Recensie: Kom van die bank af! Over pubers en beweging

Kom van die bank af! review

Waarom sporten zo gezond is voor tieners? In ‘Kom van die bank af!’ vertellen schrijfsters Sonja Borghstede en Mariëlle Beckers waarom het zo goed is als pubers van de bank af komen. In deze review van het boek kun je lezen wat de voordelen zijn van sporten en wat er specifiek gezond aan is voor pubers.

Kom van die bank af!

Kon de titel toepasselijker? De puberteit komt onlosmakelijk met een soort lamlendigheid (in elk geval bij mij wel: ik weet zeker dat mijn moeder wel vaker dan eens heeft gedacht ‘Kom van die bank af!’) Dat had ook een beetje met mijn allesomvattende luiheid te maken. En nog steeds ben ik niet het type dat fit door de straten hopt op weg naar een beter lichaam. Mij doe je het meeste plezier met een warm dekentje, koekje bij de thee en veel binnen zijn. Dat is eigenlijk nooit veranderd sinds de puberteit…

Lees ook: Naar de middelbare | Talentklassen: waarom hadden ze die in mijn tijd niet?

Review van ‘Kom van die bank af!’ door Sonja Borgstede en Mariëlle Beckers

Toch heb ik met grote fascinatie het boek ‘Kom van die bank af!’ gelezen, van psycholoog Sonja Borgstede en orthopedagoog Mariëlle Beckers. De kern van het boek is dat kinderen in deze leeftijdscategorie vaak stoppen met sporten, terwijl het juist in je puberteit heel belangrijk is om wél lekker bezig te zijn met een sport. Ik vind het vooral interessant natuurlijk, omdat June bijna zover is. Over minder dan een jaar gaat ze immers zelf naar het voortgezet onderwijs.

Onze oudste dochter en sport

Haar sportcarrière is momenteel keurig: met 2,5 ging ze op peuterballet, daarna deed ze tot haar achtste klassiek. Verder had ze twee jaar lang zwemles voor voor diploma’s A, B en C. Ze turnde een ruim jaar, zit inmiddels al drie jaar op streetdance en sinds vorig jaar op acrodans. Daarnaast is ze dol op buitenspelen en verzint ook thuis regelmatig dansjes. Dus tot zover maken we ons geen zorgen. Bovendien heeft ze het voornemen om straks de sportklas te gaan doen: onderdeel van je opleiding is dan zes uur sport per week.

Een korte samenvatting: hoe pas je de kennis toe in de praktijk?

Wat zijn de voordelen van sporten op de middelbare?

Het boekje Kom van die bank af! draait echt volledig om de voordelen van sporten in combinatie met leren. Elk argument om er niet aan te beginnen (te moe, geen zin of te veel huiswerk) wordt vakkundig onderuit gehaald met een tegenargument. Een greep uit het boek:

  • Kinderen leren hun doorzettingsvermogen ontwikkelen. Dat komt niet alleen van pas tijdens een sport, maar ook met leren: ‘Ik kan het niet’ is geen reden meer om er niet aan te beginnen. Dan oefen je nog maar een (paar) keer en je zult zien dat het alsnog goedkomt.
  • Het biedt een kans op nieuwe vriendschappen en de voordelen die daarbij horen. Wat dacht je van die vriendin die je toch meeneemt als je eigenlijk geen zin hebt of het gevoel bij een positieve groep mensen te horen? Ook voor ouders zijn dit soort vrienden prettig: sportende vrienden houden er doorgaans een gezondere leefstijl op na. En dan neem ik de hockeyfeesten even niet mee. 
  • Wie veel sport, voelt zich beter. In een periode waarin hormonen alle kanten op vliegen, kinderen vaker dan op andere momenten in hun leven depressieve gevoelens kunnen ervaren hun en onzekerheid hoogtijdagen beleeft, geen overbodige luxe. Door regelmatig even te ontspannen met inspanning verbeteren ze hun algehele gevoel.
  • Beweging zorgt voor een betere doorbloeding. Ook in de hersenen. Het gevolg daarvan is dat verbindingen beter tot stand komen en de kwaliteit daarvan ook hoger ligt. Als de andere argumenten dus niet overtuigen, dan toch deze wel?

Interessante quote uit het boek Kom van die bank af!

Op één van de eerste bladzijden stond een quote die me inspireerde, daarom wil ik hem graag met jullie delen:

Grit is het leven benaderen als een marathon, niet als een sprint (pagina 16)

Grit is eigenlijk zoveel als het uithoudingsvermogen om je uiteindelijke doel te behalen. En dat hangt samen met oefenen (waardoor je beter wordt) en de manier waarop je naar je talent kijkt: uitdagingen zijn juist een manier om je talent te versterken en momenten waarvan je kan leren. Doorzetten als het even tegenzit. Precies de waarden die we graag aan onze dochters willen meegeven.

Elk hoofdstuk begint met een heldere inleiding: voorbeeld uit de praktijk of een quote van een beroemdheid of deskundige

Mijn oordeel over Kom van die bank af!

