Thuiswerken | Zo hou je het een beetje gezond!

GEZOND THUISWERKEN – Wanneer je vanuit huis werkt, zit je misschien nog vaker stil dan op kantoor. Extra belangrijk dus om een beetje op je gezondheid te letten. Hoe?

Thuiswerken

Inmiddels werk ik al zo’n drie jaar vanuit huis. Dat betekent dus vooral zitten, tikken en af en toe een wandeling richting de keuken. Meer niet. Anders dan op kantoor hoef ik niet naar de auto of bus te lopen, koffie te halen voor collega’s en vrijwillig de trap te nemen. Alles is immers binnen handbereik en als je niet uitkijkt groei je dicht. Oké, dat is misschien wat overdreven, maar thuiswerken is in elk geval niet de beste keus voor je slanke lijn als je intussen ook nog handen vol chocola wegwerkt en luncht met een dubbeldik belegde boterham. Uiteindelijk is er meestal niemand om je te kunnen betrappen, dus de kans is vrij groot dat je weleens ongedisciplineerd over de schreef gaat. 

Daarom vandaag een blog die ingaat op hoe je toch gezonde keuzes kunt maken tijdens het thuiswerken. Zeker als je gevoelig bent voor vet en suiker. Het is namelijk niet onmogelijk!

Gezond thuiswerken? Zo doe je dat!

Drink veel water

Ongetwijfeld weet je best dat water een goede keus is, maar als je nog overtuigd wil worden hierbij de gezondheidsvoordelen op een rij:

  • Je lichaam heeft water nodig
  • Voldoende water is goed voor een stralende huid
  • Als je regelmatig iets drinkt, krijg je sneller een vol gevoel en is het minder moeilijk om de snacks lekker in de koelkast of het keukenkastje te laten liggen
  • Je moet vaker naar het toilet (toch weer een extra loopje)
  • Er zitten geen calorieën in. En wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af. Dus zelfs als je af en toe een koekje wegwerkt, kan je daar nog altijd beter water bij drinken dan cola

Zoek een sport of hobby naast je werk

In huis is de kans klein dat je voldoende beweging krijgt. Zeker met een eigen bedrijf: de meeste vrije tijd gaat (als je niet uitkijkt) toch op aan klusjes voor je onderneming en minder aan het huishouden. Wanneer je in elk geval een uurtje, maar liefst vaker, naast je werk gaat sporten, dan krijg je daar in elk geval je beweging.

Kies gezonde snacks

Als je dan toch iets te eten neemt, ga dan voor een gezonde snack. Neem bijvoorbeeld een bakje fruit rond 10 uur of komkommer/tomaatjes rond 15.00. Niet alleen voel je je dan fitter, maar ook stilt het je trek.

Maak om het uur even een wandelingetje

Oké, niet dat ik dit zelf nu met deze regelmaat doe, maar het is wel goed voor je. Even de benen strekken, bloed laten doorstromen en bovendien helpt het ook wanneer je af en toe even ‘loskoppelt’ van je werkzaamheden. Daardoor krijg je nieuwe energie en misschien zelfs een briljante ingeving. Helpt trouwens ook als je even vastzit: je werk loslaten zorgt ervoor dat je met een frisse blik kan kijken en dat levert soms nieuwe ideeën op.

Doe kleine oefeningen

Ik zag eens een televisieprogramma waarbij ambtenaren werkten terwijl ze op een hometrainer zaten. Zo leverden ze energie aan het bedrijf, maar konden ze meteen ook trainen. Briljant bedacht! Nu ga ik er vanuit dat niet iedereen een bureau met hometrainer heeft, maar er zijn genoeg work-outs die je zittend kan doen. En het hoeft niet groots te zijn. Wat dacht je van het aanspannen van je buik terwijl je werkt? Iets is nog altijd beter dan niets.

Conclusie

Als je kiest voor fulltime thuiswerken, heb je minder tijd om te kunnen werken aan je conditie en lijf. Daarom is het extra belangrijk dat je er wel een aantal uur voor vrijmaakt, zodat je niet langzaam dichtgroeit. Maak bewustere keuzes als je iets te snacken neemt (zeker wanneer je van nature liever een stuk chocola pakt of een koekje dan een stengel bleekselderij) en ga af en toe lekker trainen. De oude Romeinen zeiden het immers al: mens sane in corpore sano – oftewel een gezonde geest in een gezond lichaam.

Let jij op wat je eet tijdens het thuiswerken?

 

Afbeelding – shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

6 thoughts on “Thuiswerken | Zo hou je het een beetje gezond!

  1. Heel fijne tips! Hier ook een thuiswerker, die dan wel (heel actief) regelmatig achter de kids aan moet haha, maar verder idd veel zit. Probeer dagelijks ook bewust een uurtje met de kinderen naar buiten te gaan en ga elke avond als ze in bed liggen gemiddeld 5 tot 10 km wandelen

  2. Goeie tips, dank je! Zelf heb ik vanaf september een creatieve werkplek gehuurd in een plaats vlakbij zodat ik iedere dag de broodnodige beweging krijg. Beetje drastisch misschien maar ik heb er erg veel zin in. En ik kan zowel met de trein als fietsend naar mijn werkplek, zonder daar afgeleid te worden door kids, telefoontjes, de was, postbode, boodschapjes etc. Maar stoer hoor, dat het thuiswerken jou wel zo goed afgaat en goed bevalt!

  3. Ik zit thuis ook steeds meer achter mn laptop dus ik lees dit met veel interesse. Ik ben minder in mijn baan in de horeca gaan werken en dus meer thuis. Die kilometers die ik op werk maakte moet ik dus eigenlijk wel ergens compenseren (ik ging ook nog op de fiets naar werk of lopen, half uur heen half terug)

  4. Ik heb op mijn werk ooit een workshop gevolgd met oefeningen die je achter je bureau kunt doen. De meest verrassende vond ik wel de oogoefeningen. Omdat je de hele tijd naar een scherm kijkt, is het ook goed om daarin af te wisselen.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten