Fitness na je bevalling | Weg met de excuses, gewoon gaan!

FITNESS NA JE BEVALLING – Voor de sportievelingen onder ons geen ramp, maar als je op mij lijkt, is het wΓ©l iets dat je het liefst lang uitstelt. Waarom? Het hele idee weer te moeten beginnen, plek te maken in je overvolle dagschema van voeden en zorgen… Nee, ik zag het niet zitten. Maar toch besloot ik weer te gaan. En wat bleek? Ik knapte er enorm van op! Daarom geef ik onder andere 6 redenen waarom je toch moet starten met fitness na je bevalling.

fitness na je bevalling
Als dit geen motivatie biedt… πŸ˜‰ – Shutterstock

Hoewel mijn lichaam het niet verraadt, ben ik van binnen best sportief. Afgelopen jaren kwam daar dankzij afstuderen, werk en zwangerschappen weinig van terecht, maar het is echt zo. Ik kende tijden dat ik minstens vier keer per week in de sportschool te vinden was.Β Mijn sportschoenen zijn overigens geen bewijs voor deze uitspraak; ik heb ze vanmorgen letterlijk uit het stof getrokken. (Zonder grap: er hing zelfs spinrag in de linker!) Maar toch, het zit in me en het moet eruit.

Lees ook: Afvallen na de bevalling, waarom gaat het zo traag?

Enorme drempel

Gek genoeg is de stap over de drempel toch weer reden genoeg om voor mezelf allerlei excuses te bedenken. ‘Ik ben er nog niet aan toe’, ‘fitness is geen legitieme reden om mijn moeder te vragen of ze wil oppassen’ en ‘met die borstvoeding is het vast niet goed’. Zelfs toen ik nagenoeg voor de deur stond, dacht ik: ‘Ik kan nu nog terug.’ Gelukkig bleek mijn geweten sterker, maar het had niet veel gescheeld of ik was met een noodgang weer teruggereden. Bovendien is thuis sporten geen optie hier.

Grote meevaller

Eenmaal binnen viel alles natuurlijk reuze mee. Ik werd zowaar nog herkend – wat toch extra motivatie geeft om nog een keer te gaan – en al snel voelde het weer vertrouwd aan.

6 redenen om te beginnen aan fitness na je bevalling

  • Op den duur krijg je veel meer energie
  • Je valt af, wat je onder normale omstandigheden misschien minder snel voor elkaar krijgt
  • Je lichaam wordt strakker: geen loshangend vel dat mee zwaait naar die ene bekende
  • Tijdens het sporten ben je weer even jezelf: geen huilende kinderen die aan je been hangen om aandacht te vragen enΒ je kuntΒ gesprekken met andere volwassenen aangaan die langer dan een minuut kunnen duren
  • Je hebt even de tijd (op de hometrainer) om een boek te kunnen lezen en op de sportschool gaat dat stukken sneller dan thuis
  • Geen afleiding van rommel in huis

Tijd om weer te vertrekken

Mijn lichaam gaf zelf aan dat het klaar was met fitness. Na een ruim uur wilde ik mijn afsluitende buikspieroefeningen gaan doen en nam plaats op het apparaat. De druk van het kussentje op borsthoogte, zorgde voor lekkende melkklieren. Oeps! Gelukkig kon ik mijn handdoek zodanig draperen, dat het niemand nog opviel volgens mij. Eenmaal thuis kreeg ik een superdikke knuffel van Rose, alsof ik eeuwen was weggeweest, en de rest van de middag heb ik extra veel met haar gespeeld. Echt, dit ga ik vaker doen!

Wanneer begon jij weer met sporten?

De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten