Kraamtijd | Neem rust! 5 tips voor eigenwijze mama’s

RUST IN DE KRAAMTIJD – Het is vrouw eigen om van alles te willen oppakken. Sommigen hebben hier zelfs last van nadat ze net een grootse prestatie hebben neergezet (lees: de bevalling). Toch zou het beter zijn om iets meer rust in de kraamtijd te nemen. Maar hoe pak je dat eigenlijk aan? 

Rust in de kraamtijd? Ikke niet!

Onverstandig en eigenwijs

Mijn laatste bevalling verliep naar omstandigheden vrij simpel. Daardoor dacht ik al snel weer fit genoeg te zijn om van alles zelf te doen, ondanks dat mijn kraamtijd nog in volle gang was. Ik leek wel een koppige peuter: alle adviezen sloeg ik in de wind, ik voelde me toch prima? Een paar weken later kwam de klap; dit werkte kennelijk toch niet optimaal. Blijkbaar hadden al die mensen best een legitiem punt toen ze me vertelden rustiger aan te doen.

Pas op de plaats

Ro was zacht gezegd niet blij; hij zat op zijn werk en kon me overdag niet tegenhouden. Wel had hij herhaaldelijk aangegeven dat ik niet te veel hooi op mijn vork moest nemen. Samen maakten we daarom nieuwe afspraken die wel werkten. Een simpel voorbeeld: speelgoed laten liggen tot hij thuis was. Daarnaast zijn er meer dingen die je kunt doen om iets bewuster van die kraamtijd te genieten. Deze tijd krijg je (hoe cliché!) namelijk nooit meer terug en het is toch zonde als je die laat ondersneeuwen door je eigen bewijzingsdrang?

Waarom is rust in de kraamtijd zo belangrijk?

Misschien verliep het allemaal vrij soepel? Dan is het bijna niet voor te stellen dat je nog rust zou moeten nemen. Je voelt je toch kiplekker? Maar daar loert juist het gevaar. Je lichaam heeft een behoorlijke prestatie geleverd met het baren van jullie kindje. Het is belangrijk om echt de tijd te nemen om weer tot rust te komen. Zowel mentaal als fysiek. Je botten en weefsel werden onder invloed van de hormonen zachter om te kunnen meebewegen tijdens de bevalling. Als je nu te veel beweegt, kan het zich niet terug vormen en daar kan je op de langere termijn last van gaan krijgen.

40 dagen kraamtijd

Het lijkt misschien alsof je na een week klaar al bent met de kraamtijd. De kraamverzorgster is immers weer verdwenen en je kan hopelijk redelijk zitten of zelfs staan. Maar officieel duurt de kraamtijd veertig dagen (ongeveer zes weken). In die periode is het goed om echt je rust te nemen en op je eigen tempo jullie nieuwe ritme en leven te gaan ontdekken. Geef het de tijd: de rest van jullie leven wordt druk genoeg. Laat de borstvoeding goed op gang komen, rust genoeg uit en knuffel zoveel mogelijk met jullie kleintje.

(Bron)

 7 tips voor meer rust in de kraamtijd

Doseer je kraambezoek

Er is helemaal niets mis mee om je visite een beetje uit te stellen. Je kan ervoor kiezen om de belangrijkste mensen te laten langskomen in de kraamweek, omdat dan de kraamverzorgster er nog is. Na die week is het niet onverstandig om alleen af te spreken als je partner er is om te zorgen dat jullie bezoek iets te drinken krijgt. Voorkom in elk geval dat je met knallende pijn en/of doodop van de slapeloze nachten zelf als gastvrouw fungeert. Je bent niemand iets verplicht en vergeet niet dat ‘nee’ ook een antwoord is. Als je mensen over een maand laat langskomen, is dat heus niet erg. Ze zullen het echt wel snappen! Of niet, maar is dat jouw probleem?

Bijkomend voordeel van rust in de kraamtijd: je bent fitter op het moment dat mensen wel langskomen en hebt meer tijd voor je gasten Win-winsituatie voor alle partijen. 

Zorg voor jezelf

Je hebt een bevalling achter de rug, sommige vrouwen zelfs een operatie. Dat is echt niet niks. Je mag dan het gevoel misschien hebben dat je de wereld aankunt, maar daardoor hoef je nog niet jezelf te overbelasten. Spiegel jezelf niet aan beroemdheden die drie weken later alweer het vogelnestje in de ringen doen, maar aan ‘echte’ moeders zoals jij en ik. Je verliest energie tijdens de gebroken nachten en de borstvoeding kan je ook vermoeien, vergis je niet. Niemand verwacht dat je fluitend stofzuigt, terwijl je ondertussen de baby voedt en meteen even de keukenkastjes uitsopt. Waarom zou jij het dan wel jezelf doen?

Huishouden is nu even minder belangrijk

Echt, als je een schone wc wil, kun je daarvoor ook een welwillend familielid of je partner voor inschakelen. En mocht je het prettig vinden dat de plinten weer stofvrij zijn, vraag daarvoor ook hulp. Maar laat het overdag gewoon zoals het is, zolang je lichaam niet fit genoeg is. Neem liever je rust als de baby slaapt. En dan hoef je er echt niet verplicht naast te liggen, met een boek of tijdschrift kun je ook prima ontspannen. Bezoek verwacht niet dat je huishouden piekfijn op orde is.

Laat koken aan anderen over

Wie weet heb je een fantastische vriendin die met een pan zelfgemaakte soep voor de deur staat, blijkt je partner Master Chef himself of kookt je lieve (schoon)moeder graag een paar keer per week voor je. Dit is één van de weinige periodes in je leven dat je daarvan kunt en mag genieten. Doe dat dan ook! Relax en eet smakelijk.

Neem tijd voor jezelf

Of beter gezegd: voor jullie zelf. De baby en jij hebben nu even de eerste prioriteit. Misschien willen opa en oma de andere kinderen wel even meenemen voor een paar uurtjes, zodat je echt even van elkaar kan genieten.

Bouw je conditie rustig op

Zeker als je niet behoort tot de zogenaamde fit moms, is het verstandig om je conditie rustig weer op te bouwen. Je kunt niet van heftige pijn naar dagelijks vijftien kilometer wandelen gaan in een paar dagen tijd. Loop eerst eens naar de glasbak of brievenbus, dan naar dat ene bankje verderop en misschien een paar dagen later een wat groter rondje. Er komt vanzelf weer een dag dat je 10.000 stappen maakt!

Verstuur de geboortekaartjes later

Ik weet nog dat ik me schuldig voelde toen ik op dag 7 pas de kaartjes op de bus deed (of liet doen). Maar dat is natuurlijk grote onzin. Waarom zou je direct op dag 1 na de geboorte weer per se achter de laptop willen kruipen? Alles op zijn tijd. Bovendien geeft het je iets meer rust: wanneer je ervoor kiest de kaartjes later te versturen, kan je die eerste dagen nog even exclusief genieten van elkaar met dierbaren die je er graag bij hebt. Geef ook aan op het kaartje dat je graag vooraf een afspraak maakt.

Hoe was jouw kraamtijd?
Kon jij wel rust nemen of wilde je ook meteen weer van alles aanpakken?

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

13 thoughts on “Kraamtijd | Neem rust! 5 tips voor eigenwijze mama’s

  1. Tot 5,5 week heb ik iedere middag nog even geslapen. Dat was fijn en ook hard nodig. Ook gingen we iedere dag wandelen, steeds een paar minuutjes langer. Toch wilde ik al weer veel te veel. Niet zozeer dingen doen, maar meer dingen voelen. Ik wilde me fit voelen, helemaal in balans, vol energie, gezellig doen en vol op genieten van ons pasgeboren kindje. Dat had ook allemaal tijd nodig.

    1. Fijn dat je die rust in jezelf kon vinden, ik benijd je daar wel om hoor. Zou zelf ook willen dat ik zou kunnen gaan liggen en anderen voor me kon laten zorgen. Wie weet krijg ik ooit nog eens een herkansing, je kraamtijd klinkt in elk geval heel prettig zo.

  2. Mooi artikel! Ik stond de eerste dagen na de bevalling stijf van de adrenaline waardoor ik ook maar niet kon rusten. Ik kreeg op een gegeven moment een zeer dringende opdracht om te gaan slapen en ter ondersteuning nog een slaappil. Dat hielp. Daarna was ik een stuk relaxter en mede daardoor heb ik hele warme herinneringen aan de kraamweken.

  3. Had bij veel om mij heen gezien dat het niet zo goed ging in en na de kraamweek. Dus ik wist dat ik bezoek wilde beperken tot enkel familie (wat al heel veel is). Het huishouden werd onwijs goed gedaan door de kraamhulp dus daar gelukkig ook geen werk aan 🙂

  4. Ik bleef de hele kraamtijd altijd braaf in bed. Ik was altijd behoorlijk van de wereld en ging op in alles wat er om me heen gebeurde en de baby.

    En bij nummer vijf bleef ik helemaal zo lang mogelijk in bed, want ik wist: als ik naar beneden ga is het afgelopen met de rust.

    1. Slim!
      Ik denk dat, mocht hier ooit nog een kindje komen, ik mezelf inderdaad lekker terugtrek met een stapel boeken 😀 Wetend dat je daar de maanden die volgen nooit meer tijd voor hebt.

  5. Ha, goede tips! Gelukkig ben ik helemaal niet eigenwijs, ahum…en ik heb ze na nummer drie nog steeds niet onder de knie…gaat ook niet meer gebeuren. Maar voor elk nieuwbakken mama van levensbelang!

    1. Haha jij ook al? Het is ook zo moeilijk! Mocht het hier ooit nog eens gebeuren dan trek ik me wel terug in de slaapkamer met een gigantische stapel boeken ☺️

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten