Over bloggen 42 | Wat heb jij eigenlijk nog toe te voegen?

TOEVOEGEN AAN BLOGLAND – Met steeds meer bloggers die strijden om een eigen plekje op internet kan je soms door de bomen het bos niet meer zien. Welke onderwerpen zou je nog kunnen behandelen zonder in de zoveelste herhaling te vallen – of anders gezegd: valt er nog wel iets toe te voegen? 

Mamaistegek.nl

In deze nieuwe editie van Over Bloggen wil ik het graag eens met jullie hebben over de uitholling van je niche. Want terwijl er steeds meer bloggers op de markt komen, wordt het ook lastiger om stappen voorwaarts te kunnen maken en groeien. Wie gaat er immers nog onthouden of je nu Mamaistegek.nl bent of Mamaisdegekste.nl (*)? Geen idee trouwens of die websites bestaan, maar het zou me niet verbazen. 

(*) Ik ga hier specifiek in op mamabloggers, maar dit geldt ook voor andere zogeheten ‘niches’.

Uitholling van je niche

Waarom een niche?

Als je sneller wil groeien dan raadt ‘men’ vaak aan om te kiezen voor een niche (of anders gezegd: een subgebied binnen het bloggen). Ga je voor food? Dan is het vreemd wanneer je er soms een blog tussen plaatst over het tandje van je kind. Kies je liever voor huishoudtips? Begin dan niet ineens over de nieuwste mascara van Rimmel. Althans… Ik zou zeggen: schrijf vooral waarover je wil, aangezien het jouw stukje internet is. Maar het is voor je lezers wel prettig te weten waar ze aan toe zijn.

Wat als je niet in een hokje te plaatsen bent?

Ik geloof dat ik zelf wel een beetje in deze categorie val. Mijn website verraadt niet dat je te maken hebt met een mamablogger – voor zover ik dat ben. Ik schrijf regelmatig ook over zakelijke onderwerpen, normen en waarden en ‘vrouw zijn’ – naast het moederschap dus. Is dat erg? Volgens mij niet. Ik word prima gevonden via Google en doe hele leuke samenwerkingen inmiddels. Maar tegelijkertijd weten mijn lezers dat ook: ik schrijf over van alles en nog wat. Ze pikken daaruit mee wat ze leuk vinden.

Wordt een niche wel echt uitgehold?

Aan de ene kant natuurlijk wel. Bijna alle mamabloggers hebben wel een bevallingsverhaal op hun website, een persoonlijke verdediging voor hun keuze tussen borst- en flesvoeding en een opsomming met de irritantste vragen die je kan krijgen tijdens je zwangerschap. Aan de andere kant is elke persoon uniek en heeft hij of zij iets op zijn eigen manier toe te voegen. Alleen hoe? Daar ga ik vandaag op in.

Wat voeg je toe?

Ik kan me best voorstellen dat je in eerste instantie behoorlijk overweldigd kan raken van de bulkhoeveelheid bloggers die allemaal over hetzelfde onderwerp schrijven. Wat heb jij dan nog in vredesnaam toe te voegen? Maar daarmee beperk je jezelf enorm en dat is zonde.

Iedereen heeft iets toe te voegen

Stel je wil het onderwerp ‘vragen tijdens de zwangerschap’ behandelen. Dan kan je verschillende manieren gebruiken om dat te benaderen, waardoor je toch origineel blijft:

  1. De leukste vragen die mijn omgeving me stelde tijdens de zwangerschap
  2. De meest gestelde vragen over mijn tweelingzwangerschap beantwoord
  3. Wat je absoluut niet wil horen als je zwanger bent
  4. Deze vragen stel ik jou toch ook niet?
  5. Wat je wel mag denken, maar nooit mag vragen tijdens een zwangerschap

En ongetwijfeld zullen een aantal van die teksten elkaar overlappen. Maar door al een heel andere titel te geven, blijven lezers toch wel interessant. Tijdschriften werken al jaren zo. Elke zomer schrijven ze opnieuw over het ontharen van je benen, maar steeds weer op een nieuwe manier. Soms omdat er een nieuwe techniek is uitgevonden, dan weer met een grappige of juist serieuze insteek. Gebruik dat trucje ook en je content blijft interessant.

Iedere situatie is uniek

Denk eens aan jullie gezin. Wat is daar bijzonder aan? Misschien kies je bewust voor één kind? Heb je een kinderwens die niet meer uit mag komen? Wie weet heb je twee kinderen binnen een jaar gekregen of ben je single mom? Alles kan een interessante invalshoek vormen voor je blog.

En let wel: ik bedoel niet dat je er nu een slaatje uit moet slaan dat je kind ADD heeft – om maar iets te noemen, maar dat je met jouw persoonlijke verhaal anderen kan inspireren en mogelijk zelfs motiveren om door te gaan. Vergis je niet in de kracht van woorden. Zo kan zelfs een hele gewone situatie plots juist speciaal worden.

Wie ben je?

Misschien wel de belangrijkste vraag van allemaal. Om de juiste lezers aan je te kunnen binden, is het belangrijk te bedenken wie je eigenlijk bent. Eigenlijk een beetje hetzelfde als met Pinterest dus. Ik geef mezelf als voorbeeld, maar je kan dit natuurlijk ook toepassen op jouw blog.

Mijn voornaamste doelgroep

  • Vrouwen en mannen met een kinderwens of met kinderen
  • Bloggers

Waarom? 

  • Ons gezin is een heel belangrijk onderdeel van mijn leven. Of ik het nu wil of niet, ik praat er regelmatig over en ik denk dat het daarom wel fijn is als je iets herkent. Sowieso is dat volgens mij het belangrijkste onderdeel aan bloggen: lezers moeten iets herkennen of van je kunnen leren. 
  • Ik vind het belangrijk om kennis te delen. Volgens mij is daarbij wel belangrijk dat je handvatten geeft zonder alles voor te kauwen. Iedereen moet je tips kunnen toepassen. Ik vind het bovendien erg leuk om over te schrijven; in mijn begindagen vond ik het vaak heel lastig om nog tips te kunnen vinden waar je als beginner iets aan hebt. Daarop startte ik met de praktische serie ‘Over bloggen’. Het leuke is (vind ik) dat je aan de hand van de serie ook kunt zien hoe ik me ontwikkelde door de tijd. Bovendien is dit onderwerp nooit uitgehold.

Waarom mijn doelgroep vrij breed is? Mijn interesse is heel veelzijdig. Ik wil en kan me niet op één kleinere subgroep vast pinnen, omdat ik over heel veel verschillende onderwerpen wil kunnen schrijven. En als je bepaalde zaken niet leuk vindt, kan je die artikelen lekker overslaan. Doe ik in een tijdschrift ook 🙂

IJkpersoon

Om het jezelf makkelijker te maken in het bepalen van wie je doelgroep nu eigenlijk is, kan je gebruik maken van een ijkpersoon. Via de link vind je een artikel dat hier heel uitgebreid op ingaat en je veel beter kan vertellen dan ik hoe dat werkt. Maar doe het wel een keertje! Het levert je namelijk belangrijke informatie op die je weer kan gebruiken als je denkt aan de artikelen die je wil gaan schrijven.

Vind jij het lastig om te bepalen wie je bent en wat je toevoegt?
Discussieer mee!

Afbeelding – Pashun Astapenko Oksana Shutterstock

About Merel

Merel (35) is moeder van drie temperamentvolle dochters en zes jaar samen met Ro, haar grote liefde. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2013 studeerde ze af als historica, drie jaar later startte ze een goedlopende mamablog: Lotus Writings. Voor nuchtere ouders die houden van hun kinderen, maar ook (steeds meer) van zichzelf. Die weten dat je best doen soms belangrijker is dan de uitkomst.

2 thoughts on “Over bloggen 42 | Wat heb jij eigenlijk nog toe te voegen?

  1. Ik vind dit een hele goede vraag. En herkenbaar. Mijn ervaring is wel dat hij ook verlammend kan werken. Dat je denkt: ‘Ja, wat héb ik eigenlijk toe te voegen. Niets!’

    Zelf heb ik diverse blogs: niche blogs en ook een wat algemener blog Huisvlijt. Huisvlijt heb ik echt nodig, want anders zouden de niche blogs me beklemmen.

  2. Nou, toevallig is dat een onderwerp waar ik op dit moment op allerlei vlakken tegenaan loop, of ik nog wel wat toevoeg en zo ja, wat dan? Maar vooral op het gebied van mijn werk enzo. Qua bloggen ben ik voorlopig nog niet uitgeschreven, maar ik merk wel dat ik de focus wat beter neer wil zetten. En inderdaad, onderwerpen herhalen, maar er een andere invulling aan geven, kan prima. Er is ook niemand die al je artikelen van jaren geleden nog uit z’n hoofd kent en er komen altijd wel nieuwe lezers bij.

Laat me weten wat jij hiervan vindt!

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten