Is je kind toe aan zijn of haar allereerste mobiele telefoon? In deze blog geef ik tips en tricks over het omgaan met het eerste mobieltje van je kind.
Help, mijn kind heeft een mobieltje!
Weet je nog hoe jij je voelde toen je voor het eerst je eigen mobiele telefoon in handen had? Of je nu uit de Nokia-, Blackberry- of iPhone-generatie komt, je geluk kon niet op. Althans, dat van mij niet. Mijn allereerste telefoon was een prehistorische Swing van KPN waarbij je de antenne nog kon uitschuiven. Vond ik machtig: ik voelde me net B100 van Bassie en Adriaan.
Maar als het je eigen kind betreft, lijk je dat fantastische gevoel van vrijheid toch allemaal vergeten. In plaats van alleen voordelen, zie je nu ook behoorlijk wat beren op de weg en heb je misschien geen idee welke afspraken je moet maken over telefoongebruik. Niet gevreesd: inmiddels hebben we al een tijdje ervaring en kan ik je meer vertellen over hoe je omgaat met de eerste telefoon.
De keuze is reuze
Misschien heb je zelf een hypermoderne smartphone. Dat betekent echter niet dat je kind ook het nieuwste van het nieuwste toestel hoeft te bezitten. Het is vooral belangrijk dat je zoon of dochter iemand kan bellen in noodgevallen en altijd contact kan maken met het thuisfront – ongeacht de hoogte van het beltegoed. Een tweedehands telefoon om mee te beginnen is echt prima.
Hoe ga je om met de eerste mobiele telefoon?
Regels en tips
Zo’n nieuwe telefoon is natuurlijk hartstikke leuk, maar brengt ook risico’s met zich mee. Daarmee beland je in een nieuwe fase: je wil je kind niet bang maken, maar wel bewust. Daarbij kunnen de volgende tips en regels handig zijn:
- Je telefoonnummer of gegevens geef je zelf ook niet snel aan onbekenden, dus je kan met je kind afspreken het telefoonnummer met een beperkt aantal mensen te delen.
- Zet een aantal belangrijke nummers, zoals school en naaste familieleden, in Favorieten, zodat je kind in één handige klik iemand anders kan bereiken als jij de telefoon niet kan opnemen.
- Vul minimaal één ICE-contact in om te kunnen gebruiken in geval van nood (In Case of Emergency). Je moet er niet vanuit gaan, maar er kan altijd iets gebeuren en dan is het fijn als omstanders de juiste persoon kunnen bereiken.
- Als je een abonnement neemt, kies je waarschijnlijk een bundel met een x aantal sms’jes of belminuten en MB’s. Elke provider biedt een persoonlijke pagina waarop je het verbruik gemakkelijk in de gaten kunt houden. Het is slim om vooraf vast afspraken te maken over hoe het werkt en wie voor de kosten opdraait als er toch extra kosten worden gemaakt.
Spelletjes, internet of toch alleen bellen
We vinden het zelf heel fijn om te weten welke apps ze downloadt. Met name omdat elke app zijn eigen aanpak heeft en eventuele risico’s of gebruiksregels. Die spreken we waar nodig met haar door. Ook is het fijn om te weten waar je kind zich mee bezighoudt, vinden we. De meeste kinderen downloaden WhatsApp, muziek en spelletjes. Met een app als Smart App Protector kan je via een wachtwoord of patroon toegang verlenen tot bepaalde apps. Je kan de wachtwoorden ook voor een bepaalde tijd inschakelen.
Voorkom extra telefoonkosten
Bij de aanschaf van een telefoon komen ook extra kosten kijken, zoals het eerdergenoemde abonnement of een verzekering. Neem vooraf samen de kosten door en bekijk samen wie wat betaalt. Om onvoorziene kosten te voorkoen, kan je het 06-nummer blokkeren voor sms-diensten via smsdienstenfilter.nl. Een andere optie is het instellen van een datalimiet (zowel voor Android als iOS) of het gebruiken van een app (My Data Manager). Zo voorkom je torenhoge rekeningen. Tot slot kan je natuurlijk ook overwegen om een prepaidkaart aan te schaffen. Tegenwoordig heb je immers bijna overal WiFi en zo kunnen ze altijd bellen in noodgevallen.
Abonnement met telefoon of Sim Only?
Kinderen onder de 18 jaar kunnen zelf nog geen abonnement afsluiten. Als ouder weeg je dus de keuze af of je een abonnement met telefoon of Sim Only kiest. Je kind kan dan uiteraard zelf het abonnement gebruiken, maar als ouder is het slim om vervolgens het verbruik in de gaten houden.
Wat is het verschil tussen abonnement met telefoon en Sim Only?
Sim Only is een abonnement waarbij je van de provider alleen een simkaart krijgt. Je moet dus zelf voor een telefoon zorgen. Dit kan een oude tweedehands telefoon zijn, of een nieuwe telefoon die je in één keer betaald. Bij een abonnement met telefoon krijg je een ‘gratis’ telefoon van de provider. Je gaat hierbij als het ware een lening aan waarbij je de telefoonkosten maandelijks aflost. Dit betekent dan ook dat je vaak hogere maandlasten hebt dan bij een Sim Only abonnement. Daarnaast kun je bijvoorbeeld met Sim Only bij Simyo elke maand de hoogte van je bel- en internetbundels aanpassen, terwijl je dit bij een abonnement met toestel alleen naar boven kan aanpassen.
Mocht je kiezen voor een abonnement met telefoon, waarbij de telefoon 250 euro of duurder is, dan registreert het Bureau Kredietregistratie (BRK) het bedrag van je telefoon als lening. Het BKR houdt in een persoonlijk dossier al jouw afgesloten leningen bij. Hier vindt je meer informatie over de BKR-registratie.
Scherven brengen geen geluk
Hoewel je misschien voor een iets simpelere telefoon gaat, is het natuurlijk zonde als de telefoon binnen de kortste keren beschadigd raakt. De kans dat de telefoon een keer uit handen valt is natuurlijk aanwezig. Daarom is het verstandig om een stevig telefoonhoesje aan te schaffen en/of een verzekering af te sluiten. Een telefoon verzeker je al voor een paar euro per maand.
Hoe ging jij om met jouw eerste mobiele telefoon?
Volg je Lotus Writings al op Pinterest?
Afbeelding, Nenetus – Shutterstock
Een gedachte over “Toe aan de eerste mobiele telefoon? Zo ga je ermee om! *”"