De FIT Methode Review

De FIT Methode | Komt het dan toch nog goed met me?

DE FIT METHODE – Ik mocht het boek De FIT Methode reviewen: iets dat natuurlijk heel goed aansluit op onze pogingen om gezonder te leven dit jaar. Ben ik daadwerkelijk fitter geworden afgelopen maand? Heb ik stappen vooruit gemaakt? Of was het helemaal niks? Ik vertel je in deze blog alles over mijn eigen ervaring! 

2018: gezonder worden

Ro en ik begonnen dit jaar vol goede moed en voornemens: we wilden gezonder gaan leven. En dat lukt tot op heden redelijk – met een kleine zoete misstap hier en daar. Hij voetbalt twee keer per week en ik probeer iets vaker de fiets te gebruiken. Maar dat is wat mij betreft natuurlijk niet voldoende. Er zou best meer bewogen mogen worden. En eerlijk gezegd mis ik het ook wel. Daarom zou het boek De FIT Methode precies kunnen zijn wat ik nodig heb: een boek dat vol adviezen staat over voeding, sport, spieropbouw en andere achterliggende informatie die je eigenlijk moet kennen voor je begint met een duurzame manier van gewicht verliezen.

Wat is De FIT Methode?

Het boek De FIT Methode leert je alles dat je moet weten wanneer je fitter wil worden. Dus geen adviezen van alle zelfbenoemde goeroes die internet tegenwoordig overbevolken, maar mensen die ervoor geleerd hebben en je precies vertellen waarop je nu écht moet letten. Je krijgt onder meer informatie over:

  • Mindset (zonder de juiste mindset geen resultaat, waar wil je naartoe en is dat haalbaar?)
  • Training (hoe werkt je lichaam, wat gebeurt er in je spieren, hoe herstel je sneller, op welke manier kan je het best trainen)
  • Voeding (wat gebeurt er in je lichaam met je voeding, welke koolhydraten moet je binnenkrijgen, waar zitten verborgen suikers in etc.)

De FIT Methode

Startpunt

In het begin van het boek schrijf je op waar je start: hoe sta je ervoor qua gewicht, BMI, centimeters en (van toepassing) vetpercentage. Dit hou je tweewekelijks bij om jezelf te kunnen blijven motiveren.

Zelf startte ik met 73 kilo en de wens nog minimaal drie kilo te verliezen. Op zich is mijn BMI namelijk wel gezond (24,39), maar tegen het randje aan. En ik wil liever een beetje veilig in het midden zitten.

Doel

Je krijgt de keus uit vetverlies, spieropbouw of fitter en gezonder worden. Ik twijfelde. Eigenlijk natuurlijk vetverlies, maar fitter en gezonder worden lijkt me in het algemeen een goed idee. Sowieso om minder moe te zijn, beter te kunnen concentreren en iets meer bezig te zijn. Dan maakt het namelijk ook niet zo uit als je af en toe iets snoept. Uiteindelijk is mijn zittende beroep toch een risico: de kilo’s vliegen er een stuk makkelijker aan, zeker als je weinig sport.

Eindpunt

Ik noemde net al even mijn hoofddoel: drie kilo kwijt raken. Klinkt als iets dat goed te doen is, toch? Naarmate ik verder las, raakte ik ook steeds gemotiveerder. Ik wilde aan de slag en me ook weer fitter voelen, net als ‘vroeger’.

Optioneel

Naast het boek, dat boordevol informatie staat, kan je jezelf ook aanmelden bij de app. Je krijgt dan een op maat gemaakt trainings- en voedingsschema en dat helpt je natuurlijk nog beter bij het behalen van je doelstellingen. Bovendien kan je op de website terecht met alle vragen die je hebt en in contact komen met anderen die graag gezonder willen worden.

De FIT Methode in de praktijk

Spieren trainen

Geïnspireerd door de teksten, besloot ik daarom een tweetal apps te downloaden met oefeningen voor mooiere billen en buikspieren. Dat ik al maanden (jaren) niet aan sport had gedaan, kon ik een dag later al merken. En helemaal tijdens de rustdag: die bleek mijn lichaam wel heel letterlijk te nemen. Ik kon namelijk niet meer lopen van de spierpijn. Wat een ellende! Maar tegelijkertijd voelde het ook wel weer heel goed dat mijn lichaam écht aan het werk was.

De klad kwam erin

Na een paar dagen merkte ik namelijk toch dat de spierpijn tijdens de squads (en zeker de lunges – wie heeft die in hemelsnaam ooit bedacht?!) me een beetje begon tegen te staan. En ik stelde de oefeningen uit tot in de avonduren, om ze vervolgens niet meer op te pakken. Elke dag kreeg ik trouw een update van de hoeveelheid dagen dat ik niet had getraind, maar ik stak mijn kop diep in het zand. Morgen echt, dacht ik zonder uitzondering. Om de dag erop dus weer precies hetzelfde te doen.

Doelstellingen behaald?

We zijn een maand verder en het is vooral een beetje jammer voor mezelf: mijn doelstellingen zijn volledig mislukt. Of althans, waar het meer sporten betreft. Wat ik er wel mee won is een groter bewustzijn van sport, bewegen en mijn eigen lijf. Dat ik gewoon echt vaker die fiets moet pakken, lekker naar buiten gaan met de kinderen zo ontzettend gezond is en zittend werken vraagt om een sportieve tegenhanger. Met dat bewustzijn ga ik het komende maand opnieuw proberen. En de maand daarop misschien ook. Want zolang je maar consequent eerste stappen blijft zetten, volgt de rest vanzelf een keer.

Voor wie is dit boek geschikt?

Ik vond het een laagdrempelige manier om meer kennis te verwerven over sporten, bewegen in het algemeen en hoe je dat nu écht goed en verantwoord aanpakt. Daarbij is het boek geschreven in gewone mensentaal, zonder belerend of drammerig over te komen. De focus ligt niet op snelheid, maar op gezond. En daarin vind ik het zeker anders dan de andere informatie die ik tot nu toe heb gelezen over dit onderwerp. Het motiveert juist om lekker aan de slag te gaan. Precies wat ik nodig had.

Wat worden mijn nieuwe doelstellingen?

Te hoog gegrepen

Ik merkte aan het tegenvallende resultaat dat ik iets te hoog had ingezet. Na twee maanden streng zijn, miste ik de motivatie een beetje om nog een keer door te gaan met iets heel nieuws. Daar kan je ook van leren. Bladzijde 37 gaat daarom nog eens in op het al dan niet realistisch zijn van je eigen doelen. In dit geval dacht ik dat het allemaal prima te doen zou zijn, maar het bleek inderdaad niet haalbaar.

Komende maand

Daarom besloot ik minder streng voor mezelf te zijn. Kleine stapjes zetten en dan kom je er ook. Dus in eerste instantie letten op mijn voeding (bij lekkere trek een stukje fruit pakken, regelmatiger eten op een dag zodat je ook geen cravings krijgt en meer water/thee drinken). En nu het lekkerder weer wordt weer vaker de fiets gebruiken, zomaar een wandeling maken met de kinderen en/of Ro en op zondag gaan zwemmen bijvoorbeeld. Dat zijn vormen van beweging die makkelijker binnen ons leven passen dan elke dag je buikspieren trainen. Eigenlijk komt dat ook terug in de kernboodschap van het boek: iedereen kan fit worden op zijn eigen manier.

Is het boek een aanrader?

Ik heb daar maar één antwoord op: absoluut. Volgens mij is bewustzijn de eerste stap als je wil afvallen. En dan op een manier die je niet duizend-en-één dingen verbiedt, maar die je laat inzien waar jouw stappen te maken zijn. Hoe belangrijk het is om gewoon te weten hoe je lichaam werkt bijvoorbeeld. Dat laat je heel anders kijken naar je voeding en toch sneller de bewuste keus te maken voor biologisch vlees of zelfs een dagje vegetarisch.

Lijkt De FIT Methode jou ook iets?
En hoe vaak sport jij per week/maand?

Deze blog bevat een affiliate link.
Afbeelding, Crdjan – Shutterstock 

Author: Commerciële redactie

Onze commerciële redactie zoekt voor je uit wat je moet weten op het gebied van tof speelgoed, de leukste kledingtrends van het moment en bijvoorbeeld welke bioscoopfilms zeker de moeite waard zijn!

11 Replies to “De FIT Methode | Komt het dan toch nog goed met me?

  1. Ik mocht het boek ook reviewen, maar ik heb er toch voor gekozen om het niet te doen. Rory en sporten, dat werkt ‘in real life’. Dus toen ik onlangs over ben gestapt van 17 jaar dezelfde sportschool naar mijn huidige sportclub merkte ik echt resultaat. Van mijzelf dwingen om te gaan ben ik naar twee keer ‘heel graag’ gegaan. Wel yoga (de hot variant overigens. Zowel het enorm pittige bikram als de heel andersoortige hatha) maar ik vind het heel fijn. Het kost mij meer tijd, maar het geeft mij zoveel rust en energie. Waar mogelijk pak ik er nog een – pittige – bodyshape les bij. Daar ben ik heel blij mee. Maar de fitcoach – waar ik gezamenlijk een training mee heb gedaan – dat werkt voor mij niet. In die zin. Samen met de trainer wel. Maar na die ene keer moet je het zelf doen. En dan haak ik af. Zo voelt het voor mij ook met een boek. Maar ja, dat ben ik dan hè. Ik kan mij voorstellen dat het voor anderen juist heel goed en laagdrempelig werkt.
    Rory onlangs geplaatst…Hoe ‘MOOI The Apartment’ mij zó inspireerde dat ik er 2 dagen voor uittrokMy Profile

  2. Interessant als je er genoeg discipline voor hebt denk ik…
    Ik ben echt gene sportief type, dus ik probeer vooral veel al fietsend te doen…
    Ik denk dat een soort coach of trainer mij meer zou helpen
    Dat is persoonlijk
    Ik denk wel dat, als je grag sport, je het wel zal doen
    Net zoals ik mij met een boek met schilder of tekentechnieken of gitaarpartituren er ook gemakkelijk aanzet. 😉
    Hippiemeisje onlangs geplaatst…Nick Cave: distant sky… bedankt man!My Profile

    1. Ik denk dat er voor iedereen wel een manier van sporten of bewegen bestaat die bij hem of haar past. De een gaat graag wandelen, de ander danst het liefst en de derde gaat liever zwemmen. Juist voor wie niet zo graag in de gewichten hangt, is dit boek een uitkomst 🙂 Alhoewel je dus evengoed veel aan de informatie hebt als je dat wel doet.

    1. Ja het is inderdaad wel een goed boek. Juist omdat het niet zo #fitmom-achtig is, om het zo maar te zeggen. Daar word ik altijd een beetje tegendraads van haha. Niet te pusherig ook, het maakt sporten en bewegen toegankelijk voor iedereen. En dat was wel wat ik nodig had.

  3. toevallig heb ik dit boek ook mogen reviewen en komt mijn artikel maandag online, ik vind het boek ook echt een aanrader alleen vind ik de extra kosten die er bij ( kunnen) komen als je meer begeleiding wilt, wel erg hoog. Normaal sport ik 3 keer per week, maar ik ben nu aan het revalideren en doe elke dag oefeningen.

    1. Ja ik heb idd bewust gekozen om die extra kosten niet te maken, al kan ik me voorstellen dat het je extra kan helpen. Ben ook benieuwd naar jouw review in elk geval!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge