Digital Detox? 13 handige tips om te digi-minderen

digital detox zonder telefoon 13 tips

Zit jij ook (te) vaak aan dat schermpje geplakt? Merk je dat je tijd verspilt aan onnodige zaken als social media, uren WhatsAppen en ‘nog even’ iets op je smartphone doen? Dan is het tijd voor een digital detox. Hoe je dat aanpakt? Lees snel verder!

Wat is een digital detox?

Smartphoneverslaving

We brengen als mens gemiddeld zo’n 2,5 uur per dag door op onze smartphone (bron). Dat is ongeveer 70 uur per maand: bijna twee volle werkweken. Ik vind het schrikbarend veel, als ik eerlijk ben. Ondanks dat ik er zelf waarschijnlijk keihard aan mee doe. Grootgebruikers spenderen trouwens 3,75 uur per dag op hun mobieltje: 105 (!) uur per maand.

Kortom, je kunt wel degelijk verslaafd raken aan je smartphone. En er wordt vaak een beetje lacherig over gedaan, een ander vindt het wat overdreven, maar zeventig uur per maand vind ik toch echt zonde van mijn tijd.

Je smartphone vaker laten liggen

Je ziet daarom steeds vaker dat mensen hun smartphone inruilen voor een simpele Nokia of hem gewoon vaker laten liggen: de zogeheten digital detox. Anders gezegd, minder afhankelijk zijn van je digitale apparatuur. Alles om de balans tussen online en offline (te (her)vinden.

Waarom is digital detoxen nodig?

Goed voorbeeld doet goed volgen. Je gaat je kind zeker niet van zijn smartphone(verslaving) afkrijgen als je zelf ook continu naar dat schermpje tuurt. En aangezien kinderen tot wel 5 uur per dag (140 uur per maand, bijna een fulltime baan) online zijn, geen overbodige luxe (bron). Bovendien stellen veel ouders geen regels op (of leven ze niet na) waardoor kinderen regelmatig na 00.00 uur online zijn. Ik besloot de uitdaging aan te gaan en begon aan een digital detox.

Is het dé oplossing?

Critici vinden van niet. Zo zal je tegenwoordig steeds meer zaken via internet moeten regelen, puur omdat bedrijven nauwelijks nog brieven versturen. Bovendien is een groot deel van internet in handen van enkele giganten (Google Inc., Facebook Inc.), waardoor monopolies ontstaan. Moet je dat willen?

Kortom, de digital detox is slechts symptoombestrijding. Er ligt nog veel meer aan ten grondslag waar we ook naar zouden moeten kijken.

NRC Handelsblad, 9 november 2018

Digitale detox? 13 tips om te digiminderen!

Begin met het inlassen van telefoonvrije uren

Daar heb je helemaal geen spannende of ingenieuze app voor nodig. De klokfunctie is genoeg. Stel je timer in op twee uur en ga gebruik die uren voor iets nuttigs. Of voor jezelf, om lekker te lezen of een film te kijken. Belangrijkste is dat je je smartphone lekker laat liggen en iets je volle aandacht geeft. Je kunt bovendien soms inschakelen dat je alleen hoorbaar gebeld kunt worden wanneer iemand je twee keer binnen een kwartier belt. Scheelt ook!

Voer je werk uit op gezette tijden

Dit punt is vooral handig als je (net als ik) blogt of een werktelefoon mee naar huis neemt. Beslis voor jezelf op welke momenten van de dag je naar je mail mag kijken of zakelijke appjes. Voor de rest van de tijd leg je hem weg.

Maak concrete afspraken met je vrienden, familie- en gezinsleden

Denk aan:

  • Geen telefoons of tablets op tafel als je uit eten gaat
  • Smartphone in je tas laten op een verjaardag
  • Schermpjes weg als je elkaar ziet (kinderen ook)
  • Af en toe bellen in plaats van dagelijks appen

Wees niet bang om iets te missen

Dit fenomeen is beter bekend als FOMO (Fear Of Missing Out). Vroeger had je dat als je tot sluitingstijd in de kroeg bleef hangen of niet weg te slaan was bij een feestje, tegenwoordig kan je dat ook online hebben. Maar probeer te relativeren: hoe belangrijk is het nu helemaal om online te zijn? Mis je er iets aan als je niet ziet dat je buurvrouw vanavond krieltjes op tafel zet? Of als je niet meekrijgt dat je verre achternicht een glitterend poezenplaatje post met de oproep vandaag extra lief te zijn voor de dieren?

Gebruik andere manieren om te ontspannen

Heel moeilijk is dat natuurlijk niet, want waarschijnlijk heb je de helft van je leven sowieso zonder smartphone doorgebracht. Maar anders hier wat tips: lees een boek, kijk een goede film/serie, ga een stuk wandelen of fietsen of bel gewoon iemand op.

Download niet alle apps

Hoe minder verschillende sociale media op je telefoon staan, hoe minder je doelloos kan rondkijken. Zo staan bij mij de Facebook-app, Twitter en LinkedIn bewust uit. Ik kijk er af en toe wel op, maar puur uit functionaliteit en alleen via de computer. Dan klik je toch sneller weg.

Zet je telefoon uit rond 21.00 uur

Door je telefoon bewust uit te zetten voor je gaat slapen, geef je je hersenen de kans tot rust te komen. Dat heb je nodig wanneer je in slaap moet vallen. En wil je toch nog iets om handen hebben voor je ogen dichtvallen, pak dan een boek. Alleen moet het niet te spannend zijn; voor je het weet blijf je bladeren tot ergens na 01.00 uur…

Kies voor een telefoon met beperkte functies

Ze noemen het ook weleens een dumbphone: een ouderwetse Nokia waarmee je alleen kunt bellen, sms’en of een potje snake kunt spelen. Bijkomend voordeel is dat de batterij een stuk duurzamer is en dat hij niet zo snel kapot valt. Door hiervoor te kiezen garandeer je jezelf dat je alleen op internet kunt via de computer of laptop. En om nu voor ieder wissewasje het scherm open te klappen is ook weer zoiets. Kortom, je zal snel merken dat je je telefoon aanzienlijk minder gebruikt.

Boek een WiFi-vrije vakantie

Wil je je digtale detox op je vakantiebestemming voortzetten? Kies dan bewust voor een locatie zonder WiFi. Voor noodgevallen kan het prettig zijn om je telefoon in de auto te hebben (je zal maar pech krijgen in de besneeuwde Alpen en niemand kunnen bereiken), maar verder kan je hem uitlaten.

Leer jezelf aan foto’s te maken met je camera

Smartphones zijn tegenwoordig zo vernuftig dat je er prachtige foto’s mee maakt. Alleen is het jammer dat je daardoor makkelijk je detox-voornemen opzij zou kunnen zetten: dat plaatje van de kinderen is veel te schattig! Leer jezelf daarom aan foto’s te maken met een goede systeemcamera. Dan voorkom je de verleiding van je telefoon en zorg je bovendien voor prachtige foto’s die het niet halen bij de mobiele versie.

Schaf een abonnement aan met beperkte databundel

Kies bewust voor een databundel waarmee je niet ongelimiteerd online kunt zijn. Daarmee dwing je jezelf buitenshuis om beter op te letten wat je wel en niet doet.

Geniet bewust van de tijd zonder telefoon

Neem de wereld weer eens bewust in je op. Door niet continu naar beneden te kijken naar je schermpje zie je zoveel moois om je heen. Je onthaast automatisch. Adem diep in en uit, voel de zonnestralen op je huid of hoe de regen zachtjes op je gezicht valt. Ontdek hoe ijverig de bijtjes honing verzamelen in dat bloemperk verderop, zie je kinderen genieten tijdens het buitenspelen of knoop een gesprek aan met een onbekende bij de bakker. Een digital detox levert je zoveel op!

Gebruik een app, zoals Sidekick Mattie

Mocht je er met bovenstaande punten echt niet uitkomen, dan is deze optie er nog! In eerste instantie hebben de makers hem ontwikkeld voor studenten, maar ouders met kinderen (en een blog) hebben er eveneens baat bij vermoed ik zo. Hoe het werkt? Je telefoon staat tijdelijk uitgeschakeld voor apps; alleen binnenkomende telefoontjes en sms’jes kunnen binnenkomen. Groot voordeel is dat je hierdoor productiever en alerter bent, omdat je geen constante afleiding ervaart. Wil je meer weten? Lees dan meer op de website van Sidekick Mattie

De valkuilen van een digital detox (en tips)

Het is moeilijk vol te houden

Zeker wanneer je net bent begonnen met je digital detox moet je echt de neiging onderdrukken om steeds op je scherm te kijken. Je probeert het voor jezelf goed te praten met het idee dat het maar ‘voor even’ is. Maar dat is het niet. Voor je het weet zit je toch weer op je smartphone te scrollen of swipen.

Oplossing?

Schrijf voor jezelf op hoeveel het je oplevert wanneer je je telefoon laat liggen. Zoals een app bijvoorbeeld kan bijhouden hoeveel tijd je aan welke app besteed, kan jij nu noteren hoeveel taken je vandaag hebt gedaan. Of welke zaken je eindelijk van je eeuwige to do list kon strepen. Je leert jezelf hiermee focussen op de voordelen en steeds minder op de eventuele nadelen.

Al je vrienden doen het ook

Stel dat je op een verjaardag of feestje bent en zo goed als iedereen zit op zijn smartphone. Dan kan jij wel met je goeie gedrag een digital detox willen volgen, maar jezelf enorm vervelen? Voor je het weet zit je ook op je telefoon, om maar wat te doen te hebben.

Oplossing?

Probeer de rest ergens bij te betrekken. Stel voor om een spelletje te gaan doen bijvoorbeeld. Maar je kan natuurlijk ook gewoon aangeven dat je het echt niet gezellig vindt. Werkt dat niet? Dan kan je altijd nog een passief agressief statement maken door gewoon op te staan en weg te lopen.

Je denkt dat je je telefoon weer verstandig kunt gebruiken

Dit is eigenlijk vergelijkbaar met het volgen van een dieet. De eerste paar weken zijn moeizaam, maar het lukt je langzamerhand steeds beter om van het snoep af te blijven. Tot na een aantal weken (of maanden). Het gevoel bekruipt je dat je inmiddels gedisciplineerd bent om één koekje te nemen en de rest van de rol vandaag te laten liggen. Voor je het weet, kan je weer van voor af aan beginnen.

Datzelfde geldt voor je smartphonegebruik. Wanneer je denkt dat je in staat bent verstandige beslissingen te nemen en je telefoon nu wél kan laten liggen, verval je toch makkelijk in oude gewoontes.

Oplossing?

Zoals een gewoon dieet moet je je smartphonedieet ook gewoon volhouden om de digital detox te laten slagen. Het is namelijk een veranderde levensvisie. Dus niet toch even vervallen in oude gewoonten, maar jezelf blijven voorhouden hoeveel voordelen je eruit haalt door te minderen met je smartphone.

Is zo’n digital detox iets voor jou?

Volg Lotus Writings ook op Facebook, Instagram en Pinterest en blijf op de hoogte van handige tips en grappige columns!

Afbeelding, Lightfield Studios- Shutterstock

About Merel

Merel (35) is moeder van drie temperamentvolle dochters en zes jaar samen met Ro, haar grote liefde. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2013 studeerde ze af als historica, drie jaar later startte ze een goedlopende mamablog: Lotus Writings. Voor nuchtere ouders die houden van hun kinderen, maar ook (steeds meer) van zichzelf. Die weten dat je best doen soms belangrijker is dan de uitkomst.

19 thoughts on “Digital Detox? 13 handige tips om te digi-minderen

  1. Nee ik zie een detox niet zitten. Wij hanteren thuis wel regels zoals tijdens het eten geen schermpjes etc. En probeer hem zelf wat vaker weg te leggen. Prima zo.

    1. Snap ik ja, het slurpt echt zoveel van je energie op als je niet kijkt. En knap dat je de beheersing hebt om hem ‘s avonds tijdig weg te leggen. Dat scheelt.

  2. ik vind het verschrikkelijk als ik niet bereikbaar ben. mijn telefoon staat altijd aan. al rpobeer ik wel af en toe een tijdje wat minder erop te kijken iop social media

  3. Nee, echt niet! Ik heb er een paar eentje gehad omdat het internet er hier op het platteland weer eens uitlag, en ik vond het waardeloos. Je kunt echt allerlei dingen niet meer doen. Maar ik zit ook niet voortdurend op mijn smartphone te kijken, en ben ook niet verslaafd aan social media of zo.

  4. Ik gebruik mijn telefoon voor bijna alles, daarom wordt detoxen erg lastig voor mij ondanks dat t goed is. Ik ga wel op vakantie, dan zit ik aanzienlijk minder op mijn telefoon!
    Liefs,
    Elles

  5. Ik ben vaak actief op sociale media, maar ik heb het mezelf ook afgeleerd. Vooral toen het nieuw was was ik er extra te vinden. Goede stappenplan.

  6. Ik merk vaak dat ik meer doelloos rond ga scrollen (met name op facebook) als ik minder goed in mijn vel zit. Misschien is het realiseren hiervan al een eerste stap… ga ik iets aan doen!

  7. Pingback: | Sidekick Mattie
  8. Ik kan heel actief zijn maar evengoed rustig mijn telefoon vergeten. Vliegtuigstand werkt bij mij ook prima. Belangrijke mensen hebben mijn privé nummer ?

Laat me weten wat jij hiervan vindt!

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten