menstrueren

Menstruatie | Minder klachten? Zo doe je dat!

Laatst werd me een paar keer gevraagd hoe het nu met mijn menstruatie stond. Ja, echt. En dus besloot ik er weer een blog aan te wijden. Want hoe gaat het nu een paar maanden na mijn enthousiaste start met de methode van Peter de Vroed? Heeft het echt geleid tot minder lang menstrueren en meer energie? 

Men-struatie, ook een mannenzaak

Even een korte inleiding voor wie mijn eerdere verhaal niet heeft gelezen en/of deel 2. Met de methode van Peter (en zijn vrouw) zou je je menstruatie kunnen verkorten en de klachten verminderen. Dat klinkt als magie en – voor iemand die al sinds de laatste bevalling een heel heftige menstruatie heeft – als het onmogelijke. Dus ik ging best kritisch het hele verhaal in, al was ik tegelijkertijd natuurlijk heel nieuwsgierig. Want ondanks dat ik er eigenlijk een hard hoofd in had, hoopte ik toch dat het zou werken. Even eerlijk: wie wil nu niet naar minder hevige dagen én een stuk minder klachten? Vandaar de vraag: kan je ‘leren’ menstrueren? (Dus op een manier die fijner voelt voor je lichaam)

Menstrueren
Update – Shutterstock

De huidige stand van zaken van mijn menstruatie

Ja, het staat er echt. Het voelt best gek om mijn maandelijkse periode met anderen te delen, maar aan de andere kant heb ik het idee dat die anderen er daadwerkelijk iets aan zouden kunnen hebben. En uiteindelijk is ongesteldheid een volkomen natuurlijk proces, dus misschien moeten we er gewoon iets minder moeilijk over doen. Mezelf incluis. De huidige stand van zaken dus, inclusief hindernissen én de winst die ik boekte op de Rode Zee.

Hindernissen

Schuldgevoel

Het heeft best nog wat voeten in aarde om te gaan liggen relaxen terwijl je weet (en hoort) dat de kinderen heel druk zijn. Je voelt je verschrikkelijk schuldig in bed, een slechte moeder en zelfs een slechte partner omdat je de ander ‘opzadelt’ met de drukte van de dag. En ja, ik weet dat mannen prima opvoeders zijn. En dat hij zegt dat ik me niet schuldig moet voelen, ik weer op andere momenten klaar sta voor de kinderen. Maar om je even mee te nemen in mijn emoties: zo voelde ik me tijdens die allereerste keren.

Tijd

Het is natuurlijk maar net hoe het komt. Letterlijk. Omdat ik niet aan de pil ben, kan ik daar ook totaal geen invloed op uitoefenen. En dat hoeft ook niet, maar dat zorgt dus wel voor een situatie die niet altijd helemaal in je planning past. Zoals vorige maand: precies toen we wilden beginnen aan de make-over van Junes kamer, had ik mijn zwaarste dag. Maar omdat ik de muur zou behandelen met voorstrijk, kon ik die dag niet gaan liggen. Ik heb daarom maar buiten de klusjes om zoveel mogelijk rust genomen en dat hielp. Het menstrueren duurde deze maand weliswaar iets langer, maar was nog altijd minder hevig dan ik gewend was.

Een druk leven

Ik heb eigenlijk te veel te doen om een dag op bed te gaan liggen. Dacht ik zelf althans. Maar zoals met meer dingen die belangrijk zijn: soms moet je er tijd voor maken. En dan zie je wat er gebeurt. Dat deed ik met deze methode. Ik wilde namelijk met mijn eigen ogen zien of zoiets ogenschijnlijk simpels als rust zoveel resultaat zou kunnen opleveren.

menstrueren
Relaxen dus! – Shutterstock

Winst

Minder lang menstrueren

Per saldo neem ik maar één dag echt mijn volledige rust. Meer kan en wil ik niet vragen van Ro. Die ene dag zorgt er echter wel voor dat ik minder lang ongesteld ben. Ik ging namelijk van 8 dagen (waarvan 2-3 hevig) naar 5, waarbij ik slechts op één dag medium klachten heb en verder eigenlijk weinig last. Het vloeien en de pijn zijn stukken minder dan voorheen.

Meer energie

De dag rust gebruik ik voor ontspanning. Ik slaap uit, eet gezond, kijk een serie op Netflix en dommel dan weer weg.

Beter in contact met je lichaam

Klinkt wat zweverig besef ik me, maar zo kan ik het wel het best omschrijven. Ik voel haarfijn aan dat ik ongesteld ga worden: zo krijg ik meer trek in zoetigheid (en andere dingen die ik had afgezworen, vanwege mijn voornemen af te vallen), mijn humeur laat te wensen over en mijn lichaam stelt zich in op de rust. Ik ben namelijk doodop rond de tijd van de maand en geef daar zoveel mogelijk aan toe, in plaats van ertegen te vechten zoals eerst.

Grenzen zijn duidelijker

Doordat ik beter in contact sta met mijn lichaam, voel ik ook mijn grenzen duidelijker en kan beter doseren. Ik geef sneller toe aan mijn emoties dan ik voorheen deed. Ben ik verdrietig, dan probeer ik dat te tonen. Voel ik me kwaad, dan vertel ik waarom en als ik lachen moet, doe ik dat voluit. En wanneer iemand over mijn grenzen gaat, probeer ik dat duidelijker te uiten. Nu pas merk ik hoelang ik op een soort automatische piloot werkte.

menstrueren
Gezin met drie kinderen – Shutterstock

Hoe pak je deze methode aan in een druk gezin/bestaan?

Op de één of andere manier vallen mijn zwaarste dagen op bovenstaande uitzondering na eigenlijk allemaal in het weekend. Dat maakt het natuurlijk aanzienlijk makkelijker voor Ro om één hele dag per maand alles op zich te nemen. Hoe we het in de praktijk aanpakken?

  1. Ik vertel hem dat het weer zover is (nogal voor de hand liggend punt trouwens, maar niettemin belangrijk)
  2. Ro geeft me de ruimte de dag zo in te vullen als ik wil en zorgt ervoor dat de kinderen niet om de haverklap over me heen springen
  3. Mijn telefoon gaat op vliegtuigstand of in elk geval leg ik hem weg en kijk er zo min mogelijk op
  4. Ik zet Netflix aan, lees een goed boek of slaap
  5. Ik eet gezond en drink veel water
  6. Ro kookt

Kortom, ik trek me die dag helemaal terug in onze slaapkamer en hou me afzijdig van het gezin. De eerste paar keren voelden dus heel gek, maar langzaam went het. Ik zou het elke vrouw willen aanraden. Je merkt pas hoeveel energie het kost om ongesteld te zijn als je een volledige dag op bed blijft liggen. En ook hoeveel energie het oplevert in de dagen daarna.

Zo’n dag in de praktijk

Laatst nam ik voor de vierde keer maand op rij rust tijdens het menstrueren. Deels door de slechte nacht die ik ervoor had (een huilende peuter en snurkende man) sliep ik uit tot 10 uur. Maar ik merkte al snel dat ik nog steeds moe was. Terwijl Ro met de kinderen naar één van zijn beste vrienden ging, dommelde ik opnieuw weg en sliep van 13.00-17.00 uur. Ook de nacht die erop volgde rustte ik goed uit. Ik lag er volgens mij om 22.00 uur alweer in en sliep tot 07.00 uur de volgende ochtend. Ik kan me de laatste keer niet heugen dat ik zoveel sliep; dat moet wel ergens in de periode zijn geweest dat ik nog met vriendinnen op kroegentocht ging in de Portugese Algarve.

Menstrueren
Zo’n soort avond dus – Shutterstock

‘Mama is ongesteld’ – Ro vertelt

Vanaf het moment dat Merel me vertelde over deze methode, besloot ik het een kans te geven. Ze was zo positief! Baat het niet dan schaadt het niet, dacht ik. Inmiddels zijn we vier maanden verder en hebben we die rustdag opgenomen in ons ritme. Het is voor mij natuurlijk wel handig als die dag in het weekend valt, al valt er weinig aan te sturen, omdat ik dan de kinderen makkelijker mee uit huis kan nemen en haar zo echt rust geef.

Merel haalt nog weleens nieuwe ideeën uit boeken en is dan heel enthousiast om het in ons leven te implementeren. Persoonlijk sta ik er vaak iets sceptischer (zelf zeg ik graag realistischer) tegenover. Maar in dit geval helpt de methode daadwerkelijk. Ze is rustiger, hulpvaardiger [dat ben ik volgens mij altijd, red.] en neemt meer rust. Haar mindset is ook veranderd. Eerst vond ze het moeilijk om te blijven liggen en kwam dan na een paar uur weer beneden kijken hoe het ervoor stond. Inmiddels slaapt ze veel op die dag en neemt echt haar rust. En dat heeft effect op haar menstruatie. Ik hoef tegen June maar te zeggen hoe laat het is en ze houdt er rekening mee 😉 zo zorgen we als een team voor de balans binnen het gezin.

Een volgende update?

Ik ben benieuwd hoe het over pakweg een jaar gaat. Of ik mijn totale duur per maand nog verder kan verkorten en de mate waarin ik last heb, kan verminderen. Ik hou jullie op de hoogte als er opnieuw spectaculaire veranderingen plaatsvinden. In elk geval kan ik iedereen het boek aanraden! Ook voor mannen, al is het maar om veel meer inzicht te krijgen in de maandelijkse misère waar je vrouw doorheen gaat 😉

Durf jij de uitdaging aan te gaan en te proberen of deze methode ook voor jou werkt?

Menstruatie – Shutterstock

[bol_product_links block_id=”bol_590c4370387ef_selected-products” products=”9200000070943359″ name=”Men-struatie, de GROTE ontkenning” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]

Author: Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

21 Replies to “Menstruatie | Minder klachten? Zo doe je dat!

  1. Ik kwam jouw blog toevallig tegen via Facebook. Ik gebruik deze methode ook! En het helpt inderdaad erg goed. Niet qua hoe lang ik ongesteld ben (maar dat viel altijd wel mee!), maar qua humeur kan ik sindsdien veel meer hebben. Goed dat je hier aandacht aan besteed 🙂
    Daantje onlangs geplaatst…Onderuit gegaanMy Profile

  2. Ik zou het eigenlijk ook eens moeten proberen, hier is die maandelijkse hel echt letterlijk een HEL. Dat is 5 dagen non stop continu op en af naar de wc hollen. Toen ik het er vorige maand met mijn huisarts over had zat zelfs zij me vreemd aan te kijken toen we het over de details (ja, echt 😀 ) enzo hadden. Ik neem dan ook al enkele jaren geen anticonceptie meer en mijn lijf laat dat goed merken.
    Maar ik moet eerlijk toegeven dat het gewoon niet aan mij besteed is om een dag m’n nest in te kruipen. Ik wou dat ik het kon. Echt.
    Ik ben zo’n idioot die op haar zwaarste dag zelfs nog een rondje gaat lopen. ‘Om mijn gedachten te verzetten’. Go figure… 😀
    Anneke onlangs geplaatst…We survived the week(end)! – photo diary #51My Profile

    1. Verschrikkelijk ja! Herkenbaar ook. Misschien toch eens proberen. Ik vond het ook ontzettend lastig, maar ben blij dat ik me er overheen kon zetten. Het helpt namelijk enorm.

  3. Sinds mijn bevallingen en daarna twee keer lisbehandeling ivm pap3b heb ik vreselijk last van mijn menstruatie. Heel regelmatig maar veel pijn, doodmoe en veel te veel bloed. Soms zeg ik wel eens; geef mij die overgang maar…maar tja, beide liever niet. Dus!
    esther onlangs geplaatst…SOS gezeur over peuterterreurMy Profile

  4. Ik heb gelukkig sinds mijn spiraaltje er niet zoveel last meer van, maar dat was vroeger anders. Ik vind het zo opvallend dat als je er aan toegeeft en even een stapje terug neemt door naar je lichaam te luisteren je er zoveel minder last van hebt. Zo zie je maar dat je niet altijd een pilletje nodig hebt
    Fleur onlangs geplaatst…MamaChallenge #8 | Recept voor watermeloen ijsMy Profile

  5. Jeetje, zo heb ik er eigenlijk nooit over nagedacht! Ik ben altijd erg moe nèt voor mijn ongesteldheid, en dan (probeer) ik altijd wel een middagdutje te doen (als het in het weekend valt..anders vroeg naar bed)

    De eerste dag heb ik vaak ontzettend hevige krampen die ik probeer weg te puffen (net als weeën) en dat werkt! Ik zou er denk ik moeite mee hebben deze methode te hanteren, uit schuldgevoel maar vooral omdat ik toch geen rust heb in m’n lijf..

  6. Nou vroeg ik me gisteren en vandaag af, waarom ik toch zo moe was. Zo moe dat er eigenlijk niets uit mijn handen kwam. En je raad het al…. ja vanmiddag kwam de ellende. Ik moet me ondanks de onduidelijkheid dor de mirena van mijn cyclus toch ook maar eens wat meer hier in gaan verdiepen. Het klinkt allemaal heel logisch, en eigenlijk gewoon beter luisteren naar je lichaam.
    Marijke onlangs geplaatst…Van kinder- naar tienerkamerMy Profile

  7. Knap van je dat het zo goed gaat. Naar je lichaam luisteren is altijd goed voor je. Of je dat nu beseft of niet. Het lijkt me fijn dat Ro die dag(en) op zich neemt. Beetje rusten, etc.

  8. Ik heb het geluk dat ik nauwelijks last heb van mijn menstruatie. Ik ga nu zelfs gewoon hardlopen, terwijl ik ongesteld zijn vroeger graag als reden gebruikte om over te slaan. Maar het lijkt ook net alsof ik korter ongesteld ben als ik ga hardlopen.

    Fijn dat het bij jou positieve resultaten heeft!
    Nicole Orriëns onlangs geplaatst…Rummicuppen met mijn jongste zoonMy Profile

  9. Wat grappig! Ik zou hier nooit over kunnen oordelen, want ik slaap sowieso de eerste dagen, indien mogelijk zoveel mogelijk. Ik kan hele erge krampen hebben en wil geen pijnstillers slikken, dus dan maar slapen. En dat werkt… Maar dus geen idee wat voor verschil het zou maken als ik dat niet zou doen…
    Sandra onlangs geplaatst…Pasta met zalm en groenten voor 1My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge