Gezonder eten? Met deze 5 tips ben je goed op weg

gezonder eten

Makkelijke voeding en te weinig afwisseling

Drukte binnen het gezin leidt tot gemak

We willen gezonder gaan eten, Ro en ik. We merken namelijk allebei dat we nog steeds regelmatig vermoeid zijn, ondanks dat de kinderen allemaal prima doorslapen. Het is inmiddels ook een vicieuze cirkel: je bent moe, hebt weinig zin om te koken, gaat voor een makkelijke maaltijd en voelt je nog vermoeider.

Wanneer je vermoeid bent, kan dat ook komen door een vitaminetekort. Wil je dit zeker weten? Dan kun je bij de huisarts een verwijzing krijgen om je bloed te laten controleren. Bij een ernstige vitaminetekort kan het namelijk nodig zijn om speciale medicijnen te krijgen of zelfs een infuus. Dit artikel is dan ook puur bedoeld om je informatie te verschaffen over gezondere voeding en eventueel aanvullende supplementen voor mensen zonder deze tekorten.

Gezonder eten: hoe pak je dat aan?

Weekmenu opstellen en de boodschappen op tijd halen

Wanneer je op een rustig moment gaat zitten en een gebalanceerd weekmenu opstelt, zal je daar uiteindelijk meer profijt van hebben. Wij proberen op maandag en vrijdag de belangrijkste boodschappen te doen. Chips, koekjes en chocola staan niet op het menu en door het niet te halen, kan je het letterlijk niet eten. Dat scheelt zoveel!

Als alternatief proberen we tegenwoordig ook voldoende groenten en fruit te halen om tussendoor te eten: kleine komkommers, snoeptomaatjes, banaan, appels, puntpaprika, peer of mandarijn. Misschien komen we gemiddeld gezien in de avond niet aan onze voorgeschreven hoeveelheid groenten, maar als je rekent over de hele dag weer wel.

Kies voor volkoren producten

Waar het hier ook vaak misging, was de keus voor witte pasta en witte rijst. Je kan me bijvoorbeeld wakker maken voor lekkere lasagne. Persoonlijk vind ik het ook eigenlijk lekkerder. Maar nu ik weer een week braaf aan de volkoren spaghetti en zilvervliesrijst heb gezeten, merk ik hoe prettig het is om gezonder te eten. Je zit sneller vol en hebt bovendien minder lekkere trek. Na het avondeten kon ik nog weleens een paar koekjes eten, nu heb ik dat eigenlijk geen enkele keer gedaan.

Vul vitaminen aan waar nodig

Misschien eet je redelijk gezond, maar krijg je absoluut geen vis weg? Of kies je voor een vegetarisch dieet, maar ben je niet dol op noten? Dan kan het handig zijn om vitamine supplementen te gebruiken om deze aan te vullen.

Groenten, vis en noten die rijk zijn aan vitamine B1
Afbeelding, Bitt24 – Shutterstock

Een andere vitamine die we vaak te weinig binnenkrijgen is B1. Dat heeft alles te maken met de bereidingswijze én het feit dat hij in kleine hoeveelheden in je voedsel zit. Een tekort aan B1 leidt tot vermoeidheidsklachten, maar ook een verminderd concentratievermogen en het heeft invloed op je gemoedstoestand. Bovendien is hij belangrijk voor je zenuwen en je hartspier. Om dit aan te vullen kun je gelukkig ook vitamine B kopen.

Verwerk gezonde producten in een gerecht

Zo hou ik bijvoorbeeld eigenlijk helemaal niet van walnoten. In elk geval niet ‘uit het vuistje’. Maar door ze te mengen met een bakje Griekse yoghurt en banaan, smaakten de noten al meteen heel anders. Sterker nog, het is mijn nieuwe favoriete ontbijt (als alternatief voor brood). Dit levert gezonde vetten en eiwitten op, maar ook ijzer en vitamines B1 en E. Omdat ik tegenwoordig vaker vegetarisch eet en al meerdere keren kampte met bloedarmoede, is het erg belangrijk om op bepaalde zaken te blijven letten.

Een ander voorbeeld is pasta. Wij maken graag een pastasaus met zoveel mogelijk ingrediënten: verse tomaat, courgette, (kastanje)champignons, diverse uiensoorten, meerdere paprika’s, soms aubergine. Maar je kan er ook wortel aan toevoegen of bijvoorbeeld prei.

Vries gebak in

Soms bak ik iets lekkers met de kinderen. Het nadeel daarvan is wel dat je met een hele taart of cake zit die bederft wanneer je hem niet snel eet. Vervolgens ga je meer eten dan de bedoeling was en voor je het weet mmoet je er weer een balansdag tegenaan gooien. Wat wij daarom tegenwoordig doen, is gebak (en met name cake) invriezen. Als je het er in de ochtend uithaalt, kun je ‘s avonds genieten. Zo heb je een stuk langer plezier!

Nog een extra tip: gebruik gezondere ingrediënten. Vervang bijvoorbeeld bloem door speltmeel, amandeleel, havermout en/of bakpoeder. Fruit kan (een deel van) de suiker vervangen.

Vind jij het lastig om op je gewicht en gezondheid te letten sinds je kinderen hebt? Of heb je nog aanvullende tips?

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

Afbeelding, Lisovskaya Natalia – Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten