Home » Persoonlijke ontwikkeling » Privé » De ondernemerstag | Waarom authenticiteit zo belangrijk is

De ondernemerstag | Waarom authenticiteit zo belangrijk is

de ondernemerstag

In de ondernemerstag gaan alle vragen in op wie je bent als ondernemer en wat je doelen zijn. Een leuke manier om eens de zakelijke kant van jezelf te laten zien!

De ondernemerstag

Kimberly bedacht laatst de ondernemerstag die in de kern draait om wie jij bent als ondernemer. Een interessant onderwerp. Want hoewel ik regelmatig heb gesproken over mezelf als blogger op Lotus Writings en over thuiswerken, kwam het ondernemerschap zelf iets minder aan bod.

Onverwachts bracht de tag me iets bijzonders. Ik merkte namelijk dat voor mij een aantal puzzelstukken op hun plek vielen. Grappig! Want ik worstelde bijvoorbeeld met ‘wie ik ben’ op Instagram. Na het invullen wist ik precies waar het bij mij misging als ik iets probeerde. Daarnaast werden mijn doelen voor 2019 nog veel duidelijker. Dat maakt het meteen makkelijker om ook andere doelen te stellen.

De ondernemerstag Q&A

Hoe heet je bedrijf en wat doe je?

Mijn bedrijf heet Lotus Writings. In principe bedacht door mijn zwager, maar symbolisch gezien bleek de naam ook passend. Zoals de lotusbloem uit de modder kruipt en ontspruit tot een prachtige bloem, zo hoop ik met mijn teksten van andermans chaos een logisch geheel te mogen maken.

Kortom, ik schrijf teksten. Zowel op mijn blog als voor tijdschriften en soms vrijwillig – zoals vorig jaar, toen ik een deel van de eindmusical voor groep 8 schreef en twee liedjes. De afwisseling in mijn werkzaamheden zorgen dat ik me nooit verveel en eigenlijk ook niet stilzit. Eigenlijk heb ik sinds dit jaar maar één voorwaarde voor de opdrachten die ik aanneem: de bedrijven waarmee ik werk, moeten de wereld op hun manier een stukje mooier maken. Zo hoop ik met mijn bedrijf toch een klein steentje te kunnen bijdragen aan een evenwichtigere, vriendelijkere wereld. Want dat verdienen we.

Hoeveel uur per week werk je?

Wisselend. Vaak zit ik toch wel minimaal vijftig uur achter de laptop of op mijn telefoon, denk ik. Zodra dat te veel wordt, trekt Ro aan de bel. Maar ik wil graag investeren in mijn werk en er een succesverhaal van maken. Wil je ergens een verschil kunnen maken in deze overbevolkte mamablogger-branche, dan moet je er uiteindelijk wel moeite voor doen en opvallen.

Wat is jouw manier van ondernemen?

Net als Kimberly ga ik heel erg af op wat mijn hart me ingeeft. Is misschien niet de meest zakelijke manier, maar voor mij is geld niet het belangrijkst. Ik wil ook gewoon een goed gevoel hebben over de samenwerkingen die ik aanga. Dat is in het verleden niet altijd zo geweest, als ik heel eerlijk ben. Ook ik ging weleens voor het makkelijke geld of de grote barterdeals – in de hoop dat het me bijvoorbeeld nieuwe volgers of lezers zou opleveren. Daar heb ik nu spijt van.

Verder vind ik het heel belangrijk dat ik me onderscheid in mijn aanpak. Misschien zijn de onderwerpen die ik op mijn blog aanpak gelijk aan die van anderen – je vist als mamabloggers per slot van rekening uit dezelfde vijver – maar dankzij mijn schrijfstijl en aanpak hoop ik toch enigszins uniek te kunnen zijn.

Wat vind jij het grootste voordeel aan ondernemen?

Vooral de vrijheid die het me biedt. Ik mag elke dag bezig zijn met mijn passie schrijven. Wanneer ik moet werken sta ik meestal fluitend op, omdat ik echt zin heb om aan de slag te gaan. Zeker nu ik voor mezelf iets meer heb afgekaderd waar ik wel en geen moeite meer voor doe, is de balans terug. En nu ik inmiddels op een mooi aantal bezoekers per maand zit, kan ik ook kiezen met welke opdrachtgevers ik in zee ga. Heel prettig!

Wat vind jij het grootste nadeel aan ondernemen?

Dat ik soms het gevoel heb op alle fronten maar een beetje te kunnen doen. Je moet je SEO compleet op orde hebben, via socials een groot publiek bereiken én het liefst een gigantische interactie hebben met je volgers… Ga zo maar door. Ik word er, eerlijk gezegd, echt soms niet goed van. Je moet eigenlijk een soort spelletje spelen (op tijd posten, de juiste kleuren gebruiken in je feed etc.) anders doe je niet mee.

Maar ik heb er geen zin meer in. Ook niet omdat ik zo vaak zie dat anderen vals spelen en volgers/lezers kopen. Ik vind het echt wel fijn om mooie foto’s te maken en delen, maar wil niet langer moeten nadenken over ‘de juiste manier’ om mijn feed te vullen. Daarom wil ik hier eigenlijk helemaal geen energie meer aan verspillen. Zonde. En volgens mij kom je vanzelf wel verder als je echt goed genoeg bent en er hard voor werkt. Dan steek ik liever daar mijn tijd in.

Waar loop je tegenaan in het ondernemen?

Soms onbegrip, maar vooral het gebrek aan tijd. Eigenlijk zou een week wel 40 uur extra mogen hebben 😉 Zowel om door te brengen met mijn gezin als voor het bedrijf.

Waarin wil je graag groeien als ondernemer?

Ik wil veel meer gaan varen op mijn eigen koers. Uit onzekerheid keek ik voorheen meer naar hoe anderen het deden en probeerde me dat eigen te maken. Inmiddels weet ik dat het geen zin heeft. Je bent wie je bent. Om social media als voorbeeld te nemen: ik kan me gaan spiegelen aan anderen die een loeistrakke feed hebben of die wel veel tijd en energie steken in ‘de juiste’ indeling. Maar dat is niet wie ík ben.

En natuurlijk heb ik echt wel bewondering voor iedereen die dat wel voor elkaar krijgt. Zolang het bij je past, zeker doen (heb ik weer iets moois om naar te kijken). Mij lukt het echter niet om dagelijks een foto online te krijgen of om in elke foto op Instagram een rood item te laten terugkomen – bijvoorbeeld. Hoeft ook niet. En dat accepteren, lucht op.

Welke verandering heeft het ondernemen jou persoonlijk gebracht?

Eigenlijk vooral een enorme groei op het gebied van zelfvertrouwen en durven uitspreken wat ik vind dat ik waard ben. Daar hoeft een ander het niet mee eens te zijn en dat is oké. En ook ik heb hierin nog een weg te gaan hoor, maar ik ben zoveel dichterbij het kunnen zeggen dat ik goed bezig ben. Zonder arrogantie of wat dan ook. Stom eigenlijk, want als vrouw wil je je dan alsnog gaan verontschuldigen – maar ik doe het niet dit keer. Ook wij mogen uitspreken dat we het goed vinden gaan.

Welke doelen heb je voor het komende jaar?

Eigenlijk twee belangrijke doelen:

  • Meer van mezelf durven laten zien
  • Groeien op het gebied van bezoekersaantallen. En met alle risico’s van het uitspreken: 50.000 zou een mooie mijlpaal zijn.

Wat vind jij lastig aan ondernemen?
Vind jij het ook weleens lastig dat zoveel mensen fake zijn op internet? En wat zijn jouw doelen voor 2019?

Volg je Lotus Writings al op Pinterest?

Afbeelding, lassedesignen – Shutterstock

Merel

Merel (39) is eindeloos trots op haar vier dochters en zoon: June, Rose, May, Nova* (2020) en zoon Sean. Ze is gek op Van Dobben kroketten en chocola en daardoor eeuwig aan de lijn. In 2015 startte ze een goedlopende lifestyleblog: Lotus Writings voor dertigplussers: boordevol handige tips en nuchtere ervaringsverhalen met humor.

3 gedachten over “De ondernemerstag | Waarom authenticiteit zo belangrijk is

  1. Leuk om te lezen, fijn dat het je geholpen heeft om orde te scheppen. Het is zo fijn soms om stil te staan en te kijken waar je staat maar ook waar je heen wilt. Zeker als ondernemer is dat heel belangrijk.

  2. Gaaf om te lezen Merel, en herkenbaar ook van het niet doen wat anderen doen. Want wat zij al doen kunnen ze toch veel beter dan ik. Je kunt inderdaad beter doen wat wel bij je past en op die manier opvallen, ben ik zelf op dit moment ook erg mee bezig. Een iets andere weg, maar wel eentje waar ik lol in heb. Ik blink weliswaar ook niet uit in bezoekersaantallen, strakke feeds en oorverdovende interactie maar ik ben wel authentiek 😀

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar boven

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten