relatiegeschenken

Over bloggen #30 | Originele manieren om jezelf te promoten

RELATIEGESCHENKEN – Misschien promoot je jouw website graag via verschillende kanalen als social media en in gesprekken met anderen. Maar heb je ook al eens aan de kracht van relatiegeschenken gedacht? Vandaag ga ik in op 7 verschillende mogelijkheden. 

Relatiegeschenken op de fancy fair

Als we vroeger op school een fancy fair hadden, stond daar ook altijd een grabbelton. Omdat ik naar een openbare basisschool ging, zat deze voor het grootste deel gevuld met promotiemateriaal: pennen met daarop het logo van iemands bedrijf, stickers, kleine schuifpuzzeltjes of potloodjes. En het is een succesvolle manier van marketing: de naam op producten die je vaker gebruikt, blijft toch hangen.

Hoe promoot je jezelf als blogger?

Ik heb er weleens over nagedacht: moet ik misschien eens investeren in een relatiegeschenk? Een pen leek me het meest voor de hand liggen: die gebruiken mensen regelmatig en zullen vast niet zo duur zijn, toch? Nou ja, daar vergiste ik me dus in. Om nu een partij pennen aan te schaffen voor € 500,00 vind ik op het moment nogal veel 😉 Het bracht me wel op een idee. Ik besloot de wondere wereld van productmarketing eens in te duiken en jullie mee te nemen naar de verschillende manieren waarop je jezelf kan promoten, inclusief de voor- en nadelen.

Belangrijk om over na te denken

  • Wie is je doelgroep?
  • Hoeveel heb je te besteden?
  • Voor wie is dit relatiegeschenk geschikt?
  • Wat past bij je website?

Zo zag ik bijvoorbeeld prachtige drinkflessen waarop je het logo van je bedrijf kan laten bedrukken. Heel mooi: mensen zien elke keer weer opnieuw je logo en zullen sneller bij je terugkeren. Maar voor € 10,00 per fles, met een minimum afname van 50 stuks is het ook belangrijk na te denken of het zinvol is. Heb je het geld en een website die draait om duurzaamheid of sporten, dan kan het zeker lucratief zijn. Maar richt je je vooral op beauty en fashion, dan kan je beter voor iets anders gaan.

Bedenk hoe dan ook dat het je misschien wel een paar honderd euro kwijt bent. Daarentegen verspreid je wel je naamsbekendheid en dat kan zich uiteindelijk wel weer terugbetalen in de vorm van nieuwe volgers en lezers.

7 manieren om je bedrijf te promoten

Handig hebbedingetje

Je kan voor praktisch gaan. Heb je ooit gedacht aan het bestellen van een partij poncho’s met jouw naam erop? Je potentiële lezer of klant is beschermd tegen de regen en fungeert als ‘tegenprestatie’ als levend reclamebord. Of dus toch zo’n beker, als het bij je website past. Het is niet goedkoop, maar tegelijkertijd zal iemand elke keer aan je denken in de sportschool of onderweg. En hoe vaker mensen jouw logo en naam zien staan, des te meer ze aan je zullen denken.

Kantoorbenodigdheden

Misschien vind jij het toch wel een goed plan om pennen aan te schaffen – uiteindelijk past het ook bij je vak. Maar je kan ook gaan voor markeerstiften of een gummetje. Je kan het zo groot of klein maken als je zelf wil: bijna alles is te bedrukken.

Keycords of sleutelhangers

Komen altijd wel van pas toch? Het belangrijkste van een relatiegeschenk is toch doorgaans dat je in het oog springt. Dat mensen het vaker kunnen gebruiken of leuk vinden om mee te spelen. Keycords en sleutelhangers komen bijvoorbeeld goed van pas als je zoon of dochter voor het eerst de sleutel meekrijgt. Of gewoon om zelf alles aan te kunnen bewaren.

Speelgoed

Als mamablogger is het de overweging waard. Je kan hier veel kanten mee op: bijvoorbeeld de verpakking van een set potloodjes of een strandbal laten bedrukken met je naam/website of logo. Elke keer dat kinderen de potloodjes tevoorschijn halen, manifesteert je naam zich opnieuw in de hoofden van jouw potentiële lezers. Ze zoeken je (nog eens) op en blijven misschien langer hangen, liken je Facebookpagina en attenderen anderen op je site.

Stickers

Veel algemener dan de rest misschien, veelzijdiger en daardoor ook geschikt voor eigenlijk iedereen is de sticker. Je kan voor een vinyl sticker gaan, maar tegenwoordig is de keuze vele malen groter. Wat dacht je bijvoorbeeld van:

  • Kinderstickervel met daarbij je logo (succes gegarandeerd bij de ouders van je doelgroep!)
  • Magneetstickers (voor op de koelkast, maar ook op je auto – en dat laatste is natuurlijk heel slim om mee te beginnen: je kan reclame maken zonder elke keer een nieuwe aanschaf te moeten doen)
  • Raamsticker (vind je een sticker op de auto een eng idee, kies dan voor raamstickers: die zijn ook prima leesbaar van buitenaf)
  • Textielstickers (maak je eigen T-shirt of tasje ter promotie door de sticker zelf op het product te strijken of deel ze uit; ook slim als je bijvoorbeeld naar een evenement gaat en jezelf wil promoten)

Je kan bijvoorbeeld mooie stickers aanschaffen bij Stickerkoning. Laat een offerte opmaken en je adviseren over de mogelijkheden.

Tassen

Voor mijn website heeft het aanschaffen van 100 tassen minder zin: ik verkoop niets. Maar combineer jij je blog met een webwinkel, dan is het natuurlijk ideaal. En als je regelmatig goodies weggeeft, is het ook leuk die eens in te verpakken in een tas met jouw naam erop. Zeker als je investeert in duurzaam materiaal als canvas. Wel geldt: hoe vaker mensen je bedrijfsnaam zien, des te meer effect het heeft.

Visitekaartjes

De meest laagdrempelige manier om je bedrijf te promoten is via visitekaartjes. Alleen zijn ze niet voor iedereen geschikt. Je geeft visitekaartjes vooral weg aan andere ondernemers en in je netwerk; je lezers kan je misschien beter iets anders geven. Zo’n kaartje belandt anders toch vaak bij het oud papier.

Nog een laatste tip

Kijk altijd naar de uiteindelijke prijs. Veel websites werken met een prijs exclusief BTW en kunnen je daardoor nog weleens verrassen met de eindprijs. Let op de kleine lettertjes en kijk goed hoeveel het scheelt tussen bijvoorbeeld 100 en 250 stuks. Vaak is dat niet heel veel, om mensen toch te kunnen overhalen die grotere partij te bestellen.

Gebruik jij relatiegeschenken?
Zo ja, heb je tips? En zo nee, waarom niet?

Afbeelding, Rawpixel.com – Shutterstock

Author: Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

10 Replies to “Over bloggen #30 | Originele manieren om jezelf te promoten

  1. Voor de opvang had ik hier al ook al mee te maken. Bestickering op de auto kost bijvoorbeeld wat maar is wel een idee. Zonneschermen anders. Tas inderdaad, post-its, pennen. Ik ben er nog niet over uit wat ik bij mij vind passen maar vind je tips erg handig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge