effect van een eigen domeinnaam

Over bloggen 37 | Blog ABC: de belangrijkste termen uitgelegd

BLOG ABC – Door de jaren heen leerde ik veel en kreeg ik vragen van anderen. Daarom besloot ik eens een Blog ABC te maken met daarin de belangrijkste termen. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen branded en sponsored content? Waar vind je echte informatie over het verhogen van je trust flow? En hoe zat het ook alweer met DA/PA en No Index? Heb je vragen of aanvullingen, laat het me weten! Dan kan ik deze blog weer verder updaten.

Advertorial, branded content of sponsored content?

Bij mij duurde het vrij lang voor ik precies begreep wat nu het verschil was. Dat het een vorm van reclame is, mocht duidelijk zijn. Maar wat?

  • Advertorial: het bedrijf levert zelf een tekst aan die je tegen betaling op je website plaatst. Hierbij heb je natuurlijk binnen bepaalde grenzen de mogelijkheid om de tekst te veranderen naar je eigen stijl.
  • Branded content: draait om vergroting van naamsbekendheid en verbeteren van de band tussen publiek en product. Denk aan product placement in televisieseries, films waarin iedereen overduidelijk werkt op een iMac, een Insta Story over je heerlijk bereide (gesponsorde) maaltijd van Hello Fresh en allemaal foto’s en filmpjes van een pretpark waar je op uitnodiging bent.
  • Sponsored contentoverduidelijk commerciële teksten die bedoeld zijn om de lezer te informeren én over te halen iets met die informatie te doen. Je schrijft een (betaalde!) advertorial ter promotie van de nieuwste Samsung of om aandacht te schenken aan de lancering van de nieuwste kinderwagen bij Maxi-Cosi. Hierbij krijg je dus geen product ter vergoeding, maar geld.

Affiliate marketing

Het leuke aan bloggen is dat je soms ook een kleinigheidje kan verdienen. Bijvoorbeeld in die ene review: plaats een affiliate linkje. Mocht een lezer dan een aankoop doen, dan krijg jij daar weer een klein percentage van. Bol.com heeft hier een zeer gebruiksvriendelijk programma voor.

Ankertekst

Met ankertekst (een woord dat je vaker tegenkomt bij samenwerking) bedoelen ze de woorden die je gebruikt als link. Bijvoorbeeld: Deze 10 dingen doen bijna alle bloggers wel. Je kan de ankertekst op verschillende manieren verwerken in een tekst trouwens. Zoals hierboven met de volledige titel, maar ook op een organische manier:

Ik ben gewoon niet zo’n DIY-er. De laatste keer dat ik ging schminken, verliep dramatisch. Dus tegenwoordig besteed ik dat soort dingen lekker uit.

Belangrijk om te weten: hoe dichter de ankertekst staat bij de webpagina waarnaar je verwijst, des te hoger de linkwaarde is die je eraan toekent. Bedrijven zullen in samenwerkingen dus sneller vragen om een relevante ankertekst. Gebruik in samenwerkingen in elk geval nooit ‘klik hier’.

Barterdeal

In plaats van een betaling krijg je soms ook producten in ruil voor een review. Dat kan heel uiteenlopend zijn: van een buitenlamp tot nieuw matras. Zo’n deal noem je dus een barterdeal.

CMS

De meeste bloggers werken met een Content Management System (CMS) dat jouw teksten omzet naar een kant-en-klare lay-out met bijbehorende kopjes, afbeeldingen etc. Het bekendste CMS is natuurlijk WordPress.

DA/PA

Als je een tijdje meedraait in de blogwereld zal je vaker de termen DA/PA voorbij horen komen. Maar wat houdt het precies in?

  • Deze termen worden gebruikt voor Domain Authority en Page Authority (schaal: 0-100)
  • Domain Authority gaat om je hele domein (website); Page Authority om je webpagina’s
  • Je via Moz vinden hoe jouw website ervoor staat

Vooral bedrijven hechten hier veel waarde aan. Als je een hoge DA/PA hebt, leidt dat o.a. tot een hogere positie in de zoekresultaten. Bovendien is een linkje van jouw website meer waard dan die van iemand met een lagere DA/PA.

Samenwerkingen

Ga bij een samenwerking altijd na waar het om draait: linkbuilding of naamsbekendheid. In dat eerste geval spelen gegevens als DA/PA een grotere rol en mag je daar ook naar betaald worden. Gaat het om naamsbekendheid, kijk dan kritisch naar je aantallen volgers en bepaal op basis daarvan een goede prijs.

Meer informatie over hoeveel geld je mag vragen bij samenwerkingen.

Follow / No follow

Regelmatig duikt ergens de vraag op wat nu precies het verschil is tussen do follow links en no follow. Inhoudelijk gezien, verwijs ik je liever door naar Blogaholic. Maar het komt er kort gezegd op neer dat je met een do follow link een plusje toekent aan een andere website (en daarmee feitelijk tegen Google zegt: deze site is interessant en verdient het hoger te komen in de zoekresultaten). No follow links gebruik je o.a. officieel bij een samenwerking. Daarmee vertel je Google dat voor die link betaald is en daarmee krijgt de ander dus geen extra ‘linkjuice’.

H1, H2…

Als je wil dat Google je blog beter vindt, is het verstandig te werken met kopjes. In jargon noemen we dat H1, H2…H6. Daarbij is H1 de titel van je blog (gaat automatisch als je werkt met een CMS als WordPress) en H2 doorgaans de normale kop van je alinea’s. Elke keer dat je een kleiner kopje pakt, wordt deze titel minder belangrijk – ga dus spaarzaam om met H3-6.

Keywords

De keywords zijn niets anders dan de zoekwoorden waarop je gevonden wil worden met een bepaalde blog. Deze vul je doorgaans in bij de plug-in Yoast.

No-Index

Als blogger is het prettig wanneer je blogs worden gevonden via Google. Maar waarschijnlijk vinden de meeste zoekers het niet heel relevant om in je weekoverzicht te lezen dat je afgelopen weekend zo lekker hebt zitten kantklossen in Klazienaveen. Om te voorkomen dat dergelijke blogs alsnog opduiken in de zoekresultaten, kan je ze op No Index zetten. Dat doe je als volgt:

Search Console

Belangrijk: koppel meerdere properties aan Search Console voor een optimaal zoekresultaat. Dus niet alleen https://www.lotuswritings.nl, maar ook https://lotuswritings.nl. Hoe je dit doet?

  • Ga naar je eigen homepage door op ‘Search Console’ te klikken
  • Klik op: ‘Voeg property toe’
  • Vul je website in en klik op toevoegen
  • Kies voor ‘Alternatieve methoden’ (als je niet zo technisch geschoold bent de makkelijkste manier)
  • Klik op de eerste optie: HTML-tag
  • Kopieer de volledige metatag die je hier te zien krijgt en ga naar je website
  • Open de plug-in Yoast en klik op je dashboard op het tabblad ‘Webmaster Tools’
  • Plaats achter ‘Google verification code’ de hele metatag en haal alles weg, behalve de letters en cijfers achter content= “…” Dat is namelijk de code die je moet hebben.
  • Keer terug naar Search Console, klik op Verifiëren.

Heb je geen Yoast? Dan kan het ook via Extra – Beschikbare middelen.

In principe ben je nu klaar. Het is alleen wel belangrijk dat je nu nog een XML sitemap toevoegt.

SEO

Een onderdeel van bloggen waarover je nooit raakt uitgeleerd. Met SEO (zoekmachine optimalisatie) verbeter je je website en leer je hoe je deze kan optimaliseren voor Google, waarbij het doel is om hoger in de zoekresultaten te kunnen komen. Ik zou er zelf veel over kunnen zeggen, maar het is beter om naar ooo.nl te gaan. Dé website waar je in jip-en-janneketaal alles te weten komt. Meer tips vind je bij Linda van Mamaliefde, zowel in dit artikel als in andere.

Sitemap

Op een gegeven moment is het leuk als je blog vaker verschijnt in de zoekresultaten van Google. Je kunt zelf een handje helpen door de XML sitemap te uploaden in Search Console. Hierop staan, in het kort, alle URL’s van je website die je graag wil laten meenemen in de zoekmachine en het fungeert daarmee eigenlijk als een plattegrond voor Google.

Als je meer wilt weten over wat een XML sitemap precies inhoudt en waarom hij zo belangrijk is, klik dan zeker even door naar dit artikel! Hier staat ook nog eens uitgelegd hoe het zit met ‘no index’ en het belang daarvan voor je sitemap.

Hoe voeg je een sitemap toe?

  • Ga naar Google Search Console
  • Klik op ‘Sitemaps’
  • Daarna op ‘Sitemap toevoegen’
  • Vervolgens verschijnt een venster waarin je de URL moet toevoegen van je eigen sitemap
  • Tik in de adresbalk: [jouwdomeinnaam]/sitemap_index.xml
  • Voeg alle sitemaps toe aan Search Console

Alternatief: zoek hem op in Yoast. Dashboard, Algemeen – tabblad Functies. Scroll naar XML sitemaps en klik op het vraagteken. Dan verschijnt vanzelf de optie om je sitemaps te bekijken.

Trust Flow (TF) en Citation Flow (CF)

Net als DA/PA hebben bedrijven nog een manier om online te kijken hoe jouw website ervoor staat. Dat kunnen ze namelijk ook doen met TF en CF – tools die aangeven hoe betrouwbaar jouw site eigenlijk is.

  • Trust Flow: hoe betrouwbaar zijn de links die naar jouw website verwijzen?
  • Citation Flow: hoeveel links verwijzen naar je website?

En, om het nog ingewikkelder te maken, hiermee bereken ze de Trust Ratio:

  • Als je TF deelt door CF kom je bij je Trust Ratio. En aan de hand daarvan bepaalt een bedrijf hoe betrouwbaar je bedrijf is. Hierbij moet je het liefst minimaal boven de 0,40 zitten.

Lees hier hoe je je TF verhoogt

Wat wil jij nog weten over bloggen?

Author: Merel

Merel is eigenaresse en hoofdredactrice van het veelgelezen mama- en lifestylemagazine Lotus Writings. Dol op (iets te veel) snoepen, muziek uit 'haar' tijd en haar passie schrijven, maar het allermeest op Ro en hun drie temperamentvolle dochters June (12), Rose (4) en May (3).

8 Replies to “Over bloggen 37 | Blog ABC: de belangrijkste termen uitgelegd

  1. Handige uitleg, je hebt alleen de advertorial en sponsored content omgedraaid 😉
    Een advertorial (je ziet ze ook in tijdschriten) wordt geschreven door de adverteerder, gesponsorde content is jouw eigen content waarvoor jij zelf gesponsord wordt met een bedrag.

    Ben heel blij met je Yoast screenshots over no index, daar ga ik eens naar kijken. Thanks!
    Marguerita onlangs geplaatst…Help mij met de promotie van Blogger by Nature en win!My Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge