De FIT Methode | Komt het dan toch nog goed met me?

De FIT Methode Review

Ik mocht het boek De FIT Methode reviewen: iets dat natuurlijk heel goed aansluit op onze pogingen om gezonder te leven dit jaar. Ben ik daadwerkelijk fitter geworden afgelopen maand? Heb ik stappen vooruit gemaakt? Of was het helemaal niks? Ik vertel je in deze blog alles over mijn eigen ervaring! 

2018: gezonder worden

Ro en ik begonnen dit jaar vol goede moed en voornemens: we wilden gezonder gaan leven. En dat lukt tot op heden redelijk – met een kleine zoete misstap hier en daar. Hij voetbalt twee keer per week en ik probeer iets vaker de fiets te gebruiken. Maar dat is wat mij betreft natuurlijk niet voldoende. Er zou best meer bewogen mogen worden. En eerlijk gezegd mis ik het ook wel. Daarom zou het boek De FIT Methode precies kunnen zijn wat ik nodig heb: een boek dat vol adviezen staat over voeding, sport, spieropbouw en andere achterliggende informatie die je eigenlijk moet kennen voor je begint met een duurzame manier van gewicht verliezen.

Wat is De FIT Methode?

Het boek De FIT Methode leert je alles dat je moet weten wanneer je fitter wil worden. Dus geen adviezen van alle zelfbenoemde goeroes die internet tegenwoordig overbevolken, maar mensen die ervoor geleerd hebben en je precies vertellen waarop je nu écht moet letten. Je krijgt onder meer informatie over:

  • Mindset (zonder de juiste mindset geen resultaat, waar wil je naartoe en is dat haalbaar?)
  • Training (hoe werkt je lichaam, wat gebeurt er in je spieren, hoe herstel je sneller, op welke manier kan je het best trainen)
  • Gezonde voeding (wat gebeurt er in je lichaam met je voeding, welke koolhydraten moet je binnenkrijgen, waar zitten verborgen suikers in etc.)

De FIT Methode

Startpunt

In het begin van het boek schrijf je op waar je start: hoe sta je ervoor qua gewicht, BMI, centimeters en (van toepassing) vetpercentage. Dit hou je tweewekelijks bij om jezelf te kunnen blijven motiveren.

Zelf startte ik met 73 kilo en de wens nog minimaal drie kilo te verliezen. Op zich is mijn BMI namelijk wel gezond (24,39), maar tegen het randje aan. En ik wil liever een beetje veilig in het midden zitten.

Doel

Je krijgt de keus uit vetverlies, spieropbouw of fitter en gezonder worden. Ik twijfelde. Eigenlijk natuurlijk vetverlies, maar fitter en gezonder worden lijkt me in het algemeen een goed idee. Sowieso om minder moe te zijn, beter te kunnen concentreren en iets meer bezig te zijn. Dan maakt het namelijk ook niet zo uit als je af en toe iets snoept. Uiteindelijk is mijn zittende beroep toch een risico: de kilo’s vliegen er een stuk makkelijker aan, zeker als je weinig sport.

Eindpunt

Ik noemde net al even mijn hoofddoel: drie kilo kwijt raken. Klinkt als iets dat goed te doen is, toch? Naarmate ik verder las, raakte ik ook steeds gemotiveerder. Ik wilde aan de slag en me ook weer fitter voelen, net als ‘vroeger’.

Optioneel

Naast het boek, dat boordevol informatie staat, kan je jezelf ook aanmelden bij de app. Je krijgt dan een op maat gemaakt trainings- en voedingsschema en dat helpt je natuurlijk nog beter bij het behalen van je doelstellingen. Bovendien kan je op de website terecht met alle vragen die je hebt en in contact komen met anderen die graag gezonder willen worden.

De FIT Methode in de praktijk

Spieren trainen

Geïnspireerd door de teksten, besloot ik daarom een tweetal apps te downloaden met oefeningen voor mooiere billen en buikspieren. Dat ik al maanden (jaren) niet aan sport had gedaan, kon ik een dag later al merken. En helemaal tijdens de rustdag: die bleek mijn lichaam wel heel letterlijk te nemen. Ik kon namelijk niet meer lopen van de spierpijn. Wat een ellende! Maar tegelijkertijd voelde het ook wel weer heel goed dat mijn lichaam écht aan het werk was.

De klad kwam erin

Na een paar dagen merkte ik namelijk toch dat de spierpijn tijdens de squads (en zeker de lunges – wie heeft die in hemelsnaam ooit bedacht?!) me een beetje begon tegen te staan. En ik stelde de oefeningen uit tot in de avonduren, om ze vervolgens niet meer op te pakken. Elke dag kreeg ik trouw een update van de hoeveelheid dagen dat ik niet had getraind, maar ik stak mijn kop diep in het zand. Morgen echt, dacht ik zonder uitzondering. Om de dag erop dus weer precies hetzelfde te doen.

Doelstellingen behaald?

We zijn een maand verder en het is vooral een beetje jammer voor mezelf: mijn doelstellingen zijn volledig mislukt. Of althans, waar het meer sporten betreft. Wat ik er wel mee won is een groter bewustzijn van sport, bewegen en mijn eigen lijf. Dat ik gewoon echt vaker die fiets moet pakken, lekker naar buiten gaan met de kinderen zo ontzettend gezond is en zittend werken vraagt om een sportieve tegenhanger. Met dat bewustzijn ga ik het komende maand opnieuw proberen. En de maand daarop misschien ook. Want zolang je maar consequent eerste stappen blijft zetten, volgt de rest vanzelf een keer.

Voor wie is dit boek geschikt?

Ik vond het een laagdrempelige manier om meer kennis te verwerven over sporten, bewegen in het algemeen en hoe je dat nu écht goed en verantwoord aanpakt. Daarbij is het boek geschreven in gewone mensentaal, zonder belerend of drammerig over te komen. De focus ligt niet op snelheid, maar op gezond. En daarin vind ik het zeker anders dan de andere informatie die ik tot nu toe heb gelezen over dit onderwerp. Het motiveert juist om lekker aan de slag te gaan. Precies wat ik nodig had.

Wat worden mijn nieuwe doelstellingen?

Te hoog gegrepen

Ik merkte aan het tegenvallende resultaat dat ik iets te hoog had ingezet. Na twee maanden streng zijn, miste ik de motivatie een beetje om nog een keer door te gaan met iets heel nieuws. Daar kan je ook van leren. Bladzijde 37 gaat daarom nog eens in op het al dan niet realistisch zijn van je eigen doelen. In dit geval dacht ik dat het allemaal prima te doen zou zijn, maar het bleek inderdaad niet haalbaar.

Komende maand

Daarom besloot ik minder streng voor mezelf te zijn. Kleine stapjes zetten en dan kom je er ook. Dus in eerste instantie letten op mijn voeding (bij lekkere trek een stukje fruit pakken, regelmatiger eten op een dag zodat je ook geen cravings krijgt en meer water/thee drinken). En nu het lekkerder weer wordt weer vaker de fiets gebruiken, zomaar een wandeling maken met de kinderen en/of Ro en op zondag gaan zwemmen bijvoorbeeld. Dat zijn vormen van beweging die makkelijker binnen ons leven passen dan elke dag je buikspieren trainen. Eigenlijk komt dat ook terug in de kernboodschap van het boek: iedereen kan fit worden op zijn eigen manier.

Is het boek een aanrader?

Ik heb daar maar één antwoord op: absoluut. Volgens mij is bewustzijn de eerste stap als je wil afvallen. En dan op een manier die je niet duizend-en-één dingen verbiedt, maar die je laat inzien waar jouw stappen te maken zijn. Hoe belangrijk het is om gewoon te weten hoe je lichaam werkt bijvoorbeeld. Dat laat je heel anders kijken naar je voeding en toch sneller de bewuste keus te maken voor biologisch vlees of zelfs een dagje vegetarisch.

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten