Zwangerschap | Dit moet je eten: alles over gezonde voeding voor jou én de baby!

GEZONDE VOEDING TIJDENS DE ZWANGERSCHAP – Als je een willekeurig boek openslaat over de zwangerschap vind je allerlei adviezen over wat je níet mag eten. Zeker belangrijk, maar niet altijd leuk: het lijkt wel alsof alle lekkere dingen verboden zijn. Gelukkig is er nog genoeg heerlijks wat je wél mag blijven eten. Ik zette vijf gezonde voedingsmiddelen voor je op een rijtje! 

Eten tijdens de zwangerschap

Tonnetje rond

Het is inmiddels alweer twaalf jaar geleden, maar ik herinner het nog als de dag van gisteren. Het moment dat ik een positieve zwangerschapstest in handen had, leek het meteen ook een vrijbrief om ongegeneerd en ongeremd te kunnen gaan eten. Van de eeuwige maat 36/38 naar tonnetje rond in een paar maanden. Met vijf maanden op de teller meldde de verloskundige dat ik eigenlijk al aan mijn max zat. En ik moest er nog vier! Maar hoewel ik het eigenlijk verschrikkelijk beschamend vond, kon ik mijn eetlust maar moeilijk binnen de perken houden. Het heeft ook zo’n drie jaar geduurd voor ik weer in acceptabele vorm was. Bij Rose en May liet ik het nooit meer zover komen; ik had mijn lesje wel redelijk geleerd.

Beter eten

Net zoals je stopt met het drinken van alcohol en eventueel roken – mocht dat spelen – is het ook belangrijk om op je eetgewoonten te gaan letten wanneer je zwanger bent. Het kan namelijk een enorm verschil maken. Alleen als je de boekjes erop naslaat, zie je vooral de focus liggen op wat niet mag en waarom het allemaal zo ongezond is. Veel minder op wat juist wél mag en gezond is voor jou en de baby. Het is belangrijk dat je extra voedingsstoffen en mineralen binnenkrijgt – tijdens je tweede en derde semester maar liefst tot 500 calorieën per dag extra! Daarom vertel ik je vandaag dus eens wat je tijdens je zwangerschap niet hoeft te laten staan.

Geschenk fig.1” (CC BY-SA 2.0) by Torsten Mangner

Gezonde voeding tijdens de zwangerschap

1.   Melkproducten

‘Melk is goed voor elk’, zei mijn oma altijd. En dat klopt: calcium is de meest algemene bouwsteen van botten en voor je ongeboren kindje dus ook van groot belang. Melkproducten bevatten veel calcium, maar ook vitamine B, magnesium en zink. Als zwangere kan je daarom prima de dag starten met een schaaltje (het liefst Griekse) yoghurt. Heerlijk toch?

Nog een tip trouwens: zeker als je hoogzwanger bent en helemaal geen zin meer hebt om nog te winkelen, dan kan je ook eens een ontbijtje laten thuisbezorgen. Gewoon jezelf verwennen: nu heb je de tijd nog om iets extra’s voor jezelf te doen en daar intens van te genieten.

2.   Peulvruchten

Hieronder vallen bonen, kikkererwten, pinda’s, sojabonen en linzen. Ik moet toegeven: peulvruchten zijn op het eerste gezicht niet bepaald mijn lievelings. Maar eerlijk is eerlijk, ze zijn wel rijk aan proteïnen, vezels, ijzer, calcium, foliumzuur én vitamine B9. En wist je dat zwangere vrouwen die laatste twee dus doorgaans te weinig binnen krijgen? Een tekort kan leiden tot ondergewicht en een lagere weerstand. Dus hoewel het misschien niet mijn favoriete voedsel is, geeft het wel extra redenen om er toch meer van te eten. Bovendien bestaan er allerlei lekkere toepassingen voor wie ook minder dol is op peulvruchten: wat dacht je van heerlijke falafel met een frisse salade of pinda’s om te snacken in plaats van chips?

Nuts” (CC BY-SA 2.0) by Powellizer

3.   Zalm

Nog iets waarvan we vaak te weinig binnen krijgen. Zeker tijdens de zwangerschap; ook omdat vaak wordt aangeraden niet meer dan twee keer per week vis te eten tijdens de zwangerschap. Het gaat hier echter vooral om gerookte of vacuüm verpakte vis. En veel zwangere vrouwen laten de vis daarom helemaal maar staan tijdens de zwangerschap. Zonde, want het is juist zo gezond. Zeker verse zalm zit boordevol omega-3 vetten (goed voor de hersenen en ogen. Toch maar eens wat vaker een lekkere bagel met zalm eten dus. En als je het niet zo graag eet, laat je dan voorlichten door de visboer.

Bagel with lox” (CC BY 2.0) by ToastyKen

4.   Broccoli en andere donkergroene groenten

Dit zijn de groenten waar je ook na je bevalling nog veel aan zal hebben. Zeker wanneer je gevoelig bent voor een ijzertekort, kan je hier maar beter voldoende van binnen krijgen. Donkergroene groenten zitten vol vitamine C, K, A, vezels, ijzer, kalium en antioxidanten. Bovendien bevorderen ze de stoelgang. Altijd handig, zeker tijdens deze negen maanden 😉

5.   Eieren

Wist je dat eieren behoren tot de gezondste voeding die je maar kan eten? Kies wel voor biologische, want die zijn veel gezonder. Waarom? Biologisch gehouden kippen krijgen onder meer geen antibiotica (tenzij noodzaak) of rare bijvoeding om ze sneller te laten groeien. Dus hoe minder troep, des te gezonder het ei ook is voor jou. Hier hebben we daar wel geluk mee trouwens: een plaatselijke boer stuurt tieners met kakelverse eieren langs de deur, waarmee ze een extra zakcentje verdienen en wij ze niet meer in de supermarkt te hoeven halen. En qua kosten zijn we nog voordeliger uit ook.

Terug naar je zwangerschap en waarom een eitje er dan zeker bij hoort. Naast verschillende vitaminen en mineralen bevatten ze ook nog eens enorm veel proteïnen, goede vetten en choline. Deze voedingsstoffen zijn essentieel voor het lichaam en dan met name voor de ontwikkeling van de hersenen. Meer argumenten heb je toch niet nodig?

Lette jij op je voeding tijdens de zwangerschap?

Afbeelding, Dima Sidelnikov

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

One thought on “Zwangerschap | Dit moet je eten: alles over gezonde voeding voor jou én de baby!

  1. Ik ben sowieso iemand die goed op haar voeding let, want ik vind gezondheid belangrijk (maar ik hanteer wel de 80/20 regel). Dat deed ik dus ook tijdens de zwangerschap.
    Standaard eten wij twee keer per week vis, dus check en twee maal vegetarisch (en dus veel peulvruchten), ook check 😛

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten