Entreetoetsen en voorlopig schooladvies: dit moet je weten

entreetoetsen en voorlopig schooladvies

In groep 7 krijgt je zoon of dochter het voorlopig schooladvies. Hiermee krijg je een indicatie van de vervolgopleiding op de middelbare school. Maar hoe komt dit nu precies tot stand? Hoe werkt het leerlingvolgsysteem? Waarom nemen scholen entreetoetsen af en hoe ontstaat het voorlopig schooladvies? En, ook belangrijk, heb je daar als ouder enige invloed op?

Hoe werkt het leerlingvolgsysteem precies?

Wat is een leerlingvolgsysteem?

In een leerlingvolgsysteem houdt de school de ontwikkelingen van je zoon of dochter bij vanaf de kleuters tot groep 8. Mocht hij of zij ineens opmerkelijk presteren of een terugval hebben, dan valt dat op. Ook kunnen leerkrachten hieraan zien of bijvoorbeeld rekenen altijd al een probleemvak was en of je kind al sinds de kleuters uitblinkt in taal.

Het is, kortom, een handig hulpmiddel dat van pas komt bij het voorlopig schooladvies. Scoort je kind immers laag op de Cito, maar komt dat niet overeen met andere prestaties, dan heeft de Cito-score uiteindelijk ook minder invloed op het schooladvies in groep 7.

Daarnaast houdt het bij hoe de klas als geheel presteert. Op die manier vallen zwakkere plekken beter op en kan de leerkracht daarop inspelen.

Wat wordt bijgehouden in een leerlingvolgsysteem (LVS)?

  • Individuele prestaties van leerlingen
  • De prestaties van de gehele groep
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen
  • Beoordeling van de leerkracht (waarbij je dus in de bovenbouw kunt terugkijken op alle voorgaande jaren)
  • Creatief vermogen van leerlingen

Meer informatie vind je hier

Cito-toetsen vanaf de kleuterklas

Sommige scholen kiezen ervoor om Cito-toetsen(*) af te nemen vanaf de kleuterklas. Deze resultaten worden meegenomen in het Leerlingvolgsysteem. Het is een handige manier om te onderzoeken welke stof nog extra aandacht verdient of waarin de leerling of klas juist uitblinkt.

(*) Over het algemeen zijn dit Cito-toetsen. Ze vallen onder de noemer ‘methode-onafhankelijke toetsen’. Soms worden dergelijke toetsen ontwikkeld door de school zelf of door een ander centraal orgaan dan Cito.

Voorbeeld uit de praktijk: LVS op een Jenaplanschool

Sophie, juf op een Jenaplanschool: ‘Bij ons op school worden de LVS toetsen gebruikt als hulpmiddel. Wij maken geen gebruik van vaste methodes, want wij hebben grotendeels onze eigen methode ontwikkeld. Deze controleren of de kinderen de doelen hebben behaald zijn er toetsen ontwikkeld of wordt er gebruik gemaakt van methodetoetsen. Bovendien nemen we de LVS toetsen af om te zien of de leerling qua resultaten op het verwachte niveau zit.’

Entreetoetsen in groep 6 en 7

Als voorbereiding op het voorlopig schooladvies (vaak eind groep 7) maken kinderen in groep 6 en groep 7 een entreetoets. Deze wordt ontwikkeld door Cito (of een soortgelijk orgaan).

Wat toetst de entreetoets?

  • Rekenen (normale sommen, maar ook verhaaltjessommen of het aflezen van een grafiek)
  • Lezen (tempolezen, AVI-verhalen/voorlezen, begrijpend lezen)
  • Taalvaardigheid (dictee, woordenschat)

June licht toe: ‘Min- en plussommen moet je altijd zelf beantwoorden, maar bij de meeste andere opgaven mag je kiezen uit meerdere antwoorden. Je mag er een kladschrift bij gebruiken. Als je klaar bent, lever je de antwoorden in bij de juf.’

Waarom is lezen toch zo belangrijk?

Meer dan vroeger ligt de nadruk op lezen. Met name het tempo waarin je kind leest, is bepalend. Als je kind heel goed leest wat er staat in een te traag tempo, kan hij daar zeker op de middelbare school tegenaan lopen. Wanneer je per week voor een stuk of zeven vakken veel stof moet doornemen, dan moet je dat wel aankunnen. Te langzaam lezen, betekent ook dat de prestaties omlaag gaan. En het zou zonde zijn als je kind moet afzakken naar een lager niveau, puur door dat lezen. Toch?

Daarom oefenen de kinderen al vanaf jongs af aan met woordenrijtjes en verhaaltjes, om zo vlot mogelijk te leren lezen. Meer informatie én tips om je kind beter te leren lezen, vind je op Thuisinonderwijs.nl.

Resultaten van de entreetoetsen

Aan de hand van de testresultaten, kent Cito scores toe per onderdeel:

  • Technisch lezen – AVI toets
  • Technisch lezen – 3 minuten toets
  • Spelling
  • Begrijpend lezen
  • Rekenen wiskunde
  • Woordenschattoets

De vijf niveaus die je kind kan behalen zijn:

(Bron: Cito en leerlingvolgsystemen op de basisschool)

Hoe komen leerkrachten tot een voorlopig studieadvies

In groep 6 en 7 wordt aan de hand van de entreetoetsen én de werkhouding van de leerling een indicatie gegeven van het schooladvies voor de middelbare school. Dit bespreken de leerkrachten in een gesprek, waarbij in ons geval ook het rapport aan bod kwam. Sommige scholen doen dit waar de leerling bij aanwezig is, maar bij ons bleef June thuis.

Hierbij heb je als ouders de ruimte om je opmerkingen te plaatsen. Uiteraard beslist de juf of meester uiteindelijk wat het voorlopig advies is, maar er is ruimte om de discussie aan te gaan. Een aantal punten die je zelf ook in acht moet nemen zijn – naast de schoolprestaties:

  • Wordt je kind gelukkig van een hoger niveau? (Sommige kinderen vinden het lastig wanneer er veel druk bij komt kijken; anderen willen bijvoorbeeld liever met hun handen werken dan leren)
  • Laat je kind thuis veel meer zien dan op school (misschien uit verlegenheid)?
  • Is de Cito-score een logische weerspiegeling van de normale prestaties?
  • Heeft je zoon of dochter de motivatie om een hoger niveau aan te kunnen?

Hoe gaat het in zijn werking als een kind aanwezig is bij (voorlopige) adviesgesprekken?

Sophie: ‘Bij ons op school zijn kinderen al vanaf de onderbouw aanwezig bij gesprekken. Zo ook bij het voorlopig adviesgesprek en het definitief adviesgesprek.

Bij het voorlopig adviesgesprek wordt gekeken naar de leerling in de groep, de LOVS grafieken vanaf groep 3 tot en met 7 (waarbij met name de lijn vanaf groep 6 telt). Daarnaast kijken we naar de uitslag van de drempeltest (die bij ons wordt afgenomen). Hier zit ook een stukje over de persoonlijkheid van een leerling bij: leermotivatie, doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en sociale wenselijkheid. Deze gegevens nemen we ook mee bij het vormen van het voorlopig advies.

Definitief schooladvies in groep 8

Het definitieve advies wordt gevormd a.d.h.v. de gegevens uit het LVS van groep 6 t/m 8. Er wordt nogmaals gekeken naar de gegevens van de drempeltest en naar uiteraard naar de leerling in de groep. Daarnaast vullen wij een ‘onderwijskundig rapport’ (OKR) in. Hierin staat een persoonlijk stukje over de leerling, de gegevens van het LVS en het definitieve advies is hierin genoemd. Na goedkeuring van ouders wordt dit definitief opgeslagen. Dit is de overdracht naar de middelbare school

Het gesprek wordt in beide gevallen met de leerling en ouders/verzorgers gehouden. Wij gaan in gesprek met het kind. Ouders kunnen vragen stellen ter verduidelijking. Soms zijn ouders niet tevreden. In sommige gevallen wordt dit besproken waar de leerling bij is, maar meestal wordt er dan een nieuw gesprek gepland. Over het algemeen is het dankzij het voorlopig adviesgesprek meestal geen grote verrassing meer.’

Ouders op de bres, maar terecht?

Wanneer ouders het niet eens zijn met het advies, zijn ze vaak van mening dat hun kind meer kan dan school ze adviseert. Miriam schreef hier een goed artikel over. Zij werkt als juriste, onder andere op contractuele onderwijszaken. Oftewel, wanneer er onenigheid bestaat tussen school en de ouders. Veel van deze zaken komen voort uit dezelfde frustratie: kinderen die niet genoeg ‘gezien’ zouden worden – oftewel school zou de zelfbenoemde hoogbegaafdheid van ál die leerlingen in kwestie volledig over het hoofd zien. Zou het?

Bijles-stress

Soms zie je dan ook dat deze kinderen op bijles worden gezet, extra moeten oefenen of zich onder druk voelen staan om beter te presteren. Daar spelen bedrijven natuurlijk grif op in. Typ maar eens ‘cito bijles’ in bij Google en je krijgt een enorm aanbod te zien. Of dit verstandig is? Hierover is onder andere een documentaire gemaakt: Cito-stress uit 2015.

Mijn ongevraagd advies: blijf als ouders zo realistisch mogelijk. Verlang je niet te veel van je kind? Of is school echt te voorzichtig? Overweeg alle opties en besef ook dat het uiteindelijk om hun toekomst gaat, niet die van jezelf.

Wat zijn jouw gedachten over de entreetoetsen, het voorlopig advies en de opbouw van de huidige Cito-toets?

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

De foto bij dit blog is afkomstig van Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

11 thoughts on “Entreetoetsen en voorlopig schooladvies: dit moet je weten

  1. Ik heb bij mijn oudste gemerkt dat de school voor VO meer keek naar het leerlingvolgsysteem (m.n. vwo) dan het advies van de basisschool (havo/vwo).

    En zelf heb ik toen ik in het basisonderwijs werkte veel citotoetsen afgenomen, waar ik werkte gebeurde dat vanaf 3 jaar. De manier waarop je de toetsen afneemt, verschilt dan per leeftijd: eerst één op één, dan in kleine groepjes en pas later met de hele klas tegelijk. De toetsen geven inzicht in waar het kind staat, maar ik vind wel dat daar veel te veel status aan gegeven wordt door zowel overheid, onderwijs als ouders.

    1. Eens, uiteindelijk is cito maar een momentopname. Leerlingvolgsysteem is dan volgens mij een stuk waardevoller. Bovendien draait het ook om je werkhouding. Niet elk kind dat qua intelligentie vwo aankan, zal het redden. Is niet erg, maar wel goed om vooraf rekening mee te houden door bv een havo/vwo advies te geven ipv atheneum of gymnasium.

  2. Ik zit er nu midden in. Mijn oudste moet ik vandaag inschrijven op zijn middelbare school keuze. Er is zo veel waar je mee te maken krijgt en van invloed is. Mijn zoon heeft vwo uitslag op zijn sito. Toch geeft de school hem havo advies. Ja je kan er tegen in gaan. Maar als ouder win je dit gevecht maar zelde. Scholen nemen geen risico meer. Slagen, overgaan is belangrijker voor ze. Subsidie opstrijken. Maar goed ik dwaal af.

    1. Ligt denk ik aan de school waar je kind naartoe gaat. Soms geven scholen een lager advies dan cito omdat er naar meer dingen wordt gekeken. Als je zelf denkt dat hij hoger kan, zou ik opnieuw in gesprek gaan. En anders merken ze het snel genoeg op de middelbare denk ik.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten