. Toen we er wel één hadden (ken je de Swing nog?) was hij alleen geschikt om mee te bellen en te sms’en. Vrij summier dus. Internet hadden we nog in veel mindere mate en alleen via de telefoonlijn.

Zo’n tien jaar later maakte Blackberry een succesvolle opmars op de telefoonmarkt. Ineens werd het bereikbaarder om regelmatig contact te hebben met anderen via het zogeheten pingen. In eerste instantie stond ik daar nogal afwijzend tegenover. Continu online zijn? Het leek me behoorlijk verstikkend. Maar de jaren verstreken en mijn opvattingen bleken onhoudbaar. Zeker toen ik ging bloggen.

Te vaak online

Als blogger is je smartphone bijna noodzakelijk. Zo voelt het althans. Je moet bijblijven op Instagram, regelmatig blijven pinnen om je bereik te vergroten, Facebook in de gaten houden en dan ook nog bij anderen reageren. Af en toe eventjes je statistieken checken…

Kortom, je bent regelmatig op je telefoon. Bovendien blijf je nog even hangen op die ene app of raak je verzeild in de blogs van een ander. Voor je het weet verkwist je 3 uur van je leven (per dag!) op die mobiel. Zo zonde! Want in de tussentijd heb je het gevoel niets meer te kunnen klaarspelen.

Storend voor je omgeving

Het kan behoorlijk storend zijn voor je omgeving als je vooral online zit. Zeker wanneer ze je iets willen vertellen en je tegelijkertijd verwikkeld zit in een diepgaand gesprek op WhatsApp. Mensen krijgen maar halve antwoorden terug als ze je iets vragen. Of dat je iedere gelegenheid aangrijpt om ‘nog eventjes’ iets te tonen op je telefoon. Het is een soort verslaving waarvan je zelf nauwelijks doorhebt hoe irritant het kan zijn.

Kortom, herken je je in één van bovenstaande punten en heb je ook een haat-liefdeverhouding met social media dan is het tijd voor een smartphone dieet.

Waarom een smartphone dieet enorm oplucht?

Je hoort weer wat je kinderen je willen zeggen

Ik denk dat alle ouders dit wel herkennen. Je kind vraagt om aandacht en jij antwoordt: ‘Even wachten schat…’ om vervolgens nog een paar minuten te zwijgen. Allemaal vanwege dat ene artikel dat in vrijwel geen enkel geval van levensbelang is voor jezelf of één van je gezinsleden. Kortom, je vertelt je kind te wachten om iets dat veel minder belangrijk zou moeten zijn dan hun verhaal.

Leg je telefoon een halve dag weg en je praat veel meer met elkaar. En natuurlijk heb je ook weleens andere dingen te doen dan voor elke creatieve uitspatting richting de tafel te draven, maar zonder smartphone is je aandacht in elk geval weer oprechter en directer.

Nooit meer ‘druk, druk, druk’

Wat ik heel sterk merkte toen ik mijn smartphone dieet startte, was dat ik het verstikkende gevoel altijd druk te zijn met van alles weer kwijtraakte. Dat vond ik misschien ook wel de grootste opluchting van allemaal. Het is ook niet zo gek natuurlijk.

Probeer maar eens in het echte leven een oprecht en persoonlijk gesprek aan te gaan met vijf verschillende mensen (door elkaar), je tegelijkertijd in drie groepen te moeten bewegen waar iedereen door elkaar heen praat, een spelletje te spelen en intussen uit te zoeken wie toch ook alweer die roodharige zanger was van Simpley Red. Vind je het gek dat je na zo’n dag op je telefoon soms het gevoel hebt ‘geleefd’ te zijn?

Je bent vele malen productiever

Nog iets dat heel fijn is: je bent productiever. Dat bereik je al door je telefoon weg te leggen wanneer je aan de slag gaat – al dan niet met een wekkertje. Zonder je te laten afleiden, werk je aan één stuk door. Ook het huishouden gaat vlotter en per saldo krijg je veel meer gedaan.

Dat heeft er vooral mee te maken dat je smartphone erop ontworpen is dat hij je zolang mogelijk bezighoudt. Want van de ene app ga je naar de andere; je controleert of je vrienden nog een nieuwe statusupdate hebben gepost of wat ze te zeggen hebben in die talloze Stories op Instagram. Voor je het weet ben je een halfuur verder dan je wilde.

Benieuwd hoe lang je daadwerkelijk besteed aan verschillende apps op een willekeurige dag? Download dan Phone Usage Monitor of Screen Time. Op de iPhone kun je (vanaf iOS12) Schermtijd en applimieten instellen.

Het levert meer energie op

Direct gevolg van je toegenomen productiviteit is ook dat je minder lamlendig bent. Doordat je meer bezig bent, voel je je beter en dat geeft energie. Zo kan je smartphone dieet indirect dus ook goed zijn voor de slanke lijn 😉

Je voelt je weer het goede voorbeeld voor de kinderen

Persoonlijk vond ik het namelijk best confronterend toen ik Rose een rekenmachine op zag pakken en vervolgens continu op de knopjes zag drukken. Alsof ze een telefoon in handen had… Dat voorbeeld kon maar van één persoon komen: mijzelf. En dus besloot ik per direct dat ik mijn smartphone nog vaker moet wegleggen in haar bijzijn – alles om haar maar te leren dat dit niet goed is.

Je slaapt een stuk beter

Ken je dat? Dat het eerste dat je ‘s ochtends pakt je smartphone is en dat je voor het slapen nog even een serie kijkt op Videoland of Netflix? Ik maakte me er in elk geval wel schuldig aan. En nu doe ik het ‘s ochtends vroeg vaak nog wel, om in elk geval de blog van die ochtend te delen, maar in de avond probeer ik toch met een boek naast me te gaan slapen. Al die prikkels in de late avond gaven me een soort schijn-veilig gevoel dat ik ermee tot rust kwam, maar leidden tot meer onrust in mijn lijf.

Sinds ik een digital detox instelde, gaat het echt beter. Ik voel mijn lijf in de ruststand komen, heb het idee dat ik beter luister naar mijn lichaam en ook makkelijker in slaap val. Bovendien word ik ‘s ochtends uitgeruster en fitter wakker. Een gesprek hoeft immers echt niet altijd direct te worden afgehandeld.

Je leeft meer in het nu

Als je de gemiddelde Facebook of Twitter tijdlijn erbij neemt en je vrienden vooral nieuwsberichten of oproepen delen waarin je hulp wordt gevraagd voor een doodziek meisje of uitgemergelde kinderen, word je er niet vrolijker op. Je wereldbeeld raakt erdoor beïnvloed op een (meestal) negatieve manier.

En nu weet ik best dat sociale media ook heel veel moois opleveren, zoals de massale reacties naar aanleiding van de oproep die Mandy en Sharon op Lotus Writings deden, maar niet altijd. Leg je telefoon weg en je leeft weer meer in het nu. Je ziet hoe de lammetjes door de wei dartelen, voelt de zon op je huid branden, geniet wanneer je twee oude mensen hand in hand ziet schuifelen en hoe die ene man te hulp wordt geschoten door dorpsgenoten. Dat voelt zoveel fijner en realistischer!

De winst van het smartphone dieet?

Ik hield het de eerste keer een paar weken vol en voelde me in die periode lichter. Minder onder druk staan ook wel, volgens mij. Inmiddels (2019) ben ik opnieuw begonnen en voel weer datzelfde fijne gevoel. De telefoon ligt vaker verderop wanneer ik werk en ik leef meer naar mijn idee.

Wat ook opvalt is hoezeer ik vaak bezig was met andere mensen. Even kijken of mijn moeder al had gereageerd op mijn vraag, een diepgaand gesprek met een vriendin en lekker kletsen met die ene goede vriend; nu doe ik dat nog steeds wel, maar meer op vaste tijden. En dan merk je dat er geen man overboord is als je morgenochtend pas iets terugstuurt. Of de dag daarna zelfs.

Ook wanneer we iets leuks doen, laat ik mijn telefoon vaker in mijn zak trouwens. Foto’s? Ik sla liever mooie herinneringen op. Dat gevoel blijft langer hangen dan die duizend afbeeldingen van hetzelfde die je met een beetje pech toch nooit meer bekijkt…

Zou jij wel een smartphone dieet kunnen gebruiken? Of vind je hem veel te leuk om te kunnen wegleggen?

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

Afbeelding, Eugenio Marongiu – Shutterstock

About Merel

Merel (35) is moeder van drie temperamentvolle dochters en zes jaar samen met Ro, haar grote liefde. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2013 studeerde ze af als historica, drie jaar later startte ze een goedlopende mamablog: Lotus Writings. Voor nuchtere ouders die houden van hun kinderen, maar ook (steeds meer) van zichzelf. Die weten dat je best doen soms belangrijker is dan de uitkomst.

20 thoughts on “Op smartphone-dieet: 7 dingen die het je oplevert

  1. Privé was ik eigenlijk heel weinig in de weer met mijn tablet en telefoon. Nu met mijn blog lijk ik wel bezeten, ik voel me echt een digi monster. Ik probeer nu een balans te zoeken, wat nog best lastig is 🙁 Maar ik geloof dat ik het uiteindelijk wel onder de knie krijg 😉

  2. Sinds ik in oktober mijn telefoon verloor moet ik het doen met een heel basaal toestel. Bijna alles wat ik wil crasht. Om frustratie te voorkomen, zit ik er dus niet heel veel op. Het heeft toch geen zin. Overigens heb ik mijn telefoongebruik heel goed in de hand. Ik ben er niet mee vergroeid. Ik neem op wanneer ik dat wil. Soms neem ik hem niet eens mee. Maar vaak genoeg staat het geluid ook gewoon uit. Het idee dat ik mijn gebruik zelf in de hand heb en niet wordt opgejaagd geeft veel rust.

    1. Dat scheelt wel, maar zo te horen maakt het voor jou sowieso niet uit. Beter! Kan me voorstellen dat het inderdaad veel rust geeft als je hem gecontroleerd gebruikt.

  3. Detoxen vind ik in mijn geval niet nodig, ben nog niet helemaal vergroeid met mijn smartphone. Maar thuis kan ik best wat betere momenten kiezen om ‘m wel of niet in de buurt te hebben. Hij komt sowieso niet mee aan tafel of naar de slaapkamer, maar als iedereen net thuis is van werk en school, zou ik ‘m ook best wel even links kunnen laten liggen.

  4. Ik heb precies hetzelfde! Echt dat gevoel dat als je blogt het wel MOET doen. Als ik geen blog had dan had ik ook mijn facebook en instagram verwijderd. Zoveel informatie het is soms echt vermoeiend.

    1. Hele fijne reactie! Precies dat inderdaad, de hoeveelheid informatie is zeker vermoeiend. Ik merk nu ik alles via mijn laptop doe, dat het veel efficiënter kan ook. Besteed minder tijd aan bepaalde zaken en dat scheelt echt.

  5. Ongemerkt sluipt het er wel in hè. Heel verstandig. Ik probeer er zelf bewust mee om te gaan, maar toch merk je dat het erg ‘meeslepend’ werkt. Gelukkig ben ik nog steeds zo iemand die de telefoon vergeet als ze weggaat en ligt hij nooit op de slaapkamer. Maar het is echt iets om bewust mee om te gaan. Succes!

    1. Ja dat is het inderdaad, je hebt er eigenlijk geen erg in, maar je leeft voor de helft online.
      Gelukkig, dat mag je koesteren 😉 En zeker! Dank je wel!

  6. Goed van je!!
    Ik probeer ook vaak als ik met de kinderen ben dus bijvoorbeeld op woensdagmiddag en in het weekend mijn telefoon te laten liggen
    Dan is het tijd voor de kinderen!
    Best lastig maar wel echt nodig
    Stom ding ook eigenlijk die smartphone 😉

  7. Hier doen we het ook regelmatig tenminste we laten bewuster de telefoon een tijd aan de kant liggen. Achteraf gezien mis je vaak weinig echt belangrijke dingen.

Laat me weten wat jij hiervan vindt!

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten