Of ik even reclame wilde maken in ruil voor 20% korting?

Je leest het goed: ik kreeg laatst het aanbod reclame te maken in ruil voor 20% korting. Gepresenteerd alsof het in mijn voordeel zou zijn. Herkenbaar? Steeds vaker hoor ik om me heen dat bloggers klaar zijn met die ondermaatse vergoedingen! Of dat terecht is?

Bloggen is mijn werk

Financieel gezien begon het jaar niet spannend. Dat geeft niet, het is januari. Toch zou je het niet zeggen wanneer je in mijn mailbox kijkt: het ene na het andere samenwerkingsverzoek stroomt binnen. Klinkt hartstikke leuk. Maar kijk je naar de inhoud van al die mailtjes, dan valt het vies tegen.

Steeds meer bedrijven ontdekken namelijk dat bloggers een handig middel zijn om reclame mee te maken. Ze maken er dan ook grif gebruik van. Prima, maar voor niets gaat de zon op. Want een gratis producten of gratis reclame maken, betaalt nog altijd de vaste lasten niet.

Leestip: Rob vertelt in dit artikel waarom bloggen een baan is. Een eyeopener voor iedereen die te onzeker is om te beseffen dat er absoluut een prijskaartje aan je diensten mag zitten. Ook als het ‘maar’ je hobby is.

Tactieken waar vooral het bedrijf gelukkig van wordt

Niet alleen ik, ook anderen worden er niet goed van. Dan krijg je weer een kortingscode hier, vervolgens mag je ambassadeur worden van bedrijf X en zegt Y tegen je dat je een GRATIS product krijgt in ruil voor een blog (met liefst twee linkjes erin). Hoe werd mijn bedrijf daar ook alweer beter van?

Kortingscodes?

De praktijk van zo’n voorstel, waarbij omslachtig wordt benadrukt wat een mazzel het is dat jij een kortingscode krijgt en daarmee nóg meer aandacht voor de campagne kan realiseren, is natuurlijk eigen vrij simpel: je krijgt indirect de vraag of je wil investeren in hun reclamecampagne. Waar het bedrijf makkelijk geld verdient (je volgers vertrouwen jou, dus zijn sneller geneigd te kopen), mag jij als zogenaamde samenwerkingspartner € 50 uitgeven (oké € 40, als je de 20% korting eraf haalt) om die campagne extra kracht bij te zetten.

Slim staaltje marketing. Dat wel. Hetzelfde geldt voor bedrijven die je vragen of je hun ambassadeur zou willen worden. Klinkt als een hele eer, maar komt in de praktijk natuurlijk op hetzelfde neer. Zo ontving ik ooit een berichtje van een kindermeubelproducent. Of ik, ondanks dat we geen baby in huis hebben, toch ambassadeur wilde worden. En dan kreeg ik maar liefst 25% korting! Of je even keihard in je handjes wil klappen van dankbaarheid…

GRATIS producten

Een derde methode waar veel bedrijven gebruik van maken, is de vraag wie graag een GRATIS product zou willen (t.w.v. nog geen tientje). Wel in ruil voor een uitgebreide review natuurlijk. Ze benadrukken allemaal dolgraag hoe vereerd jij je zou mogen voelen met zo’n gratis product. Maar waarom? Jij betaalt het bedrijf op dat moment met je diensten, een betrouwbare link en wellicht nieuwe klanten. Klinkt ineens niet meer als een eerlijke ruil, toch?

Wat is dan wel een eerlijke ruil?

Hoeveel budget is er beschikbaar?

Kijk, ik kom niet uit de reclamewereld. Dus over wat voor budget grote bedrijven beschikken? Ik heb werkelijk geen idee. En dat is ook niet zo erg – het spel van onderhandelen kan op bepaalde tijden echt wel leuk zijn. Maar… (je voelde hem al aankomen) In geen enkele wereld vraagt bedrijf X aan tijdschrift Y of ze geld willen bijdragen op de paginagrote advertentie van soms (tien)duizenden euro’s die ze graag willen afnemen. Of vraagt die ene onderneming aan een BN’er of hij voor 10% korting even € 130,00 kan aftikken voor nieuwe schoenen – waarna hij ze vervolgens op social media moet showen tegen bepaalde voorwaarden.

