Column Ro | Eerste keer Spa Francorchamps: hoe het écht is

EERSTE KEER FORMULE 1 – Twee weken terug reed Ro richting België om voor het eerst live naar een Formule 1 race te kijken in Spa Francorchamps. Een droom die uitkwam na tweeëntwintig jaar. Hoe het was? In deze blog vertelt hij alles over zijn eerste ervaring én geeft handige tips! 

Mijn liefde voor Formule 1

Ik begon met het volgen van Formule 1 wedstrijden toen ik een jaartje of elf was (1996). Best opmerkelijk misschien: op die leeftijd is voetbal de populairste sport onder jongens. Maar ik vond het fascinerend. De snelle motoren, ongelooflijke prestaties die deze mannen leveren en ook een beetje ramptoerisme. De spannendste wedstrijden zijn uiteindelijk die waar van alles misgaat en de topfavoriet er onverwachts uitligt.

Naar België?

Dus toen mijn zwager begin dit jaar concrete plannen had om af te reizen naar Spa Francorchamps, twijfelde ik geen moment. Of nou ja, bijna geen moment. Het werd de eerste keer dat ik los van het gezin een paar dagen weg zou zijn. En dat voelde een beetje dubbel. Ik vraag van nature liever niet te veel van anderen en vind het lastig om puur omwille van mijn eigen plezier weg te gaan. Uitgerekend die maandag direct daarna begonnen Rose en June namelijk op hun nieuwe school en nu kwam het grootste deel van hun spanning op Merels schouders terecht.

Maar goed, erg veel tijd om te twijfelen had ik niet. Voor mijn verjaardag kreeg ik van het gezin een ticket én overnachting. Daarmee was de reis beklonken en kon de voorpret beginnen. Van anderen kreeg ik verschillende dingen te horen over je eerste ervaring en adviezen:

  • Veel mensen huilen wanneer ze voor het eerst een race in het echt meemaken
  • Neem regenkleding mee, want het weer in de Ardennen is verraderlijk (en dat is het echt!)
  • Doe comfortabele loopschoenen aan: het hoogteverschil in het landschap is bedrieglijk
  • Boek een hotel of BnB in de buurt, vanwege de enorme drukte (zeker omdat het dichtbij Nederland, Duitsland en Frankrijk ligt)
  • Reken op monsterfiles, dan kan alles meevallen. Of niet, maar dan had je er al op gerekend.
  • Wees bereid vroeg op te staan op zowel de dag van vertrek als wanneer de race begint

Bovendien waren mijn zwager en zijn broer al vier keer op het circuit geweest. Ze wisten me precies te vertellen waar je moet zijn met parkeren, kenden de beste plekken op het terrein en konden me daar alles laten zien.

Dé dag

eerste ervaring formule 126 augustus, in de vroege ochtend, was het dan eindelijk zover. Hoewel één van de heren uit ons gezelschap zich had verslapen, stonden we toch om 11.30 uur op het circuit. Alle tijd dus om even rustig rond te lopen en eindelijk eens in het echt te ervaren wat je al die jaren vanachter je beeldscherm beleefde. Ik kan je één ding zeggen: het was het wachten meer dan waard.

Raceauto’s

Het is eigenlijk bijna niet te omschrijven hoe zo’n raceauto er in het echt uit ziet. De vorm is extreem dynamisch, waardoor ze meer weg hebben van een supersonische, op afstand bestuurbare raceauto. Alleen dan dus met mensen erin. Ook in de pitstraat zie je dat alles met een geraffineerde vanzelfsprekendheid verloopt. Alles loopt als een geoliede machine. Van binnen ziet het eruit als een operatiekamer, zo steriel.

Snelheid

Net zoals televisie dik maakt, vertraagt bewegend beeld ook. Wanneer je thuis naar de race kijkt, zie je best dat de auto’s harder gaan dan gemiddeld, maar het lijkt op de één of andere manier alsnog enorm mee te vallen. In het echt daarentegen gaan ze bijna buitenaards hard. Ook de safetycar, die op tv bijna voort lijkt te sukkelen, scheurt met enorme snelheid over de weg. Eén keer knipperen en je hebt ze alsnog gemist. Ongelooflijk, zeker als je beseft dat het hoogteverschil hier echt flink is.

Sportiviteit

Wat misschien nog wel het meest indruk maakte was de saamhorigheid onder alle fans. Ongeacht of je hierheen reisde voor Vettel, Hamilton of Verstappen. Jong, oud, verschillende nationaliteiten door elkaar en we kwamen allemaal voor slechts één ding: onze liefde voor Formule 1. Ik ben nog nooit op zo’n massaal evenement geweest waar de sfeer zo ongelooflijk goed was. Iedereen hielp elkaar.

Om een voorbeeld te geven: we stonden massaal stil op de parkeerplaats na afloop van de race. Waar dat normaalgesproken al reden genoeg is voor opstootjes en irritatie, zat iedereen nu rustig te wachten. En toen zagen we plots een man wandelen. Hij liep van auto naar auto, op zoek naar startkabels. Mijn zwager en zijn broer stapten meteen uit om hem te helpen en dat bleek het startschot voor een massale hulpactie. Uiteindelijk kwam er een jonge Belgische jongen met kabels, die ervan had gehoord. Het kostte behoorlijk wat pogingen, maar we kregen hem aan de praat. Ondanks dat we in totaal tweeënhalf uur hebben moeten wachten tot we konden vertrekken van het terrein, bleef die euforische stemming van het opnieuw starten van de auto hangen. Het was écht gezellig.eerste ervaring formule 1

En of ik huilen moest?

Eigenlijk vond ik het allemaal wel meevallen. Ik ben wat dat betreft niet zo’n emotioneel persoon, geloof ik. Het was indrukwekkend, maar meer ook niet. En toen stonden we na de race te kijken bij de pitstraat. Een stukje verderop konden we de FIA weegbrug zien. Alle auto’s reden voorbij. We stonden een stuk dichterbij dan op het circuit en vanuit het niets werd ik overweldigd door emoties. Omdat voor het eerst tot me doordrong dat ik gewoon écht aanwezig was.

Wat je zeker moet doen? Mijn tips!

Hoewel ik normaal niet zo van de tips en adviezen ben, wil ik iedereen die ooit de ambitie heeft naar het circuit te reizen graag het volgende meegeven:

  • Neem een lichte klapstoel mee
  • Train! Door de heuvelachtige omgeving moet je een behoorlijk stuk wandelen over het circuit: dat hele heuveltje op, heuveltje af ga je uiteindelijk voelen aan je kuitspieren
  • Wil je in beeld komen? Ga dan in de buurt zitten van opvallende borden: dan is de kans groot dat je voorbij komt. Al was het niet mijn intentie, maar ik kreeg berichtjes van verschillende bekenden die me hadden gezien. Dus Merel mag dan wel pronken met haar EditieNL, maar ik ben inmiddels bijna 900.000 keer bekeken op YouTube. Just saying. 
  • Neem zelf eten mee of een klein kapitaal. Wanneer je iets te eten neemt op het terrein betaal je gewoon de hoofdprijs.
  • Als je een startknop in je auto hebt en je accu blijkt leeg, dan is het niet mogelijk om hem weer aan de praat te krijgen door de koppeling te laten schieten. Je hebt startkabels nodig.

Volgend jaar weer?

Zonder twijfel!

Volg jij Formule 1?
Zou jij de reis willen maken?

About Ro

Ik ben Ro (33), vriend van Merel en (stief)vader van June (11), Rose (3) en May (2). In het dagelijks leven werk ik als uitvoerder voor een grote energiemaatschappij, behalve vrijdag: die dag is voor de kinderen. Zo nu en dan schrijf ik een blog met mijn vaderlijke kijk op opvoeden.

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten