Heeft je kind meer oefening en ondersteuning nodig naast de basisschool? Of kan hij juist wel een extra uitdaging gebruiken? Wij testten de boekjes van de Bijlesmeester om hierin tegemoet te komen. In dit artikel vind je handige tips om school zo goed mogelijk te ondersteunen in het bieden van hulp.
Ondersteuning van kinderen op de basisschool
Soms kan het gebeuren dat een kind (tijdelijk) iets meer begeleiding nodig heeft op school. De oorzaak hoeft daarvoor niet altijd te liggen bij de leerling zelf; een ingrijpende gebeurtenis, ziekte, maar ook een minder goede leerkracht helpen vaak ook niet mee. Als ouder wil je dan graag je kind en daarmee ook de basisschool ondersteunen, maar hoe?
Hulp bieden op de juiste manier
Merk je dat je kind misschien iets meer hulp nodig heeft bij een bepaald vak? Kies dan voor een methode die aansluit op de basisschool. Zo kan je niks verkeerd aanleren en zie je meteen waar de knelpunten liggen.
Overigens kan het ook zo zijn dat je kindje juist voorloopt. In dat geval kan het zeker ook interessant zijn om meer uitdaging te bieden in de vorm van extra lesmateriaal.
Meer uitdaging en begeleiding met de Bijlesmeester
Wij kregen een paar boekjes van de Bijlesmeester voor Rose voor rekenen en taal. Zaken die spelenderwijs in de kleuterklas aan bod komen, maar waar het in de kern natuurlijk nog vooral draait om andere zaken: sociale omgang, lekker spelen en motorische vaardigheden.
Dat neemt echter niet weg dat we thuis merken dat ze interesse lijkt te hebben in beide vakken. Ze wil graag letters schrijven, kan zelf woorden maken op de letterplank en vindt plus- en minsommen machtig interessant. Deze boekjes spelen daarop in.
Maar als gezegd: ze zijn dus in eerste instantie erg handig wanneer je een kind hebt dat juist wel wat extra begeleiding kan gebruiken.
Welke vakken kun je ondersteunen?
In principe kan je alle vakken thuis ondersteunen. Let er wel op dat je geen bijles gaat geven als ouder: het gaat hier puur om het geven van extra oefenstof en het helpen van je kind. Heeft jullie kind echt bijlessen nodig (als dat blijkt uit overleg met school), dan kun je daar een gediplomeerd docent voor inhuren of bijvoorbeeld via school bijles afnemen.
Tot slot nog een, wellicht overbodige, opmerking: het is weinig zinvol om aan bijlessen te beginnen als je wil dat je kind een bepaald niveau haalt op de Cito-toets. Het doel zou altijd moeten zijn om kinderen vaardigheden te leren waardoor ze de vervolgstappen in het onderwijs beter begrijpen en waar ze in hun dagelijks leven iets aan hebben.
Tips voor ouders die hun kinderen thuis willen helpen met school
Vraag op school om hulp of overleg wat je van plan bent
Voor je aan de slag gaat, is het goed om even contact op te nemen met school. De leerkracht van je kind weet precies waar hij of zij op zijn leerlijn zit. Om even staartdelingen als voorbeeld te nemen: wanneer je kind nog niet goed kan delen of cijferend min (onder elkaar aftrekken) nog niet voldoende wordt beheerst, kun je ook niet aan de vervolgstap beginnen.
Door te weten waar de knelpunten van je kind precies liggen, zie je ook waar je nog mee aan de slag moet. Je kunt oefenmateriaal vragen dat precies aansluit op de leermethode en behoeften van je kind. Per slot van rekening ga je straks thuis aan de slag en het schiet niet op als jouw goede bedoelingen straks een nog grotere achterstand opleveren.
Lees je vooraf goed in
Als je bijvoorbeeld wil ondersteunen in taal of rekenen, zorg dan dat je goed weet waar om gevraagd wordt en welke vaardigheden er moeten worden geleerd. In de boekjes van de Bijlesmeester staan deze voorin. Zo lees je dat kinderen aan het einde van groep 2 het begrip van buurcijfers moeten kunnen toepassen. Of in één oogopslag zien hoeveel stuks er in een bepaald groepje staan. Dit is de basis die ze in groep 3 straks verder gaan uitwerken. Beheersen ze die basis nog niet, dan kun je ze daarbij helpen door te oefenen.
Besteed het liever uit als je de stof niet goed begrijpt
In sommige gevallen zal je ontdekken dat je zelf ook niet goed begrijpt hoe een bepaalde methode werkt. Kinderen gaan bijvoorbeeld in groep 5 vaak aan de slag met nieuwe vakken: topografie, aardrijkskunde, geschiedenis. Ligt het je niet? Laat het dan liever over aan een ander.
Zo zal je mij, in het geval van onze oudste, mijn vingers niet zien branden aan economie of Duits: ik was er vroeger al miserabel in. Mocht blijken dat June daar wel hulp bij nodig heeft, dan besteed ik dat met alle liefde uit aan iemand die er wel kaas van gegeten heeft. Niet alleen beter voor haar, het scheelt mij ook de nodige frustratie vermoed ik 😉
Kies voor oefenmateriaal dat de lessen op school ondersteunt
Als je zelf aan de slag wil gaan en iets koopt, vraag dan na bij de leerkracht hoe zij de oefenstof beoordelen. Ligt het niet in het verlengde van hun eigen methodes, informeer dan of ze zelf boekjes voor je hebben of misschien een website kennen waarop je kind kan oefenen.
Kijk het werk na afloop na: waarop loopt je kind vast?
Een gemengd boek, zoals van de Bijlesmeester, is heel handig om te kunnen zien waar de knelpunten liggen. Ik ben er natuurlijk de hele tijd bijgebleven, omdat ik bij een aantal opdrachten moest uitleggen wat precies de bedoeling was. Ze vloog als een trein door het boek heen. Pas bij de sommen die boven de tien gingen (een echte voorbereiding op groep 3), zag ik dat ze langer moest nadenken en in een aantal gevallen opgaf. Logisch, ze was 4 toen ze de oefeningen deed, maar ons liet het zien dat ze verder prima begrijpt waar ze mee bezig is.
Maar los van dat alles, waar ik vooral blij mee was, is dat ze er plezier in had. Precies wat ik vooraf vermoedde. Mocht je kind ergens tegenaan lopen, dan kan je dat ook weer terugkoppelen aan school. Zo versterk je elkaar!
Wat leverde die extra uitdaging ons uiteindelijk op?
Meer inzicht in haar leergierigheid
Voor we begonnen aan de oefenboekjes van de Bijlesmeester wilde ik eigenlijk vooral weten of Rose inderdaad door had waar ze mee bezig is. Uiteindelijk kun je wel uit je hoofd leren wat 1 + 1 is, maar als je het concept niet begrijpt, zal je rekenen zelf nog steeds te lastig vinden.
Nu we met eigen ogen zagen hoe gedreven ze het oppakte en zelf ook aan de slag wilde met rekenen, wisten we in elk geval voor onszelf dat ze het leuk vindt. En natuurlijk, voor de kleuterklas zelf maakt deze kennis geen verschil. Er zijn daar nog zoveel andere dingen te leren dan alleen rekenen of taalvaardigheid: je spullen opruimen, motorische ontwikkeling, naar elkaar luisteren en samen spelen zonder ruzie te maken 😉
Extra uitdaging bieden
Wat we meenemen in onze opvoeding is dat we vaker uitdagend speelgoed voor haar neer zullen leggen en, als ze erom vraagt, met haar oefenen. Speelt ze er niet mee, dan hoeft het voor haar niet op dat moment en is het ook prima. Maar de boekjes lieten ons wel zien dat er waarschijnlijk meer behoefte is dan we eigenlijk dachten.
Heeft jouw kindje soms extra ondersteuning of uitdaging nodig? Hoe merk je dat en op welke manier doen jullie dit?
Volg je Lotus Writings al op Pinterest?
Afbeelding, wavebreakmedia – Shutterstock