Oeps, word ik ook zo’n pushmoeder?

pushmoeder

Waar ik vond dat onze oudste meer uitdaging nodig had, dacht de leerkracht er anders over. Ben ik nu een pushmoeder? Of zit hij verkeerd? In dit artikel vertel ik je wat een pushmoeder precies is, hoe onze ervaring is bij het vragen om meer uitdaging aan de leerkracht en waarom het een lastige situatie blijft.

Wat is een pushmoeder?

Hierover is op internet niet heel veel te vinden, daarom vind je hier een uitleg/definitie. De term komt natuurlijk van het Engelse pushen. In het ouderschap gaat het daarom over ouders die hun kind zo hard in de richting van hun eigen wensen ‘duwen’ en daarbij voorbij gaan aan wat het kind eigenlijk aan kan en wil. Ouders dus, die de druk op hun kind zodanig verhogen dat hij er allesbehalve gelukkig van wordt. Voorbeeld?

  • Ouders die balen dat ze zelf nooit op hoog niveau hebben gezongen, geacteerd of model wilden worden, nemen hun kind nu vanaf hele jonge leeftijd mee naar talloze castings. Alles om ze maar te laten ontdekken. Beetje Toddlers and Tiaras dus.
  • Een vader en/of moeder die zelf aan de universiteit studeerden, balen nu dat hun kind ‘maar’ vmbo gaat doen. Zelfs Havo zou niet goed genoeg zijn. Iets dat vaak resulteert in ongelukkige kinderen die op een ander niveau veel beter tot hun recht hadden kunnen komen.

Pushmoeder Merel in de serie Oogappels (NPO)

In de serie Oogappels is Merel een duidelijke pushmoeder. Haar dochter Lieke zou geneeskunde kunnen gaan studeren, terwijl haar hart eigenlijk ligt bij muziek maken. Merel wil daar echter niets van weten. Muziek is voor de leuk, terwijl je als gerenommeerd arts pas écht iets betekent – in haar ogen althans.

Het gevolg is dat dochter Lieke zich volledig van haar moeder afkeert en zich thuis niet prettig voelt. Ze staat continu onder druk. Dat is natuurlijk niet best voor de sfeer in huis, maar ook niet voor het meisje zelf dat, gedwongen, moet kiezen tussen haar moeder en haar hart.

Waarom ik een pushmoeder zou kunnen zijn (in de ogen van de leerkracht)?

Ik wil herhaling van de mijn eigen basisschooltijd voorkomen

Ons tienminutengesprek lijkt dat jaar uit te draaien op het bespreken van oud, persoonlijk zeer als ik vertel hoe ik zelf nauwelijks erkenning kreeg voor mijn leerprestaties. Het was destijds natuurlijk wel handig, zo’n verlegen studiebolletje dat nergens tegenin ging. Intussen vroeg ik thuis aan mijn moeder hoe ik aan straf kon komen, omdat ik me zo ongelooflijk verveelde op school.

In de havo/vwo brugklas deed ik nog even mijn best, maar al snel begon ik het als een sport te zien om met minimale inspanning toch over te gaan. Nu kwam het uiteindelijk goed, maar ik wil dit verhaal met dochter June voorkomen. Als ik het de leerkracht vertel, vraagt hij met enig cynisme: ‘Zit je er nog mee?’ ‘Nou, mee zitten…’ aarzel ik, omdat ik het liefst confrontatie vermijd, maar ga toch door: ‘Ja, eigenlijk wel.’ Want ja, het heeft mijn leven beïnvloed. Geen onoverkomelijke ramp, maar voor mijn kinderen wil ik dat absoluut anders.

Ik vraag om meer uitdaging

Onze oudste sprak haar eerste woord uit met 5 maanden. Op de basisschool liep ze zowel op sociaal-emotioneel gebied als met taal en rekenen voor op de rest. Ze kreeg echter pas extra uitdaging nadat ik daar herhaaldelijk om vroeg. Uiteindelijk kwam ze in een klas terecht waar de leerkrachten de druk hoog opvoerden tijdens het tempolezen en ze verloor steeds meer haar zin. Daardoor kwam het er op school steeds minder uit, maar ik wist dat het er wel in zit. En daarom vroeg ik om meer uitdaging.

Lees hier hoe gastblogger Joyce naar het tienminutengesprek kijkt: ze is zowel moeder als juf!

Ben ik echt een pushmoeder die haar kind overschat?

Volgens mij niet. Normaliter zou ik namelijk graag de leerkrachten alle vertrouwen schenken. Bovendien ben ik juist vrij voorzichtig als het gaat om vragen om meer uitdaging. Ook omdat ik niet wil pretenderen het beter te weten.

Maar in het geval van onze oudste dochter merk ik aan alles dat ik het wel bij het rechte eind had. Ze leert gemakkelijk, is een slimme meid en helaas ondergesneeuwd doordat andere kinderen meer aandacht vroegen in de groep.

Ze heeft bovendien een hoog IQ

Door omstandigheden lieten we haar IQ testen. Niet om als pushmoeder mee te kunnen schermen trouwens, maar om andere redenen. En daar kwam uit dat ze een hoog IQ heeft (bijna hoogbegaafd) op het gebied van rekenen en taal. Het was voor mij een bevestiging van wat ik altijd al dacht.

Hoe erg is het als je kind wordt onderschat?

Bij nader inzien denk ik dat ik gedaan heb wat ik kon. Inmiddels zit ze op het voortgezet onderwijs en ligt de bal iets meer in haar eigen handen. Nu ben ik geen kei in huiswerk begeleiding, maar ik merk dat we er wel uitkomen. Daarbij ben ik zeker geen pushmoeder naar haar toe: wanneer ze een onvoldoende haalt, dan mag dat ook.

Ik wil verder niet dat ze het gevoel krijgt dat we haar beoordelen op haar schoolprestaties. Het enige dat ik graag zie, is dat ze haar best doet. En als je met je best een 5 haalt, dan is het oké.

Lui met leren

Het enige risico dat je loopt wanneer je kinderen niet voldoende uitdaging biedt, is dat ze lui worden. Waar ze als kleintje nog alle informatie in zich opzogen als een spons, zie je dat ze op latere leeftijd nergens nog moeite voor willen doen. En dat is echt zonde!

Als ik naar mezelf kijk dan heb ik inderdaad die weg gevolgd. En natuurlijk kom je er via die omweg ook, alleen kostte het me wel zoveel extra tijd. Voor mezelf heb ik daar allang vrede mee, maar voor mijn kinderen wil ik het wél anders.

Loont het om soms een pushmoeder te zijn?

Ik denk het wel. Zeker niet naar je kind toe, want die heeft er niets aan wanneer hij thuis het gevoel krijgt nooit te kunnen voldoen aan de hoge verwachtingen van zijn ouders. Maar wanneer je echt zeker weet dat je kind veel potentie heeft en op school nauwelijks uitdaging krijgt, dan mag je daar absoluut over in gesprek gaan met de juf of meester.

Maar: school is meer dan dat!

Desondanks is het ook goed om te beseffen dat school meer is dan leren rekenen of schrijven. Ze leren omgaan met andere kinderen, emoties onderscheiden, veter strikken en lekker bewegen. Er is zoveel meer! Mocht je merken dat jullie zoon of dochter echt bovengemiddeld goed leert en van alles wil weten, dan kan je ook nog kiezen om thuis aan de slag te gaan. Denk dan aan een app als Squla, die je kindje Engels, rekenen en woordenschat leert op het niveau dat hij of zij aan kan.

Wat ik dat jaar deed?

Sommige ouders staan zelfverzekerd op de barricades voor hun kind, omdat ze het beter denken te weten dan de meester of juf. Ik niet. Als professionele twijfelkont, vraag ik me altijd maar weer af of ik het niet verkeerd zie. Wat als ze eigenlijk een gemiddelde leerling is en ik dus onverhoopt toch zo’n moeder ben geworden? De leerkracht heeft verstand van zaken, ik ben een buitenstaander. Aan de andere kant haalt ze negens en tienen, zonder ook maar een woord te leren.

We krijgen te horen dat dit volgend jaar misschien helemaal anders zal zijn, dus moeten we het dan nog even aankijken. Ik voel me niet helemaal serieus genomen, maar haal wat gelaten mijn schouders op. Waarschijnlijk zit er niet veel anders op. ‘Prima, doen we dat,’ spreken we af. Afwachten dus. Die pushmoeder trekken we volgend jaar wel uit de kast als het nodig is.

Hoe sta jij hierin: ga je met de leerkracht mee of vraag je door om extra uitdaging? En zie jij jezelf als een pushmoeder?

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

N.B.: Dit stuk schreef ik naar aanleiding van een aantal ervaringen die ik had in de afgelopen jaren. Inmiddels krijgt June aangepaste lesstof met meer uitdaging. Kortom, het loont de moeite om door te zetten.

Lisette schreef over deze situatie in de overtreffende trap: Hoogbegaafd, dat willen we toch allemaal? over hoe het is om een hoogbegaafd kind te hebben.

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

7 thoughts on “Oeps, word ik ook zo’n pushmoeder?

  1. Ik vind dat ook wel een dingetje hoor. Ben zelf ook nooit zo uitgedaagd en haakte door gebrek aan motivatie af op het vwo. Nu zie ik dat mijn meiden net zo makkelijk kunnen leren en het enige wat ik steeds hoor is: ‘Daar wil ik wel een klas vol van hebben!’ Of ‘Zijn er nog èchte problemen waar we rekening mee moeten houden?’
    De jongste zit nu wel in plusgroepjes en de oudste doet gymnasium TTO, dus op zich wel uitdaging genoeg. Maar de instelling van die leraren af en toe…

    1. Ja dat herken ik inderdaad helemaal. Ik ben dan niet afgehaakt, maar was het wel zat.

      Fijn dat hun talent toch wordt erkend en dat ze het zo goed doen, maar inderdaad, je moet er soms voor strijden (terwijl je dat vaak helemaal niet wil).

  2. Fijn dat je voor haar bent blijven praten en dat ze uiteindelijk meer uitdaging gekregen heeft. Vaak zie je kinderen dan weer helemaal opbloeien en met meer plezier naar school gaan.

    1. Ja dat is zeker zo, ze vindt het gelijk een stuk leuker. Hopelijk is het met die andere twee anders (maar dan sta je als ouder al steviger in je schoenen, scheelt ook denk ik)

  3. Dus je had gewoon gelijk! Je moedergevoel zit vaak wel goed denk ik. Mila gaat eind dit jaar naar school, dus ik ben benieuwd hoe ik evt met dit soort situaties om zal gaan.

    1. Inderdaad, gelukkig kwam het op tijd goed. Snap ook wel dat de juf of meester niet alles kan opmerken en andersom dat je als ouders misschien te veel verwacht.. Het is zo’n lastig grijs gebied!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten