Loedermoeder | Ik ben een waardeloze huiswerkbegeleider

Huiswerk begeleiden op de basisschool is niet mijn sterkste punt. Ik vind het zelfs moeilijk. Niet omdat ik de stof niet begrijp, maar vooral omdat ik weinig geduld heb en de neiging heb te veel uit handen te nemen. Een column over de confrontatie met mezelf.

Confrontatie met mezelf

Het is alsof ik een exclusieve blik in het verleden krijg en mezelf zie thuiskomen. June gooit haar schooltas met een ferme zwaai in een hoek van de gang, pakt iets te drinken en maakt het zich gemakkelijk op de bank naast Rose. Ernst Bobbie en de rest staat op en al snel zit ze verzonken in de aflevering. ‘Heb je geen huiswerk?’ informeer ik. Het is maandag en normaliter zit dan altijd een blad redactiesommen in haar tas. ‘Hm? Ja, begin zo,’ mompelt ze afwezig. Dat is dan weer het voordeel van een confrontatie met jezelf: je weet ook wel dat die ‘zo’ meestal zondagavond 19.30 uur wordt als je niet ingrijpt.

Lees mee: Bekentenis: het lukt me niet haar spreekbeurt te begeleiden 

Huiswerk begeleiden?

Al snel zit ze aan tafel te rekenen, maar dan begint ook voor mij de uitdaging. Ik ben van het betweterige soort dat tijdens spelshows de antwoorden op de televisie afvuurt voor de presentator zijn vraag heeft kunnen afmaken. Zo iemand die wiebelend op zijn stoel zit wanneer anderen tijdens Triviant een vraag krijgen waarop ik weet wat het antwoord is. Nou ja, en zie dan maar eens je afstand te behouden tijdens het huiswerk. Rekenen vond ik één van de leukste vakken en bleek er tijdens mijn eindexamen wiskunde op de middelbare onverwachts best goed in. Ik hou me dus in.

Waar gaat het huiswerk begeleiden dan mis?

Zodra ze mijn hulp inroept, begint het nog rustig. Ik lees de som, bekijk haar antwoord of informeer naar hoe zij het wil aanpakken. Maar dan zie ik dat zij een andere methode hanteren en gebruik een ouderwetse, verwarrende manier om het antwoord te berekenen. Zij vraagt wat ik doe, ik leg het uit en hup, weer een lesmethode om zeep geholpen. Na een halfuurtje topografie of aardrijkskunde overhoren zitten haar antwoorden zo goed in mijn hoofd dat ik zelf de repetitie nog met een 10 zou kunnen maken en ik wil eigenlijk niet eens praten over het helpen bij spreekbeurten of -de horror- een werkstuk!

Wat nu?

Ik doe mijn best en probeer de bemoeienis vaker in Ro’s handen te laten. Verder blijf ik ook gewoon mijn best doen om alles zoveel mogelijk in haar handen te laten. Dat de juf kan zien dat hier inderdaad een 9-jarige aan het typen is geweest. En dat ze leert zoals het op school hoort. Het lukt steeds beter hoor: vertellen dat ze de som nog eens moet lezen en dan het antwoord vast zelf wel weet. Los daarvan is het maken van fouten natuurlijk ook erg nuttig. Nuttiger dan een voorgekauwd antwoord waar je niks van snapt. Dus alleen al daarom… Maar om te zeggen dat het makkelijk was? Nee, voor mij is huiswerk begeleiden echt een vak apart!

Vind jij huiswerk begeleiden ook lastig?

Misschien ook leuk om te lezen:


De foto van het jongetje dat geen zin heeft in zijn huiswerk is afkomstig van Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

2 thoughts on “Loedermoeder | Ik ben een waardeloze huiswerkbegeleider

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten