Hoe belangrijk is de Cito-score eigenlijk?

hoe belangrijk is de cito score

In groep 7 nemen de meeste scholen een toets (vaak de Cito) af om de score daarvan mee te nemen bij het voorlopig schooladvies. Maar wat zegt zo’n Cito-score precies over je kind? En hoe belangrijk is de uitslag van deze toets eigenlijk?

Van Cito-toets tot voorlopig schooladvies in groep 7

Cito: belangrijk meetmoment in groep 7, vanwege het voorlopig schooladvies

Al jarenlang wordt Cito gezien als een belangrijk meetmoment. De ene school laat het advies grotendeels van deze score afhangen, op andere scholen is het meer een gegeven. Maar hoe dan ook is hij overal relevant, omdat het vaak wordt gezien als een onafhankelijk instrument om te controleren hoe jullie klas ervoor staat ten opzichte van het landelijk gemiddelde.

Omdat er vaak veel waarde aan wordt gehecht, zie je bij sommige kinderen druk ontstaan. Daardoor scoren ze soms onder hun eigen niveau, waardoor het dus géén goede weergave is van wat de leerling kan. Je ziet dat bijvoorbeeld duidelijk bij tempolezen. De één vindt het geweldig, de ander raakt zo zenuwachtig dat er van lezen weinig meer terecht komt.

In hoeverre is het wenselijk dat de Cito-score straks bepalend is voor het schooladvies?

En dat vind ik dus zelf een beetje lastig. Het roept vragen op. In hoeverre zal deze score op onze basisschool meegenomen worden? En in welke mate zou het iets moeten kunnen zeggen over het uiteindelijke schooladvies? In deze blog vertel ik meer over hoe belangrijk de Cito-score nu echt is.

Het belang van de Cito-score

Zegt de Cito-score alles?

Voor ik kan ingaan op het belang van de Cito-score zelf, is het goed om te weten in hoeverre zo’n score iets over de educatieve toekomst van kind zegt. Laat voorop staan dat het antwoord op deze vraag ‘nee’ is. Het zegt wel iets, maar zeker niet alles.

  • Een goede score kan betekenen dat je kind gemakkelijk leert, sterk is op gebied van rekenen en taal en dan toont het inderdaad aan wat je al verwachtte.
  • Een goede score kan ook betekenen dat je kind een aantal goede gokken heeft gedaan. Toevallig.
  • Een slechte score laat in de meeste gevallen zien dat je kinderen moeite heeft met taal en/of rekenen.
  • Daarentegen kan een slechte score ook vertellen dat je kind een slechte dag heeft of zelfs faalangst.

Kortom, het is niet eenduidig. Het grootste deel van de kinderen scoort naar vermogen en daarom wordt de toets gebruikt. Maar dat betekent niet dat je er altijd iets aan hebt, zoals je in bovenstaande opsomming wel kan zien.

Wat zegt de Cito-score dan wel?

De reden dat scholen een Cito-toets afnemen (of de IEP of andere eindtoets) is dat ze daarmee een onafhankelijk meetinstrument hebben. Hiermee kunnen ze bijvoorbeeld vergelijken hoe de school ervoor staat ten opzichte van andere scholen in de regio. Of de leerkrachten ontdekken dat bepaalde lesstof nog eens moet worden doorgenomen.

Wat gebeurt er bij een (onverwachts) slechte Cito-score?

Stel dat je kind heel zenuwachtig is en daardoor heel gekke antwoorden geeft op de vragen in zijn eindtoets: het zou zonde zijn als je daarop wordt afgerekend. Gelukkig kijken de juffen (en meesters) zeker ook naar je houding tijdens de rest van de afgelopen jaren. Je kan onmogelijk naar het vmbo gaan, terwijl je cijfers normaal gesproken gymnasium schreeuwen. Andersom lijkt me trouwens ook onwenselijk met oog op het kind.

Zijn er nog andere belangrijke factoren, naast de Cito-score die worden meegenomen in het schooladvies?

Misschien minstens zo belangrijk als de prestaties is de motivatie van je kind. Stel dat hij vwo zou aankunnen, maar geen zin heeft om veel tijd aan school te besteden dan kan je overwegen hem gelijk naar de havo te laten gaan. Of andersom: als hij prima zou zitten op het vmbo maar met keihard werken de havo kan doen, kan je dit ook overwegen. Kijk hierbij vooral naar het kind en waar hij of zij gelukkig van wordt. Liever in één keer op het schoolniveau dat bij hem past dan instromen op een niveau dat voor hem te ingewikkeld of te gemakkelijk is.

Slechte Cito-score in groep 7: wat nu?

Kijk allereerst naar je kind

Stel dat je kind een slechte Cito-score heeft gehaald in groep 7, wat doe je dan? Wanneer de score wel past bij het leervermogen van je kind, dan zou ik niets doen. Of je gemakkelijk leert zegt immers niets over je creativiteit of technisch inzicht. Misschien is je zoon of dochter slecht in rekenen, maar zet hij fantastische creaties in elkaar. Dat valt niet te meten met een Cito toch?

Pushen naar een ander niveau?

Toch lijken er ouders te zijn die geen genoegen nemen met de uitslag. Zij vinden dat hun kind beter past op een ander leerniveau met meer intellectuele uitdaging. Dat is prima, mits je kind daar echt beter tot zijn recht zou komen.

Vaak zie je in het onderwijs echter ouders die hun kinderen pushen met allerlei cursussen om beter te kunnen scoren. Alles voor een hogere Cito dus. Maar heeft dat zin? Want dat je het trucje kunt leren voor de toets, betekent niet dat je daadwerkelijk bepaald inzicht hebt. En als dat leidt tot een advies dat niet bij jouw kind past, zal hij er niet gelukkiger van worden op de middelbare school.

Naar de psycholoog in de brugklas

Er zijn kinderen die in de eerste klas van de middelbare langsgaan bij een psycholoog. Niet vanwege een heftige gebeurtenis, maar omdat hun ouders net zolang bleven strijden voor een ander schooladvies dat ze terecht kwamen in een onderwijsvorm die ze eigenlijk niet aan konden. Hoe sneu is dat? Omdat je zelf vwo hebt gedaan, betekent dat nog niet dat je kind dit ook aan kan (of wil).

Overleg met de leerkrachten wat het beste advies is voor je kind

Uitzonderingen daargelaten kan je er vanuit gaan dat de juf of meester van groep 7 het beste voorheeft met je kind. Zij kennen hem of haar als leerling en hebben zicht op de motivatie en leerprestaties. Je kunt er vanuit gaan dat ze een schooladvies met zorg samenstellen.

Vraag daarom hoe zij naar de situatie kijken. Welk niveau hebben zij voor ogen voor je kind? Laten ze zich daarbij leiden door de Cito-score of de algemene prestaties (vaak is het een optelsom van beide gegevens, tenzij ze elkaar niet ondersteunen)? En hoe groot is de kans dat het advies volgend jaar precies zo zal zijn?

Focus je op de positieve zaken

Vergeet hoe dan ook nooit dat je kind geen speelbal mag worden tussen school en jouw wensen. Durf te blijven kijken naar de kwaliteiten van je kind en laat schoolprestaties daar geen (te) groot onderdeel van uit maken. Je bent zoveel meer dan het niveau waarop je straks gaat leren.

Onderken de talenten van je zoon of dochter. Hoe belangrijk is het als ze straks minder goed zijn in wiskunde, als ze uitblinken in techniek of aardrijkskunde? Het Nederlandse schoolsysteem is erop gericht om kinderen af te leveren die gemiddeld gezien redelijk tot goed zijn in heel uiteenlopende vakken. Maar volgens mij zou het beter zijn als we hen stimuleren het beste uit zichzelf te halen in de vakken die bij hen passen – dan komt de rest vanzelf wel.

Dus: hoe belangrijk is de Cito-score?

Ik zou zeggen slechts gedeeltelijk. Je kind zelf en zijn motivatie/leergedrag zijn uiteindelijk ook belangrijke factoren om rekening mee te houden. Waar voelt hij zich lekker? Is het beter om een combinatieklas (havo/vwo) te kiezen of juist een duidelijke richting (vmbo)? Aan jullie en de leerkrachten om hier een goed gesprek over aan te gaan en tot een plan te komen waarbij vooral het kind zich het best kan ontwikkelen. Die moet het uiteindelijk (met zoveel mogelijk plezier) straks gaan doen.

Hoe belangrijk is de Cito-score bij jullie op school?

Volg Lotus Writings ook op Facebook, Instagram en Pinterest en blijf op de hoogte van handige tips en grappige columns!

De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock

About Merel

Merel (35) is moeder van drie temperamentvolle dochters en zes jaar samen met Ro, haar grote liefde. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2013 studeerde ze af als historica, drie jaar later startte ze een goedlopende mamablog: Lotus Writings. Voor nuchtere ouders die houden van hun kinderen, maar ook (steeds meer) van zichzelf. Die weten dat je best doen soms belangrijker is dan de uitkomst.

16 thoughts on “Hoe belangrijk is de Cito-score eigenlijk?

  1. Hoi, toevallig stuit ik nu op jouw blog. Dus een late reactie hierop. Vandaag begint de entreetoets bij mijn zoon in gr7. Spannend! Gelukkig blijft hij er koel onder. Wat betreft het leren voor de cito hebben wij hier wel gedaan. Niet om vals te spelen, maar om de vraagstellingen beter onder de knie te krijgen. Hij moet leren om de vragen rustig door te lezen en niet zo’n toets uit te racen. Zo worden er nutteloze fouten voorkomen. Wat er in zit zit er in. Door te oefenen haal je eruit wat er in zit. Ik heb ook vertrouwen in de leraar, maar helaas valt hun advies vaker lager uit dan op niveau of uberhaupt hoger dan wat hun lvs voorstelt. Ik vind dit een leuke blog en zie dat je er meer over hebt geschreven. Ik ga nog met plezier jouw andere artikelen lezen.

  2. In principe telt nu al een paar jaar het advies van de leerkracht zwaarder dan de cito. Toen mijn oudste in groep 8 zat, was dat volgens mij voor het eerst. Ik had het idee dat de leerkracht daardoor juist een lager advies gaf, vast om teleurstelling te voorkomen. Advies was dus havo/vwo en we schreven onze dochter in op een tweetalige havo. Maar daar werd ze op basis van haar andere toetsgegevens toch ingedeeld in een tweetalige vwoklas. En inmiddels heeft ze er ook Grieks en Latijn bij, alsof het niet genoeg is…
    Mijn advies zou dus zijn om door te vragen over wat de mogelijkheden zijn als het niveau toch niet blijkt aan te sluiten.

    1. Ja? Vind het lastig, omdat ik weleens wisselende verhalen hoor. Gelukkig werd nog gekeken naar die andere gegevens. Knap dat ze dat doet zeg! Wat leuk ook, daar gaat ze later heel veel aan hebben. Bedankt voor je advies, hier gaan we zeker iets mee doen.

  3. Spannend hoor! Ik snap best dat het best stressvol kan zijn voor jullie. Vooral de Cito score…etc. Noa zit in groep 6, dus volgend jaar moeten we er ook aan geloven. Ik heb ook geen idee! Succes met uitzoeken

    1. O spannend! Groep 6, dan worden ze ineens zo groot he? Ik hou je op de hoogte via de blogs, hopelijk heb je daar zelf ook weer wat aan als jullie op zoek gaan!

  4. Leuk onderwerp, voor ons ook actueel met een zoon in groep 7, wij gaan binnenkort op scholenjacht. Wat betreft de CITO: het advies van de leerkracht is doorslaggevend en die kijken naar de loopbaan in groep 6, 7 en 8 dus dat komt vast goed.

    1. Ja dat is ook zo. Toch vind ik het spannend. Wil ook weer niet zo’n hysterische moeder zijn die haar kind te hoog inschat haha. Nou ja we zullen het zien. Ben benieuwd wanneer de gesprekken plaatsvinden.

  5. Ik ben ook aan het zoeken naar een middelbare school. Spannende tijden. Mijn zoon heeft zijn zinnen gezet op een school. Maar hier vinden op de scholen vaak lotingen plaats. Ben zo bang dat hij teleurgesteld wordt. Over tips waar je op moet letten bij je middelbare school keuzen heb ik een bericht geschreven.

    1. O daar heb ik vaker van gehoord, die lotingen. Dat is vervelend, dan ben je echt afhankelijk van een portie geluk. Ik snap je bezorgdheid. Hoop dat hij toch naar de school van zijn keus mag!

      Ik ga je blog even opzoeken, interessant!

Laat me weten wat jij hiervan vindt!

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten