Over bloggen 45 | Waarom je iets mist als je onzichtbaar blijft

HET BELANG VAN ZICHTBAARHEID – Deze editie van Over Bloggen gaat eens niet over het tikken van stukjes, maar over zichtbaar zijn. Letterlijk: op bewegend beeld. Eng? Misschien wel. Maar wist jij hoeveel het voor je bedrijf kan opleveren om toch die stap te zetten? 

Of ik een interview wilde doen. Op camera. Op nationale televisie. HELP! 

Een tijdje geleden kreeg ik de vraag vanuit Editie NL of ik misschien op camera wilde vertellen over mijn bel-angst. Voor de grap merkte ik op dat ik dan wel van mijn telefoonangst af was, maar ik nog steeds camera-angst heb. Althans, grap… Stiekem vind ik het doodeng om met mijn hoofd op beeld te verschijnen. En niet eens om de reacties van anderen – al kunnen mensen je anoniem of vanachter hun beeldscherm behoorlijk neersabelen natuurlijk of vereeuwigen in een lelijke meme. Maar het komt echt door dat nare kritische stemmetje in mijn hoofd. Waar een ander positief reageert, zie ik alles dat niet klopt. Dus dan doe ik het maar liever niet.

Toch op televisie

Hoewel ik me enorm zat op te vreten tijdens het wachten op de cameraman en verslaggever ben ik blij dat ik het deed. Het leverde me geen naamsbekendheid op of een stroom van bel-angstigen die massaal mijn tips wilden komen lezen. Maar wél een ervaring om nooit te vergeten. Oké en het speelde ook mee dat ik nu jarenlang tegen de kinderen kan pochen over waarom je irrelevante angsten geen aandacht moet geven en hoe je ze kan overwinnen. 

En wat bleek? Met grote dank aan de verslaggever, die me compleet op mijn gemak stelde, en de vakkundige cameraman voelde ik me helemaal niet zenuwachtig meer. Eenmaal in beeld viel er een last van mijn schouders, gedroeg ik me gewoon als mezelf en maakte grapjes. Bij het terugkijken (wat ik eerst helemaal niet wilde doen trouwens), voelde ik me eigenlijk best tevreden. Trots zelfs, dat ik niet naar dat negatieve stemmetje had geluisterd.

Belangrijk om zichtbaar te zijn

In de marketing is het een trucje dat ze eeuwen geleden al ontdekten: zichtbaarheid is de sleutel tot succes. Logisch ook eigenlijk. Doe jij zaken met een bedrijf waarbij je geen idee hebt wie voor je staat?

Waarom bewegend beeld verstandig is

De één vindt het heerlijk om urenlang te gaan zitten lezen, maar veel mensen zoeken op social media toch liever het bewegende beeld op. Een korte, maar interessante video over wie je bent, wat je doet en welke evenementen, theatershows of pretparken je leuk vindt, kan je volgers bewegen om er ook heen te gaan. Bovendien zien ze op dat ene filmpje meteen hoe hard die achtbaan richting de looping raast. Of hoe leuk de liedjes zijn van die ene show. Je bereikt, kortom, een nieuw publiek. Mensen die een volgende keer misschien wél naar je website zullen surfen, omdat ze je al een beetje kennen en willen weten wat je te vertellen hebt.

Zo neem je een goede video op

Geen urenlang geneuzel

Bedenk dat we allemaal ontzettend druk zijn. Tenzij mensen op de wc zitten, hebben ze geen zin om urenlang te moeten kijken naar kletspraatjes. Het mag wel, alleen heeft het zakelijk gezien niet heel veel nut – tenzij je grappig bent of interessant genoeg om de aandacht vast te houden. Zo niet, laat het dan liever voor wat het is. Al zijn er ook jonge Instagrammers die met een heleboel saai geneuzel een schare fans aan zich wisten te binden, dus het is geen onmogelijkheid. Maar

Praat duidelijk

Waarom lijkt me logisch, toch? Probeer een monotone stem te voorkomen, zonder het te forceren. Lekker natuurlijk doen in een (misschien wat) onnatuurlijke positie dus.

Zorg voor goed licht

Misschien vind je het zelf onbelangrijk, maar het is fijner om te kijken naar iemand die er een beetje patent bij zit dan wanneer je – met grote dank aan een verkeerde lichtinval – vermoeid naar de camera kijkt en je gezicht nogal donker oogt. Ga bij een raam zitten of in het zonnetje, maar zorg ook dat je niet hoeft te knijpen.

Zitten in een neutrale omgeving

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben snel afgeleid. Zie ik daar nu een man voorbij lopen achter het keukenraam? Wat doet dat stuk LEGO in de hoek van de kamer en waarom staan overal van die aparte planten? Nou ja, dan ben je mij dus al kwijt. Zorg voor een neutrale achtergrond dus, liefst de muur.

Denk aan je doelgroep

Heb je al een vaste groep volgers die graag meer van je willen zien? Zoeken ze informatie bij je? Willen ze inspiratie? Leer hen kennen. Vraag regelmatig iets aan ze, om te ontdekken wat ze nu eigenlijk leuk vinden en waarom ze jouw kanaal zijn gaan volgen. Daar kan je met je video’s op inspelen. Als je een bedrijf bent (met je blog) dan kan het ook verstandig zijn om jezelf te laten zien en te vertellen wat de meerwaarde is om jouw kennis en kunde in te schakelen.

Ben je dol op beauty, dan is het leuk om te laten zien wat je allemaal met make-up producten kan doen. En een simpel recept kan heel handig zijn om te tonen in een video, zeker als je er een versneld filmpje van maakt – wat weer een extra reden voor anderen kan zijn om jou te gaan volgen.

Gebruik de juiste #’s om gezien te worden

Als je tevreden bent over je eigen filmpjes, gebruik dan ook een # zodat mensen je kunnen vinden.

Kies voor regelmaat

Misschien vind je het te veel gedoe om elke dag je telefoon te pakken en ertegen te gaan zitten kletsen, maar vind je het wel leuk er iets meer tijd en moeite in te steken en wekelijks een toffe video te posten. Dat kan natuurlijk ook. Wanneer je de slag te pakken hebt, is regelmaat belangrijk.

Dus vanaf nu lekker vaak filmpjes op Lotuswritings?

Nee dat niet. Ik heb de slag niet helemaal te pakken geloof ik en als ik het wil gaan doen, dan graag goed. Een voorbeeld in dit geval is voor mij Rachel a.k.a. De Huismuts. Zij begon als interieurstyliste met een mooie, uitgesproken stijl. Die sprak aan. Daarnaast maakt ze hele toffe video’s. Zeker niet van alles, maar wel van een deel van haar leven – op een manier die ook bij haar past. Met humor, eerlijkheid en zonder zichzelf te verliezen. Je kan er verder van vinden wat je wil natuurlijk, maar ze is authentiek en dat spreekt aan. En hoe ‘lekker jezelf’ je ook bent, ook dat kost tijd, werk en moeite.

Beetje jammer trouwens haha, hiermee haal ik mijn eigen pleidooi misschien meteen weer onderuit. Maar aan de andere kant maakt dit me wel bewuster van kansen die ik mogelijk mis omdat ik geen tijd investeer in video als sociaal medium. 

Gebruik jij video als middel om je volgers te inspireren/laten lachen/entertainen?

Afbeelding, Africa Studio – Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

2 thoughts on “Over bloggen 45 | Waarom je iets mist als je onzichtbaar blijft

  1. Voor mijn werk heb ik weleens instructiefilmpjes gemaakt en op mijn blog post ik weleens een dansfilmpje, iets dat ik uitgeprobeerd heb of hoe ik iets gemaakt heb op de naaimachine. Het meeste moeite heb ik met praten voor de camera. Soms baal ik er zo van, dat ik maar een muziekje eroverheen zet en maar wat ondertitels erbij zet. Bij mijn werkgerelateerde instructiefilmpjes gaat dat meestal wel ok, of stoor ik me er minder aan als ik me verspreek.
    Maar dagelijks of wekelijks… zoveel filmpjes maak ik bij lange na niet.

    1. Ja dat heb ik inderdaad ook. Misschien omdat het deels toch gemaakt is. Daar ontkom je uiteindelijk niet aan. En nee, dagelijks of wekelijks ik ook niet. Vind het soms wel jammer dat ik er zoveel moeite mee heb.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten