Over bloggen #31 | Hoe verdienen bloggers hun geld?

GELD VERDIENEN MET BLOGGEN – Over bloggen bestaat veel onbegrip: hoe kunnen mensen in vredesnaam iets verdienen aan hun website? Bovendien is het toch voor het grote publiek meer hobby dan werk – een beetje stukjes tikken kan immers iedereen… Nou goed, die discussie kennen we allemaal wel. Maar voor wie het wil weten, vertel ik vandaag hoe je dus geld kan verdienen met je blog. Ben benieuwd of je nog aanvullingen hebt! Of vragen, dat mag altijd. 

Hoe kan je geld verdienen met bloggen?

Regelmatig stellen mensen me de vraag hoe ik precies mijn geld verdien. Ik snap het wel. Bloggen is een vrij nieuwe tak van sport en buiten het wereldje ziet het er waarschijnlijk een beetje vreemd uit. We krijgen ‘zomaar’ nieuwe spullen opgestuurd, krijgen betaald en worden uitgenodigd op exclusieve evenementen. Ik schreef al eens wat het dan precies oplevert, maar vandaag wil ik graag ingaan op de verschillende manieren waarop je geld kan verdienen.

Hoe kan je verdienen met bloggen?

In de loop van de jaren zag ik regelmatig nieuwe bloggers opstaan die dachten even makkelijk geld te kunnen verdienen. Dat is immers wat je van de buitenkant zou kunnen zien. Daarom wil ik graag eerst vertellen hoe je structureel kunt gaan verdienen. Daarvoor zijn namelijk een aantal voorwaarden die – voor de meeste opdrachtgevers – zo werken.

‘Basisregels’ voor samenwerkingen

  • Je hebt een website die al langere tijd loopt. Zo weet de opdrachtgever dat hij niet met een eendagsvlieg in zee gaat. Betekent niet dat je als ‘jonge’ blogger geen samenwerkingen kunt doen, maar wel dat je over het algemeen vaak even zal moeten wachten voor je zover bent.
  • Kies een eigen domeinnaam. Geen voorwaarde, maar voor opdrachtgevers toch vaak het bewijs dat je serieus bent met je blog.
  • Investeer in naamsbekendheid. Als niemand je blog kent, dan heeft het voor de meeste opdrachtgevers weinig nut om samen te werken. Dat draait toch vaak om het vergroten van de doelgroep en nieuwe mensen bereiken. Hoe groter je bent en des te meer invloed je hebt op je volgers, des te liever bedrijven jou als ‘ambassadeur’ zien.
  • Vergroot het aantal unieke bezoekers per maand. Misschien bereik je op Facebook maar 30 mensen met dat ene artikel, maar via Google 10.000. Of andersom. Het maakt niet uit, maar dit telt wel mee. 5.000 is een eerste mijlpaal en vanaf dat moment wordt je voor veel PR Bureaus en bedrijven interessant om mee samen te werken. Maar sommigen vinden 1.500 of 2.000 ook prima. En anderen kijken liever naar bloggers met minimaal 15.000 per maand. Het verschilt dus nogal. Dat je erin moet investeren, mag duidelijk zijn.
  • Probeer kennis op te doen van SEO én je DA/PA te laten stijgen. In mijn ervaring word je interessant vanaf 25 (DA) en erg interessant na de 30. Dat betekent namelijk dat Google je website waardeert.

Nog een laatste opmerking

Misschien lijkt het nog alsof je gemakkelijk aan samenwerkingen kan komen, maar dat valt dus wel mee. Je werkt er keihard voor. Denk aan het bijhouden van vakkennis, fotograferen (en dat is echt een nieuwe tak van sport als je hier nooit professioneel mee bezig was), heel veel onbetaalde artikelen schrijven, je social media bijhouden en opletten welke trends er zijn. Als je een beetje professioneel wil bezig zijn met bloggen, zal je er ook meer tijd in moeten investeren. Ik maak meestal werkweken van 40 uur, soms meer. Naast ons gezin. Het vergt niet alleen inzet van jezelf, maar je man (of vrouw) zal je ook moeten steunen. Het is een prachtig nieuw beroep, maar er is dus geen gouden weg die naar Rome leidt.

Verschillende vormen van samenwerking

Uitnodiging

Pretparken, theaters, filmpremières, beurzen of de lancering van een nieuw product: de uitnodigingen die je krijgt als blogger kunnen heel divers zijn. Ondernemingen zien steeds vaker de meerwaarde van bloggers ten opzichte van de traditionele media. Je komt dus op plekken waar je normaal niet snel zou komen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je hier vervolgens over schrijft. Dat kan in de vorm van een verslag van je dagje weg, maar ook door komende trends te spotten en daarover te schrijven.

Barterdeal

Een barterdeal komt neer op de deal die je sluit met een bedrijf: je mag een product testen in ruil voor een artikel. Dat leek me vroeger altijd een fantastisch beroep. Spullen uitproberen en je mening mogen geven. In de blogwereld kom ik wat dat betreft dus toch weer terug bij mijn jeugddroom. Het kan heel uiteenlopend zijn. Van nieuwe kleding tot theesoorten en van speelgoed tot een nieuwe loopfiets of (elektronische) gadgets. Iedereen geeft hier zijn eigen invulling aan. Een paar adviezen:

  • Kruip in de huid van een potentiële koper: wat zou hij of zij willen weten? Of het gemaakt is van kwetsbaar materiaal, hoe het ruikt en wat je ervaart wanneer je proeft of voelt bijvoorbeeld. En of het een beetje hufterproof is, de kleur overeen komt met internet en wat de prijs is. Of je kinderen er lang mee spelen, het ze stimuleert en ook of jij niet na een dag knettergek wordt van de melodietjes.
  • Vermeld altijd de praktische zaken: prijs, waar je het kan kopen, of er op het moment een voordelige kortingsactie loopt, of er eventueel bezorgkosten aan verbonden zijn, waar je moet zijn met meer vragen, welk formaat de verpakking heeft etc.
  • Geef je eigen mening en benoem ook minpunten, als je die ervaart. Stel dat product X heel fijn in gebruik is, maar niet geschikt voor kinderen onder de 3 dan moet je dat wel aankaarten.
  • Vergeet niet dat jouw lezers hun eigen geld uitgeven aan het product. Durf dus kritisch te zijn. Tegelijkertijd mag je ook heel positief zijn, als je dat ook echt bent. Daarmee komt je verhaal oprecht over en kan je jouw enthousiasme beter overbrengen. Lieg in elk geval niet tegen je lezers.

Advertorial of Sponsored Content

Een advertorial is een blog die je schrijft voor een bedrijf. Eigenlijk reclame in een blog-jasje. Je kan dat op verschillende manieren insteken:

  • Je legt het er dik bovenop en maakt reclame. Zoals de 5 redenen waarom je de nieuwste Samsung zou moeten aanschaffen. Je verkoopt geen onzin, maar schrijft namens het bedrijf een artikel over een product of dienst.
  • Je verwerkt de reclame in een informatief artikel. Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan een stuk over het kopen van een nieuwe fiets: waar moet je op letten? Wat is belangrijk om te weten en is het verstandig om je fiets te verzekeren? Je kan op organische wijze een linkje verwerken naar de fabrikant van damesfietsen of een fietsenverzekering, zonder dat je lezers het als storend ervaren.

Mijn persoonlijke voorkeur heeft de laatste variant, omdat je daarbij natuurlijk zoveel mogelijk vrijheid krijgt om lekker te schrijven. En als lezer is het ook prettiger. Je krijgt hier vanzelfsprekend voor betaald.

TIP
Een bekende basisformule om jouw marktwaarde te berekenen is € 50,00 en daarbij per elke volgende 1.000 unieke bezoekers € 10,00 extra.

  • Met 1.000 unieke bezoekers zou je dan neerkomen op € 50,00 + € 10,00 = € 60,00
  • Bij 10.000 unieke bezoekers op € 50,00 + € 100,00 = € 150,00

Dit bedrag kan echter stijgen of dalen als je er ook andere gegevens in meeneemt. Denk bijvoorbeeld aan een hoge DA/PA of juist een lage waarde. 

Affiliate marketing

Je kunt een beetje bijverdienen door gebruik te maken van affiliate links. Dat kunnen tekstlinks zijn naar een website of plaatjes. Bij elke aankoop die één van je lezers doet, krijg jij een bepaald percentage. Het gaat bij mij om een te verwaarlozen bedrag, maar wie hier een beetje handig mee is, kan toch een extraatje binnen halen.

Instagram

Voor bloggers met een grote achterban op Instagram kan het lucratief zijn je account in te zetten voor een samenwerking. Je kan betaald krijgen voor een foto die je plaatst. Er zijn bepaalde bureaus die je hierbij helpen, maar je kan soms ook zelf een deal sluiten. Daarbij is het wel belangrijk dat je iets te bieden hebt. Accounts die dankzij bots 10.000 volgers hebben in alle werelddelen zijn tegenwoordig minder aantrekkelijk. Bedrijven zien ook dat je die volgers hebt gekocht en ze verliezen daardoor hun waarde.

TIP
Wil je weten of je er een beetje goed voor staat? Klik dan hier, vul je accountnaam in en laat de website je IPM berekenen. Zit je onder de 20? Dan is er werk aan de winkel! 

Advertenties

De meest gebruikte vorm van adverteren is Google AdSense. Hiermee verdien je per klik een bepaald bedrag. Het voordeel is dat je er niets voor hoeft te doen, het nadeel dat bezoekers het soms als storend ervaren. Zeker wanneer je halverwege je teksten een advertentie plaatst. Helemaal vervelend zijn pop-ups of andere elementen die je bezoekers belemmeren in het lezen. Iedereen maakt zijn eigen keus natuurlijk, maar ik weet dat er genoeg mensen zijn die afhaken als ze zich elke keer door een berg advertenties moeten heen worstelen. Mijn stelregel: je website draait ook om gebruiksgemak. Stoor je lezers niet in je pogingen een extra euro te verdienen.

Banners

Eén van de meest gestelde vragen is toch wel wat je moet vragen voor een banner. Daarover bestaat heel veel onduidelijkheid en is van meerdere factoren afhankelijk. Toch zijn er bepaalde ‘regels’ die je kan hanteren bij het bedenken van een goede prijs:

  • Kies voor een vast bedrag per maand. Kijk wel uit dat je jezelf niet in de vingers snijdt. €10,00 per maand klinkt misschien leuk als vast bedrag bij 1.000 unieke bezoekers. Maar als je dat jaar extreem groeit naar 50.000 (niet waarschijnlijk, maar toch) dan zou het toch zonde zijn als dat bedrag een jaar lang vast staat. Maak prijsafspraken daarom voor een niet te lange periode.
  • CPC (Cost Per Click) – hierbij krijg je een bepaald bedrag voor elke keer dat een bezoeker op een banner klikt
  • CPM (Cost Per Mille) – hierbij krijg je een bepaald bedrag per 1.000 unieke bezoekers

Het gaat hierbij niet om grote bedragen. Denk aan € 1,00-1,50 per 1.000 unieke bezoekers. 

TIP
Lees vooral dit artikel over geld verdienen met je blog van Naoki als je meer wil weten.

Wat doe je met een persbericht?

Als blogger kan je bewust kiezen jezelf op verschillende persberichten te laten zetten en in te schrijven bij PR Bureaus. Het voordeel daarvan is dat je altijd op de hoogte blijft van de laatste trends en ontwikkelingen voor je doelgroep. Ik krijg bijvoorbeeld eerder dan het grote publiek een kijkje in de keuken van de nieuwe kledingtrends voor lente en zomer. Daarin kan ik de lezers meenemen, zodat zij weten waar ze op kunnen letten tijdens het shoppen. Je hoort verder welke leuke evenementen wanneer worden georganiseerd en over dat ene nieuwe product. Kortom, het is waardevol om je te laten informeren.

Dagelijkse berg persberichten

Maar wat doe je nu eigenlijk met die berg persberichten die je dagelijks krijgt? Je kunt onmogelijk alles publiceren, zoveel mag duidelijk zijn. En als blogger zonder journalistieke achtergrond is het ook even je weg hierin vinden. Er zijn verschillende opties:

  • Maak wekelijks een overzicht van de leukste persberichten. Dat deed ik ook een tijdje. Hier stopte ik mee, omdat het een behoorlijk tijdrovende klus was. Het is dus wel de afweging waard. Aan de ene kant geef je lezers een update van de laatste berichten, aan de andere kant kost het veel tijd.
  • Kijk goed waar je daadwerkelijk iets mee kunt. Bedrijven sturen een persbericht over de lancering van product X. Je kunt proberen een voorstel te doen tot samenwerking.
  • Als je het een heel interessant nieuwtje vindt, kan je ervoor kiezen het te verwerken in een blog die je sowieso al zou schrijven. Bijvoorbeeld over veilig vervoer van je kindje: daarbij past natuurlijk ook het bericht dat er een nieuwe autostoel op de markt komt.

Stuur na afloop altijd even een linkje van je blog naar het bedrijf. Dat wordt zeker gewaardeerd!

Heb je nog vragen? Stel ze gerust!
En hoe denk jij over verdienen met bloggen?

About Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

19 thoughts on “Over bloggen #31 | Hoe verdienen bloggers hun geld?

  1. Bedankt voor de uitgebreide informatie. Ikzelf zit jammer genoeg nog niet aan 5K bezoekers/ maand en dat merk je inderdaad wel omdat sommige PR-bureaus me gemakkelijk “vergeten” of niet mee betrekken in bepaalde onderwerpen die wel bij mijn blog passen
    Advertenties wil ik liever niet plaatsen op mijn blog, want ik vind dat zelf enorm storend bij anderen. Reclame schrikt af en ik wil mijn volgers niet volspammen met dat soort ‘rommel’. Betaalde blogposts heb ik nog maar 1x gehad en ik durf het zelf ook nooit voor te stellen aan een bedrijf, want dan hoor ik ze niet meer terug (dat is onlangs gebeurd, vandaar).

  2. Goed en overzichtelijke uitgelegd. Ik had toen ik begon met bloggen nooit gedacht er ook geld mee te kunnen verdienen en ben daar eigenlijk nog steeds verbaasd over

    1. Dank je wel! En ja dat heb ik inderdaad ook. Ik begon gewoon voor de lol met bloggen, omdat ik wilde schrijven. Blijft bijzonder dat je daar een belegde boterham mee kan verdienen! (Maar tegelijkertijd wel heel prettig)

    1. Ja he? Het is inderdaad wel lastig, soms ook een kwestie van gewoon blijven bloggen. De duur van je website maakt ook uit voor je cijfers. En verder een keertje een paar dagen voor uittrekken, heb ik ook gedaan en ik zie het verschil.

  3. Ik vind het alleen maar fijn als mensen (en ikzelf) kunnen verdienen met bloggen. Zolang de kwaliteit van een gesponsorde blogpost maar goed blijft.

  4. Het is mooi als je met je blog wat kunt bijverdienen, maar als je net begint met bloggen is dat niet het eerste waar je aan moet denken. Dat is de verkeerde insteek om een blog te beginnen. Het draait vooral om veel plezier in wat je doet.

    1. Nee klopt helemaal. Volgens mij hou je het dan ook helemaal niet vol als je met die insteek start: verdienen komt pas veel later, als je al een tijd bezig bent. Bovendien denk ik ook dat het van je teksten afspat als je puur om commerciële redenen blogt.

  5. Fijne tips,
    ik blog op dit moment totally free, gewoon voor de fun of it, en heb hier en daar wat samenwerkingen die ik leuk vind in ruil voor productjes. Voorlopig is dat prima zo. Ik blog dan ook nog maar sinds januari, dus gaat aardig zo.

  6. Ik vind het mooi dat mensen geld kunnen verdienen met bloggen, en ik word er ook een beetje kriebelig van als mensen daar negatief over doen. Want het geld dat iemand verdient met zijn of haar blog, maakt het vaak juist mogelijk óm te bloggen en nog meer posts te schrijven.

  7. Inderdaad affiliate links en her en der opdrachten. Van de week m’n prijzen omhoog gezet op de marktplaatsen aangezien m’n cijfers en DA & PA gestegen zijn. Yeah! Fijne blog, dank je wel!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit:

Welkom op Lotus Writings! Door deze site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruiken van cookies. In de footer van deze website vind je mijn privacyverklaring. Hierin leg ik uit welke persoonsgegevens ik verzamel op Lotuswritings.nl en wat ik hiermee doe. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten