Als blogger ben je misschien geneigd te denken dat de promotie zich alleen online afspeelt. Uiteindelijk bereik je daar op een laagdrempelige manier veel mensen en is het bovendien ook goedkoop. Toch kan het slim zijn eens te investeren in offline promotiemateriaal. Waarom? In dit artikel ga ik daar dieper op in.
Investeren in jezelf als blogger
Ik heb het vaker gezegd: het is echt belangrijk om te blijven investeren in jezelf als blogger. Het succes komt je namelijk niet aanwaaien. Bovendien wil je uiteindelijk ook dat mensen op een snelle website terecht komen en niet afhaken omdat hij laadt als een computer in de jaren negentig. Daarbij is het slim om te blijven investeren in een fijne manier van schrijven, handige plug-ins, een strak thema en een goede band met je lezers.
Toch pleit ik ook meer voor offline promotie. Uiteindelijk blijft iets beter hangen wanneer je persoonlijk een cadeautje geeft of iets anders waarmee je opvalt. Zeker als het een handig hebbeding is dat iemand vaak gebruikt. Om je een handje te helpen, hieronder drie leuke manieren om te investeren in een originele manier om op te vallen.
Zo val je op als ondernemer: drie handige manieren
Visitekaartjes
De meest gebruikte en toegankelijke vorm is natuurlijk het visitekaartje. Maar ondanks dat zie je toch vaak dat veel ondernemers hier weinig tijd aan besteden. Een eenvoudig kaartje met slechts wat gegevens? Nee, dat is eigenlijk niet meer van nu. Je moet durven opvallen op een manier dat iemand je kaartje uit de grote stapel vist en glimlacht of geraakt is.
Hoe je dat doet?
- Kies een mooie tekst uit die de ander aanzet tot nadenken. Dat kan bijvoorbeeld een quote zijn over het ouderschap, maar ook iets over je baan. Zo staat op mijn kaartje: ‘Kies een baan waarvan je houdt en je hoeft nooit meer te werken’. Genoeg opties!
- Gebruik je eigen foto zodat de ander weer weet wie je bent. Een naam vergeet je makkelijk, een gezicht niet zo snel.
- Kies voor kwaliteit: liever een paar euro meer uitgeven aan een mooi kaartje dan iets dat snel beschadigt.
Grotere cadeaus
Afhankelijk van je onderneming kan je ook prima investeren in andere vormen van promotie, zoals een cadeau. Zo kunnen ze in deze web-shop bijvoorbeeld bidons bedrukken met je logo of website. Handig toch? Zeker wanneer je een site hebt over sporten en/of gezond eten, is het fijn dat je lezers in de sportschool kunnen drinken uit een bidon met jouw naam erop. En hoewel ze daardoor wellicht niet meteen naar je site gaan – hoe vaker anderen de bidon zien, des te beter je merknaam blijft hangen en – als ze via Google of op een andere manier naar informatie zoeken – voor jouw website kiezen. Op de langere termijn heeft dit echt effect.
Kleiner promotiemateriaal
Hierbij wel een kanttekening: kies echt voor iets waar de ander wat aan heeft. Geen puzzeltjes van slechte kwaliteit dus of een sleutelhanger die in de kliko eindigt, maar bijvoorbeeld een pen. We schrijven (bijna) allemaal en het is een manier om dagelijks onder de aandacht van de ontvanger te komen.
Kortom, de moeite waard om je verder te verdiepen in manieren om jezelf op de kaart te zetten. Iets meer werk, maar het levert je zeker wat op! Uiteindelijk kiezen gevestigde bedrijven hier al jaren voor. En dat is niet voor niets.
Durf jij te investeren in promotiemateriaal?
Volg je Lotus Writings al op Pinterest?