Review Bloggen voor Dummies

Over bloggen 44 | Jezelf op waarde schatten: moeilijk maar niet onmogelijk

JEZELF OP WAARDE SCHATTEN – Wat vraag je voor die ene opdracht? Vinden ze je niet te hebberig als je hoger inzet dan je normaal zou doen? Misschien keren ze niet meer bij je terug… Vandaag ga ik erop in hoe je jezelf op waarde kan schatten en waar je op kan letten bij het bedenken welk bedrag je graag wil krijgen voor die ene advertorial of dat linkje. En ik hoor natuurlijk graag hoe jullie dat zelf aanpakken! 

Jezelf op waarde schatten als zzp’er

Hoeveel kan je vragen voor die ene opdracht? Wat factureer je wanneer de opdrachtgever alleen maar een linkje wil in dat ene artikel dat al eeuwen op je site staat? Jezelf op waarde schatten kan ontzettend moeilijk zijn. Want misschien voelt het ongemakkelijk om zo’n hoog bedrag te vragen voor iets dat ogenschijnlijk weinig moeite kost. Maar is dat ook zo? Vandaag wil ik graag ingaan op het jezelf op waarde schatten.

Waarom krijgt de één wel de hoofdprijs en de ander niet?

Volgens mij is het in beginsel grotendeels een kwestie van karakter: waar de één al hoog van de toren blaast voor hij hem überhaupt beklommen heeft, zal een ander lang onder de eigen marktwaarde blijven zitten. Soms is het een kwestie van durven, brutaal zijn en ver buiten je eigen comfort zone stappen om te bereiken wat je voor ogen had. En dat kan ontzettend eng zijn. Ik hoorde zelf tot de laatste groep (en ergens nog steeds wel een beetje), maar leer steeds beter wat ik kan vragen voor opdrachten en hoe ik ermee moet omgaan.

Wat vraag je als beginner?

Sporadisch komt de vraag voorbij hoeveel geld je kan vragen voor een review. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: als je het mij vraagt, moet je daar nog niet mee bezig zijn wanneer je net begint met bloggen. Je hoeft zeker geen opdrachten aan te nemen voor een habbekrats, maar ook niet overal een prijskaartje aan te hangen. Ten eerste omdat de waarde van je website nog niet zo heel groot is en ten tweede omdat je jezelf moet bewijzen. Zoals in iedere baan denk ik: je komt normaal gesproken bij geen enkel bedrijf in de hoogste salarisschaal terecht als je nog geen enkele ervaring hebt in je vakgebied. Dat neemt niet weg dat je op bepaalde dingen best kan letten.

Linkbuilding

Je zal niet de eerste zijn die net een paar maandjes bezig is en dan de vraag krijgt of je voor een paar euro wat linkjes wil toevoegen in je teksten. Lekker makkelijk verdiend, toch? Zo heb ik ook weleens wat opdrachten gedaan waarvan ik later pas besefte dat ik me had laten afzetten. Waar je namelijk rekening mee moet houden:

  • Als je doorgaat met bloggen, wordt je website vanzelf meer waard (en dus ook de linkwaarde die je nu voor een paar tientjes, of zelfs minder, verkoopt aan dat ene bedrijf)
  • De link is voor jou misschien een kleine moeite, maar voor zo’n bedrijf van grote waarde. Want ook als je een lage DA/PA hebt, helpt dat de onderneming in de rankings van Google.
  • Besef wat je weggeeft en denk wat langer na of dat een eerlijke ruil is.

Iedereen mag trouwens voor zichzelf de afweging maken of hij het geld nu heel hard kan gebruiken en in hoeverre het uitmaakt dat je onder je eigen marktwaarde gaat zitten, maar overweeg goed wat je doet vóór je akkoord gaat. 

Leer van gemaakte fouten

Misschien maak je toch de keus om voor een klein beetje geld die link in je tekst te plaatsen en besef je pas later in je blogcarrière dat het geen handige zet was. Ook dan is het allemaal niet erg. Iedereen maakt fouten als beginnend blogger, dus ook jij. Je leert daar alleen maar weer van en het biedt je wellicht inspiratie om over te schrijven!

Wat vraag je als je langer bezig bent?

Je product

Na een jaar, misschien langer, heb je daadwerkelijk iets neergezet. Je kan bedrijven laten zien dat je geen eendagsvlieg bent, werkt keihard voor je blog en steekt er veel moeite in. Wanneer je een opdracht uitvoert, hou er dan rekening mee dat tegenover één betaalde advertentie misschien wel tien of twintig blogs staan waar je helemaal niets voor krijgt. Informatie waar alle internetbezoekers gratis gebruik van mogen maken, hopelijk grappig of informatief en waarmee ze hun eigen leven verrijken. Dat is het mooie van bloggen vind ik zelf, maar dat maakt ook dat het brood op de plank wel afhangt van die paar klappers.

Durf te vragen

Ken je die hashtag? Dit principe gaat ook op voor opdrachten die je mag doen als blogger. Hoe belangrijk het is om jezelf op waarde te schatten, merk je in de praktijk pas. Wanneer je graag iets wil hebben of het gezin bijvoorbeeld een nieuwe auto nodig heeft. Dan heb je er niets aan als je uit bescheidenheid steeds onder je eigen marktwaarde bent gaan zitten.

Vergis je niet: ondernemingen hebben doorgaans een advertentiebudget en in gedrukte media kost een beetje reclame makkelijk een paar duizend euro (of nog veel meer). Voor één tijdschrift. Nu zijn de geprinte en digitale media in dit opzicht eigenlijk helemaal niet zo goed met elkaar te vergelijken, maar mijn punt is dat het budget er is. Durf erom te vragen als jij vindt dat je het waard bent.

Factoren die je marktwaarde kunnen bepalen

Een aantal factoren spelen mee bij het bepalen van je eigen waarde als blogger:

  • Hoe hoog zijn je DA, PA, Trustflow etc.? Voor een website die een hogere waarde heeft (en dus beter wordt gevonden via Google), betalen bedrijven doorgaans meer geld
  • Heb je een betrokken achterban? De één moet het voor zijn bezoekcijfers namelijk echt hebben van de grootste zoekmachine ter wereld, de ander gaat meer richting de titel influencer en bereikt op die manier veel mensen
  • Hoeveel unieke bezoekers heb je?

Welk bedrag je op de factuur zet, zal waarschijnlijk een combinatie zijn van verschillende factoren. En dan maakt het ook nog eens uit welke opdracht het is. Dat ene bedrijf dat graag wil dat zijn nieuwe schoenen dé nieuwe trend wordt, zal meer baat hebben bij iemand die heel betrokken volgers heeft (waarbij je unieke bezoekersaantal en DA/PA minder relevant zijn). Maar de onderneming die graag hoger in de zoekresultaten verschijnt, zal vooral naar punt één kijken.

Hoe ik dat zelf doe?

Inmiddels heb ik een vast bedrag voor advertorials en sponsored content opgesteld, meer als houvast. Ik bekijk per situatie of het inderdaad wel klopt. Zo zal ik bij een bedrijf dat betrokken volgers verwacht lager inzetten en als het gaat om de bezoekersaantallen weer wat hoger. Het blijft puzzelen. Soms is het ook een kwestie van proberen: als je 50 euro boven je eigen bedrag gaat zitten, zie je vanzelf of de ander daarmee akkoord gaat. Misschien vinden ze dat zelf te hoog, maar willen ze wel middelen. Zo kan je van 200 euro toch 225 maken, om maar iets te noemen.

Waarom je meer zou mogen verdienen

Om nog even op een rijtje te zetten waarom jezelf op waarde schatten zo belangrijk is:

  • Het is niet ‘even’ een blogje schrijven, maar een toevoeging aan een hele verzameling artikelen waar bloed, zweet en waarschijnlijk ook ergens wel een keer tranen in zitten. Daar heb je in geïnvesteerd. Zie het ook zo. Je bent een bedrijf (ook als je niet staat ingeschreven trouwens) en hebt daadwerkelijk iets neergezet waar je anderen mee helpt.
  • Die ene blog of dat linkje zijn voor een bedrijf van grote waarde. Zij kopen een dienst van jou en jij factureert hen daarvoor. Zo simpel is het.
  • Jouw belangen zijn niet gelijk aan die van de tegenpartij. Een onderneming zal het liefst de laagst mogelijke prijs uit de situatie halen en jij de hoogst mogelijke. Zodra je dat beseft sta je anders in de mailwisseling die vooraf gaat aan een nieuwe opdracht. Misschien vraag je inderdaad te veel, maar dan hoor je dat vaak wel. Zo kreeg ik ooit de reactie dat ze een budget hadden voor maximaal bedrag X, maar desondanks bereid waren te middelen richting het bedrag dat ik vroeg. En dat leverde een mooi gemiddelde op.
Hoe vind jij het om te onderhandelen met bedrijven?
Schat jij jezelf op waarde? Of vind je het erg lastig om hoog in te zetten?

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik ze graag.

Author: Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

15 Replies to “Over bloggen 44 | Jezelf op waarde schatten: moeilijk maar niet onmogelijk

  1. Ik heb een redelijk goed PA/DA voor een blog die nog maar een paar maanden bezig is en krijg al aanbiedingen, producten die ik dan review en mag houden. Krijg er nog geen geld voor, maar ik stel wel de eis dat ik met no-follow links werk en zelfs daar wordt al vaak moeilijk over gedaan. Dan gaat het in mijn ogen puur om de links naar een website en niet om mijn blog. Dat sla ik dan ook altijd af.

    Wel heel fijn artikel dit, want vind het ook moeilijk om echt mezelf op waarde te schatten.
    Danielle onlangs geplaatst…Boekenhoppers (boekenhuisjes) een geweldig conceptMy Profile

    1. Is ook lastig hoor, zeker in het begin. Maar ook na verloop van tijd kan je daar nog best moeite mee hebben. En goed dat je voor jezelf hebt vaststaan hoe je wil werken, dat scheelt al de helft.

  2. Mooi en handig artikel hebt zeker gelijk dat er altijd twee groepen bestaan de een die blijft en de ander die zichzelf inderdaad niet op waarde schat of misschien toch iets minder vraagt dan dat zijn of haar blog waard is. Onderhandelen vind ik erg leuk vooral want ik opgegroeid ben in een ondernemende familie. Maar ik merk wel steeds meer dat bedrijven denken voor een goedkope gratis product een blogpost bij je aan te kunnen vragen en daar dan ook nog super van ijzer aan te kunnen stellen. Ik vind het erg jammer dat veel bedrijven de waarde en impact van een Influence-er of deze een groot of klein is niet goed kunnen inschatten en soms zelfs onderschatten. Zelf werk ik met vaste tarieven en natuurlijk dien je je soms meer in te zetten en meer te doen dan voor de andere opdracht. Ik vind dat je dit in de prijs mag verekenenn. Ook is belangrij of het bedrijf bijv jou foro’s of filmpjes zelf mag gebruiken als reclame of bijv jouw naamwn blog mag vermelden op hun website. Onderhandelen is erg leuk, maar niet altijd even makkelijk en soms gewoon niet mogelijk 😉

  3. Fijn artikel. Ik ben dus nog zo’n beginnende blogger dus dit soort tips zijn zeer welkom 😀 Ik ga je blog zeker in de gaten houden voor meer handige tips!

  4. Interessant artikel. Ik heb nog niet heel veel gesponsorde content, dus ben er ook nog niet echt veel mee bezig. Maar altijd handig om te weten hoe andere bloggers dit doen.

  5. Goed artikel en een belangrijk onderwerp om over te schrijven! Veel bedrijven onderschatten helaas nog de tijd en moeite die erin gaat zitten, maar vooral ook de waarde.

  6. Helemaal waar! Inderdaad, soms lijkt een bepaald bedrag ‘veel’ voor een artikel, maar daarbij wordt wel eens vergeten dat er talloze onbetaalde artikelen verschijnen die de waarde van de blog hoog houden.

  7. Een heel goed en handig artikel. Ik ben lang blijven hangen in mezelf laag inschatten, Tot ik steeds meer ging beseffen hoeveel tijd het me allemaal wel niet kost. Nog vind ik het lastig, maar tegenwoordig onderhandel ik wel.

  8. Mooi artikel. Ik vind dit ook best moeilijk bij mijn blog. Mijn blog is niet heel groot nog, maar ik heb best aardige da en pa, wat is dan iets waard. Heel dubbel soms, maar goed. Ergens vind ik het wel vergelijkbaar met salarisonderhandeling, ook dan moet je goed bedenken wat je waard bent en je wilt krijgen. Alleen dit moet veel vaker bij een eigen bedrijf of blog.

  9. Ook al is het voor mij niet echt mijn werk, ik heb wel een bepaald minimum bij gesponsorde artikelen. Maar buiten dat minimum doe ik niet echt aan onderhandelen, terwijl daar misschien nog wel meer ruimte voor is.
    Jacqueline onlangs geplaatst…Achter de schermenMy Profile

    1. Denk het wel ja. Ik deed dat eigenlijk ook nooit, tot een tijdje geleden. En nu hoef je niet altijd en overal de hoofdprijs voor te krijgen (ik vind het een beetje afhangen van de opdrachtgever en het contact dat je hebt), maar het is prettig om te weten denk ik.

  10. Ik vind het nog altijd lastig om een goed tarief te noemen. Onderhandelen vind ik heel wisselend. Als het echt een gesprek wordt, is het wel oké. Maar sommige bedrijven willen eigenlijk alleen voor een dubbeltje op de eerste rang en dan is onderhandelen niet fijn.

    1. Nee snap ik; sommige mensen kunnen dan ook vrij onbeschoft worden als je een weerwoord geeft, heb ik weleens gehoord. Jammer! Gelukkig zelf nog geen ervaringen mee, maar zo zou het niet horen te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge