Opstaan zonder ochtendhumeur? Het kan!

opstaan zonder ochtendhumeur

Opstaan met een ochtendhumeur kan dramatisch zijn. Voor je omgeving bedoel ik – al is het ook niet leuk om een soort chronische chagrijnigheid te ervaren tot half 10 ‘s ochtends. Om te voorkomen dat je een levend uithangbord van Rumag wordt, hier handige tips om een ochtendhumeur te voorkomen.

Ochtendhumeur?

Ik haat vroeg opstaan

Serieus, ik voel me net Brilsmurf als ik het zo breng, maar het zit gewoon niet in mijn systeem. Ooit deed ik een soort ‘challenge’ om mezelf aan te wennen automatisch vroeger op te staan. Het gevolg? Ik stond de hele maand keurig om een onchristelijk tijdstip naast mijn bed, maar voelde me nog net zo ellendig als daarvoor.

Als avondmens een ochtendmens worden? Ik geloof er niet zo in

Jammer voor mij: mijn dochters staan wel vroeg op. Liefst rond 06.00 uur, als je het gevoel hebt dat je in principe nog een heel uur had kunnen tukken. Alleen die gedachte kan je al een flink ochtendhumeur bezorgen! En je staat daarmee voor een onmogelijke tweesprong. Forceer je jezelf uit bed? Of laat je ze een uur zonder toezicht in hun kamer zitten?

Ik geloof dat er dus maar één ding op zit: leren opstaan zonder ochtendhumeur. Maar hoe doe je dat?

vrolijke tips om te kunnen opstaan zonder ochtendhumeur

Van zo’n aankondiging zou je al bijna chagrijnig worden 😉 Maar hou vol!

Slaap voldoende

Een goed begin is het halve werk. Als je kapot bent omdat je gisteravond nog ‘even’ je Facebook timeline wilde bekijken, dan kan je er geld op inzetten dat het de volgende dag lastig wordt je ochtendhumeur aan de kant te schuiven. Dus ga op tijd naar bed, lees een boek en bekijk je telefoon pas weer nadat je alles hebt gedaan om de dag te beginnen. Scheelt je namelijk echt tijd!

Kies een fatsoenlijke wekker

Zorg ervoor dat je wekker een muziekje of geluid is dat je, zelfs gigantisch chagrijnig, kunt uitstaan. Liefst iets waardoor je zelfs een kleine glimlach op je gezicht kunt persen.

Zorg dat je wakker wordt van de wekker (en van niets anders)

Niks is immers zo frustrerend als het gevoel dat je nog vijf hele minuten (oftewel driehonderd (!) seconden) had kunnen blijven liggen. Dus als je weet dat je kinderen vroeg wakker worden, probeer ze net iets voor te zijn. Dat voelt dan toch alsof je de situatie gewoon in eigen hand hebt.

Probeer ook te voorkomen dat de wekker van je man of vrouw je wakker maakt. Niks zo irritant als het gevoel hebben dat een ander de oorzaak is!

Voorkom stress op de vroege ochtend

In een gezin met kinderen (die nog weleens slecht luisteren) is een ochtendhumeur zo geboren. Daarom is het belangrijk dat je stress hoe dan ook voorkomt. Hoe je dat doet?

  • Leg je kleding klaar (en dat van de kinderen)
  • Bedenk vast welk kapsel je wil dragen en maken bij de rest
  • Als je je daar prettig bij voelt: douche de avond ervoor
  • Zorg dat je bepaalde zaken al hebt klaarliggen (gesmeerde boterhammen, fruit voor op school in een brooddoos, koffiezakje in het apparaat etc.)
  • Dek de tafel alvast

Elke seconde telt ‘s ochtends vroeg. Hoe minder je het gevoel hebt te hoeven nadenken en hoe meer je op de automatische piloot kunt doen, hoe beter.

Geniet van de stilte

Zodra je wakker wordt, strek je je uit als een luie kat. Je staat op en haalt diep adem. Geniet van de intense rust en stilte: de rest van de dag zal je hier weinig meer van meekrijgen. Hoe heerlijk is het om zo op te staan?

Bedenk 5 dingen waar je dankbaar voor bent

Het leven is zoveel leuker als je genoeg hebt om blij van te worden. En, behalve in een periode van diepe rouw of als je vastzit in een verschrikkelijke relatie, volgens mij kan je altijd wel iets bedenken:

  • Je ouders leven nog
  • Je kinderen zijn gezond
  • Je hebt een leuke baan
  • Je hebt lieve vriendinnen
  • Je hond maakt je dag weer helemaal goed
  • Je bent gelukkig getrouwd

Je zal zien dat je al snel een fijner gevoel hebt over je leven en dat draagt allemaal bij aan een betere start van de dag.

Maak jezelf goed wakker

Voor de één betekent dat een paar buikspieroefeningen, de ander plenst graag een paar handen koud water in haar gezicht en een derde moet gelijk aan de koffie. Wat ook werkt voor jou, doe het zo snel mogelijk na het opstaan zodat je zo goed mogelijk kunt opstarten.

Voorkom zaken die op je zenuwen werken

Met een ochtendhumeur is het belangrijk om alle mogelijke oorzaken waar je chagrijnig van kan worden te elimineren. Dus ga op een rotochtend alles na en schrijf desnoods op wat je tegenwerkt.

Word je knorrig van de file? Vertrek dan eens iets eerder of onderzoek of het openbaar vervoer een optie is. Moet je in een klamme trein met stinkende mensen? Kijk dan juist of je niet kan meerijden met een zwijgende collega. Loop ook overdag alles na, zodat je niet in de ochtend daarop zonder koffie of je favoriete thee komt te zitten.

Gebruik muziek

Zoals je favoriete muziek je wakker maakt, zo kan het ook heel relaxed zijn om er een paar dansjes uit te gooien of keihard mee te zingen met die ene smartlap. Hoe groot je ochtendhumeur is, zingen en dansen kan je humeur van min drie in plus tien veranderen. Gewoon doen, zonder enige schaamte en je knapt er echt van op.

Zorg dat je er piekfijn uit ziet

Lekker in je vel zitten, heeft deels ook te maken met extra zorg voor je uiterlijk. Dus maak jezelf lekker op, doe mooie kleding aan en bewaar het niet voor een feestje. Maak er zelf iets vrolijks van.

Trakteer jezelf op een lekker ontbijtje

En nee, niet dat je nu elke ochtend croissantjes uit de oven moet eten. Maar hoe goed is het voor je humeur om iets te eten waar je intens gelukkig van wordt. Fruit is altijd lekker, verse broodjes, Griekse yoghurt met vruchten, walnoten en honing… Doe je best!

Lach hardop, ook als je chagrijnig bent

Probeer het maar eens. Hardop lachen, alsof je net iets heel grappigs is verteld. Zelfs als je chagrijnig bent, word je vanzelf vrolijker. Hou het een minuut vol en je gaat vanzelf echt lachen. Hoe het werkt? Geen idee, maar het is wel zo prettig! Ook voor je omgeving.

Zorg ervoor dat dit je ritme wordt

Hoe minder moeite je ervoor hoeft te doen, des te makkelijker het wordt om vroeg op te staan. Dus maak bovenstaande onderdeel van je dagelijkse ritme (liefst stap voor stap, des te groter de kans dat je volhoudt).

Voor je het weet, heb je helemaal geen ochtendhumeur meer!

Heb jij ook altijd zo’n last van een ochtendhumeur? Vanaf nu in elk geval niet meer 😉

Volg Lotus Writings ook op Facebook, Instagram en Pinterest en blijf op de hoogte van handige tips en grappige columns!

De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock

About Merel

Merel (35) is moeder van drie temperamentvolle dochters en zes jaar samen met Ro, haar grote liefde. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2013 studeerde ze af als historica, drie jaar later startte ze een goedlopende mamablog: Lotus Writings. Voor nuchtere ouders die houden van hun kinderen, maar ook (steeds meer) van zichzelf. Die weten dat je best doen soms belangrijker is dan de uitkomst.

13 thoughts on “Opstaan zonder ochtendhumeur? Het kan!

  1. Mijn dochter…man o man…haar broertjes en ik ontlopen haar echt tot een uur of 10 haha. Ook altijd een probleem met naar school gaan. Alleen muziek hielp haar. Nu is ze net geslaagd en slaapt ze elke ochtend uit terwijl broertjes naar school moeten en ik naar werk haha

  2. Ik kan niet tegen te luide muziek in de morgend – of het nu leuke muziek is of niet maakt daar geen verschil in haha 🙂

  3. Ik moet ook op tijd naar bed gaan om voldoende slaap te krijgen. Als ik ‘s ochtends een slechte bui heb, dan besteed ik daar niet veel aandacht aan. Meestal ebt het vanzelf wel weg.

  4. Dit zijn de tips die ik nodig heb ik het leven, haha! Bij mij verschilt het per ochtend of ik een ochtendhumeur heb. Ik kan voornamelijk erg chagerijnig worden als iedereen te veel lawaai maakt in de ochtend waardoor ik dus niet van de stilte kan genieten.
    Liefs,
    Elles

  5. Wat een fijne tips! Ik sta ook liever (nouja, niet echt liever) iets eerder op, zodat ik zelf even rustig kan douchen zonder schreeuwende kids en drink dan graag een kopje koffie in rust. Kan gewoon niet wachten tot ze gaan uitslapen en ik dit ritueel een paar uur later kan doen haha!

  6. Wat een goede tips, ik had vroeger altijd een verschrikkelijke ochtendhumeur, arme ouders van mij! Maar ineens was het over en kan ik nu de hele wereld aan in de ochtend.

  7. Haha wat een leuke blog! Ik ga het ook eens proberen. Ben ook totaal geen ochtendmens. Denk alleen dat mijn man gillend wegloopt…die heeft helemaal tijd nodig om bij te komen ‘s ochtends.

Laat me weten wat jij hiervan vindt!

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten