Dreumesperikelen | Help, mijn kleintje eet geen fruit meer!

DREUMES EET GEEN FRUIT MEER – Het is een beetje de dag waarvan je wist dat hij zou komen: het moment dat je kindje geen fruit meer wil. Komt vaak voor bij dreumesen, maar ook peuters kunnen ineens met ruim drie jaar de stekker uit hun eten trekken – zoals bij ons momenteel. Wat kan je hier eigenlijk tegen doen? En waar komt het gedrag vandaan? Ik zocht het uit! 

‘Hij eet geen fruit meer’

Mijn zusje stuurt een berichtje in de familie-app. Ons neefje heeft namelijk besloten dat fruit niet zo zijn ding is en hij is ermee opgehouden. ‘Iemand een tip?’ vraagt ze. Eerlijk gezegd heb ik werkelijk geen idee: onze kinderen eten prima en zijn daar tussentijds ook nooit mee gestopt. Sterker nog, we moeten ze eerder afremmen. Dacht ik. Want een paar dagen later, alsof ze stiekem iets met haar neefje heeft zitten bekokstoven, besluit Rose haar avondeten links te laten liggen. Vanuit het niets. Ik weet best dat het er vaker wel dan niet bij hoort, maar ik heb even geen idee wat we hiermee aan moeten. En daarom besloot ik op onderzoek te gaan: waarom stoppen kinderen met eten? Moet je er iets tegen doen?

Waarom moeten we fruit eten?

Waarschijnlijk een behoorlijk open deur, maar ik zet hem er toch maar even bij: fruit is gezond. Het zit boordevol vitaminen, water en voedingsvezels. En als je een beetje afwisselt met verschillende soorten fruit, wen je een gevarieerd voedingspatroon aan. Tot zover niks nieuws. Maar wist je ook dat het een lager risico geeft op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, darm- en longkanker? Dus ook om die reden is het verstandig regelmatig fruit te eten. (Bron)

Hoeveel fruit per dag moeten we binnen krijgen?

Het voedingscentrum adviseert nog altijd de 2 stuks fruit. Dat komt neer op 200 gram per dag. Daarbij is het bovendien belangrijk dat je los fruit niet vervangt door vruchtensap, omdat dit vaak minder voedingsstoffen bevat. (Bron)

Hoe eet je fruit op de gezondste manier?

  1. Gooi beschimmeld fruit altijd weg. Ook als je maar een heel klein plekje ziet: schimmel plant zich ook onzichtbaar voor (brr!) Bovendien levert rottend fruit ook weer meer fruitvliegjes op: iets dat je zeker in de zomermaanden moet zien te vermijden.
  2. Behandel fruit voorzichtig om beurse plekken te voorkomen en bewaar in de koelkast.
  3. Voor bereiding goed wassen om vuil en stof te verwijderen.
  4. Eet het bij voorkeur in de pure vorm: bewerkt gaan er altijd belangrijke voedingsstoffen verloren.

(Bron)

De belangrijkste vitaminen en mineralen in fruit

Vitamine C

Vooral tropisch fruit, aardbeien en zwarte bessen bevatten veel vitamine C. Toch komt het in elke vrucht voor. Vitamine C is een antioxidant, helpt ijzer beter opnemen door het lichaam (dus zeker ook belangrijk bij bloedarmoede) en verhoogt je weerstand.

Foliumzuur (B11)

Vooral in aardbeien en sinaasappels zit veel foliumzuur. Dit is belangrijk voor de groei en de aanmaak van rode en witte bloedcellen. En natuurlijk voor zwangere vrouwen: extra foliumzuur vermindert de kans op o.a. een open ruggetje en gehemelte.

Kalium

Tot slot is kalium heel belangrijk om je bloeddruk op peil te houden. Je vindt deze stof vooral in banaan, rozijnen en krenten.

(Bron 1 en Bron 2)

Kortom, fruit is heel belangrijk. Zeker ook voor een kindje dat volop in de groei zit. Maar die heeft er dus geen zin in en dus moeten we creatief zijn.

Wat kan je doen als je dreumes geen fruit meer eet?

In eerste instantie kan het best even schrikken zijn als ze niks meer lijken te eten: je wil toch dat ze genoeg vitamines binnenkrijgen. Van fruit wisselen kan helpen, maar soms verandert het helemaal niks. Eerst ga ik kort in op de reden achter deze nieuwe houding, daarna geef ik verschillende tips.

Waarom stoppen kinderen met het eten van fruit?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een kindje dat stopt met zijn fruit:

  • Het is een fase. Once again dus. Kinderen ontdekken hun eigen ‘stem’ en gaan die ook gebruiken. Wanneer ze merken dat ze binnen bepaalde grenzen best mogen kiezen, is het minder interessant overal een strijd van te maken. Dus ‘wil je appel of banaan?’ kan al een verschil maken: ze hebben inspraak en dus het gevoel dat ze zelf iets kunnen kiezen.
  • Fysieke klachten die opspelen tijdens het eten van fruit. Zo zijn sommige kinderen allergisch voor bepaalde fruitsoorten of krijgen last van hun darmen.
  • Kinderen met ASS kunnen ook moeite hebben met eten, bijvoorbeeld vanwege een bepaalde structuur, kleur of geur. Dit boek kan daarbij heel handig zijn.

Tips voor slechte eters

Maak het fruitmoment een vast punt in je dagelijkse routine

Misschien deed je dit allang, maar zo niet dan kan het schelen als je kindje weet waar hij aan toe is. Wij eten bijvoorbeeld elke dag om 10 uur wat fruit. Doen ze op de peuterspeelzaal ook en op die manier verandert dat ritme nergens. Blijf het ook gewoon aanbieden. Waarschijnlijk is het een fase (zoals alles) en pakken ze het eten van fruit vanzelf wel weer op.

Eet het fruit samen

Wij gaven onze peuters regelmatig een stuk fruit en gingen dan zelf iets anders doen (vaatwasser uitruimen, aanrecht schoonmaken of erbij zitten zonder eten). We merken echter wel dat als we een speciaal fruitmoment doen, dat iedereen heel enthousiast eet en ook meer fruit neemt. Dan snij ik allerlei fruitsoorten op een plankje en mag iedereen om de beurt iets pakken. Ze vinden het geweldig en eten veel meer.

Eet het fruit samen met andere kinderen

Lang leve de groepsdruk! Hoewel ik het normaal jammer vind als mensen zich te veel laten leiden door groepsdruk, is het in het geval van fruit een ware uitkomst. Waarom? Zien eten, doet eten. Dat geldt dus voor familiaire kringen, maar ook wanneer er andere kinderen bij zijn. Zo at ons neefje zijn fruit wel op toen zijn nichtjes bij hem waren. Jammer dat deze optie niet heel vaak in de praktijk kan worden gebracht, maar het werkt dus wel.

Begin een moestuin

Deze tip is vooral geschikt voor peuters, maar bepaalde fruitsoorten zijn prima om in eigen tuin te laten groeien. Wat dacht je bijvoorbeeld van appels uit jullie eigen boom? Of aardbeien? Als je samen aan de slag gaat en het plantje laat groeien, kan je vervolgens zelf oogsten. Kinderen vinden het vaak extra lekker als ze zelf hun eigen fruit hebben grootgebracht.

Laat ze zelf meehelpen bij het bereiden

Ga samen in de keuken staan en laat hen de druiven of het appeltje wassen. ‘Zelfgemaakt’ smaakt altijd beter. Banaan mogen ze met een plastic IKEA mesje kleinsnijden en met een vorkje opprikken. Vinden ze ook fantastisch.

Verwerk het in sap, puree of smoothie

Niet elk kind vindt de structuur van puree of een smoothie lekker, maar bij anderen werkt het perfect. Fruit in de vorm van sap, knijpfruit of moes gaat er dan veel beter in. En ze krijgen dan weliswaar minder voedingsstoffen binnen, maar aan de andere kant krijgen ze in elk geval iets binnen. En iets is toch echt beter dan niets.

Koop samen fruit

Als je kinderen zelf een stukje zeggenschap geeft, kan dat soms al een hoop oplossen. De keuze is reuze en het hoeft echt niet altijd duur te zijn. Bij Lidl vind je kwalitatief goed fruit en meestal redelijk ‘in het seizoen’. We haalden hier bijvoorbeeld een keer mango, verse ananas en passievrucht en ze vonden het heerlijk.

Gebruik je fantasie

Dit helpt ook bij andere zaken waarbij kinderen hun hakken in het zand zetten, zoals tandenpoetsen. Als je ze vertelt dat prinsessen of superhelden ook veel fruit eten, gaat het er soms wel in. Zo eet Rose tegenwoordig gewoon weer champignons sinds ze weet dat je hier van groeit. Gevolg daarvan is trouwens wel dat ze elke ochtend tegen de meetlat gaat staan om te zien of ze al resultaat heeft geboekt. 

Bied fruit aan in de juiste porties

Hier roven ze nog weleens een appel van de fruitschaal om er vervolgens hun tanden in te zetten, maar niet alle kinderen vinden dat prettig. Sterker nog, vaak eten kinderen het liever in een hapklare vorm. Dus schil de mandarijn en verdeel hem in partjes, snij druiven in tweeën of vieren, de banaan in plakjes (waarna ze zelf met een vorkje mogen prikken) en de appel in ‘appelfrietjes’.

Geef fruit met wat yoghurt

Soms vinden kinderen het lekkerder als ze fruit in de yoghurt krijgen. Vooral banaan, framboos en aardbei zijn dan erg lekker, maar je kan natuurlijk ook variëren met andere fruitsoorten.

Gebruik wat kaneel

Wist je dat kaneel niet alleen een caloriearme vervanger van suiker kan zijn, maar ook veel voordelen oplevert voor je gezondheid? (Bron) Wij geven June weleens een appel met wat kaneel mee naar school. Dat is dan bijna een traktatie, zo lekker vindt ze het.

Maak een fruitsalade

 

Bovenstaande salade aten we toen we op vakantie waren. Iedereen kreeg een bakje vol fruit: framboos, gele kiwi, pruim en perzik – allemaal uit de regio, dus nog duurzaam ook. Ze aten het helemaal op. Waarschijnlijk omdat het er zo vrolijk en lekker uitzag.

Maak er een spelletje van

Over presentatie gesproken: wat bij kinderen ook kan werken is het spelen van een spel. We gingen vorige zomer naar de perspresentatie van de Reis van 5, waarin kinderen diverse munten kunnen verdienen met het uitvoeren van opdrachten. Eén daarvan was het namaken van een vis met handsinaasappel en gele kiwi. Je moest ze eerst neerleggen zoals op het plaatje, daarna mocht alles worden opgegeten. Werkte voor alle kinderen, want na afloop lag er bijna niks meer op de borden.

Als dit allemaal niet werkt, wat dan?

  • Accepteer en wacht af. Misschien verbetert het vanzelf.
  • Gebruik meer groenten tijdens het avondeten en dan het liefst vitamine C rijk (zoals bijvoorbeeld broccoli). Maal ze heel klein met de keukenmachine, zodat je kind er niet veel van meekrijgt, of maak er groentespaghetti van.
  • Geef je kindje vitaminesupplementen.
  • Overleg met je huisarts of op het consultatiebureau als je het echt niet vertrouwt. Wie weet is er meer aan de hand. Of niet, maar dan kan een deskundig oordeel je misschien geruststellen.

En wat kan je beter niet doen?

  • Hoe moeilijk het ook is, probeer het niet te forceren. Als je verzandt in een machtsstrijd verlies je vooral veel energie en bereik je meestal toch niet wat je wil.
  • Boos worden: ze doen het uiteindelijk niet om jou te pesten.
  • Vervangers aanbieden, omdat ze zo’n trek hebben. Misschien vind je het sneu of wil je voorkomen dat ze honger hebben, maar daarmee maak je het jezelf waarschijnlijk alleen maar moeilijker. Dus geen (ontbijt)koek, rijstwafel of calorierijke drankjes geven als vervanging.
Heb jij nog aanvullende tips voor kinderen die geen fruit meer eten?

Foto – Shutterstock
Deze blog bevat een affiliate link

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

16 thoughts on “Dreumesperikelen | Help, mijn kleintje eet geen fruit meer!

  1. Ik begin er nu al mee, dan hoop ik dat onze zoon van 7 maanden het lekker blijft vinden om de langere termijn. Wel vervelend als een kind stopt met het eten van fruit.

  2. Kaneel vind ik hemels! Dat gaat zo goed samen met (warme) appeltjes, jummie!
    Het spelletje van fruit vind ik een leuk idee of jullie kunnen er samen vormpjes van maken (zoals een schildpad van kiwi en druifjes).

  3. het is een fase.
    je hoort dit zo vaak, maar mijn ervaring is dat het ook echt waar is. Zo was mijn dochter gek op tomaatjes, toen niet meer, toen kreeg ze ze op school en dus weer even wel en nu niet meer. Gaat vanzelf over

  4. Hier gelukkig wel fruit-eters (groente is een ander verhaal) Bij ons staat de fruitschaal op kinderhoogte en mogen ze altijd fruit pakken als ze dat willen. Wel koop ik daarom maar 1 tros bananen per week, want anders zouden ze die de hele dag door eten 😉 Leuke bordjes met fruit maak ik ook wel eens, genoeg inspiratie te vinden op pinterest

  5. Goede tips van de groentetuin. Zo wordt groente en fruit eten natuurlijk een stuk leuker. Je moet wel even geduld hebben tot je resultaat ziet; mijn groentetuin groeit wel heel langzaam 🙂

  6. Hier ook een slechte fruiteter! Thuis wil hij eigenlijk altijd alleen maar banaan. Op de creche gaat het beter, door de ‘groepsdruk’. Maar ook daar zeiden ze dat Tijmen soms zijn fruit express laat vallen zodat hij iets anders van het bord kan pakken wat hij lekkerder lijkt te vinden (hij verkiest peer boven appel). Maar wat je zegt, samen fruit eten helpt wel!

    Ik heb nu van die hervulbare knijpfruit verpakkingen gekocht en maak zelf knijpfruit. Daar gooi ik alles doorheen, ook groenten. Gaat erin als zoete koek, hij roept dan zelfs de hele tijd: mmmmm!! Ook smoothies doen het hier goed. Verder is hij gelukkig (tot zover) een hele goede eter (hij is nu 21 maanden).

    1. Ja het neerleggen als snack werkt inderdaad ook wel. Deden we tijdens de verjaardag van Rose en May: we hadden in plaats van snoep druiven en watermeloen. Twee keer kijken en het was weg.

  7. Aanvullend op: het is een fase. Mijn zoontje van bijna 2 besloot een paar weken geleden dat avondeten niet meer zijn ding was. We hebben van alles geprobeerd, maar niks leek te baten. Nu ben ik net bevallen van zoontje #2 en de kraamverzorgster vertelde dat je smaak een paar keer in je leven veranderd. Zo ook bij dreumessen en dat dit een reden kan zijn dat ze minder/niet eten. Volgens haar komt dat allemaal vanzelf weer, gewoon door blijven gaan met aanbieden.

    1. Interessant, dat had ik inderdaad weleens gehoord, maar helemaal vergeten. Logisch ook wel. En vaak eten ze over zo’n hele dag ongemerkt nog best veel. Dat avondeten heeft hier ook zijn intrede gedaan. Behalve eergisteren, toen aten ze braaf hun bordje pasta leeg en wilden nog meer (dezelfde pasta die de avond ervoor nog ‘vies’ was, volgens dezelfde dames)

  8. Hier ook een slechte (fruit)eter. Hij nam heel lang enkel fruitmoes uit van die knijpverpakkingen. Die vond hij echt lekker (beetje moeite met structuren) en nam ze zelfs mee naar school. Tot het niet meer stoer was, lees groep 5 ongeveer. Pas toen is hij weer echt fruit gaan eten maar enkel nog de simpele soorten zoals appel en banaan. Peer luste hij niet zij tot ik ze verkocht als en speciaal soort appel, het waren de lekkerste appels die hij ooit had gegeten.
    Het zit hier dan ook een klein beetje tussen de oren 😉

    1. Hahaha! Fijn dat hij inmiddels wel gewoon fruit eet. En je moet inderdaad soms een beetje creatief zijn, herken het wel. Rose had laatst geen trek in haar pasta, tot ik zei dat alleen echte prinsessen het konden eten. Ze heeft het bord nog net niet afgelikt 😉

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten