Over bloggen 54 | Het nut van efficiënt werken

Thuiswerken biedt doorgaans meer afleiding dan op kantoor. Dat maakt het soms een uitdaging om je volle aandacht erbij te houden. Efficiënt werken (of efficiënter thuiswerken) is dan een hele fijne oplossing, maar hoe pak je dat goed aan? In deze blog vind je handige tips waarmee je aan de slag kan.

Meer balans nodig in mijn werk

Eind vorig jaar sprak ik uit (oké, ik smeekte bijna) dat ik heel graag iets meer balans in mijn leven wilde. De opdrachten die zich allemaal in dezelfde periode aandienden, braken me op. Sterker nog, ik verloor mijn plezier in schrijven – iets dat ik tot dat moment altijd bejubelde wanneer ik sprak over mijn werk. Tijd voor verandering dus. Maar hoe pak je dat aan? Ik probeerde de afgelopen maanden verschillende manieren uit en kwam tot de conclusie dat je met onderstaande 5 punten genoeg rust behoudt in je privéleven waardoor je beter functioneert op zakelijk gebied.

Bedrijven weten dit als geen ander

De hoeveelheid methodes waarmee bedrijven blijven streven naar optimale efficiëntie is ontelbaar. Allemaal met (nuance)verschillen, maar één gemeenschappelijk doel: zo min mogelijk tijd en energie verspillen. Die vlieger gaat ook voor jou op. Uiteindelijk wil je aan het eind van de dag je laptop kunnen sluiten met een voldaan gevoel. En dat lukt niet als je te veel hooi op je vork blijft nemen. Hoog tijd dus om efficiënter te gaan werken.

Hoe kan je efficiënter gaan werken?

Schaf een goede planner aan

Een beetje rondkijken op internet leert dat een goede planner je best wat kost. En toch zou ik het iedereen willen aanraden. Zelf gebruik ik de Purpuz planner al een paar jaar en ik ben er nog altijd zo blij mee! Je krijgt ruimte om je doelen op te schrijven en uit te werken, waardoor je meer vat krijgt op wat je precies wil. Dat lucht op. Een ander voordeel van de Purpuz planner is de grote hoeveelheid ruimte op alle bladzijden. Zo mis je geen afspraak meer.

Focus op wat écht belangrijk is

Als blogger kan je nog weleens het gevoel hebben tegen honderdduizend dingen aan te lopen: social media, SEO, fotografie, informatie zoeken, mailen, events en – je zou het bijna vergeten – het schrijven zelf. Ergens halverwege de chaos loop je het risico te verzuipen.

Focus daarom op wat écht belangrijk is. Je kunt niet alles 100% goed doen wanneer je alles tegelijkertijd probeert aan te pakken. Ga die ene ochtend dan ook volledig voor SEO, plan fotografie op donderdagmiddag en ga zaterdag een hele dag zitten voor het schrijven van nieuwe blogs. Je zal merken dat het enorm veel rust geeft als je weet dat je van tevoren weet dat alles die week je volle aandacht krijgt.

Ga je werken? Zet je telefoon dan weg!

We zeggen het regelmatig tegen onze lieve tienerdochter, maar zelf die goede raad opvolgen? Nee, ik werk af en toe met mijn telefoon naast me. Maar dat leidt ontzettend af. Even een appje hier, scrollen door je timeline, ter afleiding een spelletje spelen… Voor je het weet heb je minimaal een uur van je tijd verspild aan nutteloze zaken.

Het kan ontzettend goed zijn om even los te komen van je werk (zeker als je pauze neemt), maar doe dat dan op een andere manier. Kijk bijvoorbeeld een aflevering van je favoriete serie, ga een wandeling maken of pak een goed boek. Ga je weer aan de slag? Leg je telefoon dan echt even weg.

Maak een planning vóór je begint

Wat mij vaak helpt is om vooraf te gaan zitten en te kijken welke zaken ik die dag wil afronden. Dat zet ik op een lijstje en dan ga ik punt voor punt af. Ook als ik even helemaal geen zin heb in die ene vervelende taak. Maak dat lijstje trouwens voor je gaat beginnen (de avond ervoor bijvoorbeeld), zodat je meteen aan de slag kan.

Creëer ruimte in je agenda voor zaken die niet gerelateerd zijn aan je werk

In alle drukte mag je nooit vergeten dat er veel meer belangrijke zaken zijn dan werk alleen. Je gezin, partner, familie, vrienden, jijzelf. Misschien voelt dit als een open deur, maar je zal niet de eerste ondernemer zijn die te veel hooi op zijn vork neemt.

Hoe zorg jij voor meer balans in je agenda? En hoe voorkom jij dat de stress je te veel wordt? Ik vind het interessant om te lezen op welke manier jullie de werkdruk aanpakken.

Volg jij Lotus Writings al op Facebook, Instagram en Pinterest

Afbeelding, Subbotina Anna – Shutterstock

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten