gezond blijven handige tips

Wil je wat kilo’s kwijt? Neem je tijd!

Zit je lievelingsbroek strakker dan normaal? Ben je eigenlijk al een tijdje te zwaar, maar heb je niet eerder de tijd genomen om er iets aan te doen? Of merk je gewoon dat je net wat minder lekker in je vel zit, draag je voor je gevoel te veel kilo’s met je mee? Dan zijn er heel wat manieren waarop je daar iets aan kan doen. Een dieet waarbij je snel veel kilo’s verliest lijkt het meest aantrekkelijk misschien. Maar is dat het op de lange termijn ook?

Hoe zorg je dat de kilo’s weg blijven?

Bijna iedereen die al eens op dieet is geweest zal het herkennen: de kilo’s die je er af hebt gekregen, en waar je zo trots op was, zaten er na een tijdje gewoon weer aan. Iets waar bijna iedereen die een dieet volgt dat nadrukkelijk tijdelijk is mee te maken krijgt. Logisch ook: gedurende het dieet pas je je eetgewoontes aan. Hierdoor val je af. Maar zit het dieet erop, dan eet je weer gewoon zoals je dat voorheen ook deed. En die eetgewoontes, die hebben er ooit voor gezorgd dat je te zwaar werd. Grote kans dat ze dat nu weer zullen doen!

Gezond afvallen doe je dus niet door een week of wat op een streng dieet te gaan, en daarna weer lekker alles te eten zoals je dat gewend bent. Nee, wil je blijvend je kilo’s kwijt, dan hoef je eigenlijk helemaal niet op dieet. Afvallen zonder dieet, maar door jezelf blijvend gezonde eetgewoontes aan te wennen, is op de langere termijn namelijk veel effectiever.

Wat werkt voor jou?

Gezonder gaan eten lijkt op de korte termijn misschien wat minder aantrekkelijk dan een streng dieet, omdat het langer duurt voor je resultaat ziet. Heb je je eetgewoontes echter blijvend aangepast, dan zullen deze kilo’s ook wegblijven, en daar doe je het voor.

Betekent dat dat je de rest van je leven geen koekje meer mag, en eigenlijk ‘levenslang’ hebt? Nee hoor. Misschien zo hier en daar een koekje minder, of net wat minder opscheppen bij het diner, dat kan al heel wat schelen. Kijk eens kritisch naar je eetgewoontes, laat eventueel een expert meekijken, en ontdek waar je knelpunten liggen. Snack je drie keer per dag iets ongezonds, dan kan het al helpen als je op twee momenten voortaan iets neemt dat wel gezond is, zoals een stuk fruit. Kleine verschillen in je eetpatroon, waar je gemakkelijk aan kunt wennen, kunnen op de lange termijn grote impact hebben, en ervoor zorgen dat je helemaal nooit meer op dieet hoeft. En dat klinkt toch als muziek in je oren?

Volg je Lotus Writings al op Facebook en Pinterest?
Lees je liever over ouderschap en lifestyle? Kijk dan eens op De Mamagids!

Author: Merel

Merel (36) is moeder van drie temperamentvolle dochters en zeven jaar samen met Ro, haar grote liefde. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2013 studeerde ze af als historica, drie jaar later startte ze een goedlopende mamablog: Lotus Writings. Voor nuchtere ouders die houden van hun kinderen, maar ook (steeds meer) van zichzelf. Die weten dat je best doen soms belangrijker is dan de uitkomst.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *