Home » Familie » Maxi-Cosi AxissFix Air® | Autostoel met airbags *

Maxi-Cosi AxissFix Air® | Autostoel met airbags *

Maxi-Cosi lanceerde afgelopen maandag 16 oktober 2017 een autostoel die de markt op zijn kop zet: de AxissFix Air®. Met de revolutionaire Maxi-Cosi Air Safety Technology worden de krachten op het nekje met maar liefst 55% verminderd. Ik mocht aanwezig zijn bij de perspresentatie van de nieuwe autostoel en zag met eigen ogen welk effect de geïntegreerde airbags hebben op het nekje van een kindje tijdens een crashtest. 

Perspresentatie van de Maxi-Cosi AxissFix Air®

Kort na binnenkomst nemen we plaats in een aparte zaal waar een beamer staat. Marketing manager Judith van Sambeek heet ons van harte welkom bij onafhankelijk onderzoeksinstituut TASS International in Helmond en legt kort uit wat we vandaag kunnen verwachten: een introductie, uitleg van wetenschapper Philip Lesire en tot slot kijken bij een heuse crashtest. Daar zullen we de effecten van het nieuwe product in de praktijk kunnen zien. En tot slot is er natuurlijk ruimte voor het stellen van al onze vragen en het bekijken van een kleine tentoonstelling met stoelen van toen tot nu. Wat een verschil!

Indrukwekkend verhaal

Judith haalt het verhaal aan van Eva die op een slechte dag slipt met de auto. Haar zoontje Roan raakt daarbij zodanig gewond dat hij nu, vier jaar later, nog altijd aan het revalideren is. Hij was twee ten tijde van het ongeluk, even oud als May nu. Dat laat het verhaal heel dichtbij komen.

Cijfers en beelden

Philippe Lesire, ongevallenonderzoeker bij PSA Peugeot-Citroën/Renault en sinds 1990 werkzaam op het gebied van kinderveiligheid, vertelt ons vervolgens hoe het ervoor staat. 33 % van de ongevallen met kinderen vindt plaats met de auto. 15% van die kinderen raken zwaargewond (14%) of overlijden (1%). De kans dat het jou overkomt is misschien relatief klein. Maar als het gebeurt, kan het wel gigantisch misgaan.

Hij vertelt dat het aantal zwaargewonden en doden aanzienlijk kan worden gereduceerd, met meer dan 50%, als je zorgt dat je kindje goed vastzit. Daar gaat het in maar liefst twee derde van de gevallen mis: een gordel die onder de oksel wordt gestopt, omdat je zoontje het irritant vindt in zijn nek. Of een peuter die zijn armpjes uit de riempjes steekt (iets dat May nogal eens doet). En wat dacht je van de gordel die verkeerd om de baby autostoel zit? Dat levert meteen geen enkele bescherming meer op. De beelden die hij toont spreken voor zich en de cijfers ook: in 36% van alle fatale ongevallen werd de autostoel niet correct gebruikt. Een enorme reality check kan ik je vertellen!

Officiële onthulling van de AxissFix Air®

De eer is aan Bart van den Berg, manager autostoelen bij Maxi-Cosi. Na een kort praatje mogen we de stoelen bewonderen inclusief airbags. Bijzonder om mee te maken!

Over de Maxi-Cosi AxissFix Air®

Hoe werken de airbags?

Binnen 0,05 seconden vullen de airbags, die zich in de twee schouderbanden van het gordelsysteem bevinden, zich met koude lucht. Ze vangen het hoofdje en nekje zachtjes op, doordat ze meebewegen met de rijsnelheid. Een seconde na de aanrijding lopen ze weer leeg. Hiermee verminderen de airbags de krachten op hoofd en nek tot maar liefst 55%.

Veilig voorwaarts vervoeren

Ik schreef een tijdje geleden al over het belang van achterwaarts vervoeren tot de kleuterleeftijd. Als tegenargument hoorde ik vaak dat kinderen niet achterstevoren willen zitten. Ze houden graag het contact met hun ouders en zitten dus voorwaarts gericht. Ook heeft niet elke auto ruimte om achterwaarts te vervoeren. Daarmee liepen deze kindjes statistisch gezien wel meer risico op letsel. De Air Safety Technology® betekent echter een enorme sprong voorwaarts in het waarborgen van veiligheid van onze kinderen. Dus op het gebied van stoeltjes die kinderen vervoeren in de rijrichting is de Maxi-Cosi AxissFix Air® de veiligste keuze.

Wat gebeurt er na een crash?

Stel dat je inderdaad onverhoopt een ongeluk meemaakt, dan zijn de airbags uiteraard niet herbruikbaar. Sowieso is het doorgaans niet langer veilig om je kindje dan nog te vervoeren in deze autostoel. Gelukkig biedt Maxi-Cosi zijn klanten de Ongeval Omruil Service. Experts zullen beoordelen of je stoel nog veilig is en/of waar eventueel verbeteringen mogelijk zijn voor de ontwikkeling van nieuwe autostoelen. Is je stoeltje niet langer veilig, dan krijg je kosteloos een gloednieuwe van het type dat je had. Hoef je je daarover in elk geval geen zorgen meer te maken.

Exclusieve ervaring: een crashtest

We mogen vandaag bij hoge uitzondering kijken welk effect de airbags hebben bij een botsing van 50 km/u. De haartjes van mijn arm schieten direct omhoog zodra de autostoel met dummy (een ‘kindje’ van anderhalf jaar oud) tot stilstand komt. Het is de combinatie van de oorverdovende klap en de daaropvolgende oorverdovende stilte bij het besef wat hier had kunnen zijn. Een kind. Jouw kind. Onze dochters.

Kijk vooral ook naar het nekje op foto 1

Onderweg naar huis laat ik het bezinken

De terugweg bestaat uit een trage polonaise van auto’s die langzaam voortkruipen over de A58. Vrijwel overal staat file. Ik lach om Coen en Sander maar tijdens de muziek dwalen mijn gedachten toch weer af naar alles dat we vandaag hebben gehoord en gezien. Een ongeluk zit in een klein hoekje: spekgladde wegen door modder, gevallen blaadjes of heftige regenval – de herfst is wat dat betreft niet het veiligste seizoen om de weg op te gaan.

Ik denk aan May die regelmatig haar kleine armpjes tussen de gordels vandaan wurmt, omdat ze het vindt snijden. Aan Ro die het vaak meteen weer corrigeert en aan hoe ik het meestal zielig vindt als ze pijn heeft. En vervolgens ook weer aan het filmpje dat we zagen, waarbij een dummy niet alleen keihard voorover sloeg maar (mits het een echt kind was geweest) ook aanzienlijke schade zou oplopen aan zijn organen.

En dan komt het heel dichtbij

Gelukkig lost de file rond Breda op. Ik kan net lekker doorrijden, als een blauwe Renault me met hoge snelheid nadert. Ik rijd op de linkerbaan, maar naast me is het redelijk vol en voor me rijdt iedereen net als ik de maximumsnelheid: 130 km/u. De blondine, dik in de vijftig, maakt onverminderd vaart. Kennelijk wil ze door me heen, schamper ik in mezelf. Toch zit het me niet lekker. Op een gegeven moment verdwijnen zelfs haar koplampen uit het zicht, zo dicht zit ze op me. En ik kan geen kant op, omdat ze niet alleen kleeft, maar ook naar rechts lijkt te willen gaan uitwijken. Ik durf de gok niet te nemen. Het duurt gelukkig niet lang voor ze inderdaad de rechterbaan opschiet en me daar als een coureur inhaalt.

Met de kennis die we vandaag opdeden, besef ik nu weer even hoezeer je leven aan een zijden draadje hangt in het verkeer. Natuurlijk, het gaat meestal gewoon goed – ook in dit soort gevaarlijke verkeerssituaties – maar wat als… Je moet er niet aan denken dat je kinderen net tijdens dat korte ritje naar school of op de terugweg na het boodschappen doen verkeerd vast zitten en je slipt. 50 km/u lijkt een slakkengangetje wanneer je haast hebt en achter een voorzichtige verkeersdeelnemer aansukkelt. Maar in sommige gevallen betekent 50 km/u hard genoeg om je autostoel het verschil te laten zijn tussen leven en dood.

Hoeveel kost een Maxi-Cosi AxissFix Air®?

Vanaf half oktober 2017 is de Maxi-Cosi AxissFix Air® verkrijgbaar bij de gebruikelijke verkooppunten in de kleuren Nomad Black, Nomad Blue en Nomad Grey. De verkoopadviesprijs is € 649,00. 

Welke autostoel heb jij? En laat deze informatie je anders kijken naar de aanschaf van je stoeltje?

Volg je Lotus Writings al op Pinterest?

Ik bezocht op uitnodiging van Maxi-Cosi het indrukwekkende testcenter in Helmond.

Merel

Merel (39) is eindeloos trots op haar vier dochters en zoon: June, Rose, May, Nova* (2020) en zoon Sean. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2015 startte ze een goedlopende lifestyleblog: Lotus Writings voor dertigplussers: boordevol handige tips en nuchtere ervaringsverhalen met humor.

13 gedachten over “Maxi-Cosi AxissFix Air® | Autostoel met airbags *

  1. Het systeem op zich met de airbags is een goed systeem, alleen is het zeer spijtig dat het een heel onpraktische stoel is. Wij hebben hem 2 weken geleden gekocht en na 3 keer gebruikt te hebben, besloten om een andere stoel asn te kopen. €650 down the drain aangezien wij hem niet terug mogen sturen… Het extra clicksysteel asn de riempjes zit tot tegen de kin van onze zoon, wat heel oncomfortabel is. Hij wordt hysterisch als ik hem in die stoel zet. Hij is nog maar 10 maanden. Laat staan dat ik deze stoel tot 3 jaar ga moeten gebruiken. Geen aanrader dus… Spijtig…

    1. welke stoel heeft u uiteindelijk gekocht die wel aan u eisen voldoen na dat je twee weken de Maxi-Cosi Axissfix Air hebt geprobeerd. is de Maxi-Cosi Axissfix plus ook veilig zat deze is nu te verkrijgen voor 370 euro.

  2. Goed dat ze zo innovatief zijn dat dit kan! Het lijkt me een grote meerwaarde dat de airbags zich snel vullen, maar ook daarna weer als vanzelf worden geleegd.

  3. Ik vind het echt een geweldige nieuwe innovatie op het gebied van veiligheid voor kinderen in de auto.
    Ja, het is wel echt heel duur, maar ik kan wel begrijpen waar de prijs vandaan komt. Het zou mooi zijn als de prijs op termijn iets afneemt, zodat het toegankelijker wordt voor meer mensen.

    1. Stiekem behoorlijk balen dat ik er niet bij kon zijn helaas…zoontje was ziek thuis. Had me super interessant geleken om bij te zijn.

  4. Hartstikke goed geschreven! Ik was ook uitgenodigd maar de rit naar Helmond was voor mij te lang (met oppas regelen tussen de middag èn na afloop van school). Het onderwerp ligt mij wel aan het hart. Wel heftig hoor, ik heb met tranen in mijn ogen het videootje over de crashtest gezien. Dat leek mij ook heel confronterend, om dat ‘in het echt’ te zien. Ik wilde het wel maar eigenlijk ook weer niet. Begrijp je? Jammer dat deze stoelen er (nog?) niet voor oudere kindjes zijn…

  5. Sinds wij, tijdens mijn laatste zwangerschap, werden aangereden op de weg naar het ziekenhuis waar mijn moeder in kritieke toestand lag, ben ik doodsbang in het verkeer. Mijn man vertrouw ik volkomen, maar er rijden zoveel mafkezen rond dat ik er regelmatig Spaans benauwd van krijg. Dus ja veiligheid in de auto vind ik een prioriteit. Hoewel ik het echt wel begrijp, zijn deze stoelen niet betaalbaar. Laten we eerlijk zijn, een normaal gezin kan dit toch niet missen? En wat dacht je van gezinnen met meer dan 1 kind en een ‘normaal’ inkomen? Ik neem aan dat ze de stoeltjes ook willen verkopen? Ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.

    1. Begrijp ik wel. Maar dat is ook het wetenschappelijke onderzoek waar je voor betaalt en de nieuwe technologie. Ben het wel helemaal met je eens dat deze techniek toegankelijk zou moeten worden voor iedereen, want het is natuurlijk wel dé uitvinding op gebied van veiligheid.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten