Kinderen en nachtrust | Hoe overleef je ernstig slaaptekort met een baby?

ERNSTIG SLAAPTEKORT – Waar ‘gewoon’ slaaptekort ophoudt en ernstig slaaptekort begint, is eigenlijk heel simpel: na maanden nauwelijks slapen, zag ik soms dingen die er niet waren en viel overdag regelmatig in slaap. Iets te lang doorgegaan dus. Maar wat doe je daaraan? Hoe los je ernstig slaaptekort eigenlijk op? 6 tips van een ervaringsdeskundige – en neem vooral tip 6 ter harte! 

Onze dochter slaapt niet door

Elke ouder heeft hier op een zeker moment wel mee te maken. Zijn het niet de voedingen, dan wel de tandjes of rare dromen. Zo ook wij. Ik klaag dan ook met grote regelmaat over mijn slaaptekort of hoe ik bijna begon te hallucineren dankzij het nachtenlang doorhalen. Dat ik regelmatig al om 20.00 uur voor de televisie zat te slapen en over nachten waarin onze jongste het een prima plan vond ons de klok te tonen om 01.00, 03.00, 03.30, 05.00 en 05.59 uur (ja dat moment dat je nog een hele minuut had kunnen blijven liggen).

Wanneer heb je last van ernstig slaaptekort?

Slaaptekort is iets dat veel voorkomt in onze Westerse wereld. We kunnen altijd en overal online zijn, naar een avondwinkel en hoeven niet meer noodgedwongen te gaan slapen zodra de nacht invalt. Je hebt voor een gezond lijf simpelweg slaap nodig, net als gezonde voeding en beweging. Nadat je een baby krijgt, gaat je nachtrust meestal volledig naar de knoppen. Je accepteert het en probeert er zo goed en kwaad als je kan mee om te gaan. Het geeft ook niet, want na een paar maanden valt alles hopelijk weer op zijn plek en gaat je kindje hopelijk langzaam beter slapen. Maar wat als dat niet zo is? Dan zou je weleens kunnen kampen met ernstig slaaptekort.

Symptomen van ernstig slaaptekort

  • Je kan je slechter concentreren, maakt meer fouten en loopt meer risico in het verkeer. Informatie opnemen en verwerken gaat trager, dus je moet soms iets vier keer lezen of horen voor je écht begrijpt waar het over gaat.
  • Je huid wordt dof en je krijgt een vermoeide uitstraling.
  • Het is heel slecht voor de lijn. Niet alleen omdat je je sneller vergrijpt aan zoetigheid en junkfood (je hebt geen zin meer om te koken), maar ook omdat je hormonen op hol slaan. Aan de ene kant produceer je minder leptine (dat je hongergevoel wordt onderdrukt) en juist meer ghreline (dat de eetlust opwekt).
  • Had je al last van zwangerschapsdementie? Dat geheugen wordt er absoluut niet beter op wanneer je slecht slaapt. Ik nam op een gegeven moment helemaal niks meer op voor mijn gevoel en leefde op lijstjes.
  • Je wordt makkelijker ziek, omdat je immuunsysteem minder sterk is. Aan de ene kant maakt je lichaam minder eiwitten aan en tegelijkertijd juist meer ontstekingseiwitten. Dit kan ook (hoofd- en spier)pijnklachten veroorzaken. Ernstig slaaptekort leidt in sommige gevallen zelfs tot diabetes type 2.
  • Door ernstig slaaptekort wordt het lastiger emoties te reguleren. Je kan daardoor minder makkelijk relativeren.
  • Mannen worden minder vruchtbaar.
  • Gaat het echt veel te ver dan kunnen er zelfs bepaalde neuronen in je hersenen onomkeerbaar afsterven, krijg je meer kans op verschillende kankersoorten, hersen- en hartfalen.

Meer informatie over hoe je lijf reageert op één nacht te weinig slapen en langduriger vind je in deze infographic van de Huffington Post. 

TED Talk, Arianna Huffington over het belang van slaap

Hoe overleef je een ernstig slaaptekort?

Inmiddels zijn we veertien maanden verder en beginnen de nachten langer te worden, maar je kunt wel zeggen dat we hier thuis inmiddels ervaringsdeskundigen zijn op het gebied van slaaptekort. Daarom vandaag 6 handige tips!

6 keer omgaan met ernstig slaaptekort

Neem je rust wanneer dat wel kan

De grootste open deur die je maar kunt bedenken in dit geval, maar wel waar. Je kunt dan met een kleine baby misschien niet slapen ‘s nachts, maar wel overdag. Doe dat ook. Wanneer de baby zelf ook slaapt natuurlijk. En als dat niet lukt, ga dan vooral lekker lezen, tv kijken (dan val je vanzelf in slaap) of een beetje dagdromen. Laat je lichaam dus rusten om in elk geval per saldo wel aan een uur of 7, 8 per etmaal te komen.

Zorg door een toevoer aan energie door te bewegen

Misschien niet het eerste waar je aan denkt wanneer je lichaam aanvoelt als lood, maar het helpt echt. Ga een stuk fietsen, wandelen, bezoek de sportschool, ga skaten, op een sport of ‘zumba’ mee met tutorials op YouTube. Je zult zien dat je na een paar dagen al iets meer conditie hebt en dus de effecten van het slaaptekort beter kunt opvangen.

Neem voldoende vitamines en mineralen

Voor mijn part uit een potje, want ook dit kan aanzienlijk schelen. Vitamine B en D en ijzer zijn heel belangrijk. Als je van één van de drie een tekort krijgt, kun je al snel een futloos gevoel krijgen. Blijf hierop letten, zeker tijdens de borstvoeding ligt een tekort op de loer. Voel je jezelf slap en lusteloos, aarzel dan niet om bij de dokter te vragen om controle van je bloedwaarden.

Verdeel de lasten

Of je nu betaalde werkzaamheden verricht of niet, ook jij zult overdag fit en alert moeten zijn. Verdeel de taken met de andere ouder en je slaapt in elk geval af en toe wel. Wij besloten bijvoorbeeld na verloop van tijd om de complete nachten te verdelen. De ander sliep dan op de bank om echt even achter elkaar te kunnen doorslapen. Dit is écht een aanrader. Je komt in elk geval weer eens even bij. Eén nacht kan echt al een verschil maken.

Laat je kind(eren) even een nachtje logeren

Hoe rot of schuldig je jezelf er misschien over voelt, doe het toch maar als je het even niet meer trekt. Anderen hebben niet elke nacht te maken met die onderbreking zoals jij op dit moment. Zij hebben wel de mogelijkheid om morgennacht gewoon door te slapen. Kan je echt goed doen!

Accepteer ernstig slaaptekort

Je hebt misschien de neiging er tegen te vechten. Bijvoorbeeld door van jezelf te eisen dat je hetzelfde moet kunnen als normaal, balen dat je niet alles meer kunt volgen of onthouden, vinden dat je hele huishouden spic en span moet zijn en alle sociale contacten onderhoudt alsof je vol energie zit. Neem het even voor wat het is, want ooit komt het goed! En geniet er dan van, want op een gegeven moment gaan ze uit en in die fase schijn je ook even minder lekker te slapen 😉

Heb jij nog tips voor andere ouders met ernstig slaaptekort?

Bronnen

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

22 thoughts on “Kinderen en nachtrust | Hoe overleef je ernstig slaaptekort met een baby?

  1. Fijn artikel! Ik voel mij altijd schuldig als ik de kleine laat logeren bij mijn ouders, maar achteraf voel ik me herboren en barst ik weer van de energie. Toch ergens goed voor 😉

    1. Ja gek is dat, heb ik ook last van. Maar het werkt inderdaad en je kindje heeft een gezellig dagje ergens anders met heel veel aandacht. Ze kunnen het slechter treffen 😊

  2. Goeie tips. Maar ik ben te eigenwijs voor tip nummer 1 😉 Ik kreeg altijd te horen dat als de kleine slaapt, ik ook moet slapen. Maar als de kleine slaapt, dan kan ik ook bloggen, koken, stofzuigen, dweilen en de rest van het huis poetsen… Hahaha. Maar goed, gelukkig heeft de kleine man weer door hoe hij moet slapen ‘s nachts. Dus hier gaat het gelukkig ook stukken beter.

    1. Haha ik ben zelf ook niet al te best in het opvolgen van mijn eigen advies, maar ik merk dat wanneer ik het wel doe, dit heel lekker voelt.
      O gelukkig maar! Dat scheelt overdag enorm!

  3. De slaaptekort die ik heb gehad lag “helaas” niet aan m’n kind maar aan slaapapneu. Alleen wist ik dat langere tijd niet dus ik probeerde ook bovenstaande tips alleen werkte dat dus averechts. Maar nu dat voorbij is volg ik je tips ook, vooral het bewegen werkt heel erg bij mij!

    1. Dat is rot, jammer dat je zolang hebt moeten tobben voor je wist wat het was.
      Ja je bent echt goed bezig met sporten en bewegen. En ‘t scheelt echt idd.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten