Als ondernemer is het steeds belangrijker om zichtbaar te zijn. Of dat nu online is, in de vorm van Instagram stories of mooie foto’s, of offline. Over dat laatste wil ik het in deze blog hebben. Want hoe fijn is het als je bij klanten blijft hangen zonder daarvoor schreeuwerige reclame-uitingen te hoeven hanteren?
De kracht van de herhaling
Ooit leerde ik tijdens een les marketingpsychologie dat je klant jouw naam een aantal keer moet zien voor hij blijft hangen. Logisch. De kracht van de herhaling is nu eenmaal een bewezen methode van reclame maken. Maar wist je dat het ook belangrijk is om het onbewuste aan te spreken? Denk daarbij aan sluikreclames van grote merken: als je ziet dat de acteurs van Goede Tijden, Slechte Tijden vooral bellen met een iPhone en je telkens het kenmerkende deuntje hoort terugkomen, zal je bij de zoektocht naar een nieuwe telefoon sneller de iPhone overwegen.
Het is immers inmiddels een voor jou bekend merk. Heb je niet veel verstand van telefoons en weinig zin om van alles te moeten uitzoeken, dan kies je toch sneller voor het bekende. Die vlieger gaat ook op voor bloggers en andere ondernemers die vanuit huis werken. Als jouw website regelmatig opduikt in de zoekresultaten en lezers vorige keer een positief gevoel overhielden aan je tekst, komen ze een volgende keer sneller terug. Zeker als ze je naam herkennen.
Durf zichtbaar te zijn
Bij het inspelen op het onderbewuste kan het helpen om promotiemateriaal te laten maken. Laat je bijvoorbeeld stickers drukken met je logo erop, dan kan je die overal opplakken. Denk aan je correspondentie (als je winacties verzendt), als origineel alternatief voor je visitekaartje of gewoon als kleine attentie. Zelfs wanneer de ontvanger je sticker geeft aan zijn of haar kinderen, zal de naam nog eens terugkomen en sneller blijven hangen.
Kortom, investeren in dit soort marketingartikelen, is de moeite meer dan waard. Bovendien geeft het je een voorsprong op anderen die deze kans laten liggen. Het zijn vaak de kleine dingen die het doen! De persoon die jouw naam registreert (en daarbij helpt het natuurlijk sowieso als die naam opvalt), zal een volgende keer sneller bij je terugkeren.
Durf jij te investeren in promotieartikelen om je naamsbekendheid te vergroten op een alternatieve manier?
Volg je Lotus Writings al op Pinterest?
Afbeelding, Flamingo Images – Shutterstock