We mochten een aantal spellen testen van Fundels en Shuffle. Dat leek me meteen een mooie reden om dit te combineren met een artikel over offline opvoeding, waarom we ervoor kiezen en hoe wij dit aanpakken. En natuurlijk hoe de spellen bevallen! Educatie en spelen: is het dan nog wel leuk om te doen?
Online leven
Wist je dat jongeren (in de leeftijd van 12-17) bijna acht uur per dag aan hun telefoon besteden? Dat is eigenlijk gewoon een volledige werkdag, maar dan zonder echt productief te zijn. Ik schrik daarvan. Natuurlijk kan de smartphone anno 2018 eigenlijk niet meer ontbreken aan je leven, maar zoveel online zitten, betekent ook: heel weinig écht genieten. Althans, voor mij blijft het onbetaalbaar om samen verstoppertje te spelen in de lente of op een zelfverzonnen tijgerjacht te gaan door het bos – zonder dat het meteen allemaal op internet hoeft te staan.
Van die acht uur zitten kinderen in diezelfde leeftijdscategorie gemiddeld ruim twee uur op social media. Per dag! Het is eigenlijk een wonder dat ze ook nog weleens tijd kunnen vrijmaken voor huiswerk en andere school-gerelateerde zaken.
Lees meer over dit onderzoek naar jongeren en hun online leven op Frankwatching
Offline opvoeding
Laat voorop staan dat iedereen vooral zijn eigen keuzes moet maken op het gebied van telefoon- en tabletgebruik bij hun kinderen; wij kiezen ervoor om onze kinderen redelijk offline te laten opgroeien. Niet omdat we internet en alles dat daarbij komt kijken als een soort vijand zien, maar omdat we zelf het opgroeien zonder schermpjes in retrospect als heel waardevol beschouwen. We leerden ons vervelen, maar ook eigen spelletjes en avonturen bedenken. Deze blog is dus vooral informatief bedoeld: laten zien hoe wij het aanpakken.
Waarom eigenlijk offline?
Doordat we hen deze start meegeven, hopen we dat ze op latere leeftijd verstandige keuzes maken. Niet constant de wereld beleven door je scherm, maar gewoon in het echt. Met je ogen en je hart.
Maar hoe doe je dat dan, offline opvoeden in een online wereld?
Het is inderdaad niet de meest voor de hand liggende keus waarschijnlijk. Sommigen zullen het ongetwijfeld bestempelen als ouderwets en niet meer van deze tijd. En het is soms best een uitdaging, zeker als je weet dat het makkelijker kan. Maar wij vinden het belangrijk om ze te leren spelen, ontdekken, creëren en bedenken. Wij besloten daar grotendeels geen internet of spelletjes voor te gebruiken. Aan de hand van een paar voorbeelden laat ik zien hoe we kiezen voor inspanning in plaats van gemak (de tablet o.i.d.).
In een restaurant
De plek waar je de meeste schermpjes ziet opduiken is toch wel het restaurant. Kunnen de ouders lekker met elkaar kletsen en ben je ook niet constant bezig om de kinderen onder andermans tafel vandaan te trekken, hoef je niet steeds te roepen dat ze wat rustiger moeten doen of je gesprek te onderbreken.
Wij kiezen sowieso bewust voor een kindvriendelijk restaurant. Onze dochters zijn nu eenmaal niet rustig en we hebben er geen zin in dat de mensen van dat tafeltje verderop steeds geërgerd onze kant op kijken. Daarnaast nemen we vaak iets te kleuren mee. En als ze daar geen zin meer in hebben en het eten laat nog even op zich wachten, gaan we buiten wandelen. Misschien niet zo gezellig voor je tafelgenoten, maar zo maak je het wel een leuke ervaring voor alle partijen. Willen we lekker uitgebreid kletsen met de andere volwassenen, dan regelen we oppas en gaan erop uit. Of, als dat geen optie is, nodigen hen bij ons thuis uit en eten samen als de kinderen slapen.
Onderweg
Deze moet ik wel nuanceren trouwens. Toen we naar de Ardennen gingen, leenden we een draagbare DVD speler voor onderweg. Zeker met drie dochters die elkaar na verloop van tijd in de haren gaan vliegen is het niet echt relaxed om vier uur lang te rijden; dan kiezen we toch ook voor gemak. Maar anders spelen we lekker spelletjes: ‘gele auto’, dierenslang, ik zie, ik zie wat jij niet ziet of het aantal kerken tellen dat je tegenkomt. En hebben ze daar geen zin in? Dan zingen we liedjes of kletsen lekker met elkaar. Of zijn stil. Zeker één op één is zo’n ritje echt heel gezellig.
Op vakantie
Als we echt weggaan, blijven onze eigen mobieltjes doorgaans ook uit. Zeker wanneer ik vrij neem van mijn werk. Dan is het weliswaar even afkicken, maar wel noodzaak. Anders kom je niet tot rust. Voor de kinderen geldt hetzelfde: geen spelletjes op papa’s telefoon, geen filmpjes kijken of wat dan ook, maar echt heel veel spelen. Of dat nu zelfbedachte spelletjes zijn met buitenspelen, urenlang scheppen in de zandbak of binnen knutselen, maakt niet uit. We zijn hele dagen bezig.
Nieuwe spelletjes
Wat soms wel een nadeel is aan zo regelmatig de spelletjes uit de kast trekken (zeker als ouder), is dat je ze na een tijdje wel allemaal gedaan hebt. Een paar keer ganzenborden is best leuk, maar na tien keer achter elkaar komt het je neus uit. Daarom was het spelletjespakket van Fundels heel erg welkom!
We kregen een hele berg spellen die we nog nooit hadden gespeeld en met Rose en May had ik natuurlijk een fantastisch testteam. Zeker tijdens de regenachtige dagen in april. We testten nu:
- Paw Patrol Shuffle cards
- My Little Pony Memory en puzzel (waterproof)
- Spelen & Leren – Kleuren en vormen
Fundels en Shuffle spellen
Shuffle Paw Patrol Cards (3+)
De bedoeling van het spel voor beginners:
- Je legt alle kaarten met de afbeelding naar beneden
- Je probeert drie kaarten te vinden die tot één set vinden
- Wie de meeste sets heeft, wint het potje
Ons oordeel
Prima te spelen met Rose en May. Ze vonden het echt een heel leuk spelletje en we halen het nog regelmatig uit de kast. Je kan het vergelijken met memory, maar dan met een twist. Bovendien is het fijn dat je het spel eventueel iets moeilijker kan maken wanneer je kindje daaraan toe is.
Shuffle Snip Snap (3+)
Persoonlijk kende ik het spelletje Snip Snap nog niet. Wel van naam geloof ik, maar heb het nog nooit gespeeld.
Op zich is het geen rocket science: je verdeelt de kaarten onder alle spelers. De speler links van de deler begint en legt de bovenste kaart van zijn stapel open in het midden. Met de klok mee doet iedereen hetzelfde, tenzij de kaart die je omdraait hetzelfde is als de bovenste kaart op de middelste stapel. Dan moet je snel ‘Snip snap’ roepen en win je alle kaarten in het midden (de stapel gaat met het plaatje naar beneden onder je eigen stapel). Het spel stopt pas als één speler alle kaarten heeft.
Ons oordeel
Ik vond het persoonlijk wel een beetje lastig uitleggen, dus zijn we na een paar vruchteloze minuten maar gewoon begonnen met spelen. Dat scheelde al, Rose pikte het snel op en vond het heel erg leuk. Vooral toen ze doorhad hoe het moest en ze won 😉 Wat dat betreft valt de appel niet ver van de boom! Een aanrader om mee te nemen onderweg of op vakantie! Zo kunnen ook de kleintjes meedoen met kaartspelletjes.
Shuffle Memory (3+)
Memory met een twist: je zoekt twee kaartjes bij elkaar die een man en vrouw afbeelden van een bepaald beroep. Dus bijvoorbeeld de mannelijke en vrouwelijke astronaut of twee bakkers, monteurs of schilders. In de rechter- of linkerbovenhoek staat een symbool dat je daar een handje bij kan helpen.
Ons oordeel
Ik vond dit een hele leuke variant, omdat je constant moet blijven opletten. Je doel is dus niet om twee dezelfde kaartjes te vinden, maar om een man en vrouw bij elkaar te zoeken. Dat maakt het extra leuk. Dit spelletje hebben we wel een paar keer achter elkaar gespeeld.
My Little Pony memory en puzzel (3+)
Hoewel onze meisjes nog niet heel veel hebben met My Little Pony, vinden ze de tekeningen erg leuk. Dat je dit spel kan spelen in de badkamer (douche) maakte het extra leuk, hoopte ik.
Ons oordeel
De kaartjes zijn heel dun. Daardoor plakken ze weliswaar makkelijk aan de glazen douchewand, maar zijn ze ook lastig los te krijgen. Ik heb een paar keer mijn nagels moeten gebruiken én de kaartjes moeten schuiven. Helaas waren ze al snel niet mooi meer, omdat er krassen op ontstaan. Verder heeft May een paar kaartjes in een onbewaakt dubbelgevouwen, waarna ze ook niet meer op het raam of de muur bleven plakken. Geen succes dus hier. Jammer, want het concept is superleuk.
Shuffle Crazy eights (Actiespel) (4+)
Dit spel doet me een beetje denken aan pesten. Je begint met vijf kaarten en moet steeds één van de kaarten spelen op de stapel in het midden (die eenzelfde kleur, cijfer of symbool heeft). Kan je niet? Dan moet je een kaart pakken uit de bijneemstapel (de ‘pot’ dus). Op een aantal kaarten staat een actiesymbool:
- nog een beurt spelen
- de volgende speler moet een extra kaart pakken
- alle kaarten wisselen met een speler naar keuze
- het spel verandert van richting
Voor je de laatste kaart speelt, roep je ‘Shuffle!’ Mocht je dat vergeten, dan neem je twee nieuwe kaarten uit de pot.
Ons oordeel
Ik ben dol op pesten, maar het was toch een beetje lastig om precies uit te leggen hoe het spel werkt. Maar eigenlijk pikte ze het redelijk snel op. Ik stelde voor met open kaarten te spelen. Dat hoefde niet, vond ze. En inderdaad: het ging prima zonder mijn hulp. Nadat ze me had verslagen, vond ze het genoeg geweest trouwens. Denk dat we het over een jaartje nog eens proberen, want het is een leuke manier om je kind in aanraking te brengen met een soortgelijk spelletje als ‘pesten’.
Shuffle Kwartet (4+)
Het kwartet bestaat uit acht verschillende sets kaarten (van A tot en met H) met daarop monsters. Het is de bedoeling dat je ze allemaal verzamelt. Ik besloot te kijken of Rose het spelletje al snapt. We kregen allebei tien kaarten en ik legde haar uit hoe ze het moest spelen.
Ons oordeel
Ik vond het persoonlijk wat lastig dat je alleen maar cijfers moet opnoemen om een kaart aan de ander te vragen. In deze leeftijdscategorie ben ik toch meer gewend aan kwartetten waarbij je op het kaartje al ziet welke soorten je nog meer kan vragen. Of dat er gewerkt wordt met stipjes die ze kunnen tellen.
Nu lijken de kaarten op elkaar, maar ook kleur A en E zijn vrijwel gelijk. Dat maakt het toch behoorlijk ingewikkeld. Ze kunnen geen echt voorbeeld noemen ‘mag ik van jou het donkerbruine monster met de staartjes?’ omdat de meeste monsters van één serie ook nog eens erg op elkaar lijken. Rose zei dan ook halverwege: ‘Kunnen we iets anders doen? Ik vind dit niet leuk.’ Kortom, dit spel is geschikter voor kinderen die al goed zijn met letters én cijfers.
Fundels Spelen & leren – Kleuren en vormen (4+)
Persoonlijk vind ik het leuk als spelletjes ook nog een educatief element hebben. Niet altijd hoor, maar ter afwisseling. Dat geldt voor Kleuren & Vormen, eigenlijk bedoeld voor kinderen vanaf 4 jaar. Maar met Rose (3+) lukte het ook prima.
- Je krijgt een voorbeeld kaartje
- Dat moet je namaken met verschillende laagjes, zoals een groen grasveld, blauwe lucht (maar omgekeerd een blauwe zee), voetbal, gekleurde cirkels (die zowel ballonnen als ijsjes kunnen zijn)
Ons oordeel
Ik moest even voordoen aan Rose hoe het precies werkte, maar al snel ging ze zelf aan de slag. Persoonlijk ben ik hier heel enthousiast over. Je moet goed nadenken over de elementen waaruit je voorbeeldkaartje bestaat en dat kan best lastig zijn. Daarom zijn sommige kaartjes makkelijk (met twee stippen; die bestaan uit twee transparante kaarten) en andere moeilijk (zes stippen). Zo kan je kindje rustig opbouwen en oefenen. Erg leuk, zeker ook om eens iets anders te spelen.
Fundels Spelen & Leren – Letters schrijven (5+)
Ons oordeel
Op aanraden van mijn zusje speelden we dit spelletje maar één keer. Kinderen moeten eerst de ‘kleine’ schrijfletters leren en dan pas de hoofdletters, dus heeft het niet veel zin om haar nu al de hoofdletters aan te leren. Dat gezegd hebbend, blijft het een leuk spel om te spelen en wordt het zeker iets dat we later nog eens uit de kast zullen trekken.
Fundels Leren tekenen (6+)
In verschillende stappen legt een kaartje je uit hoe je bijvoorbeeld een appel tekent waar een hap uit genomen is. Of een dinosaurus.
Ons oordeel
Hoewel het spel geschikt is vanaf 6 jaar, vinden onze dochters het fantastisch om te tekenen en maakt Rose ook al verschillende vormen, poppetjes en huizen. Het ging prima. Ik vond het leuk omdat je kind op deze manier leert tekenen. Ook als ze dus nog niet op de basisschool zitten. En bovendien voorkom je honderdduizend vragen over wat ze moeten tekenen: geef ze een kaartje en je kinderen kunnen aan de slag.
Andere spellen
We kregen verder nog de spelletjes van Fundels:
- Klok lezen (5+) – wilde ik aan beginnen, maar Rose had steeds geen zin om te oefenen; kan ik dus nog geen zinnig oordeel over vellen
- Spelen met cijfers (6+)
- Engels leren (6+)
- Vermenigvuldigen (6+)
- Telplezier (6+)
Over Fundels
Fundels bracht een reeks educatieve spelletjes op de markt waarmee je op een leuke manier kan oefenen met taal, rekenen en tekenen. Ze maken leren plezierig en daar heeft je kindje natuurlijk alleen maar profijt van. We hebben een aantal spellen niet kunnen oefenen, maar die komen vanzelf. Zodra de kinderen oud genoeg zijn om te testen, zal de review hierboven worden aangevuld.
Kende jij de spellen van Fundels al? Welke lijkt jou het leukst?
Volg je Lotus Writings al op Pinterest?
Dit artikel bevat gekregen producten en affiliate links
Hier doen ze van alles wat. Als het weer het toelaat zijn ze met zijn allen buiten, en anders hangen ze of hier of bij 1 van de buren. Thuis zit de oudste het liefst op haar telefoon of aan de computer. De kleine kijkt soms dagen niet naar de telefoon om, en soms weer wat vaker
Hier is het vrij in balans. Van alles een beetje, maar niet teveel. Vooral met het mooie weer buiten spelen en dan mogen ze na het eten nog even tv kijken. Niets mis mee vind ik. Online doen ze eigenlijk nooit spelletjes. Maar daar staat wel tegenover dat af en toe mijn oude Nintendo 64 uit de prehistorie uit de kast wordt getrokken haha
Há wat leuk dat jullie wat spellen mochten testen! Heel goed dat er een balans is tussen de online & offline wereld. Knap!
Leuk artikel. Hier alles in balans, een beetje tv, een beetje ipad, buitenspelen, binnenspelen met spelletjes en speelgoed. Vooral van alles wat en van niets teveel! Moet eerlijk zeggen dat ik wel steeds meer neig naar geen televisie omdat wij ook niet echt meer kijken en ik overweeg hem de deur uit te doen. Lijkt me zo fijn!
Leuk, ik ben een grote van van spelenderwijs leren!
Interessant om te lezen! Wij laten onze knul zo veel mogelijk ‘offline’ spelletjes spelen, maar we leren hem toch ook al om op de iPad om te gaan eigenlijk. Zo jong als hij is. Heel eerlijk; alle scholen werken al met digiborden en iPads…. Dus eigenlijk ‘moet’ je tegenwoordig wel meedoen.
Ach, kunnen we over 10 jaar weer met z’n allen zeuren dat geen enkel kind meer fatsoenlijk op papier kan schrijven 😉
ik ben wel benieuwd hoe je het doet met tv kijken en als ze naar school gaan. dan spelen ze ook bij andere die wel een tablet of spelcomputer hebben. en ook op school kijken ze veel naar filmpjes op het digibord en krijgen ze computerles vanaf groep 1 (tenminste bij ons wel)
Ik weet het niet. Onze oudste is 11 en die speelde gewoon buiten met haar vriendinnetjes. Bovendien maakt het ook niet uit dat ze ermee in aanraking komen (uiteindelijk zijn we geen tegenstander, maar kiezen we er zelf niet voor het in onze opvoeding te gebruiken). Ik denk dat het prima naast elkaar kan bestaan. En computerles is alleen maar prima. Alleen hele dagen achter zo’n schermpje geplakt? Prima als andere ouders daar geen moeite mee hebben, maar wij kiezen liever voor buitenspelen, spelletjes en lekker knutselen.
Goed hoor dat jullie dit zo doen. Door de mobieltjes en ipads even weg te leggen heb je echt verbinding met de kinderen en met elkaar als gezin. Fijn dat jullie als ouders dit belangrijke waarden vinden om mee te geven aan je kind. Zo groeien ze lekker sociaal op en worden het vast fijne mensen <3
Deze spelletjes zien er leuk uit, en het is denk ik altijd goed om ‘gewone’ offline spelletjes met kinderen te doen. Tegelijkertijd is dat ook best lastig merk ik, want de schermpjes lokken vaak meer…