Opbouw van het boek

Ieder hoofdstuk draait om drie deelonderwerpen: gevoel, verstand en lijf. Deze zijn opgedeeld in sub-onderwerpen. Denk bijvoorbeeld bij gevoel aan vriendschappen, doorzettingsvermogen of welbevinden. En bij lijf aan de hersenen, je botten en ademhaling. Daarna volgen nog een aantal praktische tips. Want je kunt nu wel weten hoe de theorie in elkaar steekt, maar dan is het fijn om een leidraad te hebben voor hoe je die toepast in de praktijk.

Aan het begin van ieder hoofdstuk staat een quote van een beroemdheid, deskundige of een praktijkvoorbeeld, vervolgens krijg je de theorie over dit sub-onderwerp en dat wordt samengevat onder het kopje ‘En nu even praktisch’. Hierin krijg je handvatten om de kennis toe te passen. Afsluitend vertelt een topsporter over zijn ervaring en kijk op zaken.

Help het zelfvertrouwen op te bouwen door te zorgen voor de juiste basis

Hoe leest het boek weg?

Hier en daar vind ik het wel erg eenzijdig benadrukken hoe belangrijk sport is, maar goed dat is de boodschap natuurlijk. Daardoor vind ik het niet geschikt om in één ruk uit te lezen. Je moet soms even laten bezinken wat je net hebt gelezen en daarmee in praktische zin iets doen. Doordat het vrij toegankelijk geschreven is (knap, want wetenschap omzetten in duidelijke taal is een vak apart), denk ik dat het ook heel raadzaam is om aan pubers zelf te geven. Althans, ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik merk nu al dat langzamerhand ons advies pas klopt als anderen het ook zeggen 😉

Ik vind de samenvatting aan het eind van ieder hoofdstuk prettig. Dat zet nog even alle belangrijke zaken op een rijtje en geeft je een idee waarin jij kan helpen. Bijvoorbeeld in het hoofdstuk over zelfvertrouwen. Daar krijg je het advies om je puber in elk geval te voorzien van de basis waarmee hij op pad kan, zoals deo, droog shirtje, handdoek etc. Zo hoeft hij zich daar geen zorgen om te maken en kan zich volledig focussen op het sluiten van nieuwe vriendschappen en genieten van de sport.

Goed voorbeeld doet goed volgen, nog een weg te gaan…

Wat heb ik ervan opgestoken?

Ik vond het best confronterend. Zo staat in de inleiding: ‘Uit recent onderzoek blijkt dat de vrije tijd van kinderen tegenwoordig vooral wordt ingevuld met gestructureerde activiteiten […] en steeds minder met ‘vrij’ (buiten)spelen. Bovendien worden de kinderen ook nog eens vaak met de auto van en naar deze activiteiten vervoerd. Want dat gaat natuurlijk sneller.’ Oeps! June mag dan lekker bezig zijn met buitenspelen en veel sporten, we brengen haar wel vaak met de auto. Inderdaad vanwege de drukte.

Aan de andere kant besef ik meer dan ooit hoe belangrijk bewegen is. Ook voor mezelf trouwens, maar de drang die kennis toe te passen is nog niet zo sterk aanwezig. Niet zo best, want goed voorbeeld doet natuurlijk goed volgen. Desalniettemin zal het argument dat huiswerk te veel tijd inneemt geen zoden aan de dijk meer zetten: we weten nu dat sporten juist goed is als je op de middelbare school zit. Juist voor je huiswerk.

Jong geleerd is oud gedaan!

Noodzaak

Toevallig verscheen gistermiddag een persbericht van Buro Bloei:

Ruim twee derde van de Nederlandse pubers verkiest chillen met vrienden en bankhangen boven sporten. Gemiddeld brengt de helft van de jongeren tussen de 10 en 18 jaar acht uur per dag zittend door. Dit blijkt uit de Nationale Puberenquête onder bijna 2000 pubers.

De enquête is uitgevoerd door Buro Bloei uit Amsterdam, een advies- en begeleidingspraktijk voor kinderen, pubers en ouders van orthopedagoog Mariëlle Beckers  en ontwikkelingspsycholoog Sonja Borgsteede. Ze maken zich grote zorgen omdat steeds minder pubers aan sport doen. Om het tij te keren presenteren ze deze maand hun boek Kom van die bank af!.

‘Ons doel is om pubers aan het bewegen te krijgen, minimaal één uur per dag’, zeggen Beckers en Borgsteede. ‘Bewegen voor pubers is zo belangrijk omdat ze daardoor een betere conditie krijgen, meer zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen ontwikkelen en minder vatbaar zijn voor stress en depressies. Daarnaast leidt bewegen bij pubers tot betere schoolprestaties.’

Ouders weten zich vaak geen raad met hun bankhangende pubers. Uit de Puberenquête blijkt dat 60% van de ouders niet weet hoe ze hun kroost in beweging moeten krijgen. Volgens orthopedagoog Beckers spelen ouders echter een sleutelrol in het beweeggedrag van hun puber. ‘Je motiveert je kind het beste door zelf te sporten en dat vol te houden. Wat je zeker niet moet doen is je puber dwingen om in beweging te komen’.

De Nationale Puberenquête is samengesteld door Buro Bloei in samenwerking met Uitgeverij Lucht. Uit eerdere cijfers van de Gezondheidsenquête (CBS-2016) bleek dat ruim 70% van de jongeren tussen de 12 en 16 jaar niet voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB), namelijk dagelijks minimaal een uur matig intensief lichamelijk actief zijn. 

Mijn conclusie over Kom van die bank af!

We zijn al lekker bezig en ik de kennis uit het boek is makkelijk toe te passen in de praktijk. Het zal ons er nog meer op doen letten dat we de kinderen alle drie leren genieten van sport en spel. Dat we ze niet uit gemakzucht meer moeten brengen met de auto, maar gewoon de fiets pakken (uiteindelijk is er geen excuus: we wonen in een dorp en alles is prima aan te fietsen). En dat onze keus om ze zo min mogelijk beeldschermentijd te geven daar in ons geval prima op aan sluit.

Aanrader dus?

Ik raad het boek zeker aan. Het bevat veel wetenschappelijke kennis en legt ook nog eens helder uit wat je misschien al wist, maar niet altijd toepast. Die combinatie levert nieuwe inzichten op die absoluut van pas komen met oog op de middelbare school.

Over het boek Kom van die bank af!

De auteurs

Mariëlle (orthopedagoog)  en Sonja (psycholoog) studeerden beiden aan de Universiteit van Amsterdam. Ze ‘merkten ook steeds vaker dat zij iets misten in hun baan binnen een grote organisatie. […] Toen Mariëlle en Sonja in 2011 op elkaars pad kwamen, besloten zij hun krachten te bundelen en hun gedeelde passie concreet te maken. Enkele maanden later zag Buro Bloei het levenslicht.’ Binnen hun onderneming zagen ze dat sporten in grote mate voor mooie resultaten zorgde: ‘ondersteund vanuit kennis uit de wetenschap, zijn wij nog sterker overtuigd van de positieve en helende effecten van sporten.’ Kortom, beide vrouwen weten als geen ander vanuit theorie en praktijk hoe belangrijk bewegen is en dat willen ze graag met de wereld delen in hun boek: Kom van die bank af!

Kom van die bank af!

Titel Kom van die bank af! Over pubers en iets met bewegen enzo
Auteurs Sonja Borgsteede, Mariëlle Beckers
Eerste druk september 2017
Uitgeverij Lucht BV
ISBN 978 94 9172 993 5
Prijs € 17,99 bij Bol.com

Wist jij dat bewegen zo belangrijk is voor pubers?
En hoe gaat dit bij jullie thuis?

Volg Lotus Writings ook op Facebook, Instagram en Pinterest en blijf op de hoogte van handige tips en grappige columns!

Deze recensie van Kom van die bank af! bevat een affiliate link en een gekregen item

About Commerciële redactie

Onze commerciële redactie zoekt voor je uit wat je moet weten op het gebied van tof speelgoed, de leukste kledingtrends van het moment en bijvoorbeeld welke bioscoopfilms zeker de moeite waard zijn!

Summary
Review Date
Reviewed Item
Kom van die bank af!
Author Rating
51star1star1star1star1star

8 thoughts on “Recensie: Kom van die bank af! Over pubers en beweging

  1. Mijn kinderen zijn natuurlijk nog een stuk kleiner, maar wel goed om eens iets over te lezen. Dat van die auto betrapte ik mezelf ook op, het is wel heel makkelijk om de auto te pakken, ik heb mezelf juist vanmorgen voorgenomen gewoon weer te gaan lopen of fietsen naar de peuterspeelzaal.

  2. Lijkt me fijn om hierin nieuwe inzichten te werven, vooral als je kind in deze categorie zich bevindt. Zonde om sport op te geven. Al ben ik nooit een sporttype geweest. Ik snap dat je dit in brokken moet verwerken, zoveel informatie!

  3. Soms wou ik dat ik iets meer had gesport in mijn puberteit, maar ik was drukker met mijn computer dan met iets anders…
    Ik geef wekelijks toneellessen aan pubers in de leeftijd van 12 tot 19 en ze komen vaak binnen met een lang gezicht en een ‘ik heb geen zihiiiiiin’ hoofd. We beginnen altijd met een warming-up, staand, bewegen, lichaam losmaken, alle sores van de dag loslaten. En de rest van de tijd zijn we druk aan het repeteren. Je ziet dat na een kwartier iedereen energie krijgt en (vaak) ook niet meer zeurt over vermoeidheid. Doen helpt echt.

    Ik vind het boek er zo vet uitzien, trouwens.

Laat me weten wat jij hiervan vindt!

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten