Veilig vervoer van je kind is ontzettend belangrijk. Maar wat is nu een goede investering op het gebied van een autostoel voor je peuter? Wij testten de Maxi-Cosi RodiFix Airprotect® – een stoel die geschikt is voor kinderen tot 135 cm. en 30 kilo.
Review autostoel Maxi-Cosi RodiFix Airprotect®
Einde van de boosterseats
Op de basisschool reed ik weleens mee als hulpmoeder tijdens een excursie. Dan kreeg je van anderen de zitverhogers of stoeltjes mee en daar zat nogal een verschil in: de één gaf een boosterseat mee, de ander een volledige stoel. Ik vond het soms best een risico, zo’n losse zitting. Dat wordt onderschreven door verschillende Europese overheden.
Ze mogen anno 2019 nog wel, maar pas vanaf 1.25 meter. Daarbij moet natuurlijk worden aangetekend dat een autostoel met rugleuning aanzienlijk veiliger is voor je kind.
Investeren in de autostoel van je kindje: voor veiliger vervoer
Omwille van de veiligheid nam ik me stellig voor altijd te blijven investeren in veiligheid, ook bij kinderen die ouder zijn. Toen we de Maxi-Cosi RodiFix Airprotect® mochten proberen, aarzelde ik dan ook geen moment. Op basis van onze bevindingen geef ik 7 redenen om ook ná de babytijd te blijven investeren in goed vervoer. Een goede autostoel is namelijk niet alleen belangrijk voor baby’s.
Waarom Maxi-Cosi?
Maxi-Cosi vanaf de geboorte
Na de geboorte van June reden we vanuit het ziekenhuis naar het kraamhotel. We kregen voor die spannende eerste rit een Maxi-Cosi van opa en oma, die zeker wilden zijn van veilig vervoer van hun kleinkind. Diezelfde solide autostoel vervoerde twee babynichtjes, zeven jaar later haar zusje Rose en weer een jaar later May. En elke keer vond ik die eerste ritjes met onze meisjes toch even spannend. Je hebt die kleine en ook zo kwetsbare baby bij je. Daarom waren we het helemaal met opa en oma eens; veiligheid is een investering waard.
Innovatie en veiligheid
Het merk Maxi-Cosi blijft werken aan veiliger vervoer. Ze innoveren en investeren in de veiligheid van je kindje en kwamen in 2018 als eersten op met een autostoel op de markt waarin geïntegreerde airbags zaten. Afgelopen jaar (2019) presenteerden ze de nieuwste ontwikkelingen op dit gebied: een reiswieg die veilig op de achterbank kan worden vastgeklikt.
Is de Maxi-Cosi RodiFix Airprotect® een fijne stoel?
Testpersoon Rose
Hoewel na de geboorte vrijwel iedereen een Maxi-Cosi aanschaft, lijken ouders toch vaak minder te investeren als het gaat om de daaropvolgende stoel. En dat terwijl het ook bij oudere kinderen nog altijd belangrijk is om je kind veilig te vervoeren. Wij mochten als gezegd de Maxi-Cosi RodiFix AirProtect® proberen, als best getest in zijn klasse, die speciaal geschikt is voor kinderen van 105-135 cm (15-36 kg). Rose is inmiddels al een ruime meter en daarmee dus de ideale proefpersoon.
Uiteraard nog veiliger in auto’s met ISOFIX.
Update 2019
Inmiddels gebruiken we de stoel al ruim twee jaar. Hij is nog even stevig en groeit met onze dochter mee. Ik vind het persoonlijk nog steeds een heel fijn gevoel dat ze zo veilig mogelijk zit en ga voorlopig niet terug naar de boosterseat. Er zijn ook mogelijkheden om te kiezen voor een volwaardige autostoel die meegroeit tot 1.50 meter – de lengte waarop kinderen in sommige andere landen nog moeten worden vervoerd in autostoelen – maar dat vind ik inmiddels te duur voor die paar jaar.
7 redenen waarom een goede autostoel ook na de babytijd je investering waard is
Lekker slapen onderweg
Dat je al drie bent, betekent natuurlijk niet dat je nooit meer in slaap valt onderweg – al zal je als peuter de laatste zijn die dat toegeeft. In haar vorige stoel viel Rose nog weleens opzij, bijna haar stoeltje uit. Het zag er verschrikkelijk uit: ze hing erbij als een lappenpop met haar hoofd bijna op de bank en daarmee in een levensgevaarlijke positie. In de RodiFix AirProtect® zet je een vermoeide peuter met een simpele druk op de knop in een ligstand en liggen ze bovendien lekker stevig door de goed gepositioneerde hoofdsteun. Hoewel onze peuter dus nooit moe is, zakt ze tegenwoordig ook niet meer in een onmogelijke positie als ze desondanks toch slaapt.
Veiligheid en stevig design
De RodiFix AirProtect® is volledig af te stellen naar de lengte van je kind. De hoofdsteun kan bijvoorbeeld nog omhoog, maar ook in de breedte kan je aanpassingen doen. Mede hierdoor kozen verschillende onafhankelijke tests de RodiFix AirProtect® als meest veilig in zijn klasse. Daarnaast vinden wij het erg prettig dat de stoel zo stevig is – hufterproof, zo je wil. Rose zit stevig in haar stoel en wiebelt niet zo enorm als in sommige andere stoelen wel het geval was. Airprotect® beschermt het hoofd en de nek van je kindje bovendien optimaal.
Gordel klikt vast in de stoel
Links en rechts bovenin zitten twee sluitingen waarmee je de gordel stevig vastklikt. Dat maakt het bijna onmogelijk voor kleine kinderen om de gordel halverwege de rit los te trekken. Een ander bijkomend voordeel is persoonlijk, maar minstens zo belangrijk. Rose klikte bij haar dreumesstoel de sluiting eens los tijdens het rijden. Geen Maxi-Cosi trouwens, moet het er toch even bij vermelden. En niet veel later stond ze stralend los in een rijdende auto. ‘Kijk eens mama!’ Niet zo’n leuke verrassing als je met 100 km/u (of een pietsje meer) over het asfalt jaagt. Sindsdien vond ze het een sport ‘het klikje’ los te maken en schakelden we niet veel later over op een andere stoel. Nu ze in deze grote-mensenstoel zit, zoals we hem hier thuis noemen, voelt ze zich ook groter. Geen losse klikjes meer dus!
Ruimte voor Olifantje
Voorgaande stoelen moesten natuurlijk strak zitten en daarmee bood de autostoel geen ruimte voor Olifantje. En aangezien die werkelijk o-ver-al mee naartoe moet, is het fijn dat hij in de RodiFix AirProtect® veel beter bij haar kan zitten.
Mooi design
Waar het argument van Olifantje vooral geldt voor Rose, vind ik het design belangrijk. De kleur is echt heel mooi; als je hem ziet dan is hij zelfs nog mooier dan op de foto. We krijgen heel veel complimentjes van anderen die de stoel zien. Dus mocht je hem ook willen, ga voor Nomad Green! Deze kleur is trouwens ook beschikbaar voor andere producten van Maxi-Cosi, zoals de kinderwagens.
Comfort
Uiteraard ben ik niet zelf in de stoel gaan zitten (ben wel zes kilo kwijt, maar dat is nog altijd het ruime dubbele van het maximum gewicht), maar bij het voelen vielen me de dikkere kussens op. Maxi-Cosi heeft niet alleen geïnvesteerd in een maximale veiligheid, maar ook in een stoel die naar mijn bescheiden observatie en testjes heerlijk zit.
Makkelijk te monteren en licht in gewicht
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vind werkelijk niets vervelender dan sjouwen met zo’n enorme stoel en er dan vervolgens een halfuur naar moeten staren omdat je niks begrijpt van de montage. Op de Maxi-Cosi RodiFix AirProtect® is dit allemaal niet van toepassing. Je draagt hem met één hand en zet hem vast met twee klikjes (één voor de gordeldoorvoer en één om hem vast te zetten in de auto). Kind kan de was doen!
Maxi-Cosi RodiFix AirProtect®
De Maxi-Cosi RodiFix AirProtect® heeft een verstelbare rugleuning en hoofdsteun. Vaak zie je ouders hun kinderen vervoeren met boosterseats (slechts een zitverhoging). Maxi-Cosi raadt het gebruik hiervan sterk af, omdat deze niet genoeg bescherming bieden tijdens een ongeval. Het open ontwerp nodig uit tot instappen en de gordel is snel en gemakkelijk vast te zetten. Voor wie net als ik heel blij wordt van een mooi design: de Maxi-Cosi RodiFix AirProtect® is verkrijgbaar in maar liefst tien verschillende kleuren.
Kosten RodiFix AirProtect®
Zoek via de website naar een winkel bij jou in de buurt om te zien waar de RodiFix AirProtect® wordt verkocht. Je betaalt dan tussen de € 149,00 en € 179,00 voor deze autostoel.
Accessoires bij de RodiFix AirProtect®
Schaf een badstoffen hoes aan voor de warme zomermaanden (ook handig voor al dat gekruimel achterin).
Maxi-Cosi AxissFix Plus: de ideale stoel voor 0-4 jaar
Wist je dat het in Scandinavische landen heel gebruikelijk is om iets grotere kinderen achterwaarts te vervoeren? Dat verhoogt de veiligheid aanzienlijk. De AxissFix Plus maakt het mogelijk om je kindje tot minimaal 15 maanden op deze manier te vervoeren. Door te kiezen voor achterwaarts vervoeren, is je kindje beter beschermd tegen de impact van frontale/zijdelingse botsingen. Vooral het kwetsbare hoofdje en de nek zijn zo veiliger. Maxi-Cosi ondersteunt hiermee de i-Size standaard: de Europese regelgeving en veiligheidsstandaard om vervoer van kinderen in de auto nog veiliger te maken.
Een ander voordeel is dat de stoel heel makkelijk te draaien is, zodat je je kindje niet langer boven je macht en op een bijna onmogelijke manier in de stoel hoeft te leggen. Ideaal! Ik weet namelijk nog maar al te goed dat ik gevoelsmatig mijn rug verrekte of soms de hoofdjes van onze kinderen stootte wanneer ik ze in de Maxi-Cosi wilde leggen terwijl deze vastzat in de auto. Vanaf 15 maanden draai je de stoel en vervoer je de kinderen gewoon voorwaarts.
De Maxi-Cosi RodiFix AirProtect® (die hierboven op de foto staat) is favoriet van Rose, ze wil niks anders meer. En wij ook niet!
Welke autostoel gebruiken jullie? Missen jullie nog informatie over de Maxi-Cosi RodiFix AirProtect®, stel je vraag dan in een reactie onder dit bericht.
Volg je Lotus Writings al op Pinterest?
Deze blog bevat een opgestuurd product
Absoluut belangrijk! Kan er ook niet bij dat er mensen zijn die kinderen al snel zonder stoel of zitverhoger vervoeren. Veiligheid boven alles en de investering is vooral in gezondheid uiteindelijk. Mooie foto’s!
Zo ontzettend belangrijk! Wij letten ook altijd op dat alles helemaal goed zit, doodeng
Ik heb geen kindjes. Maar ben wel van mening dat veiligheid met je kind belangrijk is. Zo een maxi cosi is echt ideaal voor jonge kinderen.
Een goede veilige autostoel is zo belangrijk voor de kleintjes. Dat is een investering waard!
Een stoel met inderdaad goed zijn voor een kleintje. Een vriendin van mij heeft zo een stoel die kan draaien. Ideaal, van het weekend waren wij weg, en klein moest een fruithapje, ipv eruit halen etc, nee, stilstaan, stoel draaien en ik ernaast en fruithapje geven, ideaal!
Ik vind het goed dat ook al zijn ze al bijvoorbeeld 3 dat ze nog veilig zitten. De stoel ziet er goed uit
Ik heb Recaro Young Sport Hero Autostoeltje en die is goed van 9 maand tot 12 jaar dus zoonlief kan er in tot hij naar het middelbaar gaat. Hihihi
Mooie stoel en ziet er ook erg comfortabel uit! Wij gebruiken ze voor de jongste ook nog steeds
Wij hadden na de maxi cosi nog een andere variant van maxi visie, maar hoe die ook al weer heet….
Nu een stoel van de Hema, maar echt voor de laatste fase dus. Wel met rugleuning
Zoiets had ik vroeger ook altijd, Vind deze erg mooi en klinkt heel handig!
Ik heb geen kinderen, maar kan me voorstellen dat je ze zou veilig mogelijk wilt vervoeren!
Ik heb zelf nog geen kids en dus ook geen nood aan een autostoel. Door mijn job ben ik echter al wel in contact gekomen met momenten waarop een goede autostoel een must is. Vooral voor de veiligheid van je kind dan..
Ik ben helemaal mee eens. Soms wordt er iets te makkelijk gedachten over de veiligheid achter in de auto. Wat betreft accessoires, wij hadden een hoes van badstoef toen ze baby’s waren. Tegenwoordig hebben de Aeromoov. Ideaal in de zomer en winter.
Hier ook maxicosi fan, helaas geen geld voor dure nieuwe auto met iso fix of het nieuwste systeem.
Bedankt voor je review, over een jaar moeten wij ook echt een tweede vervolgauto stoel aanschaffen. Kan onze peuter mooi doorschuiven naat deze!
Wij hebben idd ook geen isofix, maar merk dat hij alsnog lekker stevig staat. In tegenstelling tot zijn tijdelijke voorganger. Dit is echt een aanrader! 🙂
Wat fijn zo’n autostoeltje. Ik heb zelf nog geen auto en geen kinderen, dus voor mij is het nog niet van toepassing haha.
Helemaal mee eens! Met veilig vervoer zou ik ook geen risico’s nemen. Tegelijkertijd vraag ik me soms wel af hoe het dan toch altijd goed kon gaan in mijn kindertijd. Daar hadden moeders soms wel 8 kinderen los in de auto….
Wat dacht je van kinderen in de kofferbak? Moet je eigenlijk toch niet aan denken? Scheelt wel dat het toen een stuk minder druk was op de weg denk ik. En wij zijn een keer net ontsnapt aan een heel lelijk ongeluk toen we met vier kleine kinderen op de achterbank zaten. Daardoor ben ik waarschijnlijk ook extra voorzichtig.