Onderhandelen dus

Er is maar één manier om erachter te komen hoeveel budget er beschikbaar is: onderhandelen. Want dat je een product van € 400,00 test in ruil voor een blog en Instagrampost, tja, daarbij is het product tot op zekere hoogte inderdaad een waardige vergoeding. Maar een zonnebril die ome Ali voor een paar euro verkoopt? Of telefoonhoesjes die je overal opnieuw ziet terugkomen? Ik geloof echt dat we als bloggers wel wat meer waard zijn. Je mag GRATIS mijn tariefkaart lezen!

Maar de praktijk is anders

Kleine moeite…

Want kennelijk gaan er genoeg bloggers op in. Anders zouden ze deze methode toch niet blijven toepassen (en op steeds grotere schaal)? En er zit natuurlijk een addertje onder het gras. Want jij vindt merk X toch leuk? Hoe groot is nu helemaal de moeite om die ene kortingscode met je volgers te delen of je kinderen te steken in kleding van merk Y?

…of toch niet?

Dat zal ik je vertellen. Per saldo kost het inderdaad niet veel moeite om snel een foto online te zetten. Maar ten eerste verdient het bedrijf aan jouw post: geef jij een leuke kortingscode weg dan is er altijd wel iemand (en als het goed is meerdere mensen) die eigenlijk niks wilden kopen, maar dan toch getriggerd worden. En ten tweede heb jij wel een volgersbestand opgebouwd – hopelijk zorgvuldig.

Die ene foto is geen investering, je volgersbestand daarentegen wel

Daar zit wél veel tijd en moeite in. Waarom zou je van alles gratis doen, terwijl je intussen investeert in je volgersbestand en de band die je met hen hebt? En begrijp me niet verkeerd: ik ben de laatste die vindt dat je overal maar geld voor moet vangen. Maar ik vind ook niet dat je jezelf als commerciële deurmat hoeft neer te werpen voor grotere bedrijven die jou handig inzetten voor hun eigen campagne. En dat tegen een schamele korting, die ze er ongetwijfeld na een halve bestelling alweer uit hebben.

Kortom lieve bloggers, af en toe een vriendendienst is prima. Maar alsjeblieft, laat die grotere bedrijven je gewoon betalen voor wat je waard bent. Of op zijn minst voor wat je denkt waard te zijn. Zelfs als het ‘maar’ een hobby is, want ook dan besteed je hopelijk genoeg moeite en aandacht aan die hobby, toch?

Merk jij ook een toename in mailtjes om dit soort diensten te leveren?
Hoe ervaar jij dat?

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

Afbeelding, Impact Photography – Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

21 thoughts on “Of ik even reclame wilde maken in ruil voor 20% korting?

  1. Echt de spijker op z’n kop. Ik word er soms ook gewoon moe van. Dan wacht ik altijd even met reageren, om niet helemaal vanuit mijn emotie terug te antwoorden dat ik er ‘helaas’ van af zie.

  2. Ik krijg inderdaad ook geregeld van dit soort mailtjes. En ik review geregeld producten in ruil voor het product. Meestal is dit speelgoed en dit is voornamelijk aan het eind van het jaar. Ik vind het leuk, de kinderen vinden het leuk, dus waarom niet?

    Wat me wel opvalt na 5 jaar bloggen is inderdaad dat er bedrijven zijn die ervan uitgaan dat je t regen een korting wel een product wil reviewen. Die mailtjes gaan regelrecht de prullenbak in.

    Januari was voor mij trouwens een hele goede maand. Mooie betaalde samenwerkingen gehad voor de tarieven die ik vraag en zelfs daarboven. Er zijn dus zeker bedrijven die een blogger wel op waarde weten te schatten. 😊

    1. Speelgoed vind ik inderdaad toch iets anders. Doe ik zelf ook en daar hoef ik niet altijd geld voor – afhankelijk van de samenwerkingspartner en het product natuurlijk. Maar die korting vind ik nog altijd vreemd; wat hebben wij daaraan?

  3. Goed artikel! Als blogger groei je, eerst ben je super blij met iets heel kleins. De waarde van je blog leren kennen is echt een zoektocht. Niet makkelijk om een prijs om te kleven.

  4. Goed geschreven. Die telefoonhoesjes haha heeeel herkenbaar. En dan inderdaad niet snappen dat je daarvoor niet gaat schrijven. Ik moet altijd wel lachen om die mailtjes 😉

  5. Ja graag wel een review alsjeblieft over hoe goed de levertijden zijn en hoe geweldig het product is. Mét twee follow links erin alsjeblieft. Voor 4 tientjes. En nee dan kunnen we niet óók nog het product daadwerkelijk opsturen om uit te proberen want dat wordt te gek.
    Ik krijg dit soort voorstellen ook steeds vaker. Reageer altijd netjes met een afwijzing (als ik me te erg beledigd voel) of een fatsoenlijk tegenvoorstel. Maar dan nemen ze meestal toch niet eens meer de moeite om je te vertellen dat ze daar niet op in gaan. Gewoon stilte aan de overkant. Heel irritant. Ik kan me dus helemaal vinden in jouw stuk.

  6. Hier is al zoveel over geschreven. Moet wel zeggen dat ik jouw artikel erg sterk vind! God job! En inderdaad, dit is super herkenbaar. Ik leer ook steeds beter te onderhandelen. Ik gooi de prijs ook bijna iedere maand omhoog en zolang bedrijven ermee akkoord gaan, weet ik dat ik dus nog eigenlijk te laag zit.

    1. Leuk om te horen!
      Haha ja ik heb idd weleens dat een bedrijf meteen akkoord gaat en dan vraag ik me echt af hoeveel ruimte er nog zou zijn geweest. Maar onderhandelen is idd iets dat je vaak echt moet leren..

  7. Herkenbaar… Tot een maand of drie geleden reageerde ik op elk mailtje ook al waren het, zeg maar bijzondere aanbiedingen.

    Tegenwoordig reageer ik alleen nog maar op serieuzere mailtjes, waarbij het product naar waarde is of er gesproken kan worden over een passende vergoeding.

    Ik hou tijd over nu 😅😂

    1. Hahahaha ja ik ook! Enige dat nog tijd kost is mails afwijzen of een betaald voorstel doen. Maar daarna blijft het gek genoeg steeds heel stil 😉
      Maar goed, groot gelijk verder!

  8. Ik ben het wel met je eens hoor! Maar ik vind het zo ontzettend lastig om te bepalen wat voor bedrag ik zou kunnen vragen. Voor het aantal unieke bezoekers die ik heb, minder dan 1k. Voor de moeite enz…
    Ik ben trouwens wel benieuwd naar de link die je deelt, maar er gebeurt niets als ik erop tik? 🙁

    1. Ja daar heb je ook een goed punt. Ik weet niet precies of je in een bepaalde niche zit of net start? Je zou hierin kunnen kijken naar de soort samenwerkingen die je aangaat (en selectief zijn). Of misschien wachten tot een later moment, tot je het gevoel hebt wel een financiële vergoeding te kunnen vragen?

      Een alternatief voor (betaalde) barterdeals is ook nog dat je ‘oefent’ (weet even niet hoe ik het anders moet noemen) met producten die je zelf hebt gekocht. Zo heb ik een Voorlees-serie, waarin ik ook boeken bespreek die we zelf kochten voor de kinderen. Als een bedrijf ziet wat je neerzet, kan het zomaar voorkomen dat ze interesse hebben. Dan worden die bezoekersaantallen vanzelf minder interessant.

      Ik zal trouwens even kijken naar de link, dan gaat er misschien iets mis! Dank je wel! 🙂

  9. Ik moet soms wel glimlachen om hoe ze het presenteren inderdaad. Dat is herkenbaar. Bedrijven doen vaak net alsof je enorm boft dat je een artikel van hen mág plaatsen met 3 follow links! Alsof ze jou een dienst bewijzen….

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten