Merel onderzoekt | School ondersteunen? Zo doe je dat!

SCHOOL ONDERSTEUEN – Misschien begeef ik me met deze Merel onderzoekt een beetje op glad ijs. Want waar loopt het enthousiasme of zelfs pusherige van ouders over in echte begeleiding? Maar toch denk ik dat het mogelijk is om kinderen die voorlopen of juist wat uitdaging nodig hebben, extra te begeleiden vanuit huis. Om school te ondersteunen dus. Ik denk dat het in sommige gevallen zelfs belangrijk is om daarbij betrokken te zijn. Alleen hoe? Daar vertel ik je alles over in deze blog. 

Bovengemiddeld?

Eigenlijk vind ik het altijd een beetje lastig om te schrijven over dit onderwerp. Een beetje pretentieus. Als je kinderen voorlopen op ‘het gemiddelde’, klinkt het toch al snel als opscheppen. Omdat de halve wereld vindt dat ze een wonderkind hebben gebaard? Wat ergens ook wel klopt hoor, want elk kind is bijzonder en mooi op zijn eigen manier. Maar ergens klinkt het gewoon alsof je wil zeggen dat je kind beter is dan de rest.    

En, los daarvan, je wil ook niet tot het elitaire clubje horen dat met enige regelmaat roept: ‘O, mijn Thijsje deed dat al op zijn tweede. Die speelde Bach en loste vijfsterrensudoku’s op. Die van jou niet dan?’ Kunnen we ook niet bij horen trouwens, Rose heeft een voorkeur voor Nederlandstalige hoempapa-muziek en is dol op schreeuwerig speelgoed dat zoveel mogelijk lawaai maakt. Net een echt kind dus 😉

Ontwikkelingsvoorsprong

Maar even weer wat serieuzer. Als ik kijk naar haar ontwikkeling (zonder daarbij te vergelijken) maakt Rose erg grote sprongen. Niet alleen in haar woordenschat en op het gebied van beginnend rekenen, maar ook motorisch gezien. Dat kinderen hun aandacht richten op één van deze drie, gaat voor haar dus niet op. Ze rent door het leven, letterlijk en figuurlijk.

We proberen haar daarbij de ruimte te geven om te doen waar ze zich goed bij voelt. Wil ze graag de halve middag kleien, dan mag dat. Verkleedt ze liever, ook prima. En wil ze van alles weten en leren over vulkanen of oefenen met schrijven, dan doen we dat. Zolang de wil om te leren maar uit haar komt: het laatste dat we willen is haar leergierigheid in ons enthousiasme temperen.

Houdt dit leertempo aan?

Of je zoon of dochter een echte Einstein in de dop is, moet de tijd uitwijzen. Soms vliegen kinderen eerst vooruit om daarna weer wat langer stil te staan. Het is op deze leeftijd daarom goed er niet te veel aan op te hangen, denk ik. De tijd zal leren hoe ze zich verder ontwikkelen. Wel denk ik dat het goed is om als ouder je kind(eren) te ondersteunen als de situatie daarom vraagt.

Maar hoe doe je dat eigenlijk zonder school voor de voeten te lopen? Ik vond het bijvoorbeeld bij June best een lastige zaak: ik heb ooit geprobeerd keersommen onder elkaar uit te leggen en toen bleek vervolgens dat mijn methode achterhaald was. Had ik haar dus mooi verkeerd geleerd hoe het moest. Dat wil ik voorkomen. Daarom ga ik nu vast op zoek naar manieren waarop je zowel je zoon of dochter als school een handje kan helpen.

Merel onderzoekt: hoe kan je school ondersteunen?

Ga in gesprek

Het mag als een paal boven water staan dat school een heel belangrijke partij is in dit hele verhaal. Je wil uiteindelijk je kindje graag vooruit helpen en volgens mij is het daarbij heel verstandig als alle partijen de neuzen dezelfde kant op krijgen. Informeer hoe je zoon of dochter zich op school gedraagt en kijk of dat overeenkomt met thuis. Vraag om meer uitdaging als je denkt dat het nodig is of om extra werkbladen om samen mee te oefenen als het juist nog niet zo soepel loopt.

Stimuleer het zelfvertrouwen van je kind

Geen enkel kind wordt gelukkig van het gevoel dat hij faalt naar de maatstaven van zijn ouders. Wees dus heel kritisch op jezelf: klopt het écht dat hij of zij vooruitloopt, is je kind ook gemotiveerd om meer te leren of wil je juist dat hij kansen grijpt die jij miste? Leg de focus bovendien niet constant op onderwijs, maar op de wens dat hij lekker in zijn vel zit – op alle vlakken.

Oefen (samen)

Als je merkt dat je kind onzeker wordt van toetsen, dan is het vaak prettig om samen te gaan zitten en oefenen. Zeker wanneer je weet dat het er wel in zit, maar nog niet uitkomt. Laat zien hoe een bepaalde som moet of laat hem het jou eens uitleggen. Het belangrijkste is dat je kiest voor lesmateriaal dat aansluit op rekenen groep 3. Bovendien zie je dan meteen waar eventuele knelpunten zitten of waarin het erg rap gaat. Volgens mij moet dit allemaal prima kunnen als je dit overlegt met de juf of meester. Zo zit je niet in elkaars vaarwater.

Wat is het voordeel van samen oefenen?

Hier was het niet het rekenen dat extra uitdaging nodig had, maar juist het lezen. Dat had alles te maken met een voorval in groep 4. Zonder hier al te veel op te willen ingaan, besloten we met June te gaan oefenen. Mijn zusje, zelf docente in het Jenaplanonderwijs, gaf ons werkbladen en we gingen voor het slapen zitten. Elke keer opnieuw de rijtjes en teksten doornemen. We maakten er bijna een competitie van. En hoewel ze nog wat moeite had om het tijdens de Cito te laten zien, ging ze verder met sprongen vooruit. Laatst hoorde ik haar voorlezen en dat ging zo goed, dat ik blij ben dat we die tijd hebben geïnvesteerd.

Samen oefenen, of het nu lezen in groep 6 is of rekenen groep 3, maakt echt niet uit. Het belangrijkste is volgens mij echt dat je er samen plezier in hebt of krijgt en daarmee stappen zet.

En wat als Rose zo doordendert?

Als ik merk dat ze echt meer uitdaging nodig heeft, dan wil ik best vast gaan oefenen met rekenen in groep 3 – mocht ze die behoefte hebben. Je kan online heel makkelijk gratis oefenbladen downloaden en via de link kom je op een website die aansluit op rekenonderwijs. Daarnaast vind je op de website heel veel informatie over wat kinderen eigenlijk moeten kunnen in groep 3 en op welke manier je daarbij kan begeleiden.

En hoewel het nu dus nog niet speelt (eerst maar eens starten in groep 1), ben ik wel heel nieuwsgierig hoe het allemaal zal lopen. Ik hou jullie op de hoogte!

Hoe denk jij over extra uitdaging of extra begeleiding vanuit ouders?
Moet je het eigenlijk aan de juf overlaten of is het prima, mits je goed kijkt naar je kind?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Afbeelding, Sergey Nivens – Shutterstock 

Author: Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

One Reply to “Merel onderzoekt | School ondersteunen? Zo doe je dat!”

  1. Ik ben heel erg van Schoenmaker blijf bij je leest. Ik hoop altijd dat 4 jaar Pabo betekent dat leerkrachten meer weten dan ik, en laat onderwijzen graag aan hen over. Mijn taak vind ik dat ik de kinderen goed opvoed, en de taak van de leraar vind ik onderwijs geven.

    And never the twain shall meet ; )

    Maar ik weet dat deze instelling eigenlijk niet meer past anno 2018.
    Nicole Orriëns onlangs geplaatst…Shoplog Hema, of hoe ik er 32,- doorheen joeg in 10 minutenMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge