betaling achterstand incassobureau bloggers

Over bloggen 48 | Wat als een opdrachtgever niet betaalt?

Wanneer je een tijdje blogt, kom je vanzelf in aanraking met opdrachtgevers die geld overhebben voor je diensten. Dat is heel tof, maar ook wel spannend: wat als ze niet betalen? Vandaag ga ik hierop in. 

Vooraf of achteraf betalen? 

In verschillende bloggersgroepen heb ik de vraag voorbij zien komen of het beter is om opdrachtgever waarmee je in zee gaat vooraf te laten betalen of na het online zetten van je tekst. Een goede vraag, zeker als je net begint. Het blijft toch een risico, al geldt dat andersom natuurlijk ook. Wanneer je nog niet zoveel samenwerkingen op je naam hebt staan, kan ik me voorstellen dat het voor de opdrachtgever zelf ook spannend is of jij je aan de gemaakte afspraken houdt. 

De algemene tendens is daarom dat je achteraf factureert. Logisch ook toch? Wanneer je naar de bakker gaat, betaal je pas wanneer je het brood in handen hebt. Dat geldt voor het leveren van diensten net zo: je mag er in goed vertrouwen vanuit gaan dat de afspraak die je samen maakt, wordt nagekomen. 

Wat moet er sowieso in een zakelijke overeenkomst staan?

Als het zover komt dat je de zakelijke overeenkomst moet kunnen bewijzen, is het natuurlijk handig als je deze gewoon op schrift hebt staan – al is dat binnen de bloggerswereld bijna automatisch zo. Daarbij spreek je samen af: 

Ook kan het handig zijn om af te spreken binnen welke termijn zal worden betaald. Sommige bedrijven hanteren namelijk de gebruikelijke dertig dagen, anderen zestig. Het is niet onverstandig om beiden te weten waar je aan toe bent. 

Meer weten over de wettelijke betalingstermijn? Kijk dan vooral op deze website voor meer handige informatie. 

Wat als de opdrachtgever niet betaalt? 

Ondanks dat je vooraf alles goed hebt afgesproken, kan het in de praktijk nog weleens misgaan. Als de afgesproken termijn (en anders de standaard dertig dagen) zijn overschreden en het bedrag is niet bijgeschreven, kan je overgaan tot actie. Hou daarbij de volgende zaken in gedachten. 

Je kent elkaar al langer

Wanneer je een vriendendienst levert of misschien al vaker samengewerkt hebt met deze partij, kan je het nog even aankijken. In dit geval zou een persoonlijk mailtje kunnen volstaan om op vriendelijke wijze te herinneren aan de factuur. Dat is prettiger dan een officiële herinnering; bovendien zou het zomaar tussendoor geglipt kunnen zijn. Zo behoud je de goede band en is het vaak snel opgelost. 

Herinneringen sturen

Haalt dit echter niets uit, is het een nieuw contact of vind je het sowieso prettig om meteen een zakelijke herinnering te sturen, dan is dit het moment. Na de dertig dagen mag je een eerste herinnering sturen die binnen 14 dagen zou moeten worden betaald. Gebeurt dat niet, kan je overgaan tot drastischere maatregelen. 

Tekst offline halen

Eén van de maatregelen die je kan treffen is het offline halen van de tekst. Zeker wanneer linkbuilding de insteek was van de opdracht, raak je de opdrachtgever direct. Soms is dit voldoende om een snelle betaling af te dwingen. 

Een voorbeeld uit de praktijk: op een gegeven moment stond een bepaalde opdracht al meer dan zestig dagen online, maar betalingen bleven uit. Ook mijn vriendelijke herinneringen liepen op niks uit: soms werd het bericht gelezen, maar hoorde ik vervolgens niets. Ik twijfelde sterk: moest ik hier nu wel een zaak van maken? Maar aan de andere kant zat er toch een paar uur werk in het artikel en ik was het wachten zat. Uiteindelijk besloot ik te mailen en vertelde dat de tekst offline ging, tot ik een betaling zou ontvangen. En je raadt het misschien al: binnen een uur kreeg ik een reactie en niet veel later stond het geld op mijn rekening. 

Incassobureau inschakelen

Het kan ook slim zijn om gewoon de hele sores uit handen te geven. Een incassobureau inschakelen klinkt misschien als een uiterst redmiddel, maar dat hoeft het niet te zijn. Je hebt uiteindelijk een dienst geleverd en recht op je geld. Om weer even het voorbeeld van de bakker aan te halen; je vertelt toch ook niet bij het meenemen van je brood dat je wel weer komt betalen zodra het schikt? 

Het incassobureau kan je helpen bij het sturen van een betalingsherinnering, maar ook bij het monitoren van een complete incassoprocedure – met alle gevolgen van dien voor je opdrachtgever. Dit is misschien niet de handigste keus voor de klant met wie je al jaren een goed contact hebt en die nu toevallig één misstap maakt, maar wel als ze wat verder van je afstaan of herhaaldelijk in de fout gaan. Let er dan wel op dat je in zee gaat met een goed aangeschreven incassobureau dat gedegen juridische kennis in huis heeft. 

Heb jij weleens te maken gehad met een wanbetaler?
En hoe heb je dat toen opgelost?

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

Afbeelding, Alexskopje – Shutterstock

Author: Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

4 Replies to “Over bloggen 48 | Wat als een opdrachtgever niet betaalt?

  1. Toevallig van de week ook moeten bellen nadat de 30 dagen waren verstreken en ik geen reactie op de herinnering had gehad. Gelukkig is het daarna meteen betaald en heb ik de volgende factuur gestuurd 😂

    1. Gelukkig hebben ze daarna wel meteen betaald. Want hoewel het fijn is dat je een incassobureau kan inhuren of een advocaat, is het natuurlijk veel prettiger om alles gewoon lekker snel af te handelen!

    1. Nee snap ik, dat lijkt me ook niet helemaal prettig werken.
      Maar ook heel irritant als je zo’n ervaring hebt en de andere partij betaalt niets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge