Rianne | Zo bewaar je je zelfbeheersing in een wereld vol verleidingen

OP GEWICHT BLIJVEN – Iedereen die weleens een poging tot lijnen heeft gedaan, weet hoe lastig het volhouden is. Gastblogger Rianne weet daar alles van. Maar hoe bewaar je de zelfdiscipline in een wereld vol verleidingen? In haar blog van deze maand geeft ze 8 handige tips die haar daarbij helpen. 

Gezellig, koekje bij de thee

In Nederland, maar misschien eigenlijk overal ter wereld wel, hangen gezelligheid en eten heel nauw samen. Ga maar eens koffiedrinken bij iemand: dan krijg je er een koekje bij. Met die ene vriendin ga je graag uit lunchen en zelfs in de binnenspeeltuin neem je vaak iets te eten. ‘Kunnen de kids op de terugweg lekker slapen in de auto.’ In de strijd tegen mijn obesitas werd me dit pijnlijk duidelijk: hoe vaak je wel niet word geconfronteerd met eten, vooral op momenten dat je het niet per se nodig hebt.  

Zo liet ik touwtjes bewust iets vieren in de periode rond kerst en oud en nieuw. Ook omdat ik denk dat afvallen en gezonder leven niet afhangt van die ene week per jaar. Dan eten we nu eenmaal veel en meer. Het resultaat op de weegschaal? +0,7 Tja en dat was best even slikken. Was er net 7 kilo af, zat er na de feestdagen bijna een kilo bij.

Knop omzetten

Gelukkig kon ik redelijk snel terugschakelen naar mijn gezonde leefstijl van voor de laatste week van december. Daar helpt de structuur van de normale werkweek ook enorm bij natuurlijk. De kilo’s lieten echter even op zich wachten, maar inmiddels gaat de weegschaal weer langzaam naar beneden. Toch stelde ik voor mezelf 8 tips op: hoe kan je het beste omgaan met alle sociale activiteiten waarbij je ‘moet’ eten?

Zelfbeheersing houden? Zo doe je dat!

Je moet niks

De belangrijkste van allemaal: besef dat je helemaal niets moet. Dat is misschien best lastig in een wereld waar je regelmatig hoort:

  • ‘Ah, wees niet zo ongezellig!’  
  • ‘Eentje kan geen kwaad’
  • ‘Het zit niet gelijk om je dijen’
  • ‘Eet gezellig mee’

Besef dat eten op zichzelf niet per se gezellig is, maar alle sociale interactie eromheen. Je kan best weleens iets nemen, maar dan omdat je trek hebt.

Maak overwogen keuzes

Weet je bijvoorbeeld dat je ‘s avonds een afspraak hebt met lekkere hapjes die je moeilijk kan weerstaan? Of ga je uit eten? Dan kan je daar overdag vast rekening mee houden. Eet minder koolhydraten en minder calorierijk voedsel, zodat je iets meer ruimte overlaat voor de avond. Je hoeft jezelf namelijk echt niet alles te ontzeggen, mits je er bewust mee omgaat.

Bereid je voor op een etentje

Bekijk vooraf de menukaart en beslis alvast wat je gaat eten. Daarmee voorkom je dat je in het restaurant toch naar een keuze wordt getrokken die misschien minder slim is, zoals aardappeltjes of patat. Als die toch apart worden geserveerd, kan je ook afspreken dat jullie één portie delen of dat je een paar van de ander mag.

Spreek thuis af met vrienden

Als je in de stad of elders ben, maak je soms beslissingen vanuit je emotie. Het is gezellig, dus waarom zou je niet nog een beetje extra nemen? Of dat ene toetje wat er eigenlijk niet meer bij kan, maar zo ontzettend lekker is. Thuis moet je het doen met de boodschappen die je hebt. Ook een kopje thee hoeft niet altijd te worden vergezeld van een koekje, dat maakt het toch niet minder gezellig?

Plan vooruit

Echt, plannen is inmiddels hét codewoord bij ons thuis. In het begin van de week zit ik met mijn agenda en de boodschappenlijst op de bank om de hele week vooruit te plannen. Wie is wanneer thuis, hoeveel tijd heb ik om te koken en met hoeveel personen eten we? Daar pas ik de boodschappen op aan. Dit voorkomt vaak ook dat je in de supermarkt in een opwelling toch nog even die afgeprijsde chocoladereep meeneemt: hij staat simpelweg niet op je lijstje.

Vaste boodschappendag

Niet alleen lekker voor je portemonnee, ook voor de lijn: kies één of twee vaste boodschappendag(en). Ik ga vaak op woensdagochtend met Corné naar de supermarkt, ‘s middags regelmatig naar de markt. Op zaterdag ga ik een tweede keer om wat laatste verse dingen in huis te halen.

Mealprepping

Ken je dat gevoel dat je dag hartstikke vermoeiend is geweest en je doodop thuiskomt? Wie heeft er dan nog zin om iets gezonds te maken? Of dat je in de spits helemaal geen tijd hebt om een gezond ontbijt klaar te maken? Zorg er dan voor dat je eten hebt klaarstaan. In het weekend maak ik vaak verse soep voor maandag en/of dinsdag. In onze recentelijk aangeschafte slowcooker probeer ik van alles uit en ik maak lekkere extra’s als zoete aardappelbrood (van Chicks Love Food). Heerlijk én makkelijk als ontbijt: ‘s avonds 2 plakjes uit de vriezer halen, de volgende ochtend is het ontdooid.

Voorkom snaaien

Ik werd overdag vaak verleid door tankstations, supermarkten en de grote kantine in ons ziekenhuis. Tegenwoordig neem ik allemaal bakjes mee voor de hele dag: ik zet gewoon alles klaar in de avond, ook voor onderweg naar huis. Dit voorkomt de extra tussenstops, ik koop tussen de middag geen eten meer en ik snaai nauwelijks nog. Mijn man wordt weleens gek van al die bakjes tijdens de vaat en in de la onder het aanrecht 😉 Maar voor mijn lijf én portemonnee is het echt heel fijn!

We gaan weer vooruit!

Dankzij bovenstaande tips én de tips die mijn diëtiste geeft voor het kiezen van de juiste voeding en meer bewegen, is de weegschaal gelukkig weer in beweging gekomen. Inmiddels staat de teller op -8,5 kilo en de magische 100 komt nu echt in de buurt.

Hebben jullie nog aanvullende tips?
Die zijn zeker welkom in mijn nieuwe leefstijl.

En mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
Ik zoek het graag voor je uit en zal ze proberen te beantwoorden.

Afbeelding, ShutterOK – Shutterstock

Author: Rianne

Rianne (31) is getrouwd met een hardwerkende ondernemer en heeft een zoontje (1): Corné. In het dagelijks leven werkt ze als stomaverpleegkundige bij een groot ziekenhuis. Sinds 2017 volgt Rianne een intensief traject bij een gespecialiseerde obesitaskliniek. Op LotusWritings.nl vertelt ze over haar vorderingen, uitdagingen en welke invloed het heeft op hun leven.

14 Replies to “Rianne | Zo bewaar je je zelfbeheersing in een wereld vol verleidingen

  1. Handige tips. Ik heb soms sugar cravings doorheen de dag en dan maak ik een boterham (of toast) met pindakaas of Whey Choco en banaan, of ik eet een stukje fruit.
    En heel belangrijk: Genieten van wat je eet!

  2. Eerst en vooral: succes met je gewichtsverlies! Ik kijk zelf nooit naar de kilo’s, dat zegt vaak ook niets aangezien spieren meer wegen dan vet, ik denk dus dat een vetgehalte test veel leerrijker is dan je gewicht. Ik ben ook eerder een voorstander van eet wat je wil, maar varieer! De enige dag kan je best een cheeseburger binnenspelen als je de volgende dag een salade neemt. Maar voornamelijk; kook zelf! Geen onnodige suikers, vreemde ingrediënten enzovoort. Ik plan ook altijd op vrijdag alle maaltijden voor de komende 7 dagen en ga dan enkel op zaterdag naar de winkel, alle gerechten met vlees en vis plan ik dan eerst in de week, op het einde van de week zijn dan de vegetarische gerechten aangezien die ingrediënten langer goed blijven. Verder is bewegen het beste wat je kan doen, ik heb zelf een smartwatch die me vertelt hoeveel ik die dag heb bewogen en hoeveel ik nog moet bewegen om fit en gezond te blijven 🙂 Voorheen zat ik de hele dag op mijn stoel, nu krijg ik ook elk uur een melding dat ik wat moet rondwandelen. Ik heb ook wat fitnessgerief gekocht voor thuis, ben niet zo’n voorstander van de fitness waar iedereen je kan bekijken dus heb ik mezelf een roeimachine aangeschaft, daarmee werk je aan een heleboel spieren tegelijk! Dat doe ik dan terwijl mijn eten in de oven zit of aan het koken is ^^
    Tine onlangs geplaatst…Pancake Tuesday Crêpes in support of Mental Health Awareness IrelandMy Profile

  3. Herkenbaar! Hier zat er na oud&nieuw weer bijna een kilo aan. Momenteel fluctueert het een beetje, moet weer even in die flow komen. Die ene kilo is er overigens al wel weer af.